Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
"Through the burgeoning fields of Posthumanities and Environmental Humanities this edition examines the changing conception of human subjectivity agency and citizenship as shaped by the dynamic interplays between nature technology science and culture"-- Provided by publisher.
Choose an application
What, in apparently pictorial poetry, do words--can words--represent? Conversely, how can words in a poem be picturable? After decades of reading and thinking about the nature and function of literary representation, Murray Krieger here develops his most systematic theoretical statement out of answers to such questions. Ekphrasis is his account of the continuing debates over meaning in language from Plato to the present. Krieger sees the modernist position as the logical outcome of these debates but argues that more recent theories radically question the political and aesthetic assumptions of the modernists and the 2,000-year tradition they claim to culminate. Krieger focuses on ekphrasis--the literary representation of visual art, real or imaginary--a form at least as old as its most famous example, the shield of Achilles verbally invented in the Iliad. He argues that the "ekphrastic principle" has remained enduringly problematic in that it reflects the resistant paradoxes of representation in words. As he examines the conflict between spatial and temporal, between vision-centered and word-centered metaphors, Krieger reveals how literary theory has been shaped by the attempts and the deceptive failures of language to do the job of the "natural sign." "What is being described in ekphrasis is both a miracle and a mirage: a miracle because a sequence of actions filled with befores and afters such as language alone can trace seems frozen into an instant's vision, but a mirage because only the illusion of such an impossible picture can be suggested by the poem's words. . We may see it as the poem's miracle, and that seeing is our mirage. This peculiar--and paradoxical--jointly produced experience of ekphrasis allows it to function as the consummate example of the verbal art, the ultimate shield beyond shields."
Ekphrasis. --- Ekfrasis. --- Ekphrasis --- Ut pictura poesis (Aesthetics) --- Poetry. --- Ut pictura poesis [Aesthetics]. --- Poetry --- History and criticism. --- Criticism --- Aesthetics --- Art and literature --- Humanism in art --- Poems --- Verses (Poetry) --- Literature --- Ecphrasis --- Art in literature --- Description (Rhetoric) --- Philosophy
Choose an application
Les trois rubriques introduites dans ce recueil tentent de refléter les divers champs d'investigation qui s'entrelacent. Sans doute l'interaction entre "les mots et la peinture" (il y a bien discours sur le tableau et/ou tableau dans le discours) donne lieu à un ensemble de communications très homogène tout en faisant appel à un corpus d'œuvres très large. La section "l'image-récit" touche, en fait, à plusieurs types de discours : le discours photographique y est certainement privilégié, puis apparaissent le discours filmique et enfin le discours figuratif de la bande dessinée. Il a paru important de regrouper dans la dernière partie ce que nous avons appelé "l'image-métaphore". Peinture et écriture, image et parole (que la peinture soit enrichissement du langage ou que le texte soit illusion féconde) posent le problème de la représentation de l'indicible ou de l'invisible et visent à transcender le réel. Tous ces textes s'interrogent en fin de compte sur la présentation de deux modes d'expression différents qui semblent impuissants séparément à rendre la perception du réel dans sa complétude et sa totalité mais dont le croisement permet d'atteindre le but impossible, la limite toujours repoussée qui, désormais, n'échappent plus au créateur.
Art and literature --- Arts, Canadian --- Ut pictura poesis (Aesthetics) --- History --- Aesthetics --- Humanism in art --- Canadian arts --- Automatistes (Group of artists) --- Literature and art --- Literature and painting --- Literature and sculpture --- Painting and literature --- Sculpture and literature --- Literature --- Canada --- indicible --- littérature et peinture --- image et texte
Choose an application
Diderot, Balzac, Breton… L’un fut le premier grand critique d’art : il vient après l’âge des théoriciens académiciens. L’autre fut le dernier écrivain à jouer un rôle actif dans la « défense et illustration » d’un courant artistique : il vient avant l’âge des critiques professionnels et des commissaires. Pendant cette période, qui fut celle de l’« âge moderne », une certaine idée de la littérature aura donné un fondement aux « tableaux d’auteurs » : Diderot juge les peintres, censure et sanctionne leurs tableaux, quand il ne les refait pas ; Cézanne délivre son « catéchisme esthétique » en s’appropriant les propos du Frenhofer de Balzac et en s’identifiant à lui ; enfin, à travers Breton, le surréalisme étend à la poésie et à la peinture une même exigence existentielle. Tel est le paradoxe que trament ces portraits littéraires de peintres à leurs tableaux : précipitant l’émancipation de la peinture, dont ils consacrent le droit à l’auteur, c’est par l’imaginaire de la littérature qu’ils libèrent les artistes d’une contrainte d’imitation littéraire à laquelle les avait soumis la rhétorique classique. Incessant jeu de miroir, où un art ne s’affirme qu’en se réfléchissant en un autre, qui le capte.
Art dans la littérature --- Art in literature --- Kunst in de literatuur --- Ut pictura poesis (Aesthetics) --- Ut pictura poesis (Esthetica) --- Ut pictura poesis (Esthétique) --- French literature --- Art in literature. --- Art and literature --- History and criticism. --- 7.072.3 --- 82:7 --- 840 "17/19" --- Kunstkritiek --- Literatuur en kunst --- Franse literatuur--?"17/19" --- 840 "17/19" Franse literatuur--?"17/19" --- 82:7 Literatuur en kunst --- 7.072.3 Kunstkritiek --- Aesthetics --- Humanism in art --- History and criticism --- France --- French literature - History and criticism. --- Art and literature - France. --- poésie --- critique d’art --- Frenhofer --- peinture --- surréalisme --- littérature --- portrait
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|