Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
How do sacraments differ from superstition? For Enlightenment philosophers such as Kant, both are merely natural actions claiming a supernatural effect, an accusation that has long been ignored in Catholic theology. In Maurice Blondel on the Supernatural in Human Action: Sacrament and Superstition , however, Cathal Doherty SJ reverses this accusation through a theological appropriation of Blondel's philosophy of action, arguing not only that sacraments have no truck with superstition but that the 'Enlightened' are themselves guilty of that which they most abhor, superstitious action. Doherty then uses Blondel's philosophical insights as a heuristic and corrective to putative sacramental theologies that would reduce the spiritual or supernatural efficacy of sacraments to the mere human effort of perception or symbolic interpretation.
Philosophical theology. --- Sacraments --- Superstition --- Act (Philosophy) --- Theology, Philosophical --- Philosophy and religion --- Theology, Doctrinal --- Action (Philosophy) --- Agent (Philosophy) --- Philosophy --- Catholic Church. --- Religious aspects. --- Blondel, Maurice, --- Blondel, M. --- Philosophical theology --- Act Philosophy --- Catholic Church --- Religious aspects --- 1 BLONDEL, MAURICE --- #GBIB: jesuitica --- 1 BLONDEL, MAURICE Filosofie. Psychologie--BLONDEL, MAURICE --- Filosofie. Psychologie--BLONDEL, MAURICE --- Blondel, Maurizio --- Sacraments - Catholic Church --- Superstition - Religious aspects --- Blondel, Maurice, - 1861-1949
Choose an application
Modernism (Christian theology) --- Tradition (Theology) --- Catholic Church. --- Blondel, Maurice, --- Catholic Church --- Doctrines.
Choose an application
Modernism (Christian theology) --- Church and the world. --- Catholic Church. --- Blondel, Maurice, --- Descoqs, Pedro,
Choose an application
Modernism (Christian theology) --- Tradition (Theology) --- Americanism (Catholic controversy) --- Authority --- Catholic Church --- Religious aspects --- Christianity --- Blondel, Maurice, --- Blondel, Maurizio --- Doctrines. --- 1 BLONDEL, MAURICE --- 1 BLONDEL, MAURICE Filosofie. Psychologie--BLONDEL, MAURICE --- Filosofie. Psychologie--BLONDEL, MAURICE --- Doctrines --- Church of Rome --- Roman Catholic Church --- Katholische Kirche --- Katolyt︠s︡ʹka t︠s︡erkva --- Römisch-Katholische Kirche --- Römische Kirche --- Ecclesia Catholica --- Eglise catholique --- Eglise catholique-romaine --- Katolicheskai︠a︡ t︠s︡erkovʹ --- Chiesa cattolica --- Iglesia Católica --- Kościół Katolicki --- Katolicki Kościół --- Kościół Rzymskokatolicki --- Nihon Katorikku Kyōkai --- Katholikē Ekklēsia --- Gereja Katolik --- Kenesiyah ha-Ḳatolit --- Kanisa Katoliki --- כנסיה הקתולית --- כנסייה הקתולית --- 가톨릭교 --- 천주교 --- Modernism (Christian theology) - Catholic Church --- Blondel, Maurice, - 1861-1949 --- Catholic Church.
Choose an application
filosofen --- filosofie --- Philosophy --- Blondel, Maurice --- Girard, René --- Weil, Simone --- Rozanov, Vasily --- anno 1900-1999 --- Filosofie --- Rozanov, Vasili --- filosofische stelsels --- Blondel --- Rozanov --- Weil --- Girard --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Filosofie (20e eeuw) --- #gsdbF --- Filosofen --- 14 --- #A9801W --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw --- Filosofie (20e eeuw)
Choose an application
Ce colloque s’insère dans un ensemble de manifestations consacrées à la théorie de l’art : une table ronde introductive en avril 2009 sur la problématique organisée à Paris par Milovan Stanic (université Paris IV) au Centre allemand d’histoire de l’art à Paris, et un colloque sur la théorie des arts figuratifs à Saint-Pétersbourg (direction Milovan Stanic) en 2010. Il est exclusivement dévolu à l’architecture de la Renaissance à nos jours, dans le prolongement du programme de recherche Architectura du CESR, dont l’une des bases est consacrée aux livres d’architecture (XVIe-XVIIe siècle). En même temps que l’architecture « à l’antique », la Renaissance voit renaître la théorie de l’architecture. Qu’il s’agisse de gloses du traité de Vitruve ou d’entreprises autonomes, les traités fleurissent, du De re ædificatoria d’Alberti (Florence, 1485) à l’Idea della architettura universale de Scamozzi (Venise, 1615), en passant par l’œuvre de Serlio, la plus vaste entreprise éditoriale du Cinquecento, la Regola de Vignole (Rome, 1562) maintes fois rééditée et les Quattro libri d’architettura de Palladio (Venise, 1570). Tous ces ouvrages formalisent une pratique de l’art de bâtir dont les représentations mentales restaient implicites au Moyen Âge, limitées aux transmissions traditionnelles des savoir-faire au sein des corporations. Ils ont été souvent réédités, lus et médités tout au long des XVIIe et XVIIIe siècles ; et ils marquaient encore l’enseignement de l’École des beaux-arts au début du XXe siècle. Comment la théorie développée dans les traités de la Renaissance a-t-elle contribué à former la pensée architecturale des architectes des siècles suivants ? Telle est la question à laquelle les intervenants, historiens de l’architecture, architectes et critiques contemporains, tenteront de fournir des éléments de réponse.
Arts & Humanities --- Medieval & Renaissance Studies --- Académie d’architecture --- architecte --- architectural history --- architecture civile --- architecture et histoire --- architecture française --- bâtiment --- classicisme --- ordres --- patrimoine architectural et urbain --- Vitruve --- Alberti --- Serlio --- Vignole --- Scamozzi --- Le Muet --- Perrault --- Blondel --- Colbert --- Fiammelli
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|