Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (18)

VIVES (18)

Hogeschool West-Vlaanderen (16)

UCLL (15)

Odisee (11)

AP (10)

DocAtlas (10)

KDG (10)

Hogeschool Gent (9)

KU Leuven (7)

More...

Resource type

book (18)

digital (1)


Language

Dutch (18)


Year
From To Submit

2023 (1)

2021 (1)

2017 (1)

2016 (1)

2015 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Uit de pas : omgaan met sensorische-verwerkingsverschillen bij kinderen
Author:
ISBN: 9789057125768 Year: 2023 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is je kind overgevoelig of juist ongevoelig voor aanraking, smaak, geur, geluid en visuele prikkels? Is het heel beweeglijk of juist niet? Heeft het coördinatieproblemen? Dan is de kans groot dat het problemen heeft op het gebied van sensorische verwerking.Het brein van sommige kinderen verwerkt zintuiglijke prikkels niet altijd probleemloos. Ze krijgen dan vaak etiketten opgeplakt als kieskeurig, overgevoelig, stuntelig, onvoorspelbaar of onoplettend. Soms vermijden ze aanrakingen, weigeren ze bepaalde kleren te dragen of zijn het moeilijke eters; soms zijn ze juist dol op extreme prikkels als harde geluiden, heet badwater of heel pittig eten.Deze nieuwe, geactualiseerde editie van dit toonaangevende handboek geeft antwoord op veelvoorkomende vragen van ouders, docenten en verzorgers van kinderen met problemen bij sensorische verwerking. https://www.standaardboekhandel.be/p/uit-de-pas-9789057125768


Book
Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen : een inleiding
Authors: ---
ISBN: 9789046907689 Year: 2021 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het op tijd voorkomen of vaststellen en behandelen van psychische problemen bij kinderen en jongeren is belangrijk. Want hoe beter de kwaliteit van leven in de eerste levensjaren, hoe groter de kans op een positieve mentale, sociale en fysieke ontwikkeling als kinderen ouder worden. Binnen de ontwikkelingspsychopathologie zijn criteria beschreven die helpen een normale ontwikkeling te onderscheiden van een (mogelijk) afwijkende ontwikkeling. Daarbij is er aandacht voor het kind, maar ook voor het gezin en de bredere context waarin het kind opgroeit. In deze uitgave komen het ontstaan en het beloop van psychische aandoeningen aan bod en wordt de rol van hulpverleners bij het signaleren en de behandelingsmogelijkheden uitgewerkt.In Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen bespreken de auteurs de meest voorkomende psychische aandoeningen waar kinderen aan kunnen lijden. Zij beschrijven per aandoening eerst hoe de normale ontwikkeling van kinderen er op dat gebied uitziet en besteden daarbij aandacht aan fysieke, cognitieve, sociaal-emotionele en maatschappelijke aspecten. Daarna lichten ze toe wat er mis kan gaan als een kind een psychische aandoening heeft en zetten ze op een rijtje welke rol biologische en omgevingsfactoren daarbij spelen. Tot slot er aandacht voor de behandelingsmogelijkheden die er zijn voor kinderen met psychische aandoeningen.https://www.standaardboekhandel.be/p/ontwikkelingspsychopathologie-bij-kinderen-en-jeugdigen-9789046907689


Book
Elk kind is anders : een visie op pedagogische hulp
Authors: ---
ISBN: 9789089532466 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Te vaak is er in de hulpverlening aan ouders en kinderen die vastlopen door ontwikkelings- of opvoedingsproblemen alleen oog voor 'het lastige kind'. Onterecht! Goede hulpverlening staat of valt met aandacht voor de context van het kind en van de ouders, en met een vertrouwensrelatie die gebaseerd is op veiligheid en respect voor alle betrokkenen. Vaak zijn etiketten (zoals ADHD, PDD-NOS) en medicatie dan helemaal niet nodig.


Book
Van zenuwachtig tot hyperactief : andere kijk op ADHD
Author:
ISBN: 9789088501111 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De inflatie van het begrip ADHD en de als een soort 'volksziekte' overkomende ADHD-epidemie vormden voor de auteur (historicus) de aanleiding eens grondig na te denken over de geschiedenis van (voorlopers van) ADHD. Het plaatsen van het fenomeen in een breder tijdskader heeft het enorme voordeel dat de vormen van ADHD maatschappijhistorisch ingekaderd kunnen worden. Het uiterst lezenswaardige, het fenomeen ADHD op aangename wijze relativerende boek is onderverdeeld in vier periodes: 'Moreel-ethisch defect en zenuwachtig (ca. 1890-1930)', 'Ongedurig en nerveus (ca. 1930-1960)', 'MBD (ca. 1960-1985)' en 'ADHD (ca. 1985-2010)'. In een apart hoofdstuk worden verklaringen voor de ADHD-epidemie gezocht en interessante vraagstellingen opgeworpen. Zeer laagdrempelige schrijfstijl. Bevat onder meer eindnoten en een bronnen- en literatuurlijst. Dit actuele en belangwekkende boek is geschikt voor een ieder die geïnteresseerd is in het fenomeen ADHD. © NBD Biblion


Book
Leerproblemen en leerstoornissen : remedial teaching en behandeling; hulpschema's voor opleiding en praktijk
Author:
ISBN: 9789056373931 9056373935 Year: 2008 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor de aanpak van hardnekkige leerproblemen of leerstoornissen kan een op maat gesneden interventie nodig zijn : planmatig, diagnostisch onderbouwd, rekening houdend met faciliterende of belemmerende factoren en afgestemd op wat er verder in de klas of thuis gebeurt. De planning en uitvoering van hulp vraagt van de professional een uitgebreid kennisbestand over onder andere : typen kennis, instructieprincipes, vormen van in- en output en verschillende manieren om feedback te geven. Een goed geplande interventie heeft het karakter van een toetsende behandeling In dit boek worden de bouwstenen van een toetsende behandeling aan de hand van een aantal schema's beschreven, eindigend met Schema 3 : Model van de opbouw van de behandeling. Een in de praktijk toepasbare versie daarvan wordt beschreven in Bijlage 7.


Book
Ik zie het anders : omgaan met spiegelen en richtingsmoeilijkheden bij kinderen
Author:
ISBN: 9789020997262 Year: 2011 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Richtingsmoeilijkheden en spiegelen komen zeer vaak voor, maar krijgen niet de aandacht die ze verdienen. Wat als je kind consequent van 'tak' een 'kat' maakt en de s blijft spiegelen? Of sommen altijd van rechts naar links oplost, in plaats van omgekeerd? Ieder kind maakt al eens een fout. Maar als je kind voortdurend moeilijkheden heeft met richtingen en letters en cijfers blijft spiegelen, is er misschien meer aan de hand. Richtingsmoeilijkheden komen zeer vaak voor. Indien ze niet tijdig worden opgemerkt, kunnen ze tot hardnekkige lees-, schrijf-, reken- en leerproblemen leiden. In dit overzichtelijke boek helpt Marc Litière ouders en leerkrachten om richtingsmoeilijkheden tijdig op te merken. Hij legt uit hoe ze ontstaan en hoe je op een positieve manier op zoek kunt gaan naar een oplossing. Met veel praktische tips, voorbeelden en oefeningen.


Book
Succesvol omgaan gedragsproblemen : trainingsmateriaal bij gedragsproblemen in scholen : het denken en handelen van leraren
Authors: --- ---
ISBN: 9789033495380 Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Handboek voor trainers en onderwijsadviseurs van docententeams (primair en secundair onderwijs) en van scholen, waarin trainingsmateriaal is gebundeld om docenten effectief te laten omgaan met leerlingen met gedragsproblemen. Het trainingsmateriaal bestaat in de eerste plaats uit vijf powerpoint-presentaties met uitgebreide toelichtingen waarmee een trainer of lerarenopleider aangegeven doelen kan bereiken. Vervolgens uit een handleiding voor twee opeenvolgende dagprogramma's van een docententraining. In het slothoofdstuk worden aanvullende aspecten uit de diaseries van de presentaties aangereikt. In het trainingsmateriaal wordt regelmatig verwezen naar de publicatie van de eerste twee auteurs uit 2009: 'Gedragsproblemen in scholen'*; deze nieuwe publicatie is echter afzonderlijk bruikbaar. De auteurs geven aan dat trainingsmateriaal op verzoek is gemaakt en in de praktijk is beproefd. Een uitgebreide literatuuropgave en informatie over de auteurs sluiten het boek af. © NBD Biblion


Book
Verborgen regels : praktische hulp bij het leren van sociale vaardigheden
Author:
ISBN: 9789077671009 Year: 2007 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De meeste kinderen en volwassenen hebben geen problemen met algemene sociale vaardigheden. Dankzij hun sociale intuïtie schatten ze elke situatie op de juiste manier in en nemen ze de vaak verborgen of ongeschreven regels die in die situatie gelden moeiteloos in acht. Voor sommige mensen zijn die regels echter niet zo voor de hand liggend of vanzelfsprekend. De sociaal-cognitieve leerproblemen waar zij mee kampen komen bijvoorbeeld voort uit het feit dat ze een Autistische Spectrumstoornis, ADHD of het syndroom van Gilles de la Tourette hebben. Het is voor hen heel lastig om de taal en bedoelingen van de mensen om hen heen te interpreteren, wat grote sociale en emotionele moeilijkheden met zich meebrengt in gedrag, vrije tijd en beroep. En dat terwijl sociale vaardigheden van groot belang zijn om op een veilige manier deel te kunnen nemen aan de samenleving. Ouders en verzorgers kunnen met behulp van dit boek hun kinderen leren welke belangrijke regels er gelden in verschillende alledaagse situaties. Maar de uitgebreide voorbeelden zijn ook uitstekend toegankelijk voor tieners en volwassenen die zelf moeite hebben in het sociale verkeer en graag de verborgen regels helder en duidelijk op een rijtje krijgen om ze zo te leren


Book
Gedrag in uitvoering : over executieve functies bij kinderen en pubers
Authors: ---
ISBN: 9789057124433 9057124432 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Executieve functies zijn denkprocessen in de hersenen die ervoor zorgen dat we ons gedrag in goede banen kunnen leiden. Bij kinderen zijn ze nodig voor alledaagse activiteiten, van het aankleden tot het plannen van huiswerk.Bij iedereen loopt de ontwikkeling van de executieve functies in een ander tempo en op een andere manier. Tegelijkertijd hebben we allemaal weleens last van zwakke executieve functies, bijvoorbeeld in periodes van stress, drukte en onzekerheid, of door slaapgebrek. Gedrag in uitvoering richt zich op het ondersteunen en trainen van executieve functies bij kinderen en jongeren in het dagelijks leven, thuis en op school.Deze tweede, geheel geactualiseerde editie van dit succesvolle boek bevat herkenbare voorbeelden uit het dagelijks leven van kinderen tussen de 3 en 17 jaar, maar ook inzichten en praktische tips voor ouders, leerkrachten en jongeren voor het versterken van executieve functies.

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by