Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Dit rijk geïllustreerd naslagwerk over het leven en de strijd van de abstracte kunstenaar Jozef Peeters (1895-1960) biedt een boeiende kijk in de Belgische en Europese avant-garde van de dolle jaren 1920, met Antwerpen als uitvalsbasis. Daar wierp Peeters zich vlak na het einde van de Eerste Wereldoorlog op als de concertmeester van het vooruitstrevendste kunstgebeuren. Hij richtte de kring Moderne Kunst op en organiseerde drie grote congressen van moderne kunst, met schokkende tentoonstellingen. Samen met Michel Seuphor leidde hij het toonaangevende tijdschrift 'Het Overzicht'; later volgde de kunstkrant 'De Driehoek'.
graphic design --- painting [image-making] --- avant-garde --- graphic arts --- modern European fine arts styles and movements --- Artists --- Peeters, Jozef --- anno 1920-1929 --- Avant-garde ; Antwerpen --- Kunstenaarswoningen ; Antwerpen --- Abstracte schilderkunst ; Constructivisme --- Schilderkunst; België; Jozef Peeters (1895-1960) --- Kunst ; België ; Peeters, Jozef (1895-1960) --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Peeters, Josephus Henricus --- kunst --- kunstenaars --- België --- twintigste eeuw --- interbellum --- abstractie --- abstracte schilderkunst --- modernisme --- constructivisme --- affiches --- posters --- geometrische abstractie --- 75.071 --- linografie --- grafiek --- 76.071 --- Peeters Jozef --- Belgische kunstenaars --- Abstracte kunst --- avant-garde. --- modernisme. --- tijdschriften. --- Het Overzicht (1921-1925). --- De Driehoek (1925-1926). --- Peeters, Jozef. --- 1920 - 1930. --- 20ste eeuw. --- Antwerpen. --- Europa. --- tijdschriften --- Het Overzicht (1921-1925) --- De Driehoek (1925-1926) --- 1920 - 1930 --- 20ste eeuw --- Antwerpen --- Europa
Choose an application
9789491819414
kubisme --- avant-garde --- La Section d'Or (Parijs) --- Der Sturm (1910-1932) --- Donas, Marthe --- Archipenko, Alexander --- Cubist --- easel paintings [paintings by form] --- anno 1900-1999 --- Belgium --- Catalogs --- Criticism and interpretation --- Abstracte kunst --- Kubisme --- Avant-garde --- kunst --- twintigste eeuw --- schilderkunst --- 75.071 DONAS --- Donas Marthe --- België --- gender studies --- feminisme --- geometrische abstractie --- abstractie --- tekenkunst --- 75.07 --- 75.037 --- Schilderkunst ; 20ste eeuw ; Marthe Donas --- Avant-garde ; Europa --- Der Sturm --- Vrouwelijke kunstenaars --- Belgische kunstenaars --- Donas, Marthe (mannelijk pseudoniem Tour Donas of Tour d'Onasky) 1885-1967 (°Antwerpen, België) --- Gender studies --- Futurisme ; en invloeden buiten Italië --- Schilderkunst ; schilders --- Schilderkunst ; 1900 - 1950 --- Exhibitions --- Avant-garde (Aesthetics) --- History --- Donas, Marthe, --- Painters --- Painting, Belgian --- kubisme. --- avant-garde. --- La Section d'Or (Parijs). --- Der Sturm (1910-1932). --- Donas, Marthe. --- Archipenko, Alexander. --- Artists --- Painting --- Biographical details --- Book --- paintings [visual works]
Choose an application
In dit boek staan de verbanden tussen het constructivisme in Vlaanderen en Noord-Nederland centraal. In de relaties tussen Noord en Zuid speelden de tijdschriften Het Overzicht en De Driehoek een cruciale rol. Onder aanvoering van redactieleden Jozef Peeters en Michel Seuphor brachten ze onder andere kunstenaars samen uit Nederland en Vlaanderen, onder wie Theo van Doesburg, Wobbe Alkema, Karel Maes, Jan van der Zee en Carel Willink.
Exhibitions --- Constructivisme (art) --- Art styles --- Constructivist --- anno 1900-1999 --- Netherlands --- Flanders --- constructivisme --- Alkema, Wobbe --- Peeters, Jozef --- Seuphor, Michel --- Werkman, Hendrik Nicolaas --- België --- Nederland --- constructivisme. --- Peeters, Jozef. --- Seuphor, Michel. --- Alkema, Wobbe. --- Werkman, Hendrik Nicolaas. --- België. --- Nederland.
Choose an application
Op het Belgische platteland lijken de roaring twenties op het eerste gezicht ver weg. Maar wie goed luistert, hoort de moderne jazz over de rivier de Leie schallen. Aangetrokken door het landelijke en pure karakter vestigen vele schilders en schrijvers zich in de jaren 1920 in de Leiestreek, zo ook de Gentse kunstenaarsvrienden Gustave De Smet en Frits Van den Berghe. Zij behoren tot de belangrijkste schilders van wat het Vlaamse expressionisme wordt genoemd en brengen de moderne figuratieve schilderkunst in België tot een hoogtepunt. In dit boek staat het kleurrijke en vaak ondeugende karakter van de Vlaamse expressionisten centraal. Het bevat een uniek overzicht van de Belgische kunst tijdens het interbellum met naast de schilderijen van Gustave De Smet en Frits Van den Berghe ook werken van onder meer Jozef Cantré, Hubert Malfait, Constant Permeke, Edgard Tytgat en Gustave Van de Woestyne. Hun individuele oeuvres zijn eigenzinnig maar vertonen ook samenhang in stijl en visie. Schilderijen als heerlijke herinneringen: korte, vrolijke verhalen met steevast een vleugje melancholie--quatrième de couverture
Art --- oil paintings [visual works] --- drawings [visual works] --- watercolors [paintings] --- Expressionist [style] --- anno 1900-1999 --- Flanders --- Expressionnisme (art) --- Vlaams expressionisme. --- 20ste eeuw. --- Vlaanderen. --- Vlaams expressionisme --- 20ste eeuw --- Vlaanderen
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|