Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De Kwaliteitsmonitor BSO : een instrument waarmee de buitenschoolse opvang de eigen pedagogische kwaliteit in kaart kan brengen.
Authors: --- ---
ISBN: 9789088503603 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Goede kinderopvang biedt kinderen veiligheid en ontwikkelingskansen. Hoe kun je te weten komen of je deze veiligheid en ontwikkeling als kinderopvangorganisatie realiseert? Met de NCKO-Kwaliteitsmonitor voor kinderdagverblijven uit 2009 hebben kinderdagverblijven een instrument in handen om de kwaliteit zichtbaar te maken en te meten op een wijze die wetenschappelijk gevalideerd is. Met deze Kwaliteitsmonitor BSO is nu eenzelfde kwaliteitsmeting mogelijk voor de buitenschoolse opvang. Het model onderscheidt zes interactievaardigheden gericht op kinderen van 4 tot 13 jaar: emotionele ondersteuning, respect voor autonomie, regie en leiding, praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering en begeleiden van sociale interacties. Voorbeeldfragmenten van deze vaardigheden zijn te vinden op de dvd. Er is een checklist opgenomen voor de Observatielijst kwaliteit van de leefomgeving en bij de Groepsmeter voor sociale contacten hoort een cd-rom met instructie en een Excel-programma voor het uitvoeren van de berekeningen. De dvd en de cd-rom zijn achter in dit boek te vinden. Deze Kwaliteitsmonitor BSO is het instrument waarmee BSO-organisaties of -locaties zelf een beeld kunnen krijgen van de pedagogische kwaliteit van de opvang die zij bieden.


Book
Pedagogisch actief! BSO : pedagogische acties en activiteiten voor de buitenschoolse opvang.
Authors: ---
ISBN: 9789088503924 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Pedagogisch Actief staan voor de belangrijke momenten tijdens een dag op de buitenschoolse opvang concrete pedagogische acties beschreven. Elke kinderopvangorganisatie heeft een pedagogisch beleid waarin de pedagogische visie en uitgangspunten zijn beschreven. In Pedagogisch actiefis te lezen hoe een beleid concreet wordt: wat doe je, en hoe doe je het? Ook zijn er beschrijvingen van activiteiten opgenomen die passen bij de belangrijkste competenties die kinderen ontwikkelen tijdens hun verblijf. Met deze kwaliteitsbevorderende methode wordt bereikt dat alle pedagogisch medewerkers de kinderen en hun ouders op dezelfde manier benaderen. Pedagogisch actief gaat in deze uitgave uit van senior pedagogisch medewerkers die de pedagogisch medewerkers op locatie ondersteunen. Dat maakt dit werkboek in de eerste plaats interessant voor de (senior) pedagogisch medewerkers en hun locatiemanagers en het geeft tegelijkertijd pedagogisch medewerkers in opleiding een concreet beeld van de werkzaamheden op de buitenschoolse opvang. Dit werkboek is onderdeel van de methode 'Pedagogisch Actief'. In deze methode staan de onderdelen beschreven, die bijdragen aan het versterken van het pedagogisch klimaat en hoe je dit kunt implementeren.


Book
Pedagogisch actief! : pedagogische acties en activiteiten voor het kinderdagverblijf
Author:
ISBN: 9789088503917 Year: 2013 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Pedagogisch Actief staan voor de belangrijke momenten tijdens een dag op het kinderdagverblijf concrete pedagogische acties beschreven. Elke kinderopvangorganisatie heeft een pedagogisch beleid waarin de pedagogische visies en uitgangspunten zijn beschreven. In Pedagogisch actief is te lezen hoe een beleid concreet wordt: wat doe je, en hoe doe je het? Ook zijn er beschrijvingen van activiteiten opgenomen die passen bij de belangrijkste competenties die kinderen ontwikkelen tijdens hun verblijf. Met deze kwaliteitsbevorderende methode wordt bereikt dat alle pedagogisch medewerkers de kinderen en hun ouders op dezelfde manier benaderen. Pedagogisch actief gaat in deze uitgave uit van senior pedagogisch medewerkers die de pedagogisch medewerkers op locatie ondersteunen. Dat maakt dit werkboek in de eerste plaats interessant voor de (senior) pedagogisch medewerkers en hun locatiemanagers en het geeft tegelijkertijd pedagogisch medewerkers in opleiding een concreet beeld van de werkzaamheden op het kinderdagverblijf. Dit werkboek is onderdeel van de methode 'Pedagogisch Actief'. In deze methode staan de onderdelen beschreven, die bijdragen aan het versterken van het pedagogisch klimaat en hoe je dit kunt implementeren. Naast de boeken is er een ondersteunende website: www.pedagogischactief.nl met verdiepingsinformatie. Daar staan formulieren, checklisten, tips en ander advies om aan de slag te gaan met de methode. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088503917/pedagogisch-actief-cor-schuurman


Book
Haal een museum in school : de ontwikkeling van een gedachte
Author:
ISBN: 9027633347 Year: 1995 Volume: 8 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Haal een museum in school wordt beschreven hoe het werken met door kinderen zelf gemaakte musea een plek kan krijgen binnen het onderwijs. Haal een museum in school is ontleend aan en gericht op de praktijk. Maar het is tevens een pleidooi voor onderwijs waarbinnen kinderen zelfstandig kunne handelen en respect leren krijgen voor elkaar.


Book
Autoriteit
Author:
ISBN: 9789023492818 9023492811 Year: 2015 Publisher: Amsterdam De Bezige Bij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met autoriteit loopt er vandaag de dag heel wat verkeerd. Politiek en religie zijn hun geloofwaardigheid kwijt en ouders hebben geen controle over het gedrag van hun kinderen. In dit boek bevraagt Paul Verhaeghe de manier waarop autoriteit functioneert, waarom er tegenwoordig zo weinig waarde aan autoriteit wordt gehecht en wat daarvoor een alternatief kan zijn.Autoriteit functioneert altijd op grond van een bron buiten haarzelf. Eeuwenlang was die bron het patriarchaat. Vandaag is het geloof daarin verdwenen, met als gevolg dat autoriteit afglijdt naar pure macht. De geschiedenis leert dat dit geen goed idee is. Verhaeghe zoekt en vindt een nieuwe invulling: in de groep, die een individu of instelling autoriteit verleent - van ouderverenigingen, burgergroepen tot aandeelhoudersvergaderingen. Deze verschuiving is volop bezig in opvoeding en onderwijs, politiek en economie en leidt tot mooie resultaten. Herstelpogingen van de vroegere autoriteit daarentegen zijn tot mislukken gedoemd en worden pure machtsuitoefeningen. Als maatschappij staan we op een wissel: richting macht of richting nieuwe autoriteit. Bron : http://www.acco.be


Book
Conceptual Joining : Wood Structures from Detail to Utopia / Holzstrukturen im Experiment

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dieses Buch untersucht experimentelle Ansätze für Entwurf und Umsetzung von Holzstrukturen in der Architektur und präsentiert zugleich die Resultate eines künstlerischen Forschungsprojekts. Durch den Einsatz digitaler Werkzeuge wird die Anatomie des Holzes als entwurfsbestimmendes Prinzip für Raumgefüge genutzt, das Potenzial traditioneller Handwerkskunst erforscht und daraus eine materialorientierte Architekturpraxis abgeleitet. Strukturen werden hier nicht für eine bestimmte Nutzung entworfen, sondern eröffnen aufgrund ihrer spezifischen räumlichen und geometrischen Eigenschaften unterschiedliche Möglichkeiten der Bespielung. Die Dokumentation gibt Einblick in einen ergebnisoffenen Forschungsprozess. Gastbeiträge reflektieren die zugrunde liegenden Konzepte und damit die zukünftige Relevanz des Baustoffs Holz. This book explores experimental approaches to the design and construction of wooden structures in architecture, while presenting the results of an artistic research project. Through the use of digital tools, the anatomy of wood becomes a design-determining principle for spatial structures. The architects and artists also explore the potential of traditional craftsmanship and derive from this a material-oriented practice. Structures are not designed here for a specific use, but rather open up various usage possibilities due to their unique spatial and geometric properties. The documentation provides insight into an open-ended research process. Guest contributions reflect on the underlying concepts and thus the future relevance of wood as a building material.


Book
Kijken met kunst : een ideeënboek voor tentoonstellingsbezoek
Author:
ISBN: 9027631301 Year: 1994 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek biedt leerkrachten, die de verbinding tussen beeldende kunst en tekenen-handvaardigheidslessen willen leggen, een duidelijk houvast. Naast een beschrijving of een verslag, zijn inzichtelijke stappenplannen opgenomen


Book
Wat gaan we doen? : inspirerende ideeën over activiteiten rondom BSO en school.
Authors: ---
ISBN: 9789035229662 Year: 2007 Publisher: Maarssen Elsevier gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat gaan we doen? Een vraag die pedagogisch medewerkers in de kinderopvang en leerkrachten in het basisonderwijs zich regelmatig stellen. Die vraag krijgt nu een antwoord in dit praktische en originele boek. Wat gaan we doen? is een handig hulpmiddel voor professionals die werken met kinderen van 4 tot 12 jaar. Het boek inspireert, geeft ideeën en legt uit hoe je middels netwerken een onuitputtelijke bron van activiteiten kunt aanboren in de omgeving van buitenschoolse opvang en school.&#13;&#13;


Book
Museum en onderwijs : ervaringen en handreikingen voor museumbezoek door primair en voortgezet onderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9053509313 Year: 1999 Volume: 8 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De gang naar het museum met schoolklassen is nooit echt van de grond gekomen. Er blijken allerlei beletselen te bestaan, zowel in het onderwijsveld als in de museumwereld. De Initiatiefgroep Musea en Onderwijs is opgericht door vertegenwoordigers van musea en onderwijsinstellingen. Zij wil onderwijskundige vernieuwingen en veranderde museologische inzichten aangrijpen om partijen nader tot elkaar te brengen. Dit boek laat zien wat beide partijen daar zelf aan kunnen doen. Nu brengen musea prachtige producten op de onderwijsmarkt die leerkrachten echter niet willen of kunnen gebruiken. Gaat de vraag van de school uit, dan bieden musea wel degelijk excellente leeromgevingen. Het organiseren van educatieve activiteiten vereist een specifieke aanpak. Het boek bevat dan ook een checklist met aandachtspunten voor de school/docent en een checklist voor musea om het onderwijs beter te bedienen. (Bron: www.garant.be)


Book
De klas : homogene of heterogene samenstelling?
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033478116 Year: 2010 Volume: *1 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke soort klassamenstelling is de meest gunstige voor de leerprestaties, het welbevinden en het academisch zelfbeeld van leerlingen? Worden leerlingen best omringd door een brede diversiteit aan medeleerlingen (heterogene groep)? Of is het beter in de klas te zitten met gelijkaardige leerlingen (homogene groep)? Er bestaan veel wetenschappelijke studies over het groeperen van leerlingen in homogene/heterogene klassen. Deze publicatie wil vooral een overzicht geven van de vaststellingen van onderzoekers in verband met de effecten van homogeen/ heterogeen groeperen op de leerprestaties en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. In dit literatuuroverzicht gaat de meeste aandacht uit naar de effecten van klassamenstelling op het prestatieniveau. Daarnaast worden ook andere groeperingscriteria besproken zoals leeftijd, sociaal-economische thuissituatie, cultureel-etnische achtergrond en geslacht. De hier gepresenteerde onderzoeksresultaten kunnen een inspiratiebron zijn voor directeurs Pedagogisch begeleiders en anderen die goede beslissingen willen nemen. Wat u hier leest kan een aanzet zijn om bepaalde tradities te doorbreken en om zelf te onderzoeken wat al dan niet werkt in uw school. In dit boek uit de reeks 'Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijsonderzoek' presenteren Barbara Belfi, Bieke De Fraine en Jan Van Damme (van het Leuvense Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie) een literatuuronderzoek naar de invloed van de klassamenstelling op leerlingresultaten. Het onderzoek kadert binnen het project Praktijkgericht Onderzoek (PGO) van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor). De centrale vraag is of een heterogene dan wel homogene samenstelling het heilzaamst is voor de leerling. Eerst bespreken de auteurs het verschil tussen homogene en heterogene klassen. Vervolgens bekijken ze vanuit verschillende perspectieven - prestatieniveau, geslacht, sociaal milieu, cultureel-etnische achtergrond en leeftijd - welke invloed de klassamenstelling heeft op de resultaten van leerlingen. Een laatste hoofdstuk bevat een conclusie en snijdt enkele discussiepunten aan. Achteraan volgt een bibliografie. Overzichtelijke kleurendruk, gellustreerd met schema's en foto's. Schreefloze letter. Een beknopte, maar boeiende studie voor deskundigen en leidinggevenden in het basis- en voortgezet onderwijs.

Keywords

Klassamenstelling. --- Leerprestaties. --- Onderwijsonderzoek. --- klassenmanagement --- onderwijsonderzoek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- diversiteitsbeleid --- Research on teaching --- Academic collection --- 371 --- 371.212 --- 37 --- Wetenschappelijk onderzoek 001.891 --- klassamenstelling --- 454.23 --- 458.9 --- Klas --- Klasinrichting --- Klasklimaat --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Leerprocessen --- Onderwijsonderzoek --- Differentiatie ; onderwijs --- Welbevinden --- 450.4 --- Groepering van leerlingen --- Klassenmanagement --- Leerproces --- klas --- klasinrichting --- klasklimaat --- klasmanagement --- klassfeer --- leerprestaties --- leerprocessen --- welbevinden --- Diversiteit --- Klassamenstelling --- Klassen ; samenstelling --- Leerprestaties --- 450.42 --- 454.2 --- Klasbeheer --- Klasgeest --- 37.043 --- 371.01 --- diversiteit --- Lerarenopleiding : CVO --- Differentiatie --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- onderwijs - school --- leerlingen --- Didactische principes --- Overige bijzondere onderwerpen --- Onderwijskunde --- Educational sociology --- PXL-Central Office 2015 --- onderwijs en onderzoek --- Klassen --- Klasdoorbrekend werken --- Jaarklassensysteem --- Heterogene klassen --- Co-educatie --- Groeperingsvormen --- 370 --- Klasoverschrijdend werken --- Heterogene klas --- Onderwijs --- School --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Buurt --- Sport --- Groeperingsvorm

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by