Listing 1 - 10 of 180 << page
of 18
>>
Sort by

Book
Inclusie op school : het M-decreet toegepast
Authors: ---
ISBN: 9782509025241 Year: 2015 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het M-decreet is voor de meeste scholen niet de eerste kennismaking met inclusief onderwijs. Ook in het verleden werden heel wat inspanningen gedaan om inclusief te werken. Het decreet biedt nu een duidelijk juridisch kader waarmee directeurs, leerkrachten en ondersteunend personeel aan de slag kunnen. En tegelijk geeft het erkenning aan de heersende goede inclusiepraktijken.Het boek Inclusie op school geeft achtergrond en tips over inclusief onderwijs en hoe dit vorm te geven. Doorheen het boek wordt de link gelegd met het M-decreet en wordt een aantal aspecten van inclusief onderwijs verder uitgediept. De school- en klaspraktijk is daarbij steeds de horizon. (bron: http://www.politeia.be)


Book
All-in : inclusief lesgeven met UDL
Author:
ISBN: 9789463792660 Year: 2019 Publisher: Leuven/Den Haag Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Je klasgroep is divers. Elk kind heeft talenten en beperkingen, soms ook een diagnose of label. Een inclusieve aanpak blijft moeilijk. Toch kan het, door les te geven met Universal Design for Learning (UDL). Eindelijk een aanpak waarin al je leerlingen zich ontplooien.Uit alle hoeken hoor je advies: autisme pak je zo aan, dyslexie net iets anders. Dat dwingt je om overzicht te krijgen in een waaier aan tips en tricks. Je bundelt ze, maakt lijstjes, past ze allemaal toe.Dit boek doet het anders. Het stelt een methodiek centraal die zich baseert op jouw stijl als leerkracht en op je groep leerlingen. Met UDL varieer je in je manier van lesgeven zodat iedereen mee is, terwijl jij jezelf niet verliest in chaos. Want met UDL zorg je voor je leerlingen én voor jezelf.Motiveer je leerlingen. Maak ruimte voor differentiatie en brede evaluatie. Maak partners van de ouders. All-in. Inclusief lesgeven met UDL toont met concrete voorbeelden hoe jij UDL inzet in je les.Bron: https://www.acco.be/nl-be/items/9789463792660/All-in


Book
OpStap naar de samenleving : over diversiteit en sociale inclusie in voorzieningen voor jonge kinderen.
Authors: ---
ISBN: 9789088503085 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

InOpStap naar de samenleving staat een serie diepte-interviews met dertien wetenschappers met vragen als: wat is volgens u de urgentie van dit thema en waarom? Wat weet u over de oorzaken en gevolgen van (het gebrek aan) sociale inclusie en respect voor diversiteit? Welke aanbevelingen zou u – op basis van de door u ontwikkelde inzichten – willen doen aan beleid en politiek? In hun antwoorden verhelderen de wetenschappers het begrippenkader omtrent dit thema. Zij leggen duidelijke verbanden met sociaal-maatschappelijke omstandigheden waarin kinderen verzorgd en opgevoed worden. Op basis van dit materiaal heeft ChildCare International een policypaper opgesteld. Dit policypaper is een oproep aan iedereen die betrokken is bij de zorg voor en opvoeding en vorming van jonge kinderen. Het is een oproep tot debat over gelijke kansen voor kinderen, een debat over respect voor diversiteit en sociale inclusie en over de balans tussen gelijkheid en verschil. Onmisbare denkstof voor managers en beleidsmakers in de voor- en vroegschoolse educatie en de kinderopvang.


Book
Gender op school : leidraad voor een gender-inclusieve leeromgeving
Authors: --- ---
ISBN: 9782509030993 9782509031297 Year: 2017 Publisher: Brussel : Politeia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een genderinclusieve leeromgeving kan iedereen, ongeacht het biologische geslacht, de seksuele oriëntatie, genderexpressie en genderidentiteit openlijk, vrij en zonder beperkingen participeren aan alle aspecten van het schoolgebeuren. Genderinclusieve scholen maken dit mogelijk door het implementeren van een beleid, praktijken en acties die aantonen dat alle genders welkom zijn. ‘Gender op school' geeft een beknopt overzicht van de centrale concepten om over gender te praten aan de hand van het genderkoek-model dat werd ontwikkeld door çavaria. Aan deze centrale concepten koppelen de auteurs steeds de impact van gender binnen de school en factsheets met cijfers die de genderdiversiteit op school illustreren. Screeningtools worden besproken om de huidige stand van zaken in jouw school onder de loep te nemen. Daarnaast worden er acties op school- en klasniveau besproken om te werken aan een meer genderinclusieve leeromgeving. Ten slotte verwijst het boek je ook door naar relevante organisaties, lespakketten en websites om je onderzoek naar genderinclusief onderwijs na het lezen van dit boek voort te zetten. Het boek geeft je de nodige handvatten om zelf aan een genderinclusieve leeromgeving te werken.


Book
Inclusief vergaderen : meer dan een cliëntvergadering
Authors: ---
ISBN: 9789044136098 Year: 2018 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Heel wat voorzieningen organiseren vergaderingen met en voor hun cliënten. Maar wat verstaan we onder bewonersvergadering, gebruikersoverleg of cliëntenraad? Hoe krijg je de directie en het beleid zo ver dat zij bereid zijn om hier tijd en middelen in te investeren? Waar dien je rekening mee te houden tijdens devoorbereiding, de vergadering zelf en het maken van het verslag? Welke visualisaties en hulpmiddelen kan je inzetten om de betrokkenheid te vergroten? De auteurs laten zien hoe inclusief vergaderen een proces is en wat dit in de praktijk betekent. In dit boek vind je heel wat suggesties en mogelijkheden om je eigen vergaderingen op te starten of te verfijnen. Het is geschreven vanuit en geïllustreerd met praktijkervaringen uit verschillende doelgroepen. De hulpmiddelen en tips zijn voornamelijk van toepassing op vergaderen met personen met een verstandelijke beperking, hoewel ze kunnen toegepast worden bij alle doelgroepen waar communicatie en denkprocessen niet voor de hand liggen. Het boek helpt je ook vergaderingen te ondersteunen bij laagtaalvaardigen, anderstaligen, senioren, kleuters en jongeren met of zonder beperking. (bron: http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?id=9789044136098)


Book
Samen inclusief onderwijs realiseren : een handboek voor professionals binnen en buiten het onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789464147049 9464147040 Year: 2022 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het afgelopen decennium is er wereldwijd meer nadruk komen te liggen op het realiseren van inclusief onderwijs. Met dit wetenschappelijk handboek inspireren de auteurs professionals binnen en buiten het onderwijs en laten ze zien dat er in kleine stappen toegewerkt kan worden naar de inclusie van leerlingen met intensieve en complexe ondersteuningsbehoeften. De onderwerpen die worden besproken (zoals competenties van de inclusieve leraar, differentiatie, samenwerking), leggen daar een belangrijke basis voor en zijn onderbouwd met wetenschappelijke inzichten, die toegankelijk zijn gemaakt voor de praktijk. In de eerste plaats richt het boek zich tot (aankomende) leraren, (ortho)pedagogen, interne begeleiders, schoolpsychologen, teamleiders, directeuren en bestuurders. Daarnaast wil het ook professionals inspireren buiten het onderwijs, zoals jeugd- zorgpartners en externe hulpverleners. Aan het boek werkten verschillende experts mee die werkzaam zijn op het domein van inclusief onderwijs.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464147049/Samen-inclusief-onderwijs-realiseren


Book
Wie moet er passen? : Korczak voor passend onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789085602095 Year: 2022 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Ik wil het wel, natuurlijk, maar hoe moet dat nou in zo'n grote groep? Dat lukt toch niet binnen dit systeem?"Een hartenkreet van menig leraar die passend onderwijs wil geven. Leraren willen het beste voor ieder kind, maar hoe doe je dat en wat is het beste?Wat de verwezenlijking van 'passend onderwijs' misschien wel het meest in de weg staat, is het ontbreken van een goed beeld van waar we mee te maken hebben: de leerling en de leraar als levende mensen, als subjecten, met ieder zijn eigen intenties en ervaringen die niet zomaar te modelleren zijn met methoden en procedures. Het zijn de mensen die het doen, hoe zij denken en wat zij voor elkaar mogelijk maken.Arie en Edith de Bruin laten zich leiden door de ideeën van Janusz Korczak, grondlegger van de rechten van het kind. Zij laten de lezer op verrassende wijze kijken naar kinderen die soms niet in het systeem van ons regulier onderwijs passen, maar daar toch een plek verdienen om tot hun recht te kunnen komen. Met deze blik van Korczak kijken de schrijvers naar de verlegenheid die 'passend onderwijs' in ons land nog steeds kent en laten zien dat dat niet hoeft. Het kan anders door anders te kijken en te luisteren naar je leerlingen.Met de vele, mooie voorbeelden uit de dagelijkse onderwijspraktijk houden de auteurs op een innemende wijze de lezer een spiegel voor met de vraag om anders te kijken en te luisteren. Dit met een grote kans dat je een ander kind ziet.https://www.swpbook.com/boeken/139/speciaal-onderwijs/2466/wie-moet-er-passen


Book
Ook wij : vijftien portretten over inclusie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044139143 Year: 2023 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Drie krachtige jonge mensen hebben een droom, hun droom overstijgt hun beperking. Verhalen delen over inclusie, dat is hun plan. En laat hen nu werkelijk wat te vertellen hebben. Ze organiseerden zelf een project met de universiteit van Gent en verzamelden daarin 15 getuigenissen van jongeren met een brede waaier aan beperkingen over hun kijk op inclusie. Het zijn stuk voor stuk eerlijke inkijken in het leven van jonge mensen met veel ambities, dromen én hindernissen op hun pad. De stem voor inclusie is nog nooit zo rechtstreeks gebracht.De getuigenissen werden door de 3 auteurs gewikt, gewogen en geanalyseerd. Er werd geschrapt en nieuw materiaal toegevoegd. De basistekst werd in handen gegeven van Leen De Coensel, orthopedagoog, met een passie voor schrijven. De klik was er meteen. Ze gelooft in de kracht van het project en de unieke aanpak. Ze vertaalt de teksten tot een leesbaar verhaal.Bron: https://ookwij.be/het-boek/


Book
Van individueel naar inclusief onderwijs
Author:
ISBN: 9789463173667 Year: 2023 Publisher: Dordrecht Instondo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kans is aanzienlijk dat Nederland uit de top-3 van landen met de meest gelukkige kinderen ter wereld duikelt. Onze jeugd is de afgelopen jaren angstiger en depressiever geworden. En dat terwijl de aandacht voor welbevinden, veerkracht flink is toegenomen. Evenals de nadruk op samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp, en het aantal zelfhulpboeken voor kinderen en jongeren. Dat het nog niet zo wil lukken met het ervaren geluk is dus best vreemd. Zeker ook als je bedenkt dat we in Nederland wel het grootst aantal psychologen en psychiaters per kind ter wereld hebben en we bovendien al jaren bezig zijn met meer preventie. Hoe kan dit?Van leraren hoor je regelmatig de verzuchting: ?Het lijkt erop dat de problematiek steeds groter wordt. Hoe moet dat nu met passend onderwijs en inclusief onderwijs?? Precies over die verzuchting gaat dit boek. Hoe breng je inclusief onderwijs dichterbij in een samenleving die steeds verder psychologiseert? Waarin een sterk toegenomen aantal kinderen en jongeren opgroeien met de diagnose dat ze ADHD of een andere beperking hebben, of ziek, hoogbegaafd, autistisch of depressief zijn. Waarin zij de overtuiging hebben dat het aan hén ligt dat ze afwijken van de norm en hun leraren geen idee hebben hoe zij aan al die individuele ondersteuningsbehoeften moeten voldoen. Steeds meer specialisten die specifieke dingen weten over kinderen en jongeren melden zich op de school en allemaal verwachten ze iets van de leraar. Scholen voelen zich in dit proces steeds machtelozer.In dit boek houdt Bert Wienen een kritisch pleidooi tegen het benadrukken van de mentale kwetsbaarheid van kinderen en het bevorderen van meer veerkracht als oplossing daarvoor.Dit boek is bestemd voor professionals die met en voor kinderen en jongeren werken, zoals leraren, intern begeleiders, schoolleiders, bestuurders en zorgcoördinatoren. Maar ook beleidsmedewerkers van gemeenten en jeugdhulpinstanties. Eigenlijk iedereen die verantwoordelijkheid heeft in het opvoeden en begeleiden in de groei van kinderen en jongeren. Veelal mensen die dagelijks ervaren dat het eigenlijk anders moet.https://www.instondoboeken.nl/101-363_Van-individueel-naar-inclusief-onderwijs


Multi
Koers naar talent in overvloed : inclusief HRM als kompas
Authors: --- ---
ISBN: 9789048641581 Year: 2021 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Talent in overvloed, huh? De afgelopen jaren zijn we om de oren geslagen met de boodschap dat er een enorm tekort aan talent is en zelfs nog meer zal zijn in de toekomst. Voor de start van de COVID-19-crisis werden werkgevers geconfronteerd met een (bijna) ongeziene arbeidsmarktkrapte. Vacatures raakten moeilijk ingevuld. Werkgevers vochten als het ware om talent. De COVID-19-crisis heeft die strijd enigszins op een lager pitje gezet, ook al blijven vele werkgevers zelfs in volle COVID-19-tijden schreeuwen om talent. Eens de pandemie onder controle is, zal de war for talent weer in alle hevigheid woeden. Een tekort aan talent ? en dat terwijl honderdduizenden mensen werkloos aan de kant staan? Kortgeschoolden, 55-plussers, mensen met een migratieachtergrond, mensen met een beperking, langdurig arbeidsongeschikten. Onbenut talent. Steeds meer werkgevers willen dat onbenut talent benutten. Inclusief werkgeven dus. Helaas weten zij niet altijd handen en voeten te geven aan dat inclusief werkgeven. Het blijft bij goede voornemens. Jammer, want niemand wint daarbij. In Koers naar talent in overvloed! geven de auteurs een antwoord op vragen als: - Wat is inclusief werkgeven? - Waarom zou je inclusief werkgeven? - En vooral, hoe pak je dat concreet aan? Het boek is geschreven door academici én mensen uit het werkveld. Deze auteurs hebben inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en praktijk vertaald in praktische HR-handvatten die je als HR-manager, bedrijfsleider of leidinggevende kan gebruiken om met inclusief werkgeven aan de slag te gaan. De vele praktijkvoorbeelden en tips brengen de theorie tot leven, en bieden je bovendien inspiratie om inclusief werkgeven in jouw organisatie vorm te geven. Ook arbeidsbemiddelaars en HR-consultants zullen in dit boek een leidraad vinden. De auteursopbrengsten van dit boek gaan naar de Koning Boudewijnstichting en zullen worden aangewend voor projecten die werken aan inclusie op de reguliere arbeidsmarkt.https://www.diekeure.be/nl-be/professional/11377/koers-naar-talent-in-overvloed

Listing 1 - 10 of 180 << page
of 18
>>
Sort by