Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
In De kloof voorbij presenteert Geert Kelchtermans van de K.U.Leuven de resultaten van zijn onderzoeksopdracht naar de afstemming tussen theorie en praktijk in de lerarenopleiding. Het rapport stapt over de klassieke technische discussies in verband met de theorie-praktijk-kloof en richt zich in de eerste plaats op het denkproces waarmee leerkrachten inzichten en praktijkervaring kunnen laten versmelten. Zo ontstaat een referentiekader dat de professionele identiteit en ontwikkeling van de leerkracht op de voorgrond brengt. Een voortdurende cyclus van brede en diepe reflectie is daarbij het sleutelbegrip. Het is een concept dat relevant is voor alle leerkrachten, niet enkel zij die nog in opleiding zijn. De centrale vraag die De kloof voorbij probeert te beantwoorden is hoe men het leerproces van de leerkracht kan ondersteunen zodat de integratie van theorie en praktijkervaring optimaal verloopt en de volheid van de professionele identiteit van de leraar de aandacht krijgt die ze verdient. In het laatste hoofdstuk draagt de auteur een reeks "bouwstenen" en "dragende constructies" aan om de theorie-praktijk-kloof te overbruggen.
Choose an application
Het hoger onderwijs staat geregeld op de maatschappelijke en de politieke agenda: structuren en autonomie, taalregeling, toelatingseisen en democratisering, ... en dus ook commercialisering en internationalisering. Want bij geen enkel onderwijsniveau is de internationale context zo belangrijk. Dit boek analyseert dit probleem en gaat na hoe onderwijsbeleidsvoerders en leden van het hoger onderwijs erop reageren. Het is een kwestie met verstrekkende gevolgen voor de toekomst van het hoger onderwijs, want zowel de internationale als de commerciële context zullen alsmaar toenemen.
Hoger onderwijs --- Internationalisering. --- onderwijsbeleid --- HO (hoger onderwijs) --- onderwijsmarketing --- internationalisering --- School management --- Higher education --- #PBIB:2005.2 --- #SBIB:316.334.1O210 --- #SBIB:316.334.1O213 --- Academic collection --- 780 Hoger onderwijs --- Aanwinstenlijst november 05 --- hoger onderwijs --- 489.32 --- België --- commercialisering --- politiek --- 378 --- Commercialisering --- Internationalisering --- Vlaanderen --- onderwijs --- Onderwijsbeleid: algemeen --- Onderwijsbeleid: regionaal --- hoger onderwijs België - politiek, wetgeving, organisatie, democratisering en studentenverzet --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Emigratie
Choose an application
De auteurs gingen via onderzoek te rade bij directeurs en leerkrachten van basisscholen die met een schaalvergrotingsproces te maken hadden. Ze reiken van daaruit aangrijpingspunten aan voor het begeleiden van schaalvergrotingsprocessen. Hoe kom je er als team doorheen? Waar hou je best rekening mee om het hele proces goed te starten en geod af te ronden? Wat zijn de effecten van schaalvergroting op het funcitoneren van de school? En wat betekende de schaalvergroting voor de direct betrokkenen: de leerkrachten, het schoolbestuur en de directie? Wie werd er beter van? En waarom was dit zo? Hoe kunnen we die effecten begrijpen en verklaren? Welke lessen zijn eruit te trekken?
School management --- Primary education --- Schaalvergroting --- Lager onderwijs --- Schoolcultuur --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolontwikkeling --- Academic collection --- #A0309A --- 741 Schoolorganisatie --- Fusies ; scholen ; Vlaanderen --- Onderwijsvernieuwing ; basisonderwijs ; Vlaanderen --- #gsdbP
Choose an application
Choose an application
De universiteiten in Europa bevinden zich in een turbulente omgeving. Ze staan bloot aan globale en Europese ontwikkelingen. De laatste twee eeuwen waren ze nochtans vooral verbonden met de nationale staat. Het onderzoek naar veranderingen in universiteiten beperkte zich evenzeer tot de nationale omgeving. Pas een twintigtal jaren duiken internationale vergelijkingen op. Dit proefschrift gaat een stap verder en verbindt veranderingen van de structuur, de cultuur en het beleid van universiteiten met ontwikkelingen en veranderingen in de ruimer-dan-nationale omgeving. De centrale vraag is, kort gezegd: Wat doet globalisering met universiteiten? In de eerste hoofdstukken van het proefschrift ga ik in op wat we onder globalisering kunnen verstaan, hoe we de groei van 'Europa' hierin kunnen kaderen en hoe organisaties (en met name de universiteit) zich daaraan kunnen aanpassen. Daarna presenteer ik de resultaten van een studie bij vier universiteiten, twee Nederlandse en twee Vlaamse. Bij elke universiteit ga ik na hoe zij concreet met de veranderende omgeving omgaat, met andere woorden hoe de beleidsvoerders in universiteiten die omgeving zien en hoe zij hun beslissingen daar (al dan niet) naar richten. Meer bepaald komen naast een algemene schets van elke universiteit vijf thema's aan bod: transdisciplinariteit, relaties met externen, relaties met (nieuwe) doelgroepen, de invoering van de bachelor-masterstructuur en internationalisering. Vaak wordt gevreesd dat globalisering leidt tot meer gelijkheid (een hamburger van McDonald's smaakt bijvoorbeeld overal hetzelfde). Ook voor universiteiten bestaat die vrees. Uit deze studie kunnen we echter besluiten dat universiteiten niet naar eenzelfde model evolueren. Ze worden niet allemaal 'netwerkuniversiteiten'. Wat globalisering wel doet, is thema's op de agenda zetten, zoals de mate waarin de universiteit zich als een onderneming moet gedragen, hoezeer ze de nadruk op output moet leggen en hoe sterk de beleidsvoerders sturend moeten optreden. Globalisering zet die thema's op de agenda, maar ze worden vervolgens geïnterpreteerd en aan de eigen situatie aangepast. Daardoor zien agenda's er op het eerste zicht gelijkend uit, maar als je nader toekijkt, blijkt er in de praktijk een groot verschil in de doelen die universiteiten zich stellen en de veranderingen die ze doorvoeren. De 'klassieke' universiteiten blijken solide en dynamisch genoeg te zijn om de uitdagingen die globalisering met zich meebrengt in de 21e eeuw succesvol aan te gaan.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|