Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
2-2979-7
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Educational sciences --- 450.9 --- Opvoedend onderwijs --- Schoolcultuur --- Schoolwerkplan
Choose an application
456.8 --- Basisonderwijs --- Groep --- Groepsregels --- Pesten --- Probleemgedrag --- School --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Vormingsgebieden --- Schoolcultuur --- Pedagogisch klimaat --- Lager onderwijs
Choose an application
Stressklachten, burn-out en andere psychosociale klachten van leraren en schoolleiders, ze zijn een realiteit. De bezorgdheid leeft niet alleen bij wie er zelf mee te maken krijgt, maar ook beleidsmakers en andere actoren in en rond onderwijs zetten dit thema op de agenda. Zowel op de schoolvloer als aan beleidstafels – op zoek naar een remedie – klinkt dan geregeld dat leraren en vooral schoolleiders meer aan zelfzorg moeten doen en dat ze daarvoor beter toegerust moeten zijn. Dit themanummer verbreedt de aandacht voor zelfzorg en richt de blik ook op teamzorg. Zelfzorg blijft uiteraard voor elk teamlid een individuele uitdaging, maar teamzorg, gekaderd in een structureel schoolbeleid, is een verantwoordelijkheid van iedereen, het behoort zelfs tot de kern van kwaliteitsverbetering in onderwijs. In die zin hebben schoolleiders een verantwoordelijke rol in de uitbouw van een gezonde schoolcultuur. Deze publicatie biedt onder andere antwoord op de vraag ‘Van waar komen deze stressklachten?', maar reikt ook vanuit een stevige onderbouwing zeer concrete instrumenten aan om beleid te voeren rond team- en zelfzorg.
Sociology of health --- Sociology of education --- Educational psychology --- School management --- schoolbeleid --- Organisatiecultuur --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Schoolcultuur --- Schoolmanagement --- Schoolontwikkeling --- Kwaliteitszorg --- Zelfzorg --- Welbevinden --- Schoolbeleid --- HR --- Onderwijsmanagement --- 720 Onderwijs
Choose an application
Waarom leren juist wel prettig mag zijnKinderen en jongeren beschouwen we steeds meer als een investering die economisch moet renderen: op school moeten ze vooral een diploma halen zodat ze later hun rol opnemen in de samenleving. Toch zijn het, meer dan de cijfers op hun rapport, vooral de ervaringen die kinderen en jongeren in hun vroege leven opdoen en de relaties die ze aangaan die hen voor de rest van hun bestaan bepalen.De school van je leven geeft aan de hand van 12 lessen een brede kijk op lesgeven en opvoeden. Het gaat in tegen een te meetbare en te gecontroleerde pedagogische blik, en biedt een overtuigd pleidooi om het belang van het kind-zijn in de kindertijd zelf te plaatsen. Niet bij de volwassene die ze later moeten worden.Dit boek toont hoe je het 'echte' leven thuis en op school binnentrekt, en op welke manier je handelt in functie van kinderen en jongeren. Met als ultieme doel: ze niet zomaar leren hoe je je staande houdt op school, maar wel in het leven zelf.https://www.lannoo.be/nl/de-school-van-je-leven
Onderwijs --- Didactiek --- Ervaringsleren --- Schoolcultuur --- Klassfeer --- Opvoeding --- Pedagogie --- Authenticiteit --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijs --- ervaringsleren --- levenslang leren --- motiverend onderwijs --- leraren-leerling relatie --- opvoeding --- Onderwijsvisies --- Onderwijsfilosofie --- Opvoeden --- Onderwijs en opvoeding --- onderwijsvisie --- onderwijsfilosofie --- 370.020 --- 370
Choose an application
Ieder schooljaar verlaten in Vlaanderen meer dan 7.000 jongeren de schoolbanken zonder diploma secundair onderwijs of een gelijkwaardige kwalificatie. Deze jongeren komen in een uiterst kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en dragen dat vaak hun hele leven mee. Om jongeren preventief te behoeden voor schooluitval, geven we in 'Schooluitval tegengaan. Binding als buffer tegen spijbelgedrag' leerkrachten, directeurs, clb-medewerkers en andere professionals en geïnteresseerden tips en achtergrond om te werken aan een verbindend schoolklimaat. Dit zal uiteindelijk leiden tot minder spijbelgedrag en een kansrijkere professionele start aan het einde van de schoolloopbaan.Bron: https://politeia.be/nl/publicaties/155258-schooluitval+tegengaan
Schoolmoeheid --- Spijbelen --- Schooluitval --- School management --- Flanders --- schoolverzuim --- zittenblijven --- School attendance --- Voortijdige schoolverlaters --- Preventie --- Onderwijs --- Verbindend werken --- Leerproblemen --- Secundair onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Leeromgevingen --- Onderwijspsychologie --- Schoolloopbaan --- Verbondenheid --- Samenwerkingsverbanden --- Schoolcultuur --- Participatie --- Motivatie --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerprobleem --- Leeromgeving --- Samenwerkingsverband --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Differentiatie --- motivatie --- schooluitval --- 742 Scholieren en studenten
Choose an application
Wie vandaag het leven van jongeren wil begrijpen, kan niet om het leven op school heen. Vandaag gaat er terecht veel aandacht naar de impact van de school op de ontwikkeling van vakspecifieke of intentioneel overgedragen kennis en vaardigheden. Naast het verwerven van die kennis en vaardigheden, maken jongeren op school echter ook vrienden, ontdekken ze zichzelf, boetseren ze hun eigen identiteit. Over hoe dat alles precies in zijn werk gaat, weten we tot op vandaag nog altijd te weinig. Succes, falen, vreugde, verdriet, vriendschap, verbondenheid, conflicten en druk van vrienden? allemaal zeer elementaire ervaringen waar jongeren op school mee geconfronteerd worden en waarmee ze moeten leren omgaan. Over leven op school wil die diverse aspecten van het schoolse leven van jongeren belichten. Dit boek werd samengesteld door het Jeugdonderzoeksplatform (JOP). Het omvat zowel bijdragen van JOP-onderzoekers op basis van eigen JOP-data als bijdragen van externe onderzoekers. Onderzoekers buigen zich elk vanuit hun expertise over de belangrijke en brede rol van het onderwijs en school in het leven van jongeren. Het boek richt zich tot beleidsmakers, onderzoekers en terreindeskundigen in de brede jeugdsector. https://shop.acco.be/nl-be/items/9789463799201/Over-leven-op-school
Sociology of education --- Research on teaching --- Jongere --- School (instelling) --- Godsdienst --- Homoseksualiteit --- Discriminatie --- Polarisering --- Groepsdruk --- Groepsdynamiek --- Slachtoffer --- Probleemgedrag --- Effectiviteit --- Inclusief onderwijs --- Schoolcultuur --- secundair onderwijs --- welbevinden --- psychologie ; jongeren ; school --- ouderlijke vaardigheden --- pedagogiek --- probleemoplossend denken --- puberteit --- Jongeren --- Pubers --- Welbevinden --- Secundair onderwijs --- Jongeren. --- Pubers. --- Secundair onderwijs. --- Welbevinden. --- secundair onderwijs. --- welbevinden.
Choose an application
Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Social policy and particular groups --- Netherlands --- Armoede --- Kinderen --- Kansarme kinderen --- Jeugd --- Children --- Poor children --- 465 --- Kansarmoede --- Nederland --- Onderwijs --- Oudercontacten --- Relatie ouder - school --- Schoolcultuur --- Sociaal-emotionele problemen --- #SBIB:316.8H15 --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- Children of the poor --- Economically disadvantaged children --- Childhood --- Kids (Children) --- Pedology (Child study) --- Youngsters --- Age groups --- Families --- Life cycle, Human --- Social conditions --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Economic conditions --- Kind --- Kansarmoede, Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Dit boek biedt directies van scholen, personeelsleden en leerkrachten handvatten om hun schoolbeleid te evalueren en te verbeteren. Hiertoe worden acht dragers van beleidseffectiviteit gepresenteerd die doorslaggevend zijn bij het voeren van een geslaagd schoolbeleid: doeltreffende communicatie, ondersteunende professionalele en persoonlijke relaties, gedeeld leiderschap, gezamelijke doelgerichtheid, responsief vermogen, innovatief vermogen, een geïntegreerd beleid en reflectief vermogen.
Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsmanagement. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Vlaanderen. --- Onderwijsbeleid. --- onderwijsbeleid --- School management --- Education and state --- 371.014 --- onderwijs --- schoolbeleid --- 458.1 --- schoolmanagement --- Effectieve scholen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leidinggeven --- Onderwijsorganisatie --- Schoolmanagement --- Secundair onderwijs --- Vlaanderen --- Zelfevaluatie --- Schoolbeleid --- Schoolcultuur --- Schoolleiders --- Schoolstructuur --- Organisatiecultuur --- bedrijfsorganisatie (bedrijfseconomie) --- leerkrachtenbegeleiding --- personeelsbeleid --- 371.014 Onderwijspolitiek --- Onderwijspolitiek --- schoolmanagement, directieraden, klassenraden, ouderavonden, oudercommissies, ouderparticipatie, schoolparlementen en schoolraden --- Organisatie - Management --- PHL-Central Office 13 --- onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- onderwijsinnovatie --- communicatie --- cultuurverschillen --- kwaliteitsbewaking --- leidinggeven --- management --- organisatie --- School --- Effectieve school --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In dit onderzoeksrapport worden verschillen en gelijkenissen nagegaan tussen de schoolloopbaan van holebi-jongeren en heterojongeren met het oog op het in kaart brengen van hinderpalen en succesfactoren
Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociology of education --- schoolcultuur --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- schoolprestaties --- holebi's --- onderwijssociologie --- heteroseksualiteit --- Flanders --- Holebi's --- Schoolloopbaan --- Emancipatiebeleid --- Onderwijs --- Academic collection --- #KVHB:Schoolloopbaan --- Diversiteit --- Loopbaan 658.312 --- Onderwijs 37 --- onderwijs --- gelijke kansenbeleid --- homoseksualiteit --- jeugdwerk --- leerlingenbegeleiding --- 316.344 --- 316.4 --- 371.2 --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Holebi's : gelijke kansen --- Gelijke kansen --- S20090078.JPG --- schoolloopbaan --- 301.17 --- 392.63 --- 371.21 --- E-books --- Holebi --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- LGBTQIA+ (lesbian, gay, bi, trans, queer, intersex and asexual)
Choose an application
Op basis van het kwantitatieve luik van dit onderzoeksproject werden een aantal knelpunten geïdentificeerd met betrekking tot de schoolloopbanen van holebi-jongeren. In het bijzonder bleek dat biseksuele jongeren en lesbische meisjes zich van respectievelijk homo/lesbische jongeren en van homojongens onderscheiden op vlak van (mentale) kwetsbaarheid en schoolprestaties. Omdat er een verband is tussen een negatief mentaal welbevinden en het behoren tot een gestigmatiseerde groep willen we in dit kwalitatief luik nagaan in welke mate er daadwerkelijk verbanden zijn tussen het ervaren van minderheidsstress, stigma-, discriminatie- en zichtbaarheidmanagement (als vormen van 'coping') en een negatief welbevinden. Aan de hand van minimum 20 tot maximum 32 diepte-interviews (afhankelijk van het saturatiepunt) gaan we na hoe de schoolomgeving door holebi-jongeren wordt ervaren, op welke manier zij met hun seksuele identiteit (op school)omgaan en hoe zij conflicten of problemen hanteren die te maken hebben met hun seksualiteit (verschillen in copinggedrag). Bijzondere aandacht wordt besteed aan genderrelevante dynamieken en seksuele identiteitsprocessen die een rol kunnen spelen bij de hantering van een seksuele identiteit en stigmamanagement
Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociologie van het onderwijs --- schoolcultuur --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- schoolprestaties --- holebi's --- onderwijssociologie --- heteroseksualiteit --- Vlaanderen --- Academic collection --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Genderverschillen --- Cultuur 008 --- Diversiteit --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Overheid 354 --- Vrouwenproblematiek 396 --- 315.2 --- 329 --- gender --- Vlaamse Gemeenschap / Gewest --- arbeid, vrouwen --- bestuur, gemeenschappen --- cultuur, beleid --- emancipatie --- gelijke kansenbeleid --- 316.344 --- 331.102 --- Gelijke kansenbeleid . Vlaanderen --- Genderverhoudingen : sectoren --- Gelijke kansen --- S20090021.JPG --- cultuur --- Vrouwenemancipatie; Belgie --- Sociaal Beleid --- 301.17 --- 008 --- 159.91 --- GENDERVERHOUDINGEN -- 361 --- E-books --- Gender --- Cultuurbeleid --- Kansenongelijkheid --- Holebi's --- Onderwijs --- Schoolloopbaan --- Vergelijking --- Jeugd --- Holebi --- Vergelijking (wiskunde) --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Vergelijking (onderscheid) --- Jongere
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|