Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In een genderinclusieve leeromgeving kan iedereen, ongeacht het biologische geslacht, de seksuele oriëntatie, genderexpressie en genderidentiteit openlijk, vrij en zonder beperkingen participeren aan alle aspecten van het schoolgebeuren. Genderinclusieve scholen maken dit mogelijk door het implementeren van een beleid, praktijken en acties die aantonen dat alle genders welkom zijn. ‘Gender op school' geeft een beknopt overzicht van de centrale concepten om over gender te praten aan de hand van het genderkoek-model dat werd ontwikkeld door çavaria. Aan deze centrale concepten koppelen de auteurs steeds de impact van gender binnen de school en factsheets met cijfers die de genderdiversiteit op school illustreren. Screeningtools worden besproken om de huidige stand van zaken in jouw school onder de loep te nemen. Daarnaast worden er acties op school- en klasniveau besproken om te werken aan een meer genderinclusieve leeromgeving. Ten slotte verwijst het boek je ook door naar relevante organisaties, lespakketten en websites om je onderzoek naar genderinclusief onderwijs na het lezen van dit boek voort te zetten. Het boek geeft je de nodige handvatten om zelf aan een genderinclusieve leeromgeving te werken.
450.41 --- onderwijsfilosofie --- onderwijskunde --- gender --- inclusief onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Gender --- 433.4 --- 454 --- kunsteducatie --- genderstereotypen --- genderexpressie --- onderwijs --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Didactiek (algemeen)
Choose an application
Wat is wijsheid? biedt een kader voor de seksuele ontwikkeling van kinderen en praktische handvatten om die als ouder positief te ondersteunen. Het boek bevat voorbeelden van seksueel getint gedrag van kinderen en reacties van ouders hierop. Het is geschikt voor (aanstaande) ouders en andere opvoeders van jonge kinderen (0-13 jaar).
seksuele opvoeding --- seksuele ontwikkeling --- seksualiteit --- kinderen --- 433.4 --- Seksuele opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Peuters --- Kleuters --- Kinderen --- 613.88 --- Seksuele ontwikkeling --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- seksuele vorming --- RSV basisonderwijs --- relationele opvoeding --- voorlichting --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind
Choose an application
1. Waarnemen en interpreteren 2. Non-verbaal gedrag 3. Luisteren 4. Samenvatten 5. Vragen stellen 6. Concretiseren 7. Meningen 8. Omgaan met gevoelens 9. Feedback 10. Assertief reageren
Sociale vaardigheden --- Omgangskunde --- Communicatie --- Mondelinge communicatie --- Sociaal-agogische vaardigheid --- 305.8 --- Assertiviteit (Weerbaarheid) --- Concretiseren --- Emoties (Gevoelens) --- Feedback --- Luisteren --- Non-verbale communicatie --- Samenvatten --- Vragen stellen --- Waarneming --- Communicatie ; algemeen --- 613.3 --- patiëntenbegeleiding --- sociale vaardigheden --- verpleegkunde --- 316.77 --- communicatievaardigheden --- sociale vaardigheidstraining --- sociologie --- gesprekstechnieken --- 433.4 ) Sociale vaardigheden --- communicatie --- lichaamstaal --- luisteren --- observeren --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- communicatieleer --- 007
Choose an application
Niet alle kinderen zitten lekker in hun vel. Sommigen zijn onzeker, angstig, verdrietig of boos, sommigen zijn zich onvoldoende bewust van grenzen bij zichzelf en anderen, of reageren opstandig, geprikkeld, agressief. Welke oorzaak hier ook aan ten grondslag ligt: deze kinderen kunnen wij, samen met hun ouders, helpen.Psychosociale weerbaarheid ontstaat in een samenspel tussen fysiek, emotioneel, relationeel en cognitief functioneren, en omvat het vermogen om met stress, angst, hulpeloosheid en overweldiging om te gaan.De methode Ho, tot hier en niet verder...! is een integratieve en ontwikkelingsgerichte benadering om blokkades in de ontwikkeling van kinderen te voorkomen of tijdig te helpen oplossen. Of een kind met problemen zich terugtrekt in zichzelf (internaliserend) of zich naar buiten toe manifesteert en afreageert (externaliserend), in de grond lijden deze kinderen aan dezelfde tekorten of onvermogens.
Assertiviteit ; kinderen --- Weerbaar zijn(Assertiviteit) --- 467 --- assertiviteit --- 416.5 --- 433.4 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Pedagogiek --- sociale weerbaarheid --- beweging --- opvoedingsproblemen --- Educational sciences --- PXL-Social Work 2017 --- kinderen, weerbaar --- psychosociale problemen --- psychodidactiek --- psychosociale hulpverlening --- bewegingstherapie --- Assertiviteit --- Kinderen --- Sociale opvoeding --- Assertiviteitstraining --- Zelfbeeld --- Grenzen --- Zelfstandigheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Grens
Choose an application
Het gebeurt toch bij iedereen? Ons kind pest, trappelt van woede, gooit met speelgoed. Of als ze al iets groter zijn: vandalisme, spijbelen, onverwerkt verdriet? Hoe gaan we daar best mee om? Hoe voorkomen we probleemgedrag?Opvoeden: we willen van onze kinderen, kleinkinderen, leden in onze jeugdbeweging 'goede mensen' maken. Die voor de wereld en de mensen om hen heen verantwoordelijkheid opnemen. En die dat doen vanuit zichzelf en niet 'omdat het moet'. Anouk Depuydt ontwikkelde 'verbondenheid': een invalshoek waarin we antwoorden kunnen vinden. In het onderwijs leverde dat al vele rijke ervaringen op. In scholen werken aan een warm leefklimaat van verbondenheid...: de bewijzen zijn er, het loont. Hoog tijd dus om deze aanpak uit te breiden naar het gezin, de buurt, de kinderopvang, de jeugdbeweging.Peter Jochems vertaalde verbondenheid, met veel tips en voorbeelden, voor ouders, grootouders, onthaalmoeders, jeugdbegeleiders en andere opvoeders. Het boek bevat verhalen uit het echte leven, met persoonlijke en eerlijke getuigenissen. Niet alleen van de auteur zelf, maar van een groot aantal volwassenen en kinderen in concrete opvoedingssituaties. In de bijlagen leest u hoe 15 organisaties verbondenheid toepassen in hun werking
Orthopedagogics --- leerproblemen --- gedragsstoornissen --- #PBIB:+101.10 --- 862 Vredesopvoeding --- 433 --- Geweldloze opvoeding --- Opvoeding en onderwijs --- Verbondenheid --- verbondenheid --- verhalen --- 433.4 --- Duurzame ontwikkeling --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Opvoeding in de praktijk --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- 112028.jpg --- Gedragsstoornissen ; kinderen ; preventie --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- Gedrag --- Gedragsregels --- Omgangsvormen --- Omgangskunde --- Samenleving --- Sociale leven --- Onderwijs --- Opvoeding --- Kind --- Gedragsprobleem --- Gedragsregel --- Omgangsvorm --- Sociaal leven --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
6-7161-1
kinderpsychologie --- Educational sciences --- kinderen --- seksuele vorming --- seksualiteit --- Didactics of medicine --- Didactics of primary education --- Sexology --- Seksualiteit ; kinderen --- 159.922.7 --- #GBIB:IDGP --- seksuele opvoeding --- kleuters --- basisonderwijs --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 433.4 --- sociale opvoeding --- 416.5 --- Ontwikkeling van kinderen --- Seksuele ontwikkeling --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding --- Seksuele voorlichting --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Seksuele en relationele opvoeding --- Kinderen --- RSV basisonderwijs --- 613.88 --- Communicatie --- Relationele en seksuele vorming --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Om het geweld op scholen effectief aan te pakken, wordt er in deze studie een verklaringsmodel van geweld aangereikt. Dit model maakt de actoren die een rol spelen bij geweld op school inzichtelijk. Daarbij worden curatieve en preventieve oplossingen geschetst voor de concrete aanpak van geweld binnen de school. Een structurele aanpak richt zich op het signaleren en analyseren van geweld op school, het opzetten en uitvoeren van plannen en de evaluatie ervan. De geschetste oplossingen kunnen zowel schoolgebonden als schooloverstijgend worden uitgevoerd. Twee gevalsbeschrijvingen concretiseren de theorie.
Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Algemeen. --- Didactische principes. --- Social problems --- Sociology of education --- 343.969 --- 316.647:3 --- 371 --- 316.647.3 --- agressie --- geweld --- pesten --- school en geweld --- 454.9 --- kinderen --- onderwijs --- 433.4 ) Sociale, rationele en seksuele opvoeding van het kind --- scholen --- Geweld op school : aanpak --- Vredesopvoeding --- Geweld : preventie --- 416.5 --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- 343.969 Geweld in het algemeen --- Geweld in het algemeen --- Agressie. Geweld --(sociale psychologie) --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Onderwijs --- Scholen --- Geweld --- Kinderen --- Gedragsproblemen --- School (instelling) --- Kind --- Gedragsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Het boek bevat de volledige materialen van de competentiemethodiek: de competentiemethodielijst voor kinderen van vier tot zes jaar en de lijst voor kinderen van zes tot twaalf jaar. Elke lijst bestaat ujit 42 sociaal-emotionele competenties. Ook zijn korte en lange hulpteksten bijgevoegd en handelingswijzers voor alle competenties. Ook in dit boek zijn opgenomen: het probleemstellingsformulier, een formulier om een sociaal-emotionele kwestie kort en bondig in kaart te brengen, en het uitsprakenformulier dat gebruikt wordt bij de uitsprakenmethodiek.
Developmental psychology --- socio-emotionele ontwikkeling --- socio-emotionele opvoeding --- Ondernemen --- Veranderingsmanagement --- Emotionele stoornissen ; basisonderwijs --- Gedragsstoornissen ; basisonderwijs --- Sociale vaardigheden ; basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Zorgverbreding --- #KVHB:Sociaal-emotionele ontwikkeling --- basisonderwijs --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- sociale opvoeding --- 433.4 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Emotionele intelligentie --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- 37.032 --- Begeleiding --- Emoties --- Methodiek --- Sociaal-emotionele ontwikkelingen --- 050926.jpg --- Sociaal-emotionele ontwikkeling: lagere school --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Overige vormingsgebieden --- zorgverbreding --- 467 --- basisschool --- competenties --- emotionele problemen --- gedragsstoornissen --- materialenboek --- sociaal emotionele competenties --- sociale vaardigheden --- Literatuur --- Materialen --- 050904.jpg --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 050927.jpg --- Contains audio-visual material --- Kleuters --- Kleuter
Choose an application
Als scholen al rekening houden met verschillen tussen jongens en meisjes blijft men vaak hangen in beelden van stereotypering. Omdat het ontwikkelingsproces van jongeren meer inhoudt, vond in Vlaanderen een uitgebreid onderzoek plaats op vele vo-scholen naar de inter- (verschillen tussen J/M) en intraseksuele verschillen (verschillen binnen de groep J en M), maar ook naar de individuele genderidentiteit en -expressie bij jongeren van 14-18 jaar. Zo wil men niet alleen een beeld geven van genoemde verschillen, maar zocht men bijvoorbeeld ook naar de oorzaak waarom jongens meer kans maken op een niet-geslaagde schoolloopbaan. De vrij wetenschappelijk geschreven hoofdstukken bevatten naast de uitkomsten (veel cijfers, tabellen, schema's) ook korte, praktische aanbevelingen voor scholen en leerkrachten. Het (Vlaamse) taalgebruik is niet makkelijk, de inhoud wordt beschreven vanuit de schoolsituatie in Vlaanderen. Het thema is actueel en belangrijk, maar dit onderzoeksverslag richt zich toch vooral op studenten onderwijskunde, bestuurders en beleidsbepalers in plaats van op gebruik op vo-scholen zelf. © NBD Biblion
433.4 --- gender --- onderwijs --- Gender --- Jongensgedrag-meisjesgedrag --- meisjes --- jongens - meisjes --- Rollenpatronen ; onderwijs --- 657 Vrouwenemancipatie --- 742 Scholieren en studenten --- 484.8 --- 454.8 --- Rollenpatronen --- Sekseverschillen --- Meisjes en jongens --- 418.1 --- Differentiatie --- Roldoorbrekend onderwijs --- Psychologie der seksen en seksualiteit --- Didactics --- didactiek --- Sex --- Sociological aspects --- Seksuele rolpatronen bij kinderen --- Educational sociology --- PXL-Education 2016 --- didactische principes --- gedrag --- identiteitsontwikkeling --- stereotypen --- Diversiteit --- Onderwijs --- 1e graad secundair onderwijs --- Leraren --- Onderwijsstijlen --- Belgium --- Personality development --- leraren-leerling relatie --- 454 --- kunsteducatie --- genderstereotypen --- rolpatronen --- identiteit --- ontwikkeling --- Puberteit --- Didactiek (algemeen) --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sekseverschil --- Leraar --- Onderwijsstijl --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport --- Boys --- Teachers --- Girls --- Education --- Secondary education --- Book
Choose an application
Het Sensoa Vlaggensysteem is een methodiek waarmee je seksueel gedrag kan inschatten. Aan de hand van zes criteria kan je het gedrag beoordelen met verschillende kleuren vlaggen en krijg je suggesties om er gepast op te reageren.In dit handboek wordt het?Sensoa Vlaggensysteem?uitgelegd en onderbouwd. Achteraan staat?de?normatieve lijst van seksuele gedragingen die veel voorkomen op een bepaalde leeftijd. Met deze lijst beoordeel je het seksueel gedrag van kinderen en jongeren beter. In het boek zijn ook 44 geïllustreerde situaties uitgewerkt. Op iedere kaart staat een situatie getekend?van seksueel gedrag van kinderen of jongeren. Elke situatie is beoordeeld aan de hand van 6 criteria. Op basis van die beoordeling wordt een pedagogische reactie gesuggereerd. Het Vlaggensysteem is ontwikkeld door Sensoa in samenwerking met Movisie en het werkveld in Vlaanderen. Er zijn inmiddels al diverse afgeleiden ontwikkeld. Meer informatie, oefeningen en instrumenten zijn te vinden op www.vlaggensysteem.behttps://shop.sensoa.be/products/vlaggensysteem)
Didactics of medicine --- Ethics of family. Ethics of sexuality --- kinderpsychologie --- Sexology --- Personality development --- seksueel gedrag --- seksuele vorming --- grenzen (psychologie) --- Seksuele opvoeding --- #KVHB:Gedrag; storend --- #KVHB:Seksueel gewelddadig gedrag --- #KVHB:Seksualiteit --- 433.4 --- educatieve spellen --- normen --- seksualiteit --- seksuele opvoeding --- spelmaterialen --- Seksualiteit --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sexual ethics --- Children --- Sexual behavior --- grenzen --- voorlichting --- RSV basisonderwijs --- Grensoverschrijdend gedrag --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kinderen --- Jeugd --- Seksueel overschrijdend gedrag --- Secondary education --- jeugd --- kinderen --- seksuele stoornissen --- seksueel misbruik --- Relationele en seksuele vorming --- Kind --- Seksueel grensoverschrijdend gedrag --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere --- Seksuele ontwikkeling
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|