Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De natuur biedt een prachtige spiegel voor mensen en organisaties als het gaat om kracht, groei, overleving, samenwerking, rust, schoonheid en creativiteit. Het boek slaat een brug tussen ervaringen in de natuur en de ontwikkelingsprocessen van mensen en organisaties. Coaches, trainers, managers, adviseurs vinden er nieuwe invalshoeken in hun werk of leven. Deel 1 gaat in op 7 aansprekende thema's uit de natuur: kracht en beweging, samenwerking en verbinding, groei en bloei, natuurlijk leiderschap ... Deel 2 omvat ruim 50 concrete werkvormen in en met de natuur om toe te passen in coaching en training
098 Bedrijfskunde --- Développement de l'organisation Organisatieontwikkeling --- Créativité Creativiteit --- Changement Verandering --- Milieu --- Natuur --- Organisatieontwikkeling --- Teamwerk --- Training --- Coaching --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Groepswerk --- Werkvormen --- Werkvorm --- Sociology of work --- Labour market
Choose an application
In een wereld die razendsnel verandert, moet ook het onderwijs zich voortdurend en steeds sneller aanpassen. Leerkrachten, begeleiders, docenten, directies, bestuurders... worden iedere dag geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en moeten vaak toegeven dat de oude recepten voor succes in een veranderde context niet meer werken.
Onderwijskunde. --- innovaties --- School management --- duurzame ontwikkeling --- Teaching --- onderwijsvernieuwing --- KHCA --- onderwijsinnovatie --- Onderwijsinnovatie --- 451.3 --- Onderwijsvernieuwing --- PXL-Central Office 2016 --- onderwijs --- innovatie --- duurzaam leren --- evaluatie --- hoger onderwijs --- Didactische werkvormen --- Didactische principes --- Educational sciences --- Didactische werkvorm --- Didactisch principe --- 720 Onderwijs
Choose an application
Waarom heeft die ene leerling altijd extra uitleg nodig? Waarom zijn er in de klas altijd een paar kinderen rommeliger dan de rest? Hoe kun je zulke leerlingen nog meer helpen, terwijl je nu al je handen vol hebt? Dit soort leerlingen hebben vaak een probleem in de executieve functies: een groep hersenprocessen die verantwoordelijk zijn voor het beheren van de informatie en de taken, die nodig zijn om op school te slagen. Leerlingen met zwakke executieve functies begrijpen vaak heel goed het ‘wat', maar worstelen met het ‘hoe'. Frustrerend voor de leerkracht, de ouders en henzelf. Dit boek helpt om de executieve functies op school te verbeteren. Niet door meer te doen, maar door slimmer te werken. Na een duidelijke basis met uitleg over de executieve functies, worden praktische en direct toepasbare hulpmiddelen en strategieën besproken. Van de inrichting van een ‘EF-slim' klaslokaal, tot individuele steun en zelfs schoolbrede veranderingen.
leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- leermoeilijkheden --- Educational sciences --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- Executieve functies --- Basisonderwijs --- executieve functies --- Leerproblemen --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Didactische werkvormen --- 37.02 --- Onderwijs ; algemene vraagstukken van didactiek en methode --- Leerprobleem --- Didactische werkvorm --- Executieve functie --- 701 Didactiek
Choose an application
De auteur van 'Teach Like a Champion', Doug Lemov, bezocht leraren die opmerkelijke resultaten wisten te bereiken. Hij observeerde minutieus wat er in het klaslokaal gebeurde, van leerlingen begroeten tot blaadjes uitdelen, van ongevraagd beurten geven tot wachten op een antwoord. De succesvolle werkwijzen van 'excellente leraren' zijn helder vertaald naar bruikbare technieken die onmiskenbaar bijdragen aan betere prestaties van leerlingen. Het boek Teach Like a Champion 2.0 beschrijft op een heldere en aansprekende wijze 62 didactische technieken. De 62 Teach-technieken zijn specifiek, concreet en uitvoerbaar. U krijgt antwoord op vragen als 'hoe leg je de lat hoog bij je leerlingen', 'hoe houd je leerlingen bij de les', 'hoe bouw je aan een goede klascultuur'.
klassenmanagement --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- didactiek --- leraren-leerling relatie --- interactief leren (ler) --- lesgeven (ler) --- leraar ; leraarsberoep --- Welbevinden ; jongeren --- Onderwijsstrategieën --- Lesgeven --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstijlen --- 454 --- Leraarberoep --- Klasmanagement --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Internationalisering --- 750 Onderwijspersoneel --- Doceren. --- Leerkrachten.
Choose an application
Kritisch zijn en samen met kinderen en jongeren strijden voor een sociaal rechtvaardigere samenleving is eigen aan het jeugdwelzijnswerk. Het zit dan ook in het DNA van de sector om structurele oorzaken van problemen blijvend bloot te leggen en te bekritiseren en machtsstructuren te bevragen. Dit boek legt deze kernopdracht bloot en geeft inzicht in verschillende praktijken op vlak van politiserend werken, deontologie en personeelsbeleid. De artikels werden geschreven door medewerkers van Uit De Marge die met beide voeten in het jeugdwelzijnswerk staan.We vangen het boek aan met een interview met Veerle Van Assche en Ikrame Kastit waarin we een analyse maken van de veranderingen die het jeugdwelzijnswerk de voorbije vijftien jaar onderging. Daarin komen verschillende evoluties en vaststellingen aan bod die verder in het boek toegelicht en geconcretiseerd worden.Het eerste deel over politiserend werken gaat dieper in op politiserend werken als kernopdracht van het jeugdwelzijnswerk. Wat betekent dat precies voor onze sector? Op welke manier ga je er als jeugdwerker mee aan de slag? We bekijken daarbij concreet hoe we aan de slag kunnen gaan met kerngroepen, waarom meisjeswerk zo belangrijk is en we zoomen in op Theater van de Onderdrukten als werkvorm om versterkend en maatschappijkritisch aan de slag te gaan.Een tweede deel benadrukt het belang voor kinderen en jongeren in een maatschappelijk kwetsbare situatie dat jeugdwelzijnswerk, jeugdwelzijnswerk blijft. De werking bijvoorbeeld vanuit een veiligheidsidee inzetten om kinderen en jongeren te controleren of te berispen is in strijd met basisprincipes zoals vertrouwelijkheid, versterkend werken, structureel werken, enzoverder. Daarvoor is het belangrijk dat er een deontologische code wordt gevolgd. We staan stil bij deontologie, bekijken de invloed van (de)radicalisering op het jeugdwerk en de relatie tussen jeugdwerk, jongeren en politie.Het derde en laatste deel doet ons stilstaan bij het personeelsbeleid in onze sector. In het jeugdwelzijnswerk moeten jeugdwerkers een veelheid aan taken realiseren. Het vraagt heel wat vaardigheden en kunde. Een goede ondersteuning en een sterk en divers team zijn daarbij cruciaal.Bron : https://www.uitdemarge.be/webshop/macht-vraag-gesteld-boek
jeugdwerk --- Jeugdwerk --- Jeugdwelzijnswerk --- 374.3 --- 362.8 --- Werkvormen --- Beleid --- Participatie --- Emancipatie --- Beroepsethiek --- Deradicalisering --- Justitie --- Politie --- Duurzaamheid --- Personeelsmanagement --- Diversiteit --- Politiserend werken --- Methodiek --- Werkvorm --- Analyse --- Evaluatie --- Inclusie --- Maatwerk --- Duurzaam personeelsmanagement --- 847 Onderwijs
Choose an application
Wie anders dan Socrates leerde ons de goede vragen te stellen? Het boek is een aanvullende methodiek op de gangbare coachingsvaardigheden waarmee de coach iemand helpt om vanuit andere perspectieven naar zijn probleem te kijken. Het behandelt de methodiek van het socratisch coachen, een methode die socratische vraagstelling met de Rationeel- Emotieve Therapie (RET) integreert. Bovendien leert men toekomstige problemen zelfstandig aanpakken. Er is extra aandacht voor de sofistische valkuilen. De theoretische kaders van de RET en methode van socratische vraagstelling worden helder beschreven. Een groot deel van het boek wordt besteed aan werkgerelateerde HRM-casuïstiek. Het is een goed leesbaar studieboek met een logische opbouw. De theorie wordt aangevuld met illustratieve voorbeelden en schematische voorstellingen. Het boek besluit met een bijlage met voorbeeldvragen en een literatuuropgave
Coaching. --- RET. --- Rational emotive training. --- Socratic questions. --- groepsontwikkeling --- sociale filosofie --- burn-out --- Personnel management --- coaching --- supervisie --- loopbaanontwikkeling --- intervisie --- personeelstraining --- Didactic strategies --- RET (rationeel-emotieve therapie) --- Mass communications --- Gesprekstechnieken --- Personeelsbeleid --- Socratische methode --- 098 Bedrijfskunde --- Coaching Coaching --- Equipe Team --- Carrière Loopbaan --- 321.3 --- cliënt-hulpverlener-relatie --- filosofie --- welzijnswerk --- Coaching --- Begeleiding --- Loopbaanbegeleiding --- Personeelsmanagement --- Werkvormen --- Burn-out --- Stress --- Feedback --- Gesprekstechniek --- Werkvorm
Choose an application
Onze snel veranderende samenleving heeft behoefte aan een sterke, innovatieve kenniseconomie. Vanuit het Europese beleid, het federale onderwijsbeleid, de economische sectoren en onderwijsonderzoek wordt gevraagd dat het onderwijs inspeelt op deze behoefte. Het creatief denken, patroondoorbrekend vernieuwend denken, ligt aan de basis van innovatie. Creatieve denkmethodes laten het creatief denkproces op een doelmatige, gestructureerde manier verlopen en kunnen als werkvorm aangereikt worden in het secundair onderwijs. Dit boek geeft een overzicht van de, in onderwijscontext bruikbare, methodes ontleend aan de ontwerpindustrie.
Onderwijsleerprocessen. --- Onderwijsvernieuwing --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen. --- 773 Secundair onderwijs --- creativiteit --- krachtige leeromgeving --- probleemgestuurd onderwijs --- secundair onderwijs --- 454 --- denkmethoden --- didactiek --- didactische werkvormen --- onderwijsvernieuwing --- Creatief denken --- Didactische werkvormen --- Onderwijsmethoden --- probleemoplossend denken --- vernieuwing --- werkvormen --- 484.23 --- creativiteit (ler) --- kenniseconomie --- patroondoorbrekend vernieuwend denken --- secundair onderwijs (ler) --- Creativiteit --- Denken --- Methodiek --- Onderwijs --- 095142.jpg --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsvernieuwing ; secundair onderwijs ; Vlaanderen --- Didactiek; algemeen --- Didactische werkvorm --- Musiceren
Choose an application
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. Een effectieve leerkracht wacht niet totdat leerlingen uitvallen en extra hulp buiten de klas moeten ontvangen of op een eigen leerprogramma worden gezet. Een ons preventie is waardevoller dan een kilo zorg! EDI brengt leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen en laat hen zo succes ervaren. De leerkracht geeft instructie en controleert door het stellen van vragen voortdurend of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Alle leerlingen worden betrokken en doen actief mee in de les. In dit boek vertalen de auteurs bewezen onderwijskundige theorieën naar een concreet en helder stappenplan om EDI te implementeren in de dagelijkse onderwijspraktijk. De tips en technieken zijn toepasbaar van kleuters tot volwasseneducatie. Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse en Vlaamse onderwijssituatie, is het boek grondig bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier en voorzien van herkenbare voorbeelden.
#PBIB:+110.10 --- EDI --- Leraren : lesgeven --- 454.21 --- Directe instructie --- Didactiek --- Lesgeven --- leerprestaties --- lesgeven --- 37.02 --- Differentiërend onderwijs --- Didactische principes --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- didactische werkvormen --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- directe instructie --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstijlen --- Leraren --- Lager onderwijs --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Leraar --- Directie --- Didactics
Choose an application
Hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin, is een van de belangrijkste invloeden op de leerprestaties van leerlingen. Samen met Klaus Zierer beschrijft John Hattie de mindframes of denkkaders die leraren zich eigen kunnen maken om het maximale uit hun leerlingen te halen. Deze praktische gids met vragenlijsten, schema?s, checklists en oefeningen laat voor elke school precies zien hoe de denkkaders kunnen worden toegepast."Voor 10 mindframes om leren zichtbaar te maken bewerkten John Hattie en Klaus Zierer de resultaten uit Hatties indrukwekkende boek Leren zichtbaar maken tot tien denkkaders voor succesvolle leerkrachten en docenten. Voorbeelden zijn: 'Ik evalueer mijn impact op het leren van mijn leerlingen? en ?Ik streef naar een uitdaging voor alle leerlingen, zodat ze niet alleen ?hun best doen??. Elk hoofdstuk begint met zelfreflectievragen over het denkkader (bijvoorbeeld of je er goed in bent, wat je doel is, enzovoort), een korte schets om het denkkader tastbaar te maken en de leerdoelen met betrekking tot het denkkader. Daarna volgt een bespreking van factoren uit Leren zichtbaar maken die het denkkader ondersteunen. Elk hoofdstuk sluit af met voorstellen voor en voorbeelden van handelen, een checklist voor het handelen en oefeningen.10 mindframes om leren zichtbaar te maken is een zeer praktische gids voor scholen en leerkrachten om de tien denkkaders en het succes van de leerkracht ? en dus van de leerling ? te maximaliseren." prof. dr. dr.h.c. Paul A. Kirschner, universiteitshoogleraar en hoogleraar Onderwijspsychologie (i.h.b. Leren en Cognitie), Open Universiteit(Bron: https://www.pelckmanspro.be/10-mindframes-om-leren-zichtbaar-te-maken.html)
454.2 --- Leren --- Leerprocessen --- Relatie leraar - leerling --- onderwijspsychologie --- zelfreflectie --- didactiek --- Didactics --- leren --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- 371.3 --- Onderwijsstrategieën --- Leerstrategieën --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing --- Effectieve scholen --- 370 --- leerprestaties --- Zelfreflectie --- zelfregulatie --- Denken --- Lesgeven --- 370.02 --- Onderwijsstrategie --- Leerstrategie --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Effectieve school --- Onderwijspsychologie. --- 701 Didactiek
Choose an application
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- begeleidingsmethodieken --- groepswerk --- Pupil counseling. Pupil guidance --- klasgroepen --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- begeleidend onderwijs --- zorgverbreding --- onderwijs --- begeleiding --- werkvormen --- legpuzzelmethode --- groepsproject --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren --- Groepering van leerlingen --- Leerlingbegeleiding --- Leren --- Onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Opvoeding --- Schoolorganisatie --- Studiemethoden --- Teamwerk --- Actieve methode --- Leerlingenbegeleiding ; didactiek --- Probleemgedrag ; leerlingen --- Zelfontdekkend leren --- zelfstudie --- 454.2 --- Onderwijs : groepsgrootte --- leerlingenbegeleiding --- 691 --- Didactische principes --- (zie ook: Leren leren) --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijskunde --- Didactische werkvormen --- Schoolmanagement --- Didactische werkvorm
Listing 1 - 10 of 15 | << page >> |
Sort by
|