Narrow your search

Library

VIVES (19)

UCLL (18)

Arteveldehogeschool (13)

KBR (13)

Thomas More Kempen (13)

Odisee (12)

DocAtlas (11)

EhB (10)

KDG (10)

Hogeschool Gent (9)

More...

Resource type

book (19)


Language

Dutch (18)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (1)

2018 (1)

2017 (1)

2015 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Communicatie in de klas.
Author:
ISBN: 9033414376 Year: 1986 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Effectief en affectief lesgeven aan pubers
Author:
ISBN: 9789401414814 Year: 2014 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Help pubers bij het vinden van hun eigen identiteit. Pubergedrag is slechts het topje van de puberijsberg. Onder de waterlijn liggen gevoelens, behoeften, kwaliteiten en talenten. Dit boek leert docenten hoe ze jongeren kunnen helpen die te herkennen en zo wezenlijk contact te maken. Naast heldere theorie en veel voorbeelden en oefeningen biedt het een volledige werkmethode voor de (mentor)lessen. Scholieren groeien op in een heel andere wereld dan de generaties voor hen. Van docenten vereist dit een ander soort vaardigheden. Effectief en affectief lesgeven aan pubers gaat over de affectieve, 'zachte' kant van het onderwijs en geeft een antwoord op vragen als: hoe zorg ik ervoor dat de jongere zich gezien en veilig voelt? Hoe kan ik hem inspireren en motiveren? Hoe help ik hem met problemen?


Book
Pedagogisch handelen van leraren : een theoretische en empirische verkenning op basis van een alledaagse deugdenbenadering
Author:
ISBN: 9789044130188 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke persoonlijke kwaliteiten dragen het pedagogisch handelen van leraren? Dit boek hanteert een moderne deugdenbenadering en een bijzondere methode om deze vraag te beantwoorden. Voor de keuze van de alledaagse deugden is gefocust op de directe omgang met leerlingen. Een specifieke combinatie van videoreflectie en biografisch interview maakt voor de leraren zelf zichtbaar wat in hoge mate een vanzelfsprekende kwaliteit van handelen is.


Book
Communicatie in de klas
Authors: ---
ISBN: 9040200580 Year: 1997 Publisher: Houten Educatieve partners Nederland

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs geven de lezers inzicht in de communicatieve processen die zich in een klas en daaromheen afspelen. Omdat leraren en leerlingen op oneindig veel manieren op situaties reageren, biedt het boek geen standaardrecepten. Het biedt mogelijkheden om klassensituaties te analyseren, groepswetmatigheden te ontdekken en daar op een effectieve wijze op te reageren. (Bron: covertekst)


Book
Pedagogische tact : op het goede moment het juiste doen, óók in de ogen van de leerling.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789044130126 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pedagogische tact is geen competentie, maar een kwaliteit van de leraar zelf. Bijvoorbeeld een goede vraag, een blik van verstandhouding, een besliste stem, een hand op de schouder ... Hoe ga je als leerkracht op een tactvolle manier om met emoties van je leerlingen? (samenvatting)


Book
Communicatie op school : haalbare ideeën voor een sterk verhaal
Authors: ---
ISBN: 9782509011183 Year: 2011 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Inleiding2. Indruk makenᄋ Je hebt maar één kans...ᄋ Het gebouw en het interieur als communicatiemiddel3. Een kwestie van identiteit: Imago versus identiteit4. Met stijl: mijn huisstijl5. Een geloofwaardig verhaal dat beklijft: Stappenplan6. Een promotiecampagne voeren: Doelgroepen definiëren, Budget, de media7. Leerlingenwerving: 11 suggesties8. Mond-tot-mondreclame: Hoe stimuleer ik het?9. De dragers van reclame10. We gaan digitaal: De website11. Doelgroepgerichte communicatie: Interne communicatie, speech, netwerken, ouders12. Het schoolteam13. Evenementen organiseren: Stappenplan14. Het persbericht, de persconferentie, 15. Crisiscommunicatie16. Marketing- en communicatieplan17. Hulp nodig?18. Inspiratielijst om verder te lezen


Book
Leerling, ouders en leerkracht
Author:
ISBN: 9789044130140 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat kun je als leerkracht doen wanneer de communicatie met ouders stroef verloopt? De leerling komt dan klem te zitten tussen contrasterende opvoedingsmilieus, wat negatieve gevolgen heeft voor zijn sociaal-emotionele en didactische ontwikkeling. Vaessen bespreekt diverse benaderingen, die hij illustreert met praktijkvoorbeelden.


Book
Interculturele competentie in onderwijs
Author:
ISBN: 9782509023919 2509023918 Year: 2015 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie laat u toe om de mogelijkheden en toepassingen van het concept interculturele competentie te verkennen. Dit concept is ontwikkeld op basis van inzichten uit de literatuur, maar is tegelijk het resultaat van een handelingskader waarvan de bouwstenen voortkomen uit vragen en de dagelijkse praktijk van concrete organisaties en individuen. Het uitgangspunt bij het kader voor interculturele competentie is de vaststelling dat culturele diversiteit een kracht en meerwaarde kan bieden voor ons werk en voor ons dagelijks leven.Via het handelingskader komen we tot een definitie en invulling van interculturele competentie. De vaardigheden, attitudes, kennis en bewustzijn erin vervat, geven duidelijk weer wat er nodig is om een effectiever, en meer mensgericht intercultureelonderwijzen mogelijk te maken.


Book
Krachtige leraren, prachtig onderwijs
Author:
ISBN: 9789065086051 Year: 2009 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vaak verloopt de communicatie tussen mensen in en om de school niet goed. Hoe komt dat en hoe is het te voorkomen? De auteur van dit boek beschrijft de innerlijke houdingen van mensen (leraren, leerlingen, leidinggevenden) en het daaruit voortkomende gedrag. Thema's als macht en onmacht, onzekerheid, angst en beschadigende ervaringen komen aan de orde. Helder wordt uiteengezet welke dynamiek er speelt in de interactie tussen mensen en hoe deze te doorbreken. Lezers krijgen concrete handvatten om te werken aan meer contact en bezieling, ofwel: prachtig onderwijs. Ook thema's als beoordeling, (de-) motivatie, agressie en radicalisering worden vanuit deze invalshoek beschreven.


Book
Praten met kinderen
Author:
ISBN: 9789463440509 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek schetst Piet Vandebriel in drie grote thema's hoe de dialoog met een kind best wordt aangepakt. In het eerste thema wordt verduidelijkt op welke wijze kinderen van volwassenen verschillen. De focus ligt daarbij op de ontwikkeling die een kind doormaakt, en hoe dit zich laat zien in de concrete realiteit. Het tweede thema zet de contouren van een goed gesprek uit. Hoe organiseren we het? Wat is nodig om het vlot te laten lopen? En hoe moeten een aantal dingen bekeken, geanalyseerd en geïnterpreteerd worden? Het derde thema spitst zich toe op het gesprek zelf. Hoe beginnen we eraan, wat zeggen we best wel en, vooral, best niet. En hoe implementeren we alles waar vooraf aan werd gedacht? Om het geheel te illustreren, is het boek doorspekt met talrijke concrete voorbeelden. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by