Listing 1 - 10 of 353 << page
of 36
>>
Sort by

Book
Basisvaardigheden wiskunde voor het HTO
Authors: ---
ISBN: 9789001834159 9789001856311 9001856314 9001834159 Year: 2014 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De 101werkvormen formule : methode voor trainers en leerkrachten, voor het creëren van meer impact en leerresultaat
Authors: ---
ISBN: 9789082249309 9082249308 Year: 2014 Publisher: [Zelhem] Het Boekenschap

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beschrijving van bijna 100 direct toepasbare oefeningen op het gebied van: motiveren, ervaringen, reflecteren, commitment en implementeren


Multi
De effectieve projectgroep : samenwerken als leermiddel in het hoger onderwijs
Author:
ISBN: 9789001575403 9789001575410 Year: 2019 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studenten in het hoger onderwijs werken vaak in projectgroepen. Zo leren ze op professionele wijze samen te werken, activiteiten te plannen, problemen te analyseren en oplossingen te bedenken. De effectieve projectgroep is een beknopte en overzichtelijke handreiking voor studenten die in projectgroepen samenwerken. Het boek richt zich rechtstreeks tot studenten en geeft nuttige tips om het project gezamenlijk tot een goed einde te brengen. Het bevat tal van voorbeelden van docenten en studenten over mogelijke problemen en oplossingen bij het werken in projecten. Het boek gaat eerst in op onderwerpen als de helderheid van de opdracht, de kenmerken van een goede groep, de lastige fasen in het proces, de regels voor helder overleg en duidelijke besluitvorming en een efficiënte takenplanning. Vervolgens komen thema’s als het optimaal benutten van de begeleiding, het omgaan met emoties en conflicten, het slim presenteren van de resultaten en de beoordeling/afsluiting van een project aan bod. - Een overzichtelijk handboek voor studenten die in projectgroepen samenwerken; - vol nuttige tips en voorbeelden om een gezamenlijk project succesvol af te ronden; - met uitgebreide digitale ondersteuning voor student en docent. Op de ondersteunende website vinden studenten voorbeelden en handige tools met betrekking tot het bevorderen van creatief denken, samenwerkingsafspraken maken, agenda’s opstellen, besluitvormingsregels toepassen, verslagen maken, planningsspreadsheets hanteren, en feedback geven en ontvangen. Docenten vinden er tips over de begeleiding van projectgroepen en het beoordelen van het afgeleverde werk van projectgroepen. De auteur Klaas Schermer heeft jarenlange ervaring als docent en trainer bij onder ander de Hanzehogeschool Groningen en de Universiteit van Amsterdam. Ook was hij betrokken bij hogeronderwijsinstellingen in Duitsland, Hongarije en de Verenigde Staten. Daarnaast was hij jarenlang bestuurder van verschillende maatschappelijke instellingen. Hij schreef eerder het succesvolle boek Vergaderen en onderhandelen.


Book
Hoger onderwijs voor elk talent : aanbevelingen en instrumenten voor meer diversiteit
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789051305845 9051305842 Year: 2007 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit rapport formuleert aanbevelingen om een sterk diversiteitsbeleid uit te bouwen in het hoger onderwijs. Het geeft ook een overzicht van bestaande instrumenten in Vlaanderen en elders om meer allochtone en kansarme studenten naar het hoger onderwijs te leiden en hen zo nodig ondersteuning te bieden om te slagen.


Book
Slimmer studeren : tips en technieken voor maximaal resultaat met minimale inspanning
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044752212 9044752219 Year: 2019 Publisher: Aartselaar Deltas

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tips en tricks voor effectief leren met zo min mogelijk inspanning


Multi
Diversiteit in het hoger onderwijs
Author:
ISBN: 900183504X 9789001835040 9001852785 Year: 2014 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handvatten voor docenten, managers en beleidsmedewerkers ter ondersteuning bij de inrichting en uitvoering van het onderwijsproces. Op welke manier kan ik op een effectieve manier lesgeven aan een heterogene multiculturele groep studenten? Welke vooroordelen hebben docenten en studenten naar elkaar en hoe beïnvloedt dit het onderlinge contact? De uitgave Diversiteit in het hoger onderwijs uit de succesvolle Hoger Onderwijsreeks geeft een duidelijk antwoord op deze en vele andere vragen. Diversiteit in het hoger onderwijs ondersteunt docenten, managers en beleidsmedewerkers bij de inrichting en uitvoering van het onderwijsproces. Daarbij ligt het accent op de effectieve omgang en communicatie tussen docenten en studenten in een hoger onderwijsomgeving die steeds multicultureler wordt. De uitgave gaat in op vragen als: 'Hoe kan ik mijn relatie met een diverse studentenpopulatie verbeteren? Hoe moet ik omgaan met conflicten tussen studenten onderling? Op welke wijze verklein ik de kloof tussen studenten en kan ik groepsvorming op basis van etniciteit doorbreken? Diversiteit in het hoger onderwijs is geschreven vanuit het perspectief van docent én student. Het biedt de professional concrete handvatten en een waardevolle houvast voor de verdere professionalisering van het hoger onderwijs.


Book
Leren, een betekenisvol bouwproces
Author:
ISBN: 9789044138085 Year: 2021 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren staat tegenwoordig in het teken van een leven lang leren. Wat betekent een leven lang leren voor de eindtermen van het middelbaar en hoger onderwijs? Inhoudelijke kennis en specifieke vaardigheden hebben in de praktijk vaak een beperkte houdbaarheidsdatum. Leren gaat niet alleen over het oplossen van concrete problemen, de ontwikkeling van de hard skills. Leren gaat ook over de ontwikkeling van een breed probleemoplossend vermogen, de soft skills. Welke competenties heeft een leerling nodig om ook na zijn schoolloopbaan te blijven leren? Wat is de bijdrage die onderwijsprofessionals kunnen leveren aan de ontwikkeling van dit vermogen? Leren wordt in dit boek beschouwd als een betekenisvol bouwproces waar de leerling de eigenaar van is en de eindverantwoordelijkheid voor draagt. Het onderwijs heeft de taak leerlingen en studenten te begeleiden bij het steeds beter nemen van de regie over dit leerproces. Het boek geeft een heldere uiteenzetting over de inhoud van het concept regie, welke competenties ermee gemoeid zijn en hoe deze verder ontwikkeld kunnen worden. De competenties zijn nodig om de opgedane kennis en vaardigheden echt eigen te maken, door te ontwikkelen en adequaat in te zetten nu en in de toekomst. André Baars is afgestudeerd in de onderwijspsychologie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen (RU), waar hij sinds 1997 ook werkzaam is als onderwijspsycholoog. Hij begeleidt studenten in hun studievoortgang, adviseert studieadviseurs en docenten en ondersteunt opleidingen bij de ontwikkeling van begeleiding voor hun studenten. Naast zijn werkzaamheden aan de RU geeft hij lezingen, workshops en cursussen aan leerlingen, ouders, docenten en andere professionals in het middelbaar en hoger onderwijs. André Baars is coördinator van de professionaliseringscursussen voor de Landelijke Vereniging van Studieadviseurs (LVSA). Voor meer informatie zie www.andrebaars.com. (flaptekst)


Book
Bachelor of nursing 2020 : Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0
Authors: --- ---
ISBN: 9789036809283 9789036809290 Year: 2016

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bachelor Nursing 2020 is het nieuwe opleidingsprofiel voor de hbo-verpleegkundige, dat berekend is op de komende transities in de zorg. Uitgangspunt is de recente visie op gezondheid, waarin niet de aandoening centraal staat, maar de bekwaamheid van mensen om daarmee om te gaan in hun dagelijkse leven. Het profiel beschrijft de competenties van de verpleegkundige geconcretiseerd in herkenbare kritische beroepssituaties. Het beroepsprofiel verpleegkundige (2012), het NLQF en de CanMeds vormen het fundament. Onmisbaar voor docenten, praktijkopleiders, verpleegkundigen, leidinggevenden, bestuurders en als basis voor de initiële en post-initiële onderwijscurricula voor verpleegkundigen.


Book
Basis kwalificatie examinering in het hoger beroepsonderwijs
Author:
ISBN: 9789036809320 9789036809337 9036809320 Year: 2015 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum, Springer Media

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vanuit de overheid moeten alle docenten in het hoger beroepsonderwijs een basiskwalificatie examinering (BKE) halen. Dit boek bevat de theoretische basis die een hbo-docent nodig heeft om de bewijsstukken voor deze verplichte BKE-certificering te kunnen leveren. De praktische voorbeelden in het boek geven een handreiking bij het maken van verschillende soorten toetsen. De reflectievragen en portfolio-opdrachten helpen hbo-docenten bij het inschatten van de eigen bekwaamheid op het gebied van toetsen. De vele cases en tips zijn afkomstig vanuit de praktijk van verschillende hogescholen.   De BKE richt zich op het doorlopen van de toetscyclus binnen het eigen vak/module. Deze kwalificatie is nodig als een docent optreedt als examinator. Met examinator wordt in het hoger beroepsonderwijs iedere docent bedoeld die eindverantwoordelijk is voor één of meer fasen van de toetscyclus. Deze toetscyclus bestaat uit 7 fasen. De examinator ontwerpt en construeert een toets (fase 1 t/m 3), neemt deze af en beoordeelt (fase 4), analyseert en registreert (fase 5 en 6). Essentieel voor de borging van de kwaliteit van het toetsproces is fase 7: de examinator evalueert het doorlopen van alle fasen en benoemt verbeteracties voor een volgende cyclus.   De BKE is onderdeel van de Basiskwalificatie Didactische Bekwaamheid (BDB). Alle hbo-docenten moeten aan de eindtermen van de BDB voldoen en beschikken over de BKE-kwalificatie.


Multi
Studeer effectief
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789001896454 9789001896461 9001896456 Year: 2020 Publisher: Groningen Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studeer effectief Studeren in het hoger onderwijs is anders dan leren in het voortgezet onderwijs: een student wordt geacht meer zelfstandig te studeren, meer studiemateriaal te verwerken in kortere tijd en ingewikkelder tentamenvragen te beantwoorden. Studeer Effectief biedt aanwijzingen en oefeningen om effectief te studeren. In deze nieuwe editie van Studeer Effectief besteden de auteurs extra aandacht aan een actieve en bewuste aanpak van de studie, rekening houdend met de specifieke studiesituatie in het hoger onderwijs. Het boek bevat veel praktische suggesties, checklists, voorbeelden en oefeningen voor het hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs. De nieuwe editie bevat ook een gedeelte over de werking van het brein en het trainen van de hersenen. Ook is een hoofdstuk toegevoegd over het studeren met e-books en het maken van toetsen op de computer. Aan de orde komen: - Motivatie en concentratie - Hoe werkt het brein - Tijdsbesteding en studieplanning - Uitstelgedrag - Colleges en lessen volgen - Bestuderen van studieboeken - Samenwerken - Aanpakken van opgaven en casussen - Voorbereiden en maken van tentamens - Studeren uit e-books en het maken van toetsen op de computer Studeer Effectief is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten in het studeren in het hoger onderwijs. Het boek wordt al sinds 1983 gebruikt in veel hbo- en wo-opleidingen

Listing 1 - 10 of 353 << page
of 36
>>
Sort by