Narrow your search

Library

Vlaams Parlement (41)

Odisee (37)

VIVES (35)

UCLL (34)

Thomas More Mechelen (29)

KU Leuven (28)

Thomas More Kempen (26)

FARO (21)

LUCA School of Arts (21)

Arteveldehogeschool (17)

More...

Resource type

book (41)


Language

English (20)

Dutch (18)

Undetermined (2)

German (1)


Year
From To Submit

2023 (1)

2022 (6)

2021 (4)

2020 (4)

2019 (3)

More...
Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by

Book
ADHD : op één spoor?
Author:
ISBN: 9044112554 Year: 2002 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. ADHD en de benadering volgend de literatuur 1.1. Het begrip ADHD 1.2. Overlap en relatie met andere stoornissen 1.3. Mogelijke oorzaken van ADHD 2. De verschillende stappen bij de vaststelling van ADHD: het stellen van de diagnose 2.1. Casussen ADHD 2.2. Een mogelijk stappenplan 3. Onderwijskundige en opvoedkundige aanpak van ADHD 3.1. Inleiding 3.2. Gedragstherapie bij ADHD: een gefaseerde zorglijn 3.3. Cognitieve technieken: probleemoplossende procedures en zelfinstructietechnieken 3.4. Instrumenteel vergelijkingsprogramma van Feuerstein 3.5. Vijffasenmodel van Koning 3.6. Bieden van een goede (groeps)instructie 3.7. Sociale vaardigheidstraining 3.8. Aanleren van gestructureerd denken 3.9. Gestructureerd differentiëren 3.10. Bevorderen van zelfstandig werken 3.11. Conclusie 4. Medicatie bij ADHD 4.1. Welk probleemgedrag heeft baat bij ADHD-medicatie 4.2. Wanneer dient men ADHD-medicatie toe? 4.3. Hoe meet men het effect van ADHD-medicatie 5. Welke vormen van onderwijs zijn aangewezen voor ADHD-kinderen?


Book
Allemaal autcast : wat ik nog niet wist over mijn autisme en ADHD
Author:
ISBN: 9789463373371 Year: 2023 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Magali De Reu kreeg op jonge leeftijd de diagnoses autismespectrumstoornis en ADHD, waardoor ze werd overspoeld met labels die suggereerden dat ze zonder begeleiding nooit een normaal leven zou kunnen leiden. Maar Magali besloot om haar zwaktes en beperkingen om te vormen tot kansen en opportuniteiten. In haar eerdere boek, Aut of the box, deelde ze openhartig haar persoonlijke ervaringen. Nu gaat ze nog een stap verder met Allemaal autcasts, waarin ze een frisse kijk geeft op autisme en ADHD, en hun verband met trauma.Geschreven vanuit Magali's eigen ervaringen laat het boek zich kenmerken door levendige wetenschappelijke inzichten, inspirerende anekdotes en krachtige getuigenissen van anderen. Magali biedt waardevolle hulpmiddelen aan voor mensen met AuDHD en hun omgeving, met als doel een andere benadering en een inclusievere samenleving te bevorderen.https://www.standaardboekhandel.be/p/allemaal-autcasts-9789463373371


Book
Ik denk in beelden, jij onderwijst in woorden : talenten van een AD(H)D-kind ontwikkelen
Authors: ---
ISBN: 9789044118155 9044118153 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In elke klas zitten er leerlingen met kenmerken die doen denken aan AD(H)D. Ze leren later lezen, zijn druk, hebben aandachtsproblemen In dit boek worden deze kinderen 'rechtsgeoriënteerde kinderen' genoemd. Deze leerlingen denken anders. Ze denken in beelden en hebben een visuele leerstijl. Hun manier van denken werkt vooral vanuit de rechterhersenhelft. De meeste scholen gebruiken echter vooral woorden om dingen aan te leren, waarbij veeleer een beroep wordt gedaan op de linkerhersenhelft. Het verschil in deze leerstijlen wordt in dit boek helder en overtuigend aangegeven. Worden deze leerlingen aangesproken op hun visuele talenten, dan zijn de resultaten spectaculair. Met een eenvoudig programma kan een kind met AD(H)D aan de hand van zijn visueel geheugen Ieren spellen, snellezen, complexe sommen en vermenigvuldigen uit het hoofd berekenen. Hierdoor krijgt het kind ook een positiever zelfbeeld. Het boek biedt meteen een goed inzicht in wat deze kinderen drijft en hoe dit in het dagelijkse leven kan worden aangewend om hen hun volle potentieel te laten bereiken. In elke klas zitten er leerlingen met kenmerken die doen denken aan AD(H)D of andere 'stoornissen'. Ze leren later lezen, zijn druk, hebben aandachtsproblemen... In dit boek worden deze kinden 'rechtsgeoriënteerde kinderen' genoemd. Deze leerlingen denken andere. Ze denken in beelden en hebben een visuele leerstijl. Hun manier van denken werkt vooral vanuit de rechterhersenhelft. De meeste scholen gebruiken echter vooral woorden om dingen aan te leren, waarbij veeleer een beroep wordt gedaan op de linkerhersenhelft. Het verschil in de leerstijlen wordt in dit boek helder en overtuigend aangegeven. Worden deze leerlingen aangesproken op hun visuele talenten, dan zijn de resultaten spectaculair beter. Met een eenvoudig programma kan een kind aan de hand van zijn visueel geheugen leren spellen, snellezen, complexe sommen en vermenigvuldigen uit het hoofd berekenen. Hierdoor krijgt het kind ook een positiever zelfbeeld. Het boek biedt meteen een goed inzicht in wat deze kinderen drijft en hoe dit in het dagelijkse leven kan worden aangewend om hun volle potentieel te bereiken. (Bron: covertekst)


Book
Aut of the box : groeien & bloeien in een wereld van verschil
Author:
ISBN: 9789464014297 Year: 2021 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Magali De Reu kreeg op veertienjarige leeftijd te horen dat ze autismespectrumstoornis en ADHD had. Wat later kwam daar ook nog een angststoornis bij. Magali kreeg vaak een heleboel labels opgeplakt en zou volgens haar diagnose nooit een normaal leven zonder begeleiding kunnen leiden. Tot ze besloot haar zwaktes en limieten om te buigen naar kansen en troeven.Aut of the box biedt inkijk in de dagen van Magali en hoe ze zich een weg baant door het leven. Het is een boek voor iedere neuroatypische lezer die zijn of haar pad wil vinden in een wereld van verschil.https://www.standaardboekhandel.be/p/aut-of-the-box-9789464014297


Book
Hoe voorkom je ADHD? : door de diagnose niet te stellen
Authors: ---
ISBN: 9789057123443 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is ADHD een ziekte? Word je met adhd geboren? Verbetert medicatie in alle gevallen het functioneren van een kind met ADHD? Het antwoord is drie keer nee, volgens Laura Batstra. Ouders en leerkrachten worden op basis van discutabele aannames vaak verkeerd voorgelicht over ADHD. De laatste jaren is het aantal ADHD-diagnoses enorm toegenomen, terwijl het voor veel kinderen mogelijk en beter is om buiten het psychiatrische circuit te blijven. Wanneer het gedrag van een kind in het 'hokje' ADHD post, is het eerste advies aan ouders meestal: medicatie. Maar mediactie heeft grote nadelen en in veel gevallen kan worden volstaan met ouder- en leerkrachttraining.


Book
Facing the Other: Novel Theories and Methods in Face Perception Research
Authors: --- ---
Year: 2016 Publisher: Frontiers Media SA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We rely heavily on faces during social interactions. Humans possess the ability to recognise thousands of people very quickly and accurately without effort. The serious social difficulties that follow abnormalities of the face recognition system (i.e., prosopagnosia) strongly underline the importance of typical face skills in our everyday life. Over the last fifty years, research on prosopagnosia, along with research in the healthy population, has provided insights into the cognitive and neural features behind typical face recognition. This has also been achieved thanks to non-invasive neuroimaging techniques such as functional Magnetic Resonance Imaging (fMRI), Electroencephalography (EEG), Magnetoencephalography (MEG), Diffusion Tensor Imaging (DTI) and Transcranial Magnetic Stimulation (TMS). However, there is still much debate about the cognitive and neural mechanisms of face perception. In the current Research Topic we plan to gather experimental works, opinions, commentaries, mini-reviews and reviews that focus on new or novel theories and methods in face perception research. Where is the field at the moment? Do we need to re-think the experimental procedures we have adopted so far? Again, what kind of techniques (or combination of them) and analysis methods will be important in the future? From the experimental point of view we encourage both behavioural and neuroimaging contributions (e.g., fMRI, EEG, MEG, DTI and TMS). Despite the main emphasis on face perception, memory and identification, we will also consider original works that focus on other aspects of face processing, such as expression recognition, attractiveness judgments and face imagery. In addition, animal investigations and experimental manipulations that alter face recognition abilities in typical human subjects (e.g., hypnosis) are also welcome. Overall, we are proposing a Research Topic that looks at face processing using different perspectives and welcome contributions from different domains such as psychology, neurology, neuroscience, cognitive science and philosophy. The current Research Topic evolved over the desire to acknowledge the relatively recent loss of three giants in the field: Drs. Shlomo Bentin, Truett Allison and Andy Calder. We dedicate this Research Topic to them and their pioneering studies.


Book
Neurospeciale kinderen begrijpen en begeleiden : prikkelverwerking, lichaamsgevoel, dyspraxie en executieve functies bij ASS, AD(H)D, DCD
Author:
ISBN: 9789085600978 9085600979 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Uitgeverij SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Neurospeciale kinderen leren en reageren anders, omdat hun hersenen zich anders ontwikkelen, zoals bij ASS, AD(H)D, DCD en soms ook bij VB, TOS en dyslexie. Ze aanspreken op hun gedrag werkt dan ook vaak niet. Dit boek geeft nieuwe inzichten in hoe hun gedrag een weerspiegeling is van onderliggende problemen.Neurospeciale kinderen hebben een aantal opvallende overeenkomsten. Ze hebben moeite om zichzelf te ervaren door hun prikkelverwerking. Dat heeft invloed op hun eigen lichaamsbesef, motorische coördinatie (dyspraxie) en executieve functies en gevolgen voor hun sociale, emotionele, communicatieve en cognitieve ontwikkeling.Het boek geeft stap voor stap meer inzicht in prikkelverwerking, je eigen attitude, dyspraxie en executieve functies en biedt oplossingen om neurospeciale kinderen te begeleiden in zorg, onderwijs en opvoeding.Dit is een belangrijk boek voor iedereen die met deze kinderen en jongeren werkt, zoals jeugd- en gezinsprofessionals, (ortho)pedagogen, (gz-)psychologen, fysiotherapeuten, PMT?ers, logopedisten, revalidatieteams, sensorische informatieverwerkingstherapeuten, ib?ers en leerkrachten (speciaal) onderwijs, begeleiders verstandelijk gehandicaptenzorg en natuurlijk ouders.https://www.swpbook.com/boeken/5/opvoeding-en-jeugdzorg/2295/neurospeciale-kinderen-begrijpen-en-begeleiden


Book
Psychomotor symptomatology in psychiatric illnesses
Authors: ---
Year: 2015 Publisher: Frontiers Media SA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Psychomotor symptoms are those symptoms that are characterized by deficits in the initiation, execution and monitoring of movements, such as psychomotor slowing, catatonia, neurological soft signs (NSS), reduction in motor activity or extrapyramidal symptoms (EPS). These symptoms have not always received the attention they deserve although they can be observed in a wide range of psychiatric illnesses, including mood disorders, psychotic disorders, anxiety disorders, pervasive developmental disorders and personality disorders. Nevertheless, these symptoms seem to have prognostic value on clinical and functional outcome in several pathologies. In the late 19th century, the founding fathers of modern psychiatry (including Kahlbaum, Wernicke, Kraepelin and Bleuler) had a strong focus on psychomotor abnormalities in their description and definitions of psychiatric illnesses and systematically recognized these as core features of several psychiatric pathologies. Nevertheless, emphasis on these symptoms has reduced substantially since the emergence of psychopharmacology, given the association between antipsychotics or antidepressants and medication-induced motor deficits. This has resulted in the general idea that most if not all psychomotor deficits were merely side effects of their treatment rather than intrinsic features of the illness. Yet, the last two decades a renewed interest in these deficits can be observed and has yielded an exponential growth of research into these psychomotor symptoms in several psychiatric illnesses. This recent evolution is also reflected in the increased appreciation of these symptoms in the DSM-5. As a result of this increased focus, new insights into the clinical and demographical presentation, the etiology, the course, the prognostic value as well as treatment aspects of psychomotor symptomatology in different illnesses has emerged. Still, many new questions arise from these findings. This research topic is comprised of all types of contributions (original research, reviews, and opinion piece) with a focus on psychomotor symptomatology in a psychiatric illness, especially research focusing on one or more of the following topics: the clinical presentation of the psychomotor syndrome; the course through the illness; the diagnostical specificity of the syndrome; the underlying neurobiological or neuropsychological processes; new assessment techniques; pharmacological or non-pharmacological treatment strategies.


Book
Improving Working Memory in Learning and Intellectual Disabilities
Authors: ---
Year: 2016 Publisher: Frontiers Media SA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The last forty years of research have demonstrated that working memory (WM) is a key concept for understanding higher-order cognition. To give an example, WM is involved in reading comprehension, problem solving and reasoning, but also in a number of everyday life activities. It has a clear role in the case of atypical development too. For instance, numerous studies have shown an impairment in WM in individuals with learning disabilities (LD) or intellectual disabilities (ID); and several researchers have hypothesized that this can be linked to their difficulties in learning, cognition and everyday life. The latest challenge in the field concerns the trainability of WM. If it is a construct central to our understanding of cognition in typical and atypical development, then specific intervention to sustain WM performance might also promote changes in cognitive processes associated with WM. The idea that WM can be modified is debated, however, partly because of the theoretical implications of this view, and partly due to the generally contradictory results obtained so far. In fact, most studies converge in demonstrating specific effects of WM training, i.e. improvements in the trained tasks, but few transfer effects to allied cognitive processes are generally reported. It is worth noting that any maintenance effects (when investigated) are even more meagre. In addition, a number of methodological concerns have been raised in relation to the use of: 1. single tasks to assess the effects of a training program; 2. WM tasks differing from those used in the training to assess the effects of WM training; and 3. passive control groups. These and other crucial issues have so far prevented any conclusions from being drawn on the efficacy of WM training. Bearing in mind that the opportunity to train WM could have a huge impact in the educational and clinical settings, it seems fundamentally important to shed more light on the limits and potential of this line of research. The aim of the research discussed here is to generate new evidence on the feasibility of training WM in individuals with LD and ID. There are several questions that could be raised in this field. For a start, can WM be trained in this population? Are there some aspects of WM that can be trained more easily than others? Can a WM training reduce the impact of LD and ID on learning outcomes, and on everyday living? What kind of training program is best suited to the promotion of such changes?

Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by