Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Architecture --- architecture [discipline] --- architectural theory --- Viollet-le-Duc, Eugène
Choose an application
kunstgeschiedenis --- art history --- Architecture --- architectural theory --- architectuurtheorie --- Viollet-le-Duc, Eugène-Emmanuel --- Bouwkunst --- Dictionnaires --- Woordenboeken --- Dictionnaire --- Architecte --- Viollet-le-duc, Eugène --- 19e siècle --- #TCBA --- #TCBA 72.01 Architectuuresthetica, -theorie --- 72.03 --- Viollet-le-Duc, Eugène --- 72.01 --- 030.8 --- 030.1 --- architectuur --- architecten --- architectuurgeschiedenis --- naslagwerk --- bloemlezing --- Frankrijk --- classicisme --- negentiende eeuw --- ruimtelijke ordening --- neostijlen --- eclecticisme --- neogotiek --- rationalisme --- Viollet-Le-Duc Eugène --- 72 --- 72.071 VIOLLET-LE-DUC --- 723 --- Bouwstijlen. Architectuurscholen. Architectuurstromingen. Bouwkunst: periodenen invloeden --- Architectuur (theorie) --- Architectuurtheorie --- Architectuurgeschiedenis --- Architectuur (geschiedenis) --- Lexica --- Encyclopedieën --- Arts Architecture Medieval 300-1400 --- Architecture, Medieval --- Architecture, Renaissance --- Dictionaries --- French. --- Dictionaries. --- 72.03 Bouwstijlen. Architectuurscholen. Architectuurstromingen. Bouwkunst: periodenen invloeden --- 72.07 --- 72(038) --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Architectuur ; theorie, filosofie, esthetica --- Architectuur ; woordenboeken --- CDL --- Viollet-le-duc, eugène-emmanuel (1814-1879)
Choose an application
Aan de vakgroep architectuur & stedenbouw wordt sinds 2007 gewerkt aan de publicatie van het verzameld werk van de Belgische architectuurcriticus Geert Bekaert (1928). Midden jaren 80 verschenen reeds de eerste delen van de verzamelde opstellen, onder redactie van Mil De Kooning en Herman Stynen. Tussen 2008 en 2012 werden de volgende 7 delen gepubliceerd onder redactie van Christophe Van Gerrewey en Mil De Kooning. Meer dan dertig jaar al schrijft Geert Bekaert over kunst en architectuur. Dat doet hij met een ontvankelijkheid voor de meest uiteenlopende onderwerpen. Van ijzeren volkskunst in Vlaams-Brabant tot het Weense raffinement van Hans Hollein. Van Koptische kunst tot Koolhaas. Léger en James Lee Byars. Enzovoort, want opsommen is nutteloos. Opsommen is wat Geert Bekaert trouwens nooit doet in zijn geschriften. Een der wezenstrekken daarvan is zijn verlangen om te erkennen: een verlangen om het onderwerp heel te houden door niet te reduceren naar een vaste norm of methode. Geen verhalen die de wereld van zijn onderwerp aan het oog onttrekken maar woorden waarin die wereld tot ontsluiting komt. Niet de gesloten wereld der abstracties maar de concrete wereld die nooit àf is. Die telkens moet vernieuwd worden in zinvolle, in concrete werken en in zinvolle, concrete verhalen daarover. Dààr liggen Geert Bekaerts stapstenen, daar ligt zijn kromme weg, de weg die geen beloofde bestemming kent maar ook niet zonder richting is. Richting en gerichtheid sluiten verandering en verschuiving niet uit: het concrete contact met het onderwerp maakt spraak maar maakt ook tegenspraak mogelijk. Het is met de weg die Geert Bekaert gaat als met het leven, dat tegenstellingen in het leven roept en samen houdt - met als enige restrictie dat het inderdaad om leven gaat. Die versatiele verkenningen maken van deze teksten een zeldzaam avontuur. Voor de maker - die zijn eigen ruimte creëert, een klankruimte die zonder zijn stem onbestaande is - en niet minder voor de lezer, als dié tenminste bereid is een gemakkelijk evenwicht prijs te geven en geen vaste maar een beweeglijke waarheid te aanvaarden. Is deze voorwaarde vervuld dan wordt een tekst van Geert Bekaert een gebeuren: achter ogenschijnlijke ongenaakbaarheid ontvouwt zich een aanspreekbare schriftuur, een aanspreekbare werkelijkheid. Al was het maar voor de duur van een lectuur.
architectuur --- Architecture --- architectuurkritiek --- Bekaert, Geert --- churches [buildings] --- semiotics --- garden suburbs --- Literature --- Private houses --- Biënnale van Venetië --- Aesthetics of art --- Politics --- Sociology --- architecture [discipline] --- Caro, Anthony --- De Carlo, Giancarlo --- Vandenhove, Charles --- Viollet-le-Duc, Eugène-Emmanuel --- Broodthaers, Marcel --- Hockney, David --- Reeth, Van, Bob --- Open-Air Museum of Sculpture Middelheim [Antwerp] --- Belgium --- Philosophy --- Philosophie --- 72.01 --- 72.036 <493> --- Academic collection --- 720.1 --- Architectuurtheorie. Bouwprincipes. Esthetica van de bouwkunst. Filosofie van de bouwkunst --- Moderne bouwkunst. Architectuur van de 20e eeuw--België --- Architectuur (theorie) --- Architectuurtheorie --- Arts Architecture Philosophy and theory --- Bekaert, Geert, --- 72.036 <493> Moderne bouwkunst. Architectuur van de 20e eeuw--België --- 72.01 Architectuurtheorie. Bouwprincipes. Esthetica van de bouwkunst. Filosofie van de bouwkunst --- architectural theory --- 72.01 Theory and philosophy of architecture. Principles of design, proportion, optical effect --- Theory and philosophy of architecture. Principles of design, proportion, optical effect --- Kunsttheorie ; 20ste eeuw ; Geert Bekaert --- Architectuurtheorie ; 20ste eeuw ; Geert Bekaert --- Architectuurkritiek ; 2de helft 20ste eeuw ; Geert Bekaert --- Architectuur ; theorie, filosofie, esthetica
Choose an application
Cent ans après sa naissance, la Statue de la Liberté est à la fois devenue un symbole universel de l'idéal qu'elle célèbre, et une effigie des Etats-Unis d'Amérique. Ce livre retrace en détail la genèse politique et artistique de cette œuvre franco-américaine. Pour la première fois se trouve rassemblé l'ensemble de l'archive iconographique relative à la conception et à la construction de la statue et de son piédestal. Ce colosse de cuivre a été offert aux Américains par la France, ou plus exactement par quelques milliers de souscripteurs français. Ce présent singulier est en effet étroitement lié aux efforts des républicains modérés, et tout particulièrement du juriste Edouard de Laboulaye, pour rétablir une démocratie parlementaire dans la France des années 1870. Les Etats-Unis ont été pour ces hommes à la fois un modèle institutionnel et un soutien moral, et l'aide que Lafayette avait apportée aux Américains lors de la guerre d'indépendance a été opportunément évoquée. Œuvre d'un sculpteur académique, alsacien et patriote, Auguste Bartholdi, elle est directement issue d'un projet conçu pour orner le canal de Suez, qui devait représenter "l'Egypte apportant la lumière à l'Asie". La Liberté a pris la place de l'Egypte, le Monde celui de l'Asie, mais l'idée fondamentale est restée, évoluant par la suite à travers de multiples ébauches vers cette figure de femme drapée, brandissant une fragile lumière et serrant contre son sein la Déclaration d'Indépendance. Il fallut quinze ans d'obstination à Bartholdi pour que son rêve soit enfin réalisé. Il est revenu aux Américains de payer eux-mêmes pour le piédestal, grâce à une souscription péniblement réunie avec l'aide décisive du patron de la presse Pulitzer. Le socle fut élaboré en collaboration avec Bartholdi par Richard Hunt, le premier architecte américain à être passé par l'Ecole des Beaux-Arts et constructeur prolixe de la côte Est. D'autres grands noms se sont penchés sur le berceau de la "grande dame", comme Eugène Viollet-le-Duc ou Gustave Eiffel, à qui l'on doit le squelette de la statue. La toilette attentive à laquelle elle vient d'être soumise, dont les principales étapes sont évoquées dans cet ouvrage, permettra à la Statue de la Liberté d'attendre avec sérénité son bicentenaire, et de continuer à scruter avec inquiétude l'horizon de ce monde troublé.
sculpting --- architectuur --- Sculpture --- architecture [discipline] --- Architecture --- beeldhouwkunst --- New York City --- Amerika --- Amérique --- Monumenten --- Monuments --- Statue de la Liberté (New York, N.Y.) --- Statue of Liberty (New York, N.Y.) --- Statue of Liberty National Monument --- Vrijheidsbeeld (New York, N.Y.) --- History. --- Histoire --- Bartholdi, Frédéric Auguste, --- Criticism and interpretation --- Criticism and interpretation. --- Monument commémoratif --- Statue of Liberty (New York, NY) --- Exposition universelle --- Histoire de la sculpture --- Sculpteur architecte --- Sculpture, technique --- History --- Bartholdi, Frédéric Auguste, --- Eiffel, Gustave --- Hunt, Richard Morris --- New york --- Statue de la Liberté --- Sculpture française --- Statue de la liberté (New York) --- Bartholdi, Auguste, --- -Liberty enlightening the world (Statue) --- Statues --- Bartholdi, Frederic Auguste --- -Criticism and interpretation --- -History --- Bartholdi, Auguste --- Critique et interprétation --- Liberty enlightening the world (Statue) --- Bartholdi, Frédéric Auguste --- 73.07 --- 72.07 --- Monumentale beeldhouwkunst ; New York ; Vrijheidsbeeld ; 1886 --- Bartholdi, Frédéric Auguste 1834-1904 (°Colmar, Frankrijk) --- Viollet-Le-Duc, Eugène --- Beeldhouwkunst ; beeldhouwers A - Z --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- CDL --- 73.071 BARTHOLDI --- Statue of Liberty (New York, NY) - History --- Bartholdi, Frédéric Auguste, - 1834-1904 - Criticism and interpretation --- Sculpture française --- Critique et interprétation --- Bartholdi, Frédéric Auguste, - 1834-1904
Choose an application
restauratie (kunst) --- Religious architecture --- Painting --- historic preservation --- Conservation. Restoration --- muurschilderkunst --- monumentenzorg --- mural painting [image-making] --- restoration [process] --- anno 500-1499 --- Belgium --- Arts religieux --- Belgique --- België --- Buon fresco --- Ceilings [Painted ] --- Décoration murale --- Décorations murales --- Façades peintes --- Fresco painting --- Fresco's --- Fresque --- Fresque [Peinture à ] --- Fresques --- Gothic revival --- Gothic revival (Art) --- Maisons peintes --- Mural painting and decoration --- Murs peints --- Muurschilderingen --- Muurschilderkunst en -versiering --- Neogotiek (Kunst) --- Néo-gothique (Art) --- Painting [Decorative ] --- Peinture --- Peinture décorative --- Peinture et décoration murales --- Peinture murale --- Peinture à fresque --- Peinture à la fresque --- Peintures murales --- Plafonds peints --- Religieuze kunst --- Renaissance gothique --- Renouveau gothique --- Schilderkunst --- Schilderkunst [Decoratieve ] --- Wall decoration --- Wall painting --- Wandschilderkunst --- Wandversiering --- Painting, Medieval --- Peinture médiévale --- Conservation and restoration --- Conservation et restauration --- Art and state --- Mural painting and decoration, Medieval --- History --- Conservation and restoration. --- kerken --- middeleeuwen --- 19de eeuw --- Église, bâtiment --- --Belgique --- --XIXe s., --- Néo-gothique --- --Fresque --- --Art --- --inventaire --- --History --- 7.046.3 --- 75.052 --- -Gothic revival (Art) --- -Mural painting and decoration --- -Mural painting and decoration, Medieval --- -Academic collection --- #gsdbA --- kunstboek --- muurschildering (x) --- middeleeuwen (x) --- C3 --- restauratie [kunst ; gebouwen] --- kerkbouw --- 19de eeuw (x) --- 20ste eeuw (x) --- iconografisch materiaal --- neogotiek --- KADOC (x) --- 72.033 --- 72.033.5 --- 72.033.4 --- 75 --- 1801-1900 --- #GGSB: Religieuze kunst --- Ceilings, Painted --- Murals --- Painted ceilings --- Painting, Decorative --- Wall-painting --- Art --- Decoration and ornament --- Interior decoration --- Art, Modern --- Arts, Modern --- Revival movements (Art) --- Romanticism in art --- Arts --- Politics and art --- State and art --- Art and society --- Cultural policy --- Education and state --- Iconografie: religieuze voorstellingen --- Muurschilderingen. Fresco's. Plafondschilderingen. Graffiti --- -Conservation and restoration --- Kunst en cultuur --- Middeleeuwen (architectuur) --- Middeleeuwse architectuur --- Gotische architectuur --- Gotiek (architectuur) --- Romaanse architectuur --- Government policy --- 75.052 Muurschilderingen. Fresco's. Plafondschilderingen. Graffiti --- 7.046.3 Iconografie: religieuze voorstellingen --- Peinture médiévale --- Peinture et décoration murales --- Academic collection --- Painting [Medieval ] --- Church buildings --- Frescoes --- Frescos --- restauratie [kunst--gebouwen] --- 739.3 --- Muurschilderingen--België--geschiedenis --- Muurschilderingen--restauratie --- middeleeuwen, middeleeuwse geschiedenis (historisch tijdvak) --- 75.033 --- 75.025 --- 75.035 --- 72.025 --- Bressers, Adrien Hubert --- Bressers, Léon --- Bethune, Jean Baptiste --- Guffens, Godfried --- Helbig, Jules --- Helleputte, Joris --- Langerock, Pieter --- Leegenhoek, Cornelis --- Le Roy, Etienne Victor --- Meerts, Franz --- Swerts, Jan --- Tassin, Adolphe --- Tulpinck, Camille --- Van Assche, August --- Van der Plaetsen, Jean-Baptiste --- Van Leemputten, Frans --- Van Gramberen, Arthur --- Van Ysendyck, Jules Jacques --- Verhaegen, Arthur --- Viollet-le-Duc, Eugène Emmanuel 1814-1879 (°Parijs, Frankrijk) --- Wybo, Arthur --- Schilderkunst ; Middeleeuwen --- Schilderkunst ; restauratie, conservatie --- Schilderkunst ; Classicisme. Romantiek. Historicisme. Eclectisme --- Architectuur ; renovatie, restauratie --- Art and state - Belgium - History - 19th century --- Mural painting and decoration - Conservation and restoration --- Mural painting and decoration, Medieval - Conservation and restoration --- Gothic revival (Art) - Belgium --- XIXe s., 1801-1900 --- 19de eeuw. --- België.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|