Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Les rapports entre l'art et la publicité sont parfois explosifs : d'un côté, les deux domaines s'influencent et s'interpénètrent, avec une vraie complicité ; de l'autre, ils se font concurrence et se critiquent réciproquement, non sans humour... De Toulouse-Lautrec à Andy Warhol en passant par Sonia Delaunay, ce livre permet de découvrir des créateurs de génie ayant travaillé pour la publicité, de voir des chefs-d'œuvre détournés par des campagnes diverses et variées, de savourer les qualités esthétiques époustouflantes de certaines d'entre elles ou encore de mesurer les combats de plasticiens contemporains contre les symboles de la société de consommation. Loin de céder à l'opposition stérile des vertueux artistes face aux vilains publicitaires, un ouvrage traversé par une quête commune de la surprise, de l'inventivité et de l'imaginaire.
Commercial art --- Advertising --- Art and industry --- Art and society --- History --- Commercial art - History --- Advertising - History --- Art and industry - History --- Art and society - History
Choose an application
Art --- Art and society --- Art, Modern --- Political aspects --- History --- Art et politique --- Analyse de l'art --- Art - Political aspects - History - 20th century --- Art and society - History - 20th century --- Art, Modern - 20th century
Choose an application
Publié pour la première fois en 1940, cet ouvrage retrace les origines et l’évolution des académies d’art du XVIe à la première moitié du XXe siècle. Avec simplicité, sans que pèse jamais son érudition, Nikolaus Pevsner expose les circonstances religieuses, politiques, sociales dans lesquelles s’est développée l’éducation des artistes dans les différents pays d’Europe jusqu’à son « académisation » progressive, qu’il a pu lui-même constater et déplorer. On voyagera ainsi de l’école de dessin fondée par Vasari à Florence au XVIe siècle jusqu’au modernisme du Bauhaus, en passant par une institution qui a joué un rôle majeur dans l’enseignement de l’art, l’Académie royale de peinture et de sculpture fondée sous Louis XIV. Considérée sous un angle singulier les conditions de vie des peintres et sculpteurs, les leçons prodiguées, c’est une véritable histoire de l’art occidental qui se dessine ainsi, en même temps qu’une histoire du goût et des modes artistiques.
Écoles des beaux-arts --- Histoire --- Art and society --- Art --- Academic art --- Art schools --- History --- Study and teaching --- Histoire. --- History of education and educational sciences --- Didactics of the arts --- art schools [institutions] --- Art and society - History --- Art - Study and teaching - History
Choose an application
Contents: Introduction: art and religion: then and now, Virginia Chieffo Raguin; Salvaging saints: the rescue and display of relics in Munich during the early Catholic-Reformation, Jeffrey Chipps Smith; Does religion matter? Adam Kraft's eucharistic tabernacle and Eobanus Hessus, Corine Schlief; You are what you wear (and use, and see): the form of the reform in England, Virginia Chieffo Raguin; Repackaging the past: the survival, preservation and reinterpretation of the windows in St Mary's, Fairford, Gloucestershire, Sarah Brown; Preserving antiquity in a Protestant city: the Maison Carré in 16th-century Nîmes, David Karmon; Destruction or preservation?; the meaning of graffiti on paintings in religious sites, Véronique Plesch; Inquisitorial practices past and present: artistic censorship, the Virgin Mary, and St Anne, Charlene Villaseñor Black; Index.
Counter-Reformation --- Reformation --- art history --- History of Europe --- iconoclasm --- European --- Iconography --- inquisitie --- History of civilization --- Mary [s.] --- anno 1500-1799 --- anno 1600-1699 --- anno 1500-1599 --- Christian art and symbolism --- Christianity and art --- Art and society --- Art et symbolisme chrétiens --- Christianisme et art --- Art et société --- History --- Histoire --- Art et symbolisme chrétiens --- Art et société --- Christian art and symbolism - Modern period, 1500 --- -Christianity and art - History - 16th century --- Christianity and art - History - 17th century --- Art and society - History - 16th century --- Art and society - History - 17th century
Choose an application
Art patronage --- Arts -- Mécénat --- Arts patronage --- Business patronage of the arts --- Corporations--art patronage --- Encouragement aux arts --- Entreprises -- Mécénat --- Maecenatism --- Mecenaat --- Mécénat --- Mécénat d'entreprise --- Patronage of art --- Protection des arts --- Art and society --- History --- 18th century --- 19th century --- Aesthetics [Modern ] --- Art --- Public opinion --- Art and society - History - 18th century. --- Art - Public opinion.
Choose an application
Collection of essays by art historians and cultural theorists on what it means for art to be contemporary in the wake of postmodernism.
Art, Modern --- Modernism (Art) --- Art and society --- Art and globalization --- Visual Arts --- Art, Architecture & Applied Arts --- Visual Arts - General --- History --- Art et mondialisation --- Modernisme (art) --- Art --- Histoire --- Aspect social --- Art, Modern - 21st century --- Modernism (Art) - History - 21st century --- Art and society - History - 21st century --- Art and globalization - History - 21st century
Choose an application
"This volumes contains 81 contributions on ancient wall painting presented in the form of papers and posters during the twelfth triennial meeting of the Association Internationale pour la Peinture Murale Antique (AIPMA) held at Athens from September 16 through September 20, 2013. 120 participants were guests of Radboud University Nijmegen and the École Française d'Athènes, in collaboration with the Netherlands Institute at Athens, and the National Hellenic Research Foundation. In recent decades there has been a growing interest among researchers in the analysis of paintings in terms of their context rather than as expressions of art in and for itself. Therefore the conference focused on figural themes, and to the iconographical and iconological problems of paintings considered in relation to their specific contexts. Which messages images in wall painting, from the archaic to the late-antique period (ca 700 BC-AD 500) conveyed to contemporary viewers in specific contexts and how were they received. Many contributions in this volume zoom in on the rationale behind the use of specific motifs in wall paintings, the syntax of decorative systems in particular contexts, as well as specific fashions in the use of figural themes in determined areas or sites in the ancient world. Within the series of BABESCH supplements, this book is a sequel to the third one of 1993 which contains the proceedings of the fifth AIPMA conference in Amsterdam."--Back cover.
Mural painting and decoration, Ancient --- Symbolism in art --- Art and society --- Themes, motives --- History --- Mural painting and decoration [Greco-Roman ] --- Mural painting and decoration [Roman ] --- Mural painting and decoration, Ancient - Themes, motives - Congresses --- Symbolism in art - Congresses --- Art and society - History - To 1500 - Congresses --- Peinture et décoration murales antiques.
Choose an application
"De quand date la naissance de l'observateur moderne ? Pour Jonathan Crary, c’est au tournant du XIXe siècle que s’opère, non pas une mutation de l’imagerie, mais une transformation de la subjectivité, lorsque la figure de l’observateur investit le champ esthétique, la médecine et la philosophie. Bien que vieille de deux siècles, cette discrète révolution dans la culture visuelle occidentale est encore la nôtre. Elle accompagne l’essor de la société disciplinaire tout en préparant l’avènement de la société du spectacle – ainsi que de leurs prolongements actuels"
Visual perception --- Art, Modern --- Art and society --- Perception visuelle --- Art --- Art et société --- Themes, motives. --- History --- Thèmes, motifs --- Histoire --- Art et société --- Thèmes, motifs --- Visual Perception. --- France --- Intellectual life --- Social life and customs --- Art, Modern - 19th century - Themes, motives. --- Art and society - History - 19th century. --- France - Intellectual life - 19th century. --- France - Social life and customs - 19th century. --- Modernité --- Sociologie de la culture --- Philosophie --- Vision --- Optique physiologique. --- Esthétique --- Photographie.
Choose an application
Le jeu de l'art contemporain dans les arts plastiques se joue à trois partenaires. Transgressions des frontières de l'art par les artistes, réactions négatives du public, intégrations par les spécialistes engendrent des propositions un peu plus provocantes, des rejets plus violents et des institutionnalisations toujours plus sidérantes. Ainsi ne cessent de s'élargir, depuis les années cinquante, les limites de la notion de l'oeuvre d'art, à la faveur d'un mouvement conflictuel en forme de surenchère, où s'affrontent des paradigmes artistiques inconciliables. Frontières matérielles du musée, frontières mentales du consensus sur ce qui est ou n'est pas de l'art: c'est en les transgressant que les artistes les révèlent, méthodiquement, et contribuent à les déplacer. Ils s'avèrent ainsi des sociologues en acte, que le chercheur n'a qu'à suivre pas à pas pour expliciter les règles du jeu.
Art and society --- Art, Modern --- History --- 709.04 --- #SBIB:316.7C210 --- Affichistes (Group of artists) --- Fluxus (Group of artists) --- Modernism (Art) --- Schule der Neuen Prächtigkeit (Group of artists) --- Zero (Group of artists) --- Arts 20th century (1900 - 1999) --- Cultuursociologie: kunst: algemeen --- Ecrit théorique --- Analyse de l'art --- Théorie de l'art --- Art contemporain --- Art et société --- Art --- Histoire --- Art and society - History - 20th century --- Art, Modern - 20th century --- ART --- ART ET SOCIETE --- CRITIQUE D'ART --- ART, MODERN --- ART AND SOCIETY --- ART CRITICISM --- 1970 - 2000 --- APPRECIATION --- FRANCE --- 20th CENTURY
Choose an application
Jonathan Crary --- kunst --- kunsttheorie --- negentiende eeuw --- waarneming --- perceptie --- Licht --- kleurenleer --- Goethe Johann Wolfgang --- thaumatropen --- fenacisticopen --- stroboscopen --- zootropen --- kaleidoscopen --- diorama's --- stereoscopen --- 7.01 --- 7.035 --- 316.772.22 --- 82:791.43 --- 82:3 --- Art and society --- -Art, Modern --- -Visual perception --- Optics, Psychological --- Vision --- Modern art --- Art --- Art and sociology --- Society and art --- Sociology and art --- 82:3 Literatuur en maatschappijwetenschappen --- Literatuur en maatschappijwetenschappen --- 82:791.43 Literatuur en film --- Literatuur en film --- 316.772.22 Audio-visuele, visuele communicatie. Beeldcommunicatie--(communicatiesociologie) --- Audio-visuele, visuele communicatie. Beeldcommunicatie--(communicatiesociologie) --- History --- -Themes, motives --- Psychological aspects --- Social aspects --- Art, Modern --- Visual perception. --- Themes, motives. --- Visual perception --- Perception --- Visual discrimination --- Themes, motives --- Subjects --- #SBIB:309H520 --- #SBIB:316.7C170 --- Audiovisuele communicatie: algemene werken --- Cultuursociologie: culturele groei, vooruitgang, stagnatie, technologische verandering, cultuurbewegingen --- Art [Modern ] --- 19th century --- Art, Modern - 19th century - Themes, motives. --- Art and society - History - 19th century. --- Ecrit théorique --- Analyse de l'art --- Théorie de l'art --- Visual Perception --- perception --- art criticism --- moderniteit --- kunstbeschouwing --- anno 1800-1899 --- Perception visuelle --- Art et société --- Thèmes, motifs --- Histoire
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|