Narrow your search
Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De nieuwe buitenbeentjes : stoornissen in aandacht en motoriek bij kinderen
Author:
ISBN: 9056370413 Year: 2002 Publisher: Rotterdam Lemniscaat

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onder de noemer Buitenbeentjes beschreef Cruickshank eind jaren zestig een groep problematische kinderen die door hun wisselende aandachtsspanning nu eens hyperactief, dan weer perioden lang schijnbaar afwezig waren. De laatste decennia is het wetenschappelijk onderzoek naar deze ontwikkelingsproblemen in een duidelijke stroomversnelling geraakt. In dit boek geven deskundigen uit verschillende wetenschappelijke disciplines onder leiding van professor Kalverboer een overzicht van de nieuwe ontwikkelingen op dit gebied.


Book
Wervelwind-kinderen : niet ADHD, wel bipolair
Author:
ISBN: 9789033459696 9033459698 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sheherazade en Seppe gedragen zich erg druk, onrustig, hyperactief, impulsief en ze hebben ook aandacht- en concentratieproblemen. Ouders en leerkrachten zien geen uitweg meer. Lijden die kinderen aan ADHD, vragen ze zich af. En hoe moeten ze worden aangepakt? De auteur neemt de lezer mee op zoektocht. Hij legt stapje voor stapje uit hoe je als opvoeder kunt ontdekken of en welke stoornis het kind heeft. Het blijkt dat één van beide kinderen geen ADHD heeft, maar een bipolaire stoornis (vroeger sprak men van manische depressie). Bipolariteit wordt bij kinderen moeilijk (h)erkend, er rust blijkbaar nog steeds een taboe op. Veel bipolaire kinderen worden onterecht als kinderen met ADHD gediagnosticeerd. Met alle pijnlijke gevolgen die dat voor ze heeft. Rilatine bijvoorbeeld helpt bij ADHD, maar verergert een bipolaire stoornis. In een bevattelijke taal informeert de auteur de lezer over de kenmerken van ADHD en bipolariteit, over hoe ze van elkaar kunnen worden onderscheiden en over opvoeding en behandeling. Handige vragenlijsten voor het vroegtijdig herkennen van psychische stoornissen bij kinderen, nuttige websites en adressen voor hulpverlening ronden het boek af.


Book
ADHD : op één spoor?
Author:
ISBN: 9044112554 Year: 2002 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. ADHD en de benadering volgend de literatuur 1.1. Het begrip ADHD 1.2. Overlap en relatie met andere stoornissen 1.3. Mogelijke oorzaken van ADHD 2. De verschillende stappen bij de vaststelling van ADHD: het stellen van de diagnose 2.1. Casussen ADHD 2.2. Een mogelijk stappenplan 3. Onderwijskundige en opvoedkundige aanpak van ADHD 3.1. Inleiding 3.2. Gedragstherapie bij ADHD: een gefaseerde zorglijn 3.3. Cognitieve technieken: probleemoplossende procedures en zelfinstructietechnieken 3.4. Instrumenteel vergelijkingsprogramma van Feuerstein 3.5. Vijffasenmodel van Koning 3.6. Bieden van een goede (groeps)instructie 3.7. Sociale vaardigheidstraining 3.8. Aanleren van gestructureerd denken 3.9. Gestructureerd differentiëren 3.10. Bevorderen van zelfstandig werken 3.11. Conclusie 4. Medicatie bij ADHD 4.1. Welk probleemgedrag heeft baat bij ADHD-medicatie 4.2. Wanneer dient men ADHD-medicatie toe? 4.3. Hoe meet men het effect van ADHD-medicatie 5. Welke vormen van onderwijs zijn aangewezen voor ADHD-kinderen?


Book
Van sociale vertelsels en striptekeningen tot ervaringsbibliotheek : pedagogische werkwijze voor kinderen / leerlingen / personen met neurpsychiatrische problemen als autisme, Aspergersyndroom, syndroom van Gilles de la Tourette, DAMP, ADHD.
Authors: --- ---
ISBN: 9044112821 Year: 2002 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sociale vertelsels en striptekeningen groeien uit tot een ervaringsbibliotheek. Deze werkwijze heeft tot doel personen met neuropsychiatrische functiebelemmeringen beter inzicht te geven in zichzelf en hen te helpen orde aan te brengen in een chaotische ervaringsbibliotheek.


Book
Kinderen en gedragsproblemen : angst, agressie, depressie en ADHD : een biopsychologisch model met richtlijnen voor diagnostiek en behandeling, aangevuld met psychosomatiekmodel.
Author:
ISBN: 9026516800 Year: 2003 Publisher: Amsterdam Swets & Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Kinderen en gedragsproblemen presenteert Martine Delfos een biopsychologisch model van gedrag. Op inzichtelijke wijze gaat zij in op de vraag of gedrag vanuit aanleg wordt gestuurd, door rijping van het centrale zenuwstelsel wordt bepaald of door omgevingsfactoren. (Bron: covertekst)


Book
Vergeten, kwijt en afgeleid : opvoedwijzer om executieve functies bij kinderen te versterken
Authors: ---
ISBN: 9789079729494 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Hogrefe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Is je kind altijd alles kwijt? Nooit op tijd? Meteen weer vergeten wat je net zei? Overal met z'n gedachten behalve bij de les & Dan heeft je kind waarschijnlijk last van zwakke executieve functies. Executieve functies zorgen er voor dat we kunnen plannen, organiseren, onze impulsen onder controle kunnen houden en ons gedrag kunnen monitoren.Zwakke executieve functies komen voor bij kinderen met adhd, autisme en leerstoornissen, maar ook bij veel kinderen zonder specifieke diagnose. Karakteristiek voor deze kinderen is dat ze dingen wel lijken te kunnen, maar ze toch niet doen &Vergeten, kwijt en afgeleid is speciaal voor ouders van kinderen met zwakke executieve functies. Na een beknopte maar zeer heldere uiteenzetting van wat executieve functies zijn en hoe ze zich ontwikkelen, gaan de auteurs uitgebreid in op de vraag wat je er aan kunt doen. Aan de hand van herkenbare voorbeelden bieden ze talloze praktische strategieën en nuchtere tips om executieve functies van kinderen thuis en op school te versterken.Help je kind beter plannen, belangrijke dingen niet te vergeten, omgaan met frustratie, impulsen onder controle te houden en veranderingen beter te accepteren. Daarnaast helpt Vergeten, kwijt en afgeleid ook bij heel praktische zaken als zelfstandig huiswerk maken of de eigen kamer opruimen.


Book
Aandacht, een kopzorg? : een gids voor volwassenen met concentratieproblemen (ADD/ADHD)
Authors: ---
ISBN: 9026515383 9789026515385 Year: 2002 Publisher: Lisse : Swets & Zeitlinger,


Book
Diagnose ADHD : een gids voor ouders en hulpverleners
Author:
ISBN: 9026516916 Year: 2001 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger


Book
Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
Author:
ISBN: 9789046903117 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het handboek biedt een overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren. Vertrekkend vanuit de normale ontwikkeling geeft de auteur een overzicht van stoornissen, diagnostiek en behandeling. Hij besteedt ook aandacht aan psychosen bij jongeren en suïcidaliteit. Hij beschrijft het ontstaan en verloop van de stoornissen met aandacht voor de laatste inzichten vanuit genetica en (neuro)psychologie, maar ook voor omgevingsfactoren en preventie. Bij het bespreken van de behandelingen is 'bewezen effectiviteit' het uitgangspunt. Het boek houdt rekening met DSM-5


Multi
Het vollehoofdenboek : een werkboek voor kinderen en volwassenen
Author:
ISBN: 9789492398024 9492398028 Year: 2016 Volume: 3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het om goed uit te leggen wat je wilt zeggen. Ook samenwerken of samen spelen worden er een stuk lastiger door. Er zijn hoofden die van binnen zo in elkaar zitten dat ze wel heel snel vol raken. In dit boek worden dat snel vollopende hoofden genoemd.Het boek is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar en voor betrokken volwassenen die met zon snel vollopend hoofd te maken hebben. Op kindniveau wordt concrete uitleg gegeven over informatieverwerkingsproblemen in de hersenen en de impact ervan op de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld van kinderen. Korte lontjes, starheid, onoplettendheid, afleidbaarheid, vergeetachtigheid, impulsiviteit en een vertraagde reactiesnelheid in het gedrag van kinderen, kunnen ook grote bronnen van ergernis voor de omgeving worden. Dit onbegrepen gedrag veroorzaakt zo dikwijls misverstanden in communicatie, strijd en wederzijds onbegrip.In dit boek wordt daarom de nadruk gelegd op psycho-educatie: Hoe zorg ik goed voor mijzelf nu ik weet dat het zo werkt in mijn hoofd, en hoe kunnen anderen mij hierin ondersteunen. Het voorziet ruimschoots in voorbeelden en metaforen van kinderen en volwassenen uit de praktijk. De combinatie van uitleg met ondersteunende tekeningen, tips, (invul)oefeningen en proefjes maken het boek tot een speelse uitnodiging om de inhoud aan eigen ervaring te koppelen. Door het laagdrempelige en praktische karakter zal dit boek een bron van inspiratie, bemoediging en (h)erkenning zijn voor zowel ervaringsdeskundigen als professionals uit het onderwijs en de zorg.Door het nieuwe formaat biedt deze herziene uitgave meer ruimte en rust om de oefeningen nóg beter te kunnen maken.

Listing 1 - 10 of 19 << page
of 2
>>
Sort by