Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In een eerste deel wordt nagegaan hoe allochtonen te Brussel aankijken tegen concentratiescholen, wat Turkse en Marokkaanseouders denken over lessen moedertaal voor hun kinderen en of cultuurmenging bij kinderen verwarring sticht of rechtlijnigheid bevordert. De delen twee en drie staan stil bij het onderwijs eigen taal en cultuur respectievelijk in Vlaanderen en Brussel. De auteurs, meestal praktijkmensen, vertellen over wat het OETC eigenlijk moet zijn, hoe met het Nederlands, met het interculturalisme en met de ouders wordt omgegaan. In een laatste hoofdstuk evalueert Johan Leman de toepassing van de non-discriminatieverklaring en schetst hij de positieve bijdrage van het OETC binnen dit kader.
Minorities --- Multicultural education --- Native language --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Intercultureel onderwijs. --- Migranten --- Migrantenkinderen --- Education --- Study and teaching --- Onderwijsbeleid --- Vlaanderen. --- Onderwijs --- concentratiescholen --- intercultureel onderwijs --- Teaching --- moedertaalonderwijs --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 376.7 --- Concentratiescholen --- Cultuur --- Geïntegreerd onderwijs --- Integratie --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- Taal --- 475.36 --- Allochtonen --- Brussel --- Intercultureel --- Moedertaal --- Nederlands --- Non-discriminatiebeleid --- OETC --- Taalbeschouwing --- Vlaanderen --- geïntegreerd onderwijs --- migranten --- onderwijs aan allochtone groepen --- Nederlands: didactiek anderstaligen --- allochtonen --- cultuur --- didactiek --- taal --- Academic collection --- #PBIB:+105.30 --- #PBIB:+107.31 --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Moedertaal --- #KVHB:Onderwijs; allochtonen --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 734 Multicultureel onderwijs --- Onderwijs eigen taal en cultuur OETC --- Mother tongue --- Vernacular language --- Language and languages --- Intercultural education --- Culturally relevant pedagogy --- Ethnic minorities --- Foreign population --- Minority groups --- Persons --- Assimilation (Sociology) --- Discrimination --- Ethnic relations --- Majorities --- Plebiscite --- Race relations --- Segregation --- Onderwijs in eigen taal en cultuur --- (zie ook: roldoorbrekend onderwijs) --- (zie ook: teleonderwijs) --- didactiek basisonderwijs - onderwijs in eigen taal en cultuur --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Opvang anderstalige leerlingen --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs in de Eigen Taal en Cultuur (OETC) --- Nederlands als tweede taal --- Allochtone leerlingen --- Migrantenproblematiek --- Linguïstiek --- Taalverwerving --- Concentratieschool --- NT2 --- Allochtone leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Culturally sustaining pedagogy --- Leerling met een migratieachtergrond --- Native language - Study and teaching - Belgium --- Minorities - Education - Belgium --- Multicultural education - Belgium
Choose an application
Tot voor kort was het normaal dat studenten hun studies integraal in het Nederlands konden volgen. Inmiddels worden meer en meer studenten in het Nederlandse en Vlaamse hoger onderwijs verplicht in het Engels af te studeren. De huidige ontwikkelingen roepen vragen op over de manier waarop we aan onze academische instellingen om moeten gaan met de voertaal in wetenschappelijk onderwijs en onderzoek: moet de voertaal zo veel mogelijk Nederlands blijven, mogen instellingen voor hoger onderwijs overschakelen op het Engels, en hoe (on)wenselijk is het dat onderzoekers steeds minder in het Nederlands publiceren? In oktober 2008 werd over deze problematiek een congres gehouden in het Vlaams Parlement; deze bundel geeft een overzicht van een aantal relevante bijdragen aan die discussie. Zo ontstaat een helder beeld van de precieze stand van zaken in het gebruik van het Engels in ons hoger onderwijs. De hier bijeengebrachte informatie draagt bij aan antwoorden op de vraag naar de wenselijkheid van de evoluties die zich de afgelopen jaren op dit gebied hebben voorgedaan.
HO (hoger onderwijs) --- wetenschappelijk taalgebruik --- Sociolinguistics --- OETC (onderwijs in eigen taal en cultuur) --- Dutch language --- School management --- Higher education --- Academic collection --- 780 Hoger onderwijs --- 641 Taalbeleid --- #KVHA:Taalkunde; Nederlands --- #KVHA:Voertaal; Nederlands --- #KVHA:Hoger onderwijs; Nederlands --- 489 --- Nederlands --- taalgebruik --- hoger onderwijs --- wetenschappen --- 489.9 --- Hoger onderwijs --- Taal --- Wetenschappen --- 378.4 <492> --- 378.4 <493> --- 800.86 --- 101730.jpg --- Nederlandse taal ; hoger onderwijs --- Universiteiten--Nederland --- Universiteiten--België --- Slang. Jeugdtaal. Vaktaal --- Conferences - Meetings --- Nederlandse taal in de wetenschappen --- Nederlandse taal in het hoger onderwijs --- 800.86 Slang. Jeugdtaal. Vaktaal --- 378.4 <493> Universiteiten--België --- 378.4 <492> Universiteiten--Nederland --- Nederlandse taal in de wetenschappen. --- Nederlandse taal in het hoger onderwijs. --- Study and teaching --- Langues de spécialité
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|