Narrow your search
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by
Retables (l'âge gothique et la renaissance)
Author:
ISBN: 2850881783 9782850881787 Year: 2001 Publisher: Paris : Citadelles & Mazenod,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Appelé retable, car placé derrière la table d'autel, dit aussi polyptyque, parce que c'est un ouvrage aux nombreuses pliures, le " tableau multiple " prend aux XVe et XVIe siècles des formes particulièrement spectaculaires à travers l'Europe. Religieux par définition, il se développe en hauteur et en largeur, et peut occuper le mur entier d'une chapelle ; parfois, le nombre de ses panneaux augmente pour aboutir à des solutions aussi saisissantes que le retable majeur de la cathédrale de Palencia, en Espagne. Caterina Limentani Virdis et Mari Pietrogiovanna nous invitent à découvrir l'extrême variété de ces œuvres imposantes, en passant en revue les plus célèbres comme le Retable de l'agneau mystique des frères Van Eyck ou le Tryptique de Mérode du Maître de Flémalle, mais aussi certaines moins connues - le Retable du couronnement de la Vierge notamment, conservé dans une petite église de montagne, dans le Tyrol. Nous conduisant de l'Europe du Nord à l'Italie et à l'Espagne en passant par la Provence, les auteurs mettent en lumière les différents jeux d'influence qui ont marqué cette production. Les courants artistiques circulaient alors grâce aux artistes et aux souverains qui n'hésitaient pas à déplacer leur cour, à l'instar du roi René, et les commanditaires - nobles, bourgeois, ordres religieux, confréries, villes, etc. - jouaient un rôle déterminant, surtout dans les choix iconographiques. Ainsi, à côté des scènes religieuses traditionnelles prend place sur les retables une chronique de la vie quotidienne de l'Europe de la Renaissance, de même que de ses doutes et de ses angoisses, comme le traduisent les univers de Jérôme Bosch ou de Matthias Grünewald. De nombreux détails en pleine page permettent de restituer une partie de l'émotion ressentie devant ces œuvres étonnantes, et pour parfaire l'illusion, huit d'entre elles sont présentées sous forme de grands dépliants.

Keywords

gotiek --- renaissance --- religieuze kunst --- religieuze iconografie --- altaarstukken --- 15de eeuw --- 16de eeuw --- renaissancekunst --- gotische kunst --- Altaarstukken [Gotische ] --- Altaarstukken [Renaissance- ] --- Altarpieces [Gothic ] --- Altarpieces [Renaissance ] --- Gothic altarpieces --- Gotiek-altaarstukken --- Gotiek-retabels --- Gotische altaarstukken --- Gotische retabels --- Renaissance altarpieces --- Renaissance-altaarstukken --- Renaissanceretabels --- Retabels [Gotische ] --- Retabels [Renaissance- ] --- Retables de la Renaissance --- Retables gothiques --- Altarpieces, Renaissance --- Altarpieces, Gothic --- Polyptychs --- Panel painting, Gothic --- Polyptiques --- Peinture sur panneau gothique --- Art chretien --- Peinture gothique --- Polyptyques --- Art sacré --- Mobilier liturgique --- retabels --- Religious architecture --- Painting --- Gothic [Medieval] --- retables [altar appendage] --- Renaissance --- anno 1200-1499 --- anno 1500-1599 --- Peinture de la Renaissance --- Art chrétien --- Art gothique --- Histoire de la peinture --- Histoire de la sculpture --- Panel painting, Renaissance --- Christian art and symbolism --- Art, Gothic --- Peinture sur panneau de la Renaissance --- Art et symbolisme chrétiens --- renaissance (historisch tijdvak, doorheen de 16e eeuw) --- 730 --- art gothique --- retables --- schilder- en tekenkunst --- peinture et dessin --- Art chretien - 1450-1600 (Renaissance) --- Polyptyques - Europe --- 15de eeuw. --- 16de eeuw. --- Retables de la renaissance --- Themes, motifs


Multi
Hugo van der Goes and the procedures of art and salvation
Author:
ISBN: 9781905375158 1905375158 Year: 2008 Volume: 49 Publisher: London : Harvey Miller Publishers ,


Book
Les premiers retables (XIIe-début du XVe siècle) : une mise en scène du sacré
Authors: --- ---
ISBN: 9788889854327 9782350312385 2350312380 8889854324 9788889854372 8889854375 Year: 2009 Publisher: Paris : Musée du Louvre,


Book
Geschnitzte kleinformatige Retabel aus Antwerpener, Brüsseler und Mechelner Produktion des 15. und 16. Jahrhunderts : Herstellung, Form, Funktion
Author:
ISBN: 9783865685216 3865685218 Year: 2011 Volume: 86 Publisher: Petersberg : Imhof,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zum Ende des 15. und Beginn des 16. Jahrhunderts entstehen in Brüssel, Antwerpen und Mechelen gross- und kleinformatige Altaraufsätze, die in wenigen Jahren zu gefragten Produkten des Exportes werden und heute noch in grosser Zahl in ganz Europa in Klöstern, Pfarrkirchen und Kathedralen zu finden sind. Jedes der drei Produktionszentren bevorzugte dabei einen bestimmten Grundtypus des technischen und motivischen Aufbaus seiner kleinformatigen Retabel, von denen 56 Exemplare für diese Untersuchung berücksichtigt werden konnten. Das genaue Untersuchen der oft engen Übereinstimmung der Retabel in Stil und Aufbau erlaubt einen neuen Versuch der Künstleridentifikation, der sich von den althergebrachten Begriffen des Meisters und seiner Werkstatt entfernt und dafür eine Neugruppierung und neue Kontextualisierung der Objekte erarbeitet. Dabei liegt ein besonderes Augenmerk auf der erkennbaren Standardisierung der Herstellung durch Vorfertigung, Motivwiederholung und Arbeitsteilung.


Book
Flesh, Gold and Wood : the Saint-Denis altarpiece in Liège and the question of partial paint practices in the 16th Century : proceedings of the conference held at the Royal Institute for Cultural Heritage in Brussels, 22-24 October 2015
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9782930054407 2930054409 Year: 2020 Volume: 18 Publisher: Turnhout : Brussels : Brepols Publishers ; Royal Institute for Cultural Heritage,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The impressive altarpiece in the church of Saint-Denis in Liège is one of the most prestigious but also one of the most enigmatic witnesses to the rich Brabantine altarpiece production at the end of the Middle Ages. The interdisciplinary study carried out during its restoration at the Royal Institute for Cultural Heritage (KIK-IRPA) in Brussels between 2012 and 2014 allowed to resolve some of the questions involved and to propose new refreshing hypotheses. The attribution to the Borman, the most prestigious Brussels sculptor family, was refined, as was its dating in the early 1530s, when the vocabulary of Italian Renaissance began to invade the art of the Meuse banks simultaneously with the still well-anchored Gothic style.00This volume provides a broad platform for the exceptional character of the partial polychromy of the altarpiece, highlighted by the investigation conducted at the KIK-IRPA. This research was nourished by many comparative reflections. The abundant and varied studies presented here, mainly originate from an international conference held in October 2015. In addition, the restoration at KIK-IRPA, between 2016 and 2019, of some of the painted panels that initially adorned the shutters of the altarpiece, also allowed a beneficial reconsideration of the participation of the great Liège painter Lambert Lombard and some local workshop. Starting from an amazing work, they represent an important part of the artistic activity in Liège revived by Prince-Bishop Érard de La Marck.


Book
The genius of Venice, 1500-1600
Authors: ---
ISBN: 0297783238 029778322X Year: 1983 Publisher: London : London : Weidenfeld & Nicolson, Royal academy of arts,


Book
The Master of Flémalle and Rogier van der Weyden
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9783775722599 3775722599 9783775722582 3775722580 Year: 2008 Publisher: Frankfurt am Main : Städel Museum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Painting in Bruges at close of the middle age. Studies in society and visual culture
Author:
ISBN: 0271016531 9780271016535 Year: 1998 Publisher: University Park, PA : Pennsylvania State University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

This study examines the coming together of the opulent Burgundian court, an affluent urban bourgeoisie, and an increasingly expanding community of painters, and the effects of this dynamic social configuration on the newly emerging art of oil painting. Members of the urban patriciante were influenced by the nobility's culture of display and found that painting effectively served their needs for representations of their aspirations for social advancement. In commissioning altarpieces for ecclesiastical interiors, patrons were also concerned to include their portraits and coats of arms in an effort to promote the status and prestige associated with their families.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by