Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Voor een humanist lijkt het onmiskenbaar: het doel van onderwijs is om kritische burgers te vormen die hun plaats zullen innemen in de superdiverse samenleving van vandaag en morgen. Maar is dit een realistische verwachting? Vrijzinnig humanist Jimmy Koppen gaat in dit essay dieper in op deze en allerhande andere vragen die ons Vlaamse onderwijs aanbelangen. Waar liggen de klemtonen van het huidige Vlaams onderwijs? Vinden leerlingen en studenten voldoende aansluiting bij de arbeidsmarkt? Moeten we ook niet nadenken over structuren en organisatie van scholen? Is opzalmen een realistische piste? En wat met de onheilsberichten die opduiken in de media? Leerlingen zijn hoe langer hoe minder goed in taal en wiskunde. Leerkrachten vallen uit door de werkdruk. Studenten doen er langer dan ooit over om hun bachelor- of masterdiploma te halen. En intussen neemt kansenongelijkheid in het onderwijs almaar toe. Humanisten kunnen niet langs de zijlijn toekijken, maar moeten zich mengen in het debat over onderwijs en samenleving. Ze moeten met standpunten naar buiten treden, die het politieke en het levensbeschouwelijke overstijgen.De school van het vrije denken maakt zich op voor de toekomst en bekijkt het Vlaams onderwijs met een humanistische blik, wars van politieke denkkaders.Bron: https://www.aspeditions.be/en-gb/book/de-school-van-het-vrije-denken/16549.htm
Humanism --- Humanisme --- Vlaanderen --- Onderwijs --- Kritisch denken --- Gelijke onderwijskansen --- Onderwijsfilosofie --- Sociology of education --- School management --- 720 Onderwijs --- Onderwijs ; Vlaanderen --- BPB9999 --- BPB2007 --- PXL-Central Office 2019 --- onderwijsfilosofie --- onderwijskansen --- essays --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie --- socio-economisch leven --- humanistische psychologie --- culturele diversiteit
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|