Narrow your search

Library

Odisee (2)

ULiège (2)

VUB (2)

KBC (1)

KBR (1)

KU Leuven (1)

LUCA School of Arts (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLouvain (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)

2015 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Youth suicide and bullying : challenges and stratégies for prevention and intervention
Authors: --- --- ---
ISBN: 019026148X 0199950717 9780199950713 9780199950706 0199950709 Year: 2015 Publisher: New York : Oxford University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

High profile media reports of young people committing suicide after experiencing bullying have propelled a national conversation about the nature and scope of this problem and the means to address it. Specialists have long known that involvement in bullying in any capacity (as the victim or as the perpetrator) is associated with higher rates of suicidal ideation and behaviors, but evidence about which bullying subtype is at greatest risk is more mixed. For instance, some studies have shown that the association between suicidal ideation and bullying is stronger for targets of bullying than perp


Book
Pestgedrag, etniciteit en de rol van diversiteit : de verschillen tussen jongeren met en zonder een migratieachtergrond bij klassiek pesten en cyberpesten
Author:
ISBN: 9789400009684 9400009682 Year: 2018 Publisher: Antwerpen ; Cambridge : Intersentia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijs in België is een van de meest toegankelijke en meest kwaliteitsvolle wereldwijd. Aan de andere kant scoort België dan weer uitermate slecht in Europa wanneer het op pestgedrag in het onderwijs aankomt. De culturele transformatie van de voorbije decennia zou mogelijks een voedingsbodem kunnen vormen voor enkele culturele spanningen en pestgedrag op school. België heeft in de aanpak van het pestprobleem lang een reactieve houding aangenomen. Deze houding is enigszins waardevol en belangrijk, maar lang niet meer voldoende. Een structurele aanpak kan in België enkel slagen wanneer we de mogelijkheid bieden aan scholen om een preventief anti-pestbeleid op poten te zetten. Het is evident dat wetenschappelijk onderzoek nodig is om de noodzakelijke preventieve campagnes vorm en inhoud te geven. Net daarom tracht dit onderzoek een antwoord te formuleren op de vraag “Wat zijn de verschillen tussen jongeren met en zonder een migratieachtergrond aangaande slachtoffer- en daderschap van zowel klassiek als cyberpesten?” om zo een steentje te kunnen bijdragen aan de vereiste structurele aanpak in Vlaanderen. Verder zal er bewust gefocust worden op de tegenstellingen en verschillen tussen beide groepen om zo een helpende hand te reiken naar de diensten die een preventieve functie vervullen. Om in de toekomst deze verschillen in pestprevalentie te reduceren, strekt een mentaliteitswijziging bij verschillende actoren (o.a. media, beleid en onderwijs) tot aanbeveling. Het evolueren van een ‘wij vs. zij’-samenleving naar een inclusieve samenleving zonder segregatie en polarisatie is dan ook van cruciaal belang.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by