Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Onder de noemer Buitenbeentjes beschreef Cruickshank eind jaren zestig een groep problematische kinderen die door hun wisselende aandachtsspanning nu eens hyperactief, dan weer perioden lang schijnbaar afwezig waren. De laatste decennia is het wetenschappelijk onderzoek naar deze ontwikkelingsproblemen in een duidelijke stroomversnelling geraakt. In dit boek geven deskundigen uit verschillende wetenschappelijke disciplines onder leiding van professor Kalverboer een overzicht van de nieuwe ontwikkelingen op dit gebied.
ADHD. --- Motoriek --- Ontwikkelingsdyspraxie. --- Orthopedagogiek. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- bewegingsapparaat --- orthodidactiek --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Motoriek --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Orthopedagogie --- concentratieproblemen --- ADHD --- motoriek --- kinderen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- Aandacht / aandachtsstoornissen (concentratiestoornissen) --- Motoriek/motorisch gedrag --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- Bewegen --- Concentratiemoeilijkheden --- DCD --- Diagnostiek --- Kinderen --- Opvoeding --- Preventie --- Zenuwstelsel --- 030894.jpg --- Motoriek: stoornissen --- aandachtsstoornissen --- orthopedagogie --- kinderen met leerproblemen --- 469 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- DCD (Developmental Coordination Disorder) --- Motorische vaardigheden --- Neurobiologie --- Psychofarmaca --- Kinderen met leerproblemen --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD) --- Concentratie --- Probleemgedrag --- Motorisch gehandicapten --- Ontwikkelingsproblemen --- Hyperactiviteit --- Opvoeding en onderwijs --- Orthopedagogiek --- Lichamelijk gehandicapten --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Ontwikkelingsprobleem --- Beweging --- Plezier --- Onderwijs
Choose an application
Sheherazade en Seppe gedragen zich erg druk, onrustig, hyperactief, impulsief en ze hebben ook aandacht- en concentratieproblemen. Ouders en leerkrachten zien geen uitweg meer. Lijden die kinderen aan ADHD, vragen ze zich af. En hoe moeten ze worden aangepakt? De auteur neemt de lezer mee op zoektocht. Hij legt stapje voor stapje uit hoe je als opvoeder kunt ontdekken of en welke stoornis het kind heeft. Het blijkt dat één van beide kinderen geen ADHD heeft, maar een bipolaire stoornis (vroeger sprak men van manische depressie). Bipolariteit wordt bij kinderen moeilijk (h)erkend, er rust blijkbaar nog steeds een taboe op. Veel bipolaire kinderen worden onterecht als kinderen met ADHD gediagnosticeerd. Met alle pijnlijke gevolgen die dat voor ze heeft. Rilatine bijvoorbeeld helpt bij ADHD, maar verergert een bipolaire stoornis. In een bevattelijke taal informeert de auteur de lezer over de kenmerken van ADHD en bipolariteit, over hoe ze van elkaar kunnen worden onderscheiden en over opvoeding en behandeling. Handige vragenlijsten voor het vroegtijdig herkennen van psychische stoornissen bij kinderen, nuttige websites en adressen voor hulpverlening ronden het boek af.
Orthopedagogics --- bipolaire stoornissen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- ADHD ; kinderen --- Manisch-depressieve psychose --- #KVHB:Bipolaire stoornis --- #KVHB:Psychiatrie --- ADHD --- gedragsproblemen --- gedragsstoornissen --- 606.4 --- kinderpsychiatrie --- manisch depressieve psychose --- psychiatrie --- 464.3 --- 469 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Angsten --- Bipolaire stoornissen --- Concentratieproblemen --- aandachtsstoornissen --- 467 --- Bipolaire stoornis --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Manisch-depressief (bipolaire stoornis, stemmingsstoornis) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Psychische problemen --- bipolaire stoornissen (gez) --- gedragsstoornissen (gez) --- 376.41 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Geneesmiddelen --- Hulpverlening --- Kenmerken --- Oorzaken --- Opvoeding --- 376.5 --- Gedragsstoornissen : kinderen --- 063221.jpg --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Kinderen met concentratieproblemen --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD) --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
1. ADHD en de benadering volgend de literatuur 1.1. Het begrip ADHD 1.2. Overlap en relatie met andere stoornissen 1.3. Mogelijke oorzaken van ADHD 2. De verschillende stappen bij de vaststelling van ADHD: het stellen van de diagnose 2.1. Casussen ADHD 2.2. Een mogelijk stappenplan 3. Onderwijskundige en opvoedkundige aanpak van ADHD 3.1. Inleiding 3.2. Gedragstherapie bij ADHD: een gefaseerde zorglijn 3.3. Cognitieve technieken: probleemoplossende procedures en zelfinstructietechnieken 3.4. Instrumenteel vergelijkingsprogramma van Feuerstein 3.5. Vijffasenmodel van Koning 3.6. Bieden van een goede (groeps)instructie 3.7. Sociale vaardigheidstraining 3.8. Aanleren van gestructureerd denken 3.9. Gestructureerd differentiëren 3.10. Bevorderen van zelfstandig werken 3.11. Conclusie 4. Medicatie bij ADHD 4.1. Welk probleemgedrag heeft baat bij ADHD-medicatie 4.2. Wanneer dient men ADHD-medicatie toe? 4.3. Hoe meet men het effect van ADHD-medicatie 5. Welke vormen van onderwijs zijn aangewezen voor ADHD-kinderen?
ADHD --- ADHD. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- orthodidactiek --- Personality development --- ADHD ; kinderen --- 670 Gezondheid --- #KVHB:ADHD --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 464 --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- adhd (ler) --- 376.41 --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Geneesmiddelen --- Oorzaken --- Opvoeding --- Therapie --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- hyperactieve kinderen --- Pédopsychiatrie --- Kinderen met leerproblemen --- 616.2
Choose an application
Sociale vertelsels en striptekeningen groeien uit tot een ervaringsbibliotheek. Deze werkwijze heeft tot doel personen met neuropsychiatrische functiebelemmeringen beter inzicht te geven in zichzelf en hen te helpen orde aan te brengen in een chaotische ervaringsbibliotheek.
462.4 --- ADHD --- Aspergersyndroom --- DAMP --- Gilles de la Tourettesyndroom --- autisme --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- 464 --- buitengewoon onderwijs --- gehandicapte kinderen --- leerlingenbegeleiding --- leerstoornissen --- tekeningen --- verhalen --- Ervaringsgericht begeleiden --- Ervaringsleren --- Methodieken in de hulpverlening --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Tics (ziekte van Gilles de la Tourette) --- psychische syndromen --- syndroom van Gilles de la Tourette --- autistische kinderen --- Kinderen met leerproblemen --- 616.2 --- 376
Choose an application
In Kinderen en gedragsproblemen presenteert Martine Delfos een biopsychologisch model van gedrag. Op inzichtelijke wijze gaat zij in op de vraag of gedrag vanuit aanleg wordt gestuurd, door rijping van het centrale zenuwstelsel wordt bepaald of door omgevingsfactoren. (Bron: covertekst)
#KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Angst --- #KVHB:Agressie --- #KVHB:Depressie --- 467 --- ADHD --- Agressie --- Depressies --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkeling van kinderen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- kinderen --- kinderen. --- Kinderen. --- angst --- depressies --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- agressie --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 030881.jpg --- gedragsproblemen --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.4 --- Angststoornissen --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Gedragsproblemen
Choose an application
Is je kind altijd alles kwijt? Nooit op tijd? Meteen weer vergeten wat je net zei? Overal met z'n gedachten behalve bij de les & Dan heeft je kind waarschijnlijk last van zwakke executieve functies. Executieve functies zorgen er voor dat we kunnen plannen, organiseren, onze impulsen onder controle kunnen houden en ons gedrag kunnen monitoren.Zwakke executieve functies komen voor bij kinderen met adhd, autisme en leerstoornissen, maar ook bij veel kinderen zonder specifieke diagnose. Karakteristiek voor deze kinderen is dat ze dingen wel lijken te kunnen, maar ze toch niet doen &Vergeten, kwijt en afgeleid is speciaal voor ouders van kinderen met zwakke executieve functies. Na een beknopte maar zeer heldere uiteenzetting van wat executieve functies zijn en hoe ze zich ontwikkelen, gaan de auteurs uitgebreid in op de vraag wat je er aan kunt doen. Aan de hand van herkenbare voorbeelden bieden ze talloze praktische strategieën en nuchtere tips om executieve functies van kinderen thuis en op school te versterken.Help je kind beter plannen, belangrijke dingen niet te vergeten, omgaan met frustratie, impulsen onder controle te houden en veranderingen beter te accepteren. Daarnaast helpt Vergeten, kwijt en afgeleid ook bij heel praktische zaken als zelfstandig huiswerk maken of de eigen kamer opruimen.
gedragsverandering --- Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- leerstoornissen --- emoties --- autisme --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 415.3 --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autisme --- Geheugenproblemen --- 464 --- Executieve functies --- 376.5 --- Gedragsveranderingen --- Leerstoornissen --- 120142.jpg --- Concentratiemoeilijkheden ; kinderen --- Kinderen en concentratieproblemen --- Uitvoerende functies --- Kinderen met concentratieproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- ADHD --- Leerproblemen --- Gedragsproblemen --- Gedrag --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Kind --- Leerprobleem --- Gedragsprobleem --- Geheugenprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Educational sciences --- Executieve functie --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
l : Adventures in fast forward : life, love, and work for the ADD adult
Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. --- Volwassenen. --- Zelfhulp. --- Cognitive psychology --- Orthopedagogics --- concentratieproblemen --- orthopedagogiek --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #KVHB:ADHD --- ADHD --- ADD --- neurologie --- 606.1 --- neurologie, epilepsie --- 464 --- 464.3 --- 469 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Concentratiestoornissen --- Hulpverlening --- Volwassenen --- concentratiestoornissen --- hulpverlening --- volwassenen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD) --- 410 --- hyperactiviteit --- aandachtsproblemen --- psychologie
Choose an application
Orthopedagogics --- kinderen --- orthopedagogiek --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- ADHD --- hulpverlening --- leerproblemen --- 464 --- kinderen met leerproblemen --- 469 --- concentratiestoornissen --- hyperactieve kinderen --- overbeweeglijkheid --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- Gedragsstoornissen --- Geneesmiddelen --- Gezin --- Ontwikkelingsstoornissen --- Opvoeding --- Testen --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD)
Choose an application
Het handboek biedt een overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren. Vertrekkend vanuit de normale ontwikkeling geeft de auteur een overzicht van stoornissen, diagnostiek en behandeling. Hij besteedt ook aandacht aan psychosen bij jongeren en suïcidaliteit. Hij beschrijft het ontstaan en verloop van de stoornissen met aandacht voor de laatste inzichten vanuit genetica en (neuro)psychologie, maar ook voor omgevingsfactoren en preventie. Bij het bespreken van de behandelingen is 'bewezen effectiviteit' het uitgangspunt. Het boek houdt rekening met DSM-5
Developmental psychology --- psychopathologie --- ontwikkelingspsychologie --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- kinderen --- Psychopathologie ; kinderen --- Psychopathologie ; jongeren --- Ontwikkelingsstoornissen ; kinderen --- 616.89 --- Kinderpsychiatrie (jeugdpsychiatrie) --- Psychopathologie --- jeugdpsychiatrie --- 467 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Angsten --- Agressie --- Autisme --- zindelijkheid --- Eetproblemen(Eetstoornissen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- ontwikkelingsproblemen --- Taalproblemen(Kinderen met taalproblemen, Taalstoornisssen) --- drugsverslaving --- zelfmoord --- Kinderpsychiatrie --- Ontwikkeling --- Diagnostiek --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Jeugd --- Psychosociale problemen --- Therapie --- Psychosen --- Zelfmoord --- Kind --- Ontwikkelingsprobleem --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Psychosociaal probleem --- Diagnose --- Psychose --- Jongere
Choose an application
Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het om goed uit te leggen wat je wilt zeggen. Ook samenwerken of samen spelen worden er een stuk lastiger door. Er zijn hoofden die van binnen zo in elkaar zitten dat ze wel heel snel vol raken. In dit boek worden dat snel vollopende hoofden genoemd.Het boek is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar en voor betrokken volwassenen die met zon snel vollopend hoofd te maken hebben. Op kindniveau wordt concrete uitleg gegeven over informatieverwerkingsproblemen in de hersenen en de impact ervan op de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld van kinderen. Korte lontjes, starheid, onoplettendheid, afleidbaarheid, vergeetachtigheid, impulsiviteit en een vertraagde reactiesnelheid in het gedrag van kinderen, kunnen ook grote bronnen van ergernis voor de omgeving worden. Dit onbegrepen gedrag veroorzaakt zo dikwijls misverstanden in communicatie, strijd en wederzijds onbegrip.In dit boek wordt daarom de nadruk gelegd op psycho-educatie: Hoe zorg ik goed voor mijzelf nu ik weet dat het zo werkt in mijn hoofd, en hoe kunnen anderen mij hierin ondersteunen. Het voorziet ruimschoots in voorbeelden en metaforen van kinderen en volwassenen uit de praktijk. De combinatie van uitleg met ondersteunende tekeningen, tips, (invul)oefeningen en proefjes maken het boek tot een speelse uitnodiging om de inhoud aan eigen ervaring te koppelen. Door het laagdrempelige en praktische karakter zal dit boek een bron van inspiratie, bemoediging en (h)erkenning zijn voor zowel ervaringsdeskundigen als professionals uit het onderwijs en de zorg.Door het nieuwe formaat biedt deze herziene uitgave meer ruimte en rust om de oefeningen nóg beter te kunnen maken.
#PBIB:+105.91 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Concentratiestoornissen --- 467.0 --- Psycho-educatie --- Informatieverwerking --- ASS --- ADHD --- Sociaal emotionele problemen --- 467 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Autismespectrumstoornissen --- Hoogsensitieve kinderen --- Spraakproblemen(Kinderen met spraakproblemen, Spraakstoornissen) --- Taalproblemen(Kinderen met taalproblemen, Taalstoornisssen) --- autisme --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- PXL-Education 2018 --- basisonderwijs --- informatieverwerking --- hoogsensiviteit --- aandachtsstoornissen --- Orthopedagogics --- stress --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- psycho-educatie --- concentratieproblemen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Concentratiestoornis --- Primary education --- Personality development --- gedragsstoornissen --- spraakstoornissen
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|