Narrow your search

Library

VIVES (6)

Thomas More Kempen (4)

Odisee (3)

AP (2)

UCLL (2)

UGent (2)

CaGeWeB (1)

DocAtlas (1)

Hogeschool Gent (1)

KDG (1)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2020 (1)

2016 (1)

2010 (1)

2000 (1)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Culturele competenties in psychiatrie en psychologie : theorie en praktijk.
Author:
ISBN: 9789023254638 9023254635 9789023254645 9023254643 Year: 2016 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De psychiatrie en psychologie ondergaan in hoog tempo een aantal fundamentele veranderingen. De vakken worden steeds meer evidence based en vertaald in behandelprotocollen en richtlijnen. Patiënten raken steeds beter geïnformeerd en worden mondiger. Zij vragen niet zo zeer om een geprotocolleerde behandeling, maar om 'zorg op maat': een behandeling die is afgestemd op hun persoonlijke omstandigheden, opvattingen en waarden. Daar komt bij dat de Nederlandse samenleving steeds meer multicultureel wordt. Dit vraagt van psychiaters en psychologen dat zij 'zorg op maat' bieden die is afgestemd op de vraag van patiënten uit allerlei culturen en subculturen. 'Culturele competenties in psychiatrie en psychologie' richt zich op hoe dit in de praktijk te realiseren. Zijn voorganger: 'Transculturele psychiatrie. Van praktijk naar theorie' vond zijn weg in verschillende universitaire, hbo- en postdoctorale opleidingen in Nederland en België. In deze opvolger is het theoretische deel teruggebracht tot de essentie, zodat het beter inspeelt op de behoefte van de student. Ook is er meer aandacht voor de aansluiting op de praktijk, onder andere in de vorm van concrete culturele competenties


Book
Transculturele psychiatrie.
Author:

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Interculturele behandeling. Gevangen in eigen normen.
Author:

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Transculturele psychiatrie : van praktijk naar theorie.
Author:
ISBN: 9789023247029 Year: 2010 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Culturele competenties in de GGZ : Theorie en praktijk
Author:
ISBN: 9789023256717 Year: 2020 Publisher: Assen Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Geestelijke Gezondheidszorg (ggz) verandert snel. Psychiatrie en psychologie worden steeds meer evidence-based, gebaseerd op de resultaten van wetenschappelijk onderzoek en uitgewerkt in protocollen en richtlijnen. Tegelijkertijd zijn patiënten steeds beter geïnformeerd en mondiger. Zij vragen om 'zorg op maat': een behandeling afgestemd op hun persoonlijke omstandigheden, opvattingen en waarden. Onze multiculturele samenleving vraagt ook om 'zorg op maat', afgestemd op de vraag van patiënten uit allerlei (sub)culturen. ''Culturele competenties in de ggz'' richt zich op hoe dit in de praktijk te realiseren en beschrijft de competenties die daarvoor nodig zijn.Sinds het verschijnen van ''Transculturele psychiatrie'' in 2006 is de populatie van migranten aanzienlijk gewijzigd. Naast de oudere patiënten uit de groep van de eerste generatie gastarbeiders ziet men in de ggz steeds meer tweede- en derde generatie migranten, asielzoekers en vluchtelingen met heel uiteenlopende problematiek. Daarvoor is in deze nieuwe druk veel meer aandacht. Daarnaast neemt het begrip 'empathie' – het gaan staan in de schoenen van de ander om te kunnen begrijpen wat er in de ander omgaat – een belangrijke plaats in. Empathie is het sleutelwoord om de neiging tot etnocentrisme, wat cultuursensitieve hulpverlening in de weg staat, te beteugelen.

Keywords


Book
Waardenvol werk. : Ethiek in de geestelijke gezondheidszorg.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De geestelijke gezondheidszorg is de laatste tien jaar sterk in ontwikkeling. Er zijn belangrijke verschuivingen opgetreden in de rechtspositie van cliënten, de attitude van hulpverleners en de opvattingen over de kwaliteit van zorg. Niet zo vreemd dus dat er een groeiende aandacht is voor de ethische aspecten van de zorg en dat men naarstig op zoek is naar het antwoord op vragen als mag je iemand tegen zijn wil opnemen of behandelen?, wanneer moet je iemand tegen zichzelf beschermen?, waar liggen de grenzen tussen respect voor je eigen autonomie en die van de ander? en tot hoever reikt je verantwoordelijkheid?. Hulpverleners zijn gewend om dergelijke vragen in de praktijk op te lossen. Vaak hebben zij echter pas achteraf tijd om zich af te vragen welke normen en waarden aan hun keuzes ten grondslag liggen en hun twijfels met collega’s te bespreken. Het is niet eenvoudig om altijd te weten wat verantwoord is. Waardenvol werk biedt een reflectie op de waarden die de basis vormen van het werken in de geestelijke gezondheidszorg zoals respect, autonomie, integriteit, rechtvaardigheid, verantwoordelijkheid, vertrouwen. Vanuit diverse ethische perspectieven wordt ingegaan op de vraag hoe deze waarden kunnen worden uitgewerkt in normen, houding en gedrag. Aan de hand van concrete voorbeelden bieden de auteurs de lezer houvast bij het nadenken en overleggen over ethische vragen die zich in de praktijk van de geestelijke gezondheidszorg voordoen. Deel I besteedt aandacht aan de basisbegrippen ethiek, autonomie en respect. In deel II staat de morele verantwoordelijkheid van hulpverleners centraal. Deel III is gewijd aan de dilemma’s die te maken hebben met de toepassing van drang en dwang. De juridische context hiervan is ook in dit deel uitgewerkt. In deel IV komen morele vragen aan de orde die specifiek zijn voor de sector van de ouderenzorg, de kinder- en jeugdzorg, en de zorg voor allochtonen. Het slothoofdstuk behandelt ethische aspecten van het beleid van vermaatschappelijking van de zorg. Het boek is bestemd voor beroepsgroepen werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg, en verwante terreinen: psychiaters, gezondheidszorgpsychologen, klinisch psychologen, psychotherapeuten, orthopedagogen, psychiatrisch verpleegkundigen, maatschappelijk werkenden, geestelijk verzorgers en andere hulpverleners en zorgmanagers. De opzet en uitwerking maken het boek tevens geschikt voor het (activerend) onderwijs in de zorgsector.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by