Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Psychologie : een praktijkgericht benadering voor sociaal werk
Author:
ISBN: 9789043035668 Year: 2018 Publisher: Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Waarom doen mensen de dingen die ze doen? Dit is een vraag die iedereen zichzelf weleens stelt en een centrale vraag binnen de psychologie. Zeker hulpverleners zijn vaak op zoek naar de verklaring voor het gedrag, de gedachten en de emoties van hun cliënten, zodat zij hulp kunnen bieden die aanslaat.Psychologie: Een praktijkgerichte benadering voor sociaal werk behandelt de centrale thema's en stromingen van de psychologie, waarbij de nadruk ligt op de relevantie voor hulpverlening. De auteur staat uitgebreid stil bij de grote thema's en stromingen in de psychologie, omdat die kunnen helpen bij het analyseren van de cliëntsituatie. Er is veel aandacht voor begeleidingsvormen en psychische stoornissen, juist omdat dit de thema's zijn waarmee hulpverleners veelvuldig in aanraking komen. Ook wordt ingegaan op cultuur; kennis van culturele normen en waarden kan leiden tot meer begrip voor het gedrag van cliënten en daarmee een ingang bieden voor hulp die aansluit.


Book
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap : van leren naar instructie : deel 2
Author:
ISBN: 9789463448178 9789463449410 9789463790611 9463790616 9463449418 9463448179 Year: 2018 Publisher: Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijskunde als ontwerpwetenschap is een handboek met een zeer specifieke visie op het vakgebied. Onderwijskunde wordt naar voren geschoven als een ontwerpwetenschap. Dit wordt vooral duidelijk in deel 2 van het handboek. De visies op leren en instructie uit deel 1 worden doorgetrokken naar bepalende beslissingsmomenten bij het ontwerpen van instructie. Welke leerdoelen staan centraal en welk curriculum schuiven we dus naar voren? Hoe gaan we om met de groeiende aandacht voor executieve functies bij lerenden? Met welke individuele verschillen houden we rekening bij het meenemen van diversiteit in onze instructie (armoede, motivatie, leermoeilijkheden, sociaal-economische status ...)? Hoe garanderen we dat we evaluatieaanpakken kiezen die passen bij onze visie op leren en instructie? Uiteindelijk vertalen we de output uit deel 1 en deel 2 naar een systematische ontwerpaanpak. In het laatste thema integreren we alle thema's door keuzes te expliciteren voor elk aspect dat centraal staat in het onderwijskundig referentiekader.Daarbij vallen we ook terug op gekende ontwerpsystematieken, zoals het IDI- en het ADDIE-model. In deel 2 van Onderwijskunde als ontwerpwetenschap wordt hierdoor het centrale doel van het handboek duidelijk: het meenemen van de lezer bij het actief toepassen van de theoretische en empirische basis op weg naar gefundeerde aanpakken voor leren en instructie.(Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463449410/Onderwijskunde-als-ontwerpwetenschap--van-leren-naar-instructie)


Book
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap.
Author:
ISBN: 9038207697 Year: 2005 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De inhoudelijke en structurele uitwerking van dit handboek illustreert een visie op leren en instructie. De lezer maakt kennis met onderwijskundige concepten, principes, theorieën, modellen en methodes en leert deze kenniselementen ook actief toepassen. Het gaat immers niet alleen om het snel verwerken van onderwijskundige basiskennis. De toepassing staat centraal. Dit boek overstijgt de traditionele formele instructiecontexten (kleuterschool, lagere school, secundaire school) en besteedt aandacht aan bedrijfsopleidingen, professionele opleidingen en informele leercontexten zoals musea en tentoonstellingen. (Bron: covertekst)


Book
Onderwijspsychologie : beïnvloeding, verloop en resultaten van leerprocessen.
Authors: ---
ISBN: 9051892268 Year: 1993 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Cognitive psychology --- Educational psychology --- onderwijspsychologie --- #GSDBP --- #PEDA *015.3 --- #PEDA *015.35 --- #PEDA *1.26 --- #PEDA *1.3 --- #PEDA *2.85 --- #PEDA *2.851 --- #PEDA *2.881 --- Apprentissage Leerproces --- Didactique Didactiek --- Enseignement Onderwijs --- Motivation (formation) Motivatie (opleiding) --- Psychologie Psychologie --- #KVHB:Leerprocessen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 419.3 --- leerpsychologie --- pedagogische psychologie --- psychologie --- 415.4 --- Aanvankelijk lezen --- Associatie --- Begrijpend lezen --- Behaviorisme --- Beoordelen --- Bruneriaanse theoriën --- Cognitieve ontwikkeling --- Cognitivisme --- Conditionering --- Denkprocessen --- Geheugen --- Geheugenonderzoeken --- Handelingspsychologie --- Hoogbegaafdheid --- Instructies --- Intelligentietests --- Kortetermijngeheugen --- Leerintenties --- Leerprocessen --- Leerresultaten --- Leertaken --- Leesproblemen --- Leesprocessen --- Leraarsgedrag --- Leren --- Motivatietheoriën --- Piaget --- Studerend lezen --- Testleer --- Transferstudies --- Vergeten --- Wiskundeonderwijs --- Zwakbegaafdheid --- Begaafdheid --- Bruner --- Leerling-motivatie --- Leerlingkenmerken --- Leerproces --- Leren-voorkennis --- Onderwijspsychologie --- Testjens --- 415.4 ) HOGERE GEESTELIJKE FUNCTIES --- aanvankelijk lezen --- begaafdheid --- begrijpend lezen --- beoordelingsinstrumenten --- cognitieve ontwikkeling --- emoties --- exacte vakken --- geheugen --- leer- en denkprocessen wiskundeonderwijs --- leerprocessen --- leren --- motivatie --- onderwijspsychologie (ler) --- studerend lezen --- testleer --- transfer --- Pedagogische psychologie --- Education --- Psychology, Educational --- Psychology --- Child psychology --- pedagogische psychologie, onderwijspsychologie --- Hogere geestelijke functies --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- (zie ook: interactief leren) --- Educational psychology. --- Pedagogische psychologie.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by