Narrow your search

Library

Vlaams Parlement (3)

FARO (1)

KU Leuven (1)

LUCA School of Arts (1)

National Bank of Belgium (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

UAntwerpen (1)

UCLouvain (1)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (1)

French (1)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

2024 (2)

2017 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Belgisch federalisme in cijfers: politieke dichtheid
Authors: ---
Year: 2024 Publisher: Louvain-la-Neuve

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ondanks de omvang van de ingezette middelen en mankracht, kan niet gezegd worden dat de Belgen veel vertrouwen hebben in hun regering(en) en politieke medewerkers. Ze vragen zich soms zelfs af wie hen bestuurt, gezien de mate waarin vaardigheden verspreid zijn en verantwoordelijkheden verwateren in een complex institutioneel web. Net als in de wiskunde geloven wij dat de beste manier om dit "Belgische dilemma" op te lossen is om te beginnen met het vereenvoudigen van onze politieke structuren: 1+1=2. Dit is dringend nodig, want de uitdagingen zijn talrijk en ongekend. We betreden een lange periode met grote turbulenties en zullen het hoofd moeten bieden aan "radicale onzekerheden", zoals John Kay & Mervyn King ze noemen in "Radical uncertainty: decision making for an unknowable future" (2020).Er moet worden opgemerkt dat deze vereenvoudigingsinspanning lijkt te zijn geïnitieerd door Vlaanderen, en dit wordt weerspiegeld in de cijfers. Er is namelijk een constant verschil tussen het aantal werknemers in Vlaanderen en Wallonië. Het is niet nodig om een nieuwe staatshervorming in gang te zetten die nog meer decentralisatie en machtsspreiding met zich meebrengt. Integendeel, wij geloven dat, in tegenstelling tot deze centrifugale dynamiek, een centripetale kracht gepast kan zijn om synergiën te ontwikkelen, de coördinatie te versterken en de beslissingslijnen te verduidelijken. Aan Franstalige kant is een hervorming van de politieke instellingen noodzakelijk omdat de aantallen en kosten per inwoner twee keer zo hoog zijn als in Vlaanderen. De duplicatie tussen gemeenschap en gewest aan Franstalige zijde verdient heroverweging. De institutionele complexiteit van Brussel is problematisch. De relevantie van de provincies is twijfelachtig. Fusies van (kleine) gemeenten zijn een mogelijkheid, zoals in Vlaanderen, waar 13 gemeenten naar verwachting zullen fuseren tegen 2025.Lokale overheden zijn goed voor meer dan de helft van de overheidsinvesteringen. Ze hebben een echte financierings- en actiecapaciteit nodig. Een fusie tussen verschillende gemeenten zou een frisse wind doen waaien, een hefboomeffect creëren, schaalvoordelen bevorderen en de lokale coördinatie vergemakkelijken (denk maar aan de moeilijkheden in Wallonië om een geïntegreerd en veilig netwerk van fietspaden, kwaliteitsvolle sportinfrastructuur en werkende zwembaden te ontwikkelen). Er moet een publiek debat komen over deze kwestie, want we kunnen overheidsambtenaren niet alleen laten beslissen hoe we onze instellingen hervormen in het belang van onze burgers.

Keywords


Book
Belgisch federalisme in cijfers : Deel 1 Politieke dichtheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

7 parlementen, 6 regeringen, 5 machtsniveaus en een totaal politiekpersoneelsbestand van 31.806 vertegenwoordigers, met een politieke dichtheid die varieert van één tot twee, afhankelijk van de regio. Dit ongekende rapport brengt de cijfers van ons Belgisch federalisme op een duidelijke, leesbare en rigoureuze manier samen. Deze cijfers illustreren het gewicht, de complexiteit en het disfunctioneren van onze politieke instellingen, van het federale niveau tot het lokale niveau van steden, gemeenten en provincies, inclusief het regionale en gemeenschapsniveau. Bottom line :simplify political institutions to amplify policy impact.

Keywords


Book
Milieux économiques et intégration européenne au XXe siècle : La relance des années quatre-vingt (1979-1992)
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9782110953841 2110953845 2111294209 Year: 2017 Publisher: Paris : Institut de la gestion publique et du développement économique,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les années quatre-vingt sont celles d’une nouvelle dynamique pour la construction européenne. Le « grand marché », pièce centrale de l’Acte unique, et l’Union économique et monétaire, inscrite dans le traité de Maastricht, peuvent passer pour un deuxième âge d’or après celui des années soixante. Quel rôle les États, la Commission, les lobbies patronaux et les syndicats ont-ils joué dans la conception et la mise en œuvre de cette relance ? Quels furent la vision et les intérêts des différents acteurs ? Comment l’alliance nouée entre la Commission et quelques centaines de très grandes entreprises européennes a-t-elle été déterminante ? Pourquoi cet élan n’a pas porté tous les fruits attendus ? En associant les travaux d’historiens à ceux d’économistes spécialistes des questions européennes et des entreprises, en réunissant lors d’une table ronde finale des acteurs majeurs de ce passé récent et des intervenants encore en prise avec les réalités d’aujourd’hui de l’économie européenne, ces actes apportent un regard neuf sur cette deuxième naissance du projet européen.

Keywords

Economic conditions. Economic development --- History of Europe --- anno 1980-1989 --- anno 1970-1979 --- anno 1990-1999 --- European Union countries --- Europe --- Pays de l'Union européenne --- Politics and government --- Congresses --- Economic integration --- Congresses. --- Economic conditions --- Politique et gouvernement --- Congrès --- Intégration économique --- Conditions économiques --- EEC / European Union - EU -Europese Unie - Union Européenne - UE --- EUR / Europe - Europa --- 331.100 --- 331.157 --- 331.156 --- 331.162.20 --- 331.227 --- 331.12 --- 331.11 --- 331.228 --- 337.142 --- Economische geschiedenis: algemeenheden. --- Geldwezen sedert 1945. --- Geldwezen van 1914 tot 1945. --- Geschiedenis van de banken: algemeenheden. --- Geschiedenis van de bankiers en handelaars en industriëlen. --- Geschiedenis van de industrie. --- Geschiedenis van de landbouw. --- Geschiedenis van de vakbonden. --- International economics European Union --- Conferences - Meetings --- Pays de l'Union européenne --- Congrès --- Intégration économique --- Conditions économiques --- Economische geschiedenis: algemeenheden --- Geldwezen sedert 1945 --- Geldwezen van 1914 tot 1945 --- Geschiedenis van de banken: algemeenheden --- Geschiedenis van de bankiers en handelaars en industriëlen --- Geschiedenis van de industrie --- Geschiedenis van de landbouw --- Geschiedenis van de vakbonden --- Economics --- History --- Comunidad europea --- construcción europea --- Europa --- Integración economica --- Communauté économique européenne (CEE) --- construction européenne --- énergie --- industrie pharmaceutique --- ministère des Finances --- politique industrielle --- marché interieur européen --- télécommunications --- automobile --- marchés financiers --- syndicats --- economic and financial history --- European community --- European Construction

Listing 1 - 3 of 3
Sort by