Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Goede kinderopvang biedt kinderen veiligheid en ontwikkelingskansen. Hoe kun je te weten komen of je deze veiligheid en ontwikkeling als kinderopvangorganisatie realiseert? Met de NCKO-Kwaliteitsmonitor voor kinderdagverblijven uit 2009 hebben kinderdagverblijven een instrument in handen om de kwaliteit zichtbaar te maken en te meten op een wijze die wetenschappelijk gevalideerd is. Met deze Kwaliteitsmonitor BSO is nu eenzelfde kwaliteitsmeting mogelijk voor de buitenschoolse opvang. Het model onderscheidt zes interactievaardigheden gericht op kinderen van 4 tot 13 jaar: emotionele ondersteuning, respect voor autonomie, regie en leiding, praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering en begeleiden van sociale interacties. Voorbeeldfragmenten van deze vaardigheden zijn te vinden op de dvd. Er is een checklist opgenomen voor de Observatielijst kwaliteit van de leefomgeving en bij de Groepsmeter voor sociale contacten hoort een cd-rom met instructie en een Excel-programma voor het uitvoeren van de berekeningen. De dvd en de cd-rom zijn achter in dit boek te vinden. Deze Kwaliteitsmonitor BSO is het instrument waarmee BSO-organisaties of -locaties zelf een beeld kunnen krijgen van de pedagogische kwaliteit van de opvang die zij bieden.
Buitenschoolse opvang --- 458.9 --- Overige bijzondere onderwerpen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Netherlands
Choose an application
In Pedagogisch Actief staan voor de belangrijke momenten tijdens een dag op de buitenschoolse opvang concrete pedagogische acties beschreven. Elke kinderopvangorganisatie heeft een pedagogisch beleid waarin de pedagogische visie en uitgangspunten zijn beschreven. In Pedagogisch actiefis te lezen hoe een beleid concreet wordt: wat doe je, en hoe doe je het? Ook zijn er beschrijvingen van activiteiten opgenomen die passen bij de belangrijkste competenties die kinderen ontwikkelen tijdens hun verblijf. Met deze kwaliteitsbevorderende methode wordt bereikt dat alle pedagogisch medewerkers de kinderen en hun ouders op dezelfde manier benaderen. Pedagogisch actief gaat in deze uitgave uit van senior pedagogisch medewerkers die de pedagogisch medewerkers op locatie ondersteunen. Dat maakt dit werkboek in de eerste plaats interessant voor de (senior) pedagogisch medewerkers en hun locatiemanagers en het geeft tegelijkertijd pedagogisch medewerkers in opleiding een concreet beeld van de werkzaamheden op de buitenschoolse opvang. Dit werkboek is onderdeel van de methode 'Pedagogisch Actief'. In deze methode staan de onderdelen beschreven, die bijdragen aan het versterken van het pedagogisch klimaat en hoe je dit kunt implementeren.
458.9 --- 322.4 --- Buitenschoolse opvang --- Overige bijzondere onderwerpen --- Kinderdagverblijven --- Didactic strategies --- Didactics of Kindergarten --- Educational sciences
Choose an application
In Pedagogisch Actief staan voor de belangrijke momenten tijdens een dag op het kinderdagverblijf concrete pedagogische acties beschreven. Elke kinderopvangorganisatie heeft een pedagogisch beleid waarin de pedagogische visies en uitgangspunten zijn beschreven. In Pedagogisch actief is te lezen hoe een beleid concreet wordt: wat doe je, en hoe doe je het? Ook zijn er beschrijvingen van activiteiten opgenomen die passen bij de belangrijkste competenties die kinderen ontwikkelen tijdens hun verblijf. Met deze kwaliteitsbevorderende methode wordt bereikt dat alle pedagogisch medewerkers de kinderen en hun ouders op dezelfde manier benaderen. Pedagogisch actief gaat in deze uitgave uit van senior pedagogisch medewerkers die de pedagogisch medewerkers op locatie ondersteunen. Dat maakt dit werkboek in de eerste plaats interessant voor de (senior) pedagogisch medewerkers en hun locatiemanagers en het geeft tegelijkertijd pedagogisch medewerkers in opleiding een concreet beeld van de werkzaamheden op het kinderdagverblijf. Dit werkboek is onderdeel van de methode 'Pedagogisch Actief'. In deze methode staan de onderdelen beschreven, die bijdragen aan het versterken van het pedagogisch klimaat en hoe je dit kunt implementeren. Naast de boeken is er een ondersteunende website: www.pedagogischactief.nl met verdiepingsinformatie. Daar staan formulieren, checklisten, tips en ander advies om aan de slag te gaan met de methode. Bron: https://www.epo.be/nl/boeken/9789088503917/pedagogisch-actief-cor-schuurman
kinderopvang --- pedagogiek --- Social policy and particular groups --- Kinderopvang ; Nederland --- Pedagogie --- Kinderopvang --- Pedagogisch project --- Competenties --- 458.9 --- 322.4 --- Buitenschoolse opvang --- Overige bijzondere onderwerpen --- Kinderdagverblijven --- Competentie
Choose an application
Haal een museum in school wordt beschreven hoe het werken met door kinderen zelf gemaakte musea een plek kan krijgen binnen het onderwijs. Haal een museum in school is ontleend aan en gericht op de praktijk. Maar het is tevens een pleidooi voor onderwijs waarbinnen kinderen zelfstandig kunne handelen en respect leren krijgen voor elkaar.
458.3 --- 474.2 --- basisonderwijs --- didactiek --- excursies --- musea --- onderwijsstrategieën --- 458.9 --- 471.45 --- 477 --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Musea (Museumbezoek, School en museum) --- Muzische vorming --- LO --- Museumbezoek --- Museums ; kinderen --- School en museum --- 474.59 --- Schoolmusea --- schoolreizen en werkweken --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstrategieën --- Overige bijzondere onderwerpen --- Muzische vorming en Beeldende opvoeding --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Musea --- Kunstzinnige opvoeding --- Museum --- Kunstzinnige vorming
Choose an application
Met autoriteit loopt er vandaag de dag heel wat verkeerd. Politiek en religie zijn hun geloofwaardigheid kwijt en ouders hebben geen controle over het gedrag van hun kinderen. In dit boek bevraagt Paul Verhaeghe de manier waarop autoriteit functioneert, waarom er tegenwoordig zo weinig waarde aan autoriteit wordt gehecht en wat daarvoor een alternatief kan zijn.Autoriteit functioneert altijd op grond van een bron buiten haarzelf. Eeuwenlang was die bron het patriarchaat. Vandaag is het geloof daarin verdwenen, met als gevolg dat autoriteit afglijdt naar pure macht. De geschiedenis leert dat dit geen goed idee is. Verhaeghe zoekt en vindt een nieuwe invulling: in de groep, die een individu of instelling autoriteit verleent - van ouderverenigingen, burgergroepen tot aandeelhoudersvergaderingen. Deze verschuiving is volop bezig in opvoeding en onderwijs, politiek en economie en leidt tot mooie resultaten. Herstelpogingen van de vroegere autoriteit daarentegen zijn tot mislukken gedoemd en worden pure machtsuitoefeningen. Als maatschappij staan we op een wissel: richting macht of richting nieuwe autoriteit. Bron : http://www.acco.be
cultuurpsychologie --- Gezag --- 417 --- gezag --- macht --- 304 --- 307.9 --- maatschappijkritiek --- #GGSB: Psychologie --- 008 --- Overige bijzondere onderwerpen --- autoritarisme --- Sociology of culture --- Social psychology --- ouders-kind relatie --- opvoeding --- intermenselijke relaties --- social psychology --- Maatschappijkritiek --- Macht --- Samenleving --- Politiek --- Beleid --- Sociaal beleid --- Psychologie --- Sociologie --- Identiteit --- Opvoeding --- Analyse --- Evaluatie --- Man --- Onderwijs --- Maatschappij --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 410 --- samenleving --- relaties --- psychologie
Choose an application
Dieses Buch untersucht experimentelle Ansätze für Entwurf und Umsetzung von Holzstrukturen in der Architektur und präsentiert zugleich die Resultate eines künstlerischen Forschungsprojekts. Durch den Einsatz digitaler Werkzeuge wird die Anatomie des Holzes als entwurfsbestimmendes Prinzip für Raumgefüge genutzt, das Potenzial traditioneller Handwerkskunst erforscht und daraus eine materialorientierte Architekturpraxis abgeleitet. Strukturen werden hier nicht für eine bestimmte Nutzung entworfen, sondern eröffnen aufgrund ihrer spezifischen räumlichen und geometrischen Eigenschaften unterschiedliche Möglichkeiten der Bespielung. Die Dokumentation gibt Einblick in einen ergebnisoffenen Forschungsprozess. Gastbeiträge reflektieren die zugrunde liegenden Konzepte und damit die zukünftige Relevanz des Baustoffs Holz. This book explores experimental approaches to the design and construction of wooden structures in architecture, while presenting the results of an artistic research project. Through the use of digital tools, the anatomy of wood becomes a design-determining principle for spatial structures. The architects and artists also explore the potential of traditional craftsmanship and derive from this a material-oriented practice. Structures are not designed here for a specific use, but rather open up various usage possibilities due to their unique spatial and geometric properties. The documentation provides insight into an open-ended research process. Guest contributions reflect on the underlying concepts and thus the future relevance of wood as a building material.
Structure en bois --- Design --- Recherche en construction --- Joint --- 693.2 --- 694.1 --- houtbewerking --- houtverbindingen --- houtconstructies --- conceptueel design --- houtsoorten --- 710.9 --- onderzoek in de kunsten --- ontwerpmethodiek --- hout en houtproducten --- Houtconstructies, timmeren, meubelmaken --- architectuur, overige bijzondere onderwerpen --- 694 --- 691.11 --- Houtconstructies ; houtarchitectuur ; houtverbindingen --- Conceptuele architectuur --- Digitale productietechnieken --- Houtbouw. Schrijnwerk --- Bouwmaterialen ; hout --- 3-D technology. --- artistic research. --- supporting framework structure. --- timber structure. --- wood construction.
Choose an application
Het boek biedt leerkrachten, die de verbinding tussen beeldende kunst en tekenen-handvaardigheidslessen willen leggen, een duidelijk houvast. Naast een beschrijving of een verslag, zijn inzichtelijke stappenplannen opgenomen
musea --- Didactics of the arts --- tentoonstellingen --- museumbezoek --- kunstopvoeding --- didactiek --- Didactics of primary education --- kinderen --- 458.9 --- 477 --- 477.6 --- Kunst --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Musea (Museumbezoek, School en museum) --- Tentoonstellingen --- Kunstzinnige vorming --- Museumbezoek --- Tentoonstelling --- Museumbezoek ; kinderen --- School en museum --- Tentoonstellingen ; basisonderwijs --- 458.3 --- plastische opvoeding: didactiek lagere school --- Overige bijzondere onderwerpen --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Tekenen / Beeldopvoeding --- Musea --- Lager onderwijs --- Kunstzinnige opvoeding --- Beeldopvoeding --- Museum --- Beeldeducatie
Choose an application
Wat gaan we doen? Een vraag die pedagogisch medewerkers in de kinderopvang en leerkrachten in het basisonderwijs zich regelmatig stellen. Die vraag krijgt nu een antwoord in dit praktische en originele boek. Wat gaan we doen? is een handig hulpmiddel voor professionals die werken met kinderen van 4 tot 12 jaar. Het boek inspireert, geeft ideeën en legt uit hoe je middels netwerken een onuitputtelijke bron van activiteiten kunt aanboren in de omgeving van buitenschoolse opvang en school.
Activiteiten --- Basisonderwijs --- Kinderopvang --- kinderen --- 477 --- kinderopvang --- spelen --- 458.9 --- Beroepen --- Buitenschoolse opvang --- Koken met kinderen --- Kunstzinnige vorming --- Natuur- en milieueducatie --- Onderwijs --- Schoolomgeving --- Sport --- Techniek --- didactiek basisonderwijs - muzische opvoeding en expressie-activiteiten --- Overige bijzondere onderwerpen --- (zie ook: Milieuzorg op school) --- Basisonderwijs. --- Kinderopvang. --- kinderen. --- Kinderen. --- Didactics of sports and games --- Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- speelleermiddelen --- orthopedagogiek --- buitenschoolse activiteiten --- Didactiek van sport en spel --- 477.8 --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding
Choose an application
De gang naar het museum met schoolklassen is nooit echt van de grond gekomen. Er blijken allerlei beletselen te bestaan, zowel in het onderwijsveld als in de museumwereld. De Initiatiefgroep Musea en Onderwijs is opgericht door vertegenwoordigers van musea en onderwijsinstellingen. Zij wil onderwijskundige vernieuwingen en veranderde museologische inzichten aangrijpen om partijen nader tot elkaar te brengen. Dit boek laat zien wat beide partijen daar zelf aan kunnen doen. Nu brengen musea prachtige producten op de onderwijsmarkt die leerkrachten echter niet willen of kunnen gebruiken. Gaat de vraag van de school uit, dan bieden musea wel degelijk excellente leeromgevingen. Het organiseren van educatieve activiteiten vereist een specifieke aanpak. Het boek bevat dan ook een checklist met aandachtspunten voor de school/docent en een checklist voor musea om het onderwijs beter te bedienen. (Bron: www.garant.be)
museumeducatie --- Didactics of social education --- Didactics of the arts --- esthetica --- museumbezoek --- kunstopvoeding --- 069.01 --- 37.018.7 --- 371 --- #SMV:museum --- cultuur --- musea --- onderwijs --- wereldoriëntatie --- 373 --- 373.67 --- didactiek --- kunstonderwijs --- lerarenopleiding --- pedagogie --- redactie Initiatiefgroep Musea & Onderwijs & Frans Smolders --- vakdidactiek --- 458.9 --- Cultuur --- Educatie --- Musea --- Onderwijs --- 471.43 --- 476.1 --- 477 --- Basisonderwijs --- Beeldopvoeding --- Museumbezoek --- Wereldoriëntatie --- 120480.jpg --- museumbezoek: didactiek --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- 37.018.7 Leren door practische ervaring --- Leren door practische ervaring --- 069.01 Museologie --- Museologie --- Overige bijzondere onderwerpen --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Muzische opvoeding en expressie-activiteiten
Choose an application
Welke soort klassamenstelling is de meest gunstige voor de leerprestaties, het welbevinden en het academisch zelfbeeld van leerlingen? Worden leerlingen best omringd door een brede diversiteit aan medeleerlingen (heterogene groep)? Of is het beter in de klas te zitten met gelijkaardige leerlingen (homogene groep)? Er bestaan veel wetenschappelijke studies over het groeperen van leerlingen in homogene/heterogene klassen. Deze publicatie wil vooral een overzicht geven van de vaststellingen van onderzoekers in verband met de effecten van homogeen/ heterogeen groeperen op de leerprestaties en het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen. In dit literatuuroverzicht gaat de meeste aandacht uit naar de effecten van klassamenstelling op het prestatieniveau. Daarnaast worden ook andere groeperingscriteria besproken zoals leeftijd, sociaal-economische thuissituatie, cultureel-etnische achtergrond en geslacht. De hier gepresenteerde onderzoeksresultaten kunnen een inspiratiebron zijn voor directeurs Pedagogisch begeleiders en anderen die goede beslissingen willen nemen. Wat u hier leest kan een aanzet zijn om bepaalde tradities te doorbreken en om zelf te onderzoeken wat al dan niet werkt in uw school. In dit boek uit de reeks 'Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijsonderzoek' presenteren Barbara Belfi, Bieke De Fraine en Jan Van Damme (van het Leuvense Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie) een literatuuronderzoek naar de invloed van de klassamenstelling op leerlingresultaten. Het onderzoek kadert binnen het project Praktijkgericht Onderzoek (PGO) van de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor). De centrale vraag is of een heterogene dan wel homogene samenstelling het heilzaamst is voor de leerling. Eerst bespreken de auteurs het verschil tussen homogene en heterogene klassen. Vervolgens bekijken ze vanuit verschillende perspectieven - prestatieniveau, geslacht, sociaal milieu, cultureel-etnische achtergrond en leeftijd - welke invloed de klassamenstelling heeft op de resultaten van leerlingen. Een laatste hoofdstuk bevat een conclusie en snijdt enkele discussiepunten aan. Achteraan volgt een bibliografie. Overzichtelijke kleurendruk, gellustreerd met schema's en foto's. Schreefloze letter. Een beknopte, maar boeiende studie voor deskundigen en leidinggevenden in het basis- en voortgezet onderwijs.
Klassamenstelling. --- Leerprestaties. --- Onderwijsonderzoek. --- klassenmanagement --- onderwijsonderzoek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- diversiteitsbeleid --- Research on teaching --- Academic collection --- 371 --- 371.212 --- 37 --- Wetenschappelijk onderzoek 001.891 --- klassamenstelling --- 454.23 --- 458.9 --- Klas --- Klasinrichting --- Klasklimaat --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Leerprocessen --- Onderwijsonderzoek --- Differentiatie ; onderwijs --- Welbevinden --- 450.4 --- Groepering van leerlingen --- Klassenmanagement --- Leerproces --- klas --- klasinrichting --- klasklimaat --- klasmanagement --- klassfeer --- leerprestaties --- leerprocessen --- welbevinden --- Diversiteit --- Klassamenstelling --- Klassen ; samenstelling --- Leerprestaties --- 450.42 --- 454.2 --- Klasbeheer --- Klasgeest --- 37.043 --- 371.01 --- diversiteit --- Lerarenopleiding : CVO --- Differentiatie --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- onderwijs - school --- leerlingen --- Didactische principes --- Overige bijzondere onderwerpen --- Onderwijskunde --- Educational sociology --- PXL-Central Office 2015 --- onderwijs en onderzoek --- Klassen --- Klasdoorbrekend werken --- Jaarklassensysteem --- Heterogene klassen --- Co-educatie --- Groeperingsvormen --- 370 --- Klasoverschrijdend werken --- Heterogene klas --- Onderwijs --- School --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Buurt --- Sport --- Groeperingsvorm
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|