Listing 1 - 10 of 96 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Analyse door de in Egypte werkzame Nederlandse jezuïet van de mogelijkheden voor een interreligieuze dialoog tussen moslims en christenen.
Christian religion --- Islam --- Christendom en islam --- Christianisme et islam --- Christendom --- 297.116*1 --- #GGSB: Islam --- #GGSB: Christendom --- #GGSB: Interreligieuze dialoog --- 081 Godsdienst --- C3 --- dialoog --- islam --- christendom --- 238.3 --- christendom (ler) --- christendom en islam (ler) --- integratie --- spiritualiteit --- Relatie Islam tot Christendom --- Kunst en cultuur --- 297.116*1 Relatie Islam tot Christendom --- #gsdb3 --- Interreligieuze dialoog
Choose an application
We discussiëren de laatste tijd wat af over de islam. Flinke, inmiddels politiek correcte uitspraken over deze monotheïstische wereldgodsdienst zijn niet van de lucht: een primitieve woestijncultuur, een antimoderne godsdienst zonder enige vorm van Verlichting, zonder scheiding tussen kerk en staat. Menig deskundige geeft zijn of haar opvattingen ten beste op radio en televisie. Vooral na 11 september 2001 is er een opmerkelijke eensgezindheid in het oordeel dat de westerse, christelijke cutluur superieur is aan de oosterse, islamitische godsdienst en cultuur. We spreken en oordelen met schijnbaar gemak over een hele godsdienst en cultuur die een geschiedenis heeft van veertien eeuwen, talrijke stromingen kent en meer dan een miljard aanhangers heeft. De meesten van ons weten maar weinig over de islam, die toch nauw aan onze eigen traditie van jodendom en christendom verwant is. De islam is met recht een vreemde verwant of een verwante vreemdeling voor velen in de westerse wereld. Vreemde verwanten? neemt daarom uitdrukkelijk de godsdienst van de islam als invalshoek en kiest daarbij de vergelijking met het christendom als belangrijkste leidraad. Vanuit een beschrijving van de theologische basis van de islam, van de geschiedenis van de dialoog tussen islam en christendom, van de mystieke bewegingen binnen de islam en van de islamitische kunst, wordt pas de overgang gemaakt naar wat deze godsdienst leert over vrouw en seksualiteit enerzijds en over politiek en de verhouding van politiek en godsdienst anderzijds.
Christian religion --- Islam --- christendom --- Christendom en islam --- Christianisme et islam --- 297.116*1 --- #gsdb3 --- C3 --- 081 Godsdienst --- islam --- 238.3 --- Christendom --- Wereldgodsdiensten --- 210.3 --- wereldgodsdiensten --- wereldreligies --- Relatie Islam tot Christendom --- Kunst en cultuur --- christendom en islam --- 297.116*1 Relatie Islam tot Christendom --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Islam - Relations - Christianity --- Christianity and other religions - Islam --- Christianity and other religions --- Islam --- christendom --- dialoog --- geschiedenis --- islam --- na 1945 (x) --- Christedom en Islam --- 238.3 --- Academic collection --- 297.116*1 --- 841 Politiek Bestel --- 845 Religie --- 850 Vrede- en conflictstudies --- 297.116*1 Relatie Islam tot Christendom --- Relatie Islam tot Christendom --- Relations --- Christianity --- christendom en islam --- Christendom en Islam --- 081 Godsdienst --- Christendom --- Wereldgodsdiensten --- Islam. --- Christianity. --- Benedict of Nursia, --- Christian religion --- Comparative religion --- christelijke zingeving
Choose an application
Islam --- 081 Godsdienst --- #GGSB: Islam --- #GGSB: Interreligieuze dialoog --- 204 --- godsdienstfilosofie --- islam --- 297.116*1 --- Relatie Islam tot Christendom --- 297.116*1 Relatie Islam tot Christendom --- Interreligieuze dialoog
Choose an application
297.116*1 --- 842.1 Propaganda --- 845 Religie --- 860 (Vredes)cultuur --- Relatie Islam tot Christendom --- 297.116*1 Relatie Islam tot Christendom
Choose an application
This book aims to contribute to the understanding of Early Buddhism, specifically the Dhammapada (one of the great classical religious scriptures of the world) in its historical setting, namely India in the third to fifth centuries BCE, comprising a unique linguistic, religious and socio-cultural setting. It further aims to contribute to the hermeneutics of bridging the historical gap of two and a half millennia between ancient India and contemporary society and to bridge the gaps between various cultures (African, Western, Indian) and religions, mainly theistic religions (specifically Christianity) and Buddhism in contemporary society. The central foci of this interest are the crucial issues of the existence of God and life after death. The book further investigates the possibility of a metaphysical mystical model, embarked on by myself over some decades. Lastly, it explores the field of a translation strategy from classical metaphysical and religious texts, in this case into Afrikaans, which is a relatively new medium in this field, with unique challenges. Regarding research methodology, the book utilised the historical critical method of explaining the content of the Dhammapada, taking into account its context. It further used the method (derived from phenomenology) of understanding the subjective intentionality structure of the original author(s), going back to the Buddha as well as the method of tendentional interpretation, extrapolating the intentionality structure to a metaphysical-mystical model of religious ‘peace’. It entails a first-hand study of the text in the original language, as well as of extensive secondary literature on the aspects noted above. The book contributes to scholarship by unfolding the history and language of this Buddhist text, revealing the structure of its conceptual edifice, the specific style of its communication of its message and the ultimate goal of this system. It makes a case for the relevance of this ancient system of thought across various divides. It also makes a case for the relevance of an inclusive metaphysical mystical theory of all human systems of ultimate meaning and confirms work done in this regard by the author while offering a translation of the text, regarded as excellent by peers. The target audience of the book is envisaged as three concentric circles. The centre target consists of scholars in one or more of the fields of Pāli and Buddhist studies, theology, comparative religious studies and philosophy. Secondly, the text is aimed at readers with a wide education and cultural interest but not necessarily trained in any of the fields mentioned above. Thirdly, and more peripherally, the book intends being of value to the general public where inter-religious understanding and dialogue is of great significance on a global scale and of particular relevance to South African society. Hierdie boek wil ’n bydrae lewer tot die begrip van die vroeë Boeddhisme, spesifiek van die Dhammapada (een van die groot klassieke religieuse geskrifte van die wêreld) in die historiese konteks daarvan, naamlik Indië in die derde tot vyfde eeue VAJ, met ’n unieke taalkundige, religieuse en sosio-kulturele Sitz im Leben. Dit is ook gerig op die hermeneutiek van brug bou oor die historiese gaping van twee en ’n half millennia tussen antieke Indië en die huidige samelewing en op brug bou oor die gapings tussen verskeie kulture (Afrika, die Weste, Indië) en religieë, veral die teïstiese religieë (met name die Christendom) en die Boeddhisme in die huidige samelewing. Die sentrale fokuspunte van hierdie belangstelling is die wesenlike probleem-areas van die bestaan van God en die lewe na die dood. Die boek het ook ten doel ’n verdere toetsing van die moontlikheid van ’n metafisies mistieke model waarmee die outeur al ’n paar dekades lank besig is en ’n verdere verkenning van ’n strategie van vertaling uit klassieke metafisiese en religieuse tekste, in hierdie geval in Afrikaans, wat ’n betreklik nuwe medium op hierdie terrein is, wat unieke uitdagings bied. Wat navorsingsmetodologie betref, het die boek gebruik gemaak van die histories kritiese metode van verklaring van die inhoud van die Dhammapada met verwysing na die konteks daarvan. Dit steun ook op die metode (aan die fenomenologie ontleen) van die verstaan van die subjektiewe intensionaliteitstruktuur van die oorspronklik outeur(s) daarvan, uiteindelik teruggaande op die Boeddha en die metode van tendensionele vertolking, waarvolgens die intensionele struktuur geëkstrapoleer word tot ’n metafisies mistieke model van religieuse ‘vrede’. Laastens behels die boek ’n eerstehandse bestudering van die teks in die oorspronklike taal, sowel as uitgebreide sekondêre literatuur oor die aspekte hierbo. Die boek ontvou die geskiedenis en taal van hierdie Boeddhistiese teks en bring die struktuur van die stel sentrale konseptuele begrippe, die kommunikasiestyl van die boodskap en die uiteindelike doel van die stelsel aan die lig. Dit toon die relevansie van hierdie antieke denkstelsel bo-oor verskeie skeidingsfaktore aan asook die relevansie van ’n insluitende metafisies mistieke teorie van alle stelsels van uiteindelike menslike betekenistoekenning en bevestig die werk wat in hierdie verband deur die skrywer gedoen is. Laastenslewer hierdie boek ’n akademiese bydrae deurdat dit ’n vertaling van die teks bied wat deur eweknieë as uitstekend bestempel word. Die teikenlesers word as drie konsentriese sirkels voorgestel. Eerstens is daar die binne groep wat bestaan uit kenners op een of meer van die terreine van Pāli en Boeddhistiese studies, teologie, vergelykende godsdienswetenskap en filosofie. Tweedens is die boek gerig op lesers met ’n gevorderde opleiding, maar nie noodwendig op die terreine hierbo genoem nie, en met ’n breë kulturele belangstelling en derdens is die boek bedoel as waardevol vir lesers uit die algemene publiek, waar interreligieuse begrip en dialoog van groot belang is op ’n wêreldskaal, asook van besondere relevansie vir die Suid-Afrikaanse samelewing. Die outeur verklaar dat die manuskrip die uitkoms van oorspronklike navorsing deur homself is, en dat geen deel geplagieer of elders gepubliseer is nie.
monk --- monnik --- kosmologie --- buddhism --- meditasie --- christendom --- buddha --- cosmology --- boeddha --- boeddhistiese --- karma --- meditation --- dhammapada
Choose an application
Christian religion --- Islam --- Sociology of religion --- 845 Religie --- 297.116*1 --- #GGSB: Islam --- #GGSB: Interreligieuze dialoog --- #gsdb3 --- 297.116*1 Relatie Islam tot Christendom --- Relatie Islam tot Christendom --- Interreligieuze dialoog
Choose an application
05 <493> --- #ANTIL0002 --- #BTAB:VH 493 Antwerpen --- #TS:KOHU --- C1 --- 05 --- 040 Varia --- onderwijs --- tijdschriften lerarenopleiding geloof en fillosofie --- godsdienst --- Christendom --- Tijdschriften --- Tijdschriften SAW --- christendom --- 230 --- 05 <493> Tijdschriften. Periodieken. Serials--België --- Tijdschriften. Periodieken. Serials--België --- Kerken en religie --- periodieken - tijdschriften --- Christendom ; algemeen --- Religious studies
Choose an application
Christendom --- Christianisme --- Filosofie --- Philosophie --- #gsdb10 --- 230*705 --- Academic collection --- #GBIB:SMM --- christendom --- post-modernisme (x) --- modernisme (theologie) (x) --- godsdienstcrisis --- filosofie --- wereldbeschouwingen --- godsbeeld --- 081 Godsdienst --- 060 Filosofie --- #GGSB: Filosofie --- #GGSB: Christendom --- Post-moderne theologie. Postmoderne theologie --- 230*705 Post-moderne theologie. Postmoderne theologie
Choose an application
Pluridisciplinaire, cet ouvrage a rassemblé littéraires, historiens et linguistes autour de la question de l’apologétique chrétienne, de l’Antiquité au XXe siècle. Étudiant deux mille ans de rhétorique apologétique en Europe, il vient combler le manque d’ouvrage de synthèse sur cette question, toujours abordée de manière synchronique et fragmentée. Le « genre » apologétique même a été interrogé, au prisme de définitions variées et avec comme socle épistémologique les études de Bernard Pouderon sur la naissance de cette forme d’écriture en Grèce antique. Pourquoi l’apologie chrétienne, évidente lors des persécutions de la Rome polythéiste et aux origines du christianisme, a-t-elle survécu jusqu’à l’époque contemporaine ? Irréductible à la querelle théologique, dévoiement dans lequel elle s’égarera pourtant souvent aux périodes les plus agitées de l’histoire, quand les sociétés sont traversées de courants contraires, elle se donne à lire même aux époques dites de catholicisme triomphant. Ne serait-elle pas devenue intrinsèquement liée à l’expression de la pensée chrétienne ? Comment l’apologie peut-elle quitter son domaine propre pour s’insinuer dans l’écriture de fiction ? C’est à ces questions préliminaires que vingt-quatre contributions tentent de répondre, offrant un passionnant itinéraire à travers diverses expressions, littéraires et historiques, de la pensée religieuse européenne, de l’Antiquité à nos jours.
Apologetics --- Rhetoric --- Apologétique --- Rhétorique --- History --- Religious aspects --- Christianity --- Histoire --- Aspect religieux --- Christianisme --- 239 <09> --- Apologetica. Polemische, controversiële theologie. Verdediging van het christendom--Geschiedenis van ... --- Apologétique --- Rhétorique --- Histoire. --- History. --- Apologetica. Polemische, controversiële theologie. Verdediging van het christendom--Geschiedenis van .. --- Apologetica. Polemische, controversiële theologie. Verdediging van het christendom--Geschiedenis van --- religion chrétienne --- apologétique --- histoire des religions
Listing 1 - 10 of 96 | << page >> |
Sort by
|