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Speculum sermonis : interdisciplinary reflections on the medieval sermon
Author:
ISBN: 2503513395 9782503513393 9782503537474 Year: 2004 Volume: 1 Publisher: Turnhout: Brepols,

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Abstract

The medieval sermon provides the focus for the first volume of Disputatio because it often expresses the concerns of various intellectual milieux, such as the university, Church or court, and attempts to convey those concerns to other parts of medieval society.Speculum Sermonis is an anthology of essays about medieval sermons in the Christian East and West. It aims to reveal precisely how sermons inform different disciplines (for instance, social and Church history, literature, musicology) and how the methodologies of different disciplines inform sermons. Sermons can, for instance, provide evidence for a reconstruction of medieval liturgy; reciprocally, the field of liturgiology investigates sermons as one aspect of Church performance. The volume’s title image of the mirror and the reference to medieval specula convey the idea of multiple reflections: the sermons’ on culture and the disciplines’ on sermons. Because the contributors to Speculum Sermonis come from a variety of fields, the essays here collectively provide a rich historical and contemporary academic context for reading the medieval sermon.In addition to essays from across the fields, a number of which establish conclusions transcending disciplinary boundaries, Speculum Sermonis includes an introduction defending interdisciplinary study of sermons and an authoritative bibliography covering both primary and secondary resources for medieval sermons. A unique feature of the volume is the inclusion of response papers to the essays in each of the sections, in the spirit of the book series title Disputatio.

Preachers, florilegia and sermons : studies on the Manipulus florum of Thomas of Ireland
Authors: ---
ISBN: 0888440472 9780888440471 Year: 1979 Volume: 47 Publisher: Toronto : Pontifical Institute of Mediaeval Studies,

Medieval monastic preaching
Author:
ISSN: 09208607 ISBN: 9004108831 9004247440 9789004108837 Year: 1998 Volume: 90 Publisher: Leiden ; Boston : Brill,

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Abstract

This study presents research by specialists of monastic history, literature, and spirituality. Covering the period from 1150 to 1500, this volume demonstrates that monastic preaching was not only carried out in the cloister by monks, but also in public arenas by monks and nuns. The topics range from questioning if the sermons of Bernard of Clairvaux were ever preached, to an analysis of Hildegard of Bingen's preaching against the Cathars. Sermons addressed to monastic communities by secular preachers are also analysed. The diversity of monastic preaching - e.g., cloistered preaching, preaching against heretics, preaching by heretical monks, preaching by nuns - and a geographical range of monastic pastoral history is studied. Medieval Monastic Preaching offers a preliminary step in understanding how sermons and preaching shaped monastic identity in the Middle Ages.


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Le tonnerre des exemples : Exempla et médiation culturelle dans l’Occident médiéval

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Abstract

« Le tonnerre des exemples et la foudre des miracles (tonitrua exemplorum et fulgura miraculorum) », invoqués par le célèbre archevêque de Gênes, Jacques de Voragine, prouvent à quel point au Moyen Âge la parole pouvait être chargée de puissance. Celle que proféraient les moines, que délivraient les prédicateurs du haut de leur chaire ou sur les places publiques, se devait d’être puissante pour assurer le salut presque acquis d’avance des religieux mais plus encore le salut plus incertain des laïcs exposés à toutes les tentations du monde. Afin de donner toute son efficacité à ces sermons proclamés en tous lieux et en toutes circonstances, les prédicateurs les ont émaillés d’anecdotes exemplaires (les exempla) dont la matière a été puisée dans le trésor narratif de la Bible et dans l’héritage de l’Antiquité gréco-romaine, dans les légendes des saints et les vies exemplaires des moines, puis dans la vie quotidienne des fidèles. Ce volume se propose de suivre ce processus d’instauration d’un ordre narratif destiné à assurer le salut du plus grand nombre. À la fin du Moyen Âge, ces recueils d’anecdotes exemplaires ont aussi servi une « prédication dans un fauteuil » (pour reprendre l’expression de Michel Zink) liée à la lecture privée. Les manuscrits se sont alors enrichis d’enluminures au point de devenir parfois des sortes de bandes dessinées avant la lettre, comme le célèbre Ci nous dit du musée Condé de Chantilly (ms 26-27), présenté ici sous toutes les facettes fascinantes de ses centaines d’images associées à des récits hauts en couleurs.

Constructing the medieval sermon
Author:
ISBN: 9782503525891 250352589X 9782503538754 Year: 2007 Volume: 6 Publisher: Turnhout: Brepols,

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Abstract

In considering the construction of medieval sermons, the term ‘construction’ has many meanings. Those studied here range from questions about sermon composition with the help of artes praedicandi or model collections to a more abstract investigation of the mental construction of the concepts of sermon and preacher. Sermons from a range of European countries, written both in Latin and vernaculars, are subjected to a broad variety of analyses. The approach demonstrates the vitality of this sub-discipline. Most of the essays are more occupied with literary and philological problems than with the religious content of the sermons. While many focus on vernacular sermons, the Latin cultural and literary background is always considered and shows how vernacular preaching was in part based on a more learned Latin culture. The collection testifies both to the increasing esteem of the study of vernacular sermons, and to a revival in the study of all those things contained in a preacher’s ‘workshop’, ranging from rhetorical invention, medieval library holdings and study-aids, through to factors that are crucial for the successful delivery of the sermon, such as the choice of language, mnemonic devices and addressing the audience. The interdisciplinary approach remains ever-present, not only in the diversity of the academic disciplines represented, but also within individual essays. The volume is based on a conference held in Stockholm, 7-9 October 2004.


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Prédication et liturgie au Moyen Âge
Authors: --- ---
ISBN: 9782503524320 250352432X 9782503537047 Year: 2008 Volume: 5 Publisher: Turnhout Brepols

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Abstract

La transmission des traces écrites de la prédication médiévale prend habituellement la forme de recueils de sermons ordonnés selon les fêtes du calendrier liturgique. Pour autant, la relation d’intimité entre prédication et liturgie qu’on serait tenté d’en déduire n’est ni nécessaire, ni évidente. La discrétion des liturgistes médiévaux sur les pratiques de prédication l’atteste, et de même, celle des auteurs d’artes predicandi sur la liturgie.Comment la prédication et la liturgie, ces deux manières complémentaires, mais clairement distinctes, de construire un discours public sur la foi, et de pratiquer la religion, au sein de la société, sous la forme d’actions auxquelles on prête une efficacité symbolique, se sont-elles rejointes, voire mutuellement renforcées au cours de l’histoire de la christianisation? Telle est la question qui sous-tend la quinzaine d’études réunies dans ce volume. Le millénaire médiéval s’y trouve à dessein enchâssé entre la période d’épanouissement de la prédication des Pères, qui est aussi le temps de l’élaboration d’assises durables pour la liturgie, et le moment crucial des remises en question de tous ordres qui, à partir du xvie siècle, permettent d’observer le temps passé comme dans un miroir. La parole y est surtout donnée aux prédicateurs, en réalité très diserts sur les textes lus et chantés, les gestes, les vêtements, les rites et les usages de la liturgie – en particulier, sur les rituels de consécration ou de dédicace des églises, et sur les processions de la Fête-Dieu. Si les prédicateurs, de la sorte, donnent sens au culte, la liturgie est aussi pour eux un instrument pédagogique mis au service de la mémorisation de leur message, un langage qu’ils s’approprient en recourant à la citation poétique, ou à la transposition métaphorique des mots du rituel, voire une autorité qui leur sert d’argument de persuasion ou, plus rarement, dont ils éprouvent la validité rationnelle. De plus, dès le xiiie siècle, dans les villes, les frères mendiants n’hésitent pas à détacher leurs prises de parole des temps et des lieux ordinaires de la célébration liturgique au profit de la conquête et de la sacralisation d’un temps et d’un espace du quotidien, alors que le théâtre et les livres de lecture s’emparent des techniques du sermon et des ressources de la liturgie, en des formes renouvelées de la pratique pastorale.

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