Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Handboek ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen
Author:
ISBN: 9789046903117 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het handboek biedt een overzicht van de belangrijkste psychische stoornissen die kunnen voorkomen bij kinderen en jongeren. Vertrekkend vanuit de normale ontwikkeling geeft de auteur een overzicht van stoornissen, diagnostiek en behandeling. Hij besteedt ook aandacht aan psychosen bij jongeren en suïcidaliteit. Hij beschrijft het ontstaan en verloop van de stoornissen met aandacht voor de laatste inzichten vanuit genetica en (neuro)psychologie, maar ook voor omgevingsfactoren en preventie. Bij het bespreken van de behandelingen is 'bewezen effectiviteit' het uitgangspunt. Het boek houdt rekening met DSM-5


Book
Problemen in de taalontwikkeling
Authors: --- --- ---
ISBN: 9044114182 Year: 2003 Volume: 7 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit Cahier wordt het belang van vroegtijdig signaleren van taalontwikkelingsproblemen aangegeven. In dezelfde adem worden handreikingen voor leraren gegeven om in te grijpen en om het verstoorde proces ten goede te keren. Leren lezen vormt het voornaamste struikelblok bij taalontwikkeling. Kinderen met taal/spraakproblemen vragen om taalspeciaal onderwijs. Verder vraagt dyslexie in het voortgezet onderwijs om voortdurende aandacht. Procedures voor een integrale aanpak worden aangegeven. Dit boekje biedt leerstof om via actie-onderzoek nieuwe kennis te laten ontwikkelen om taalontwikkelingsproblemen te leren oplossen of om er beter mee om te leren gaan.


Multi
Het vollehoofdenboek : een werkboek voor kinderen en volwassenen
Author:
ISBN: 9789492398024 9492398028 Year: 2016 Volume: 3 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een vol hoofd is een hoofd waar niks meer bij kan. Met een vol hoofd lukt het niet goed meer om na te denken of op te letten. Bovendien word je er sneller moe en boos van en verhindert het om goed uit te leggen wat je wilt zeggen. Ook samenwerken of samen spelen worden er een stuk lastiger door. Er zijn hoofden die van binnen zo in elkaar zitten dat ze wel heel snel vol raken. In dit boek worden dat snel vollopende hoofden genoemd.Het boek is speciaal geschreven voor kinderen vanaf 8 jaar en voor betrokken volwassenen die met zon snel vollopend hoofd te maken hebben. Op kindniveau wordt concrete uitleg gegeven over informatieverwerkingsproblemen in de hersenen en de impact ervan op de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfbeeld van kinderen. Korte lontjes, starheid, onoplettendheid, afleidbaarheid, vergeetachtigheid, impulsiviteit en een vertraagde reactiesnelheid in het gedrag van kinderen, kunnen ook grote bronnen van ergernis voor de omgeving worden. Dit onbegrepen gedrag veroorzaakt zo dikwijls misverstanden in communicatie, strijd en wederzijds onbegrip.In dit boek wordt daarom de nadruk gelegd op psycho-educatie: Hoe zorg ik goed voor mijzelf nu ik weet dat het zo werkt in mijn hoofd, en hoe kunnen anderen mij hierin ondersteunen. Het voorziet ruimschoots in voorbeelden en metaforen van kinderen en volwassenen uit de praktijk. De combinatie van uitleg met ondersteunende tekeningen, tips, (invul)oefeningen en proefjes maken het boek tot een speelse uitnodiging om de inhoud aan eigen ervaring te koppelen. Door het laagdrempelige en praktische karakter zal dit boek een bron van inspiratie, bemoediging en (h)erkenning zijn voor zowel ervaringsdeskundigen als professionals uit het onderwijs en de zorg.Door het nieuwe formaat biedt deze herziene uitgave meer ruimte en rust om de oefeningen nóg beter te kunnen maken.


Book
Handboek Nederlands
Authors: ---
ISBN: 9061319560 Year: 2004 Publisher: Utrecht Bijleveld

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De geschiedenis van het Nederlands. Tekstsoorten. Woorden. Zinnen. Spelling en interpunctie. Stijl. Taalgroei en taalproblemen. Taal en computer.


Book
Logopedie voor onderwijsgevenden
Author:
ISBN: 9024414326 9789024414321 Year: 2003 Publisher: Baarn Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Logopedie voor onderwijsgevenden wordt beknopte theoretische informatie gegeven over de invloed van houding, adem, stem, articulatie en expressieve factoren op het spreken. Daarnaast worden oefeningen en suggesties gegeven ter verbetering van verkeerde spreekgewoonten die een ongunstige invloed hebben op stem en spraak tijdens het lesgeven. Ook vindt de lezer hoe men spraak-, taal-, stem- en gehoorstoornissen bij kinderen kan herkennen, welke verwijsmogelijkheden er zijn, welke punten van belang zijn in het contact met ouders en deskundigen naar wie het kind is verwezen en hoe de onderwijsgevende er zelf in de klas mee kan omgaan. Door de verwerkingsvragen aan het eind van elk hoofdstuk leent het boek zich naast cursorisch gebruik ook voor modulair gebruik en voor zelfstudie. Doelgroep Het boek is in eerste plaats bestemd voor (aanstaande) leerkrachten in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs; daarnaast kunnen ook ouders, school- en huisartsen en iedereen die beroepsmatig met kinderen te maken heeft, er belangrijke informatie in vinden over spraak-, taal-, stem- en gehoorstoornissen bij kinderen.


Book
Nederlandstalige Brusselaars in een multiculturele gemeenschap
Authors: ---
ISBN: 9054872047 9789054872047 Year: 1999 Publisher: Brussel Vubpress


Book
Ontwikkelingspsychopathologie: stoornissen en belemmeringen
Author:
ISBN: 9789026522192 Year: 2009 Publisher: Amsterdam Pearson

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ontwikkelingspsychopathologie over de 'abnormale' ontwikkeling bevat een uitgebreid overzicht van de verschillende stoornissen die gedurende de ontwikkeling van een kind kunnen optreden. In detail wordt ingegaan op de belangrijkste stoornissen. De verschillende bronnen die aan het ontstaan van stoornissen ten grondslag liggen - aanleg, rijping en omgevingsfactoren - worden uitvoerig besproken. De beschrijving van de stoornissen is gebaseerd op de DSM-IV-TR, invloedrijke handboeken en recent wetenschappelijk onderzoek. Het boek bestaat uit drie onderdelen. Het eerste deel geeft een overzicht van de normale ontwikkeling, noodzakelijk om de verstoorde ontwikkeling te kunnen begrijpen. In het tweede deel komen de verschillende bronnen van verstoorde ontwikkeling aan bod - zo wordt onder andere ingegaan op de lichamelijke ontwikkeling, rijping van het centrale zenuwstelsel, psychotrauma's, seksueel misbruik, culturele factoren en de rol van de opvoeding. Het derde deel gaat in op de problematiek van de diagnostiek, de hulpverlening en het speciaal onderwijs. Het boek loopt vooruit op de publicatie van de DSM-V in de zin dat het dimensies hanteert, en geen NOS/NAO (behalve PDD-NOS) en een kader met verschillende dimensies om de stoornissen heen plaatst. Hierdoor gaat het verder dan een beschrijving van de DSM-IV-TR en geeft het inzicht in de aard en de oorsprong van de diverse problematiek. &#13;&#13;Ontwikkelingspsychopathologie (voorheen: Kinderen in Ontwikkeling, stoornissen en belemmeringen) is deel 2 van een serie van vier delen over de ontwikkeling van kinderen: Ontwikkelingspsychologie en psychopathologie. In deel 1 (Ontwikkeling in vogelvlucht) wordt de normale ontwikkeling beschreven. In deel 2 (Ontwikkelingspsychopatologie) wordt de abnormale ontwikkeling beschreven. In deel 3, (Kinderen en gedragsproblemen. Aanleg, omgeving, rijping?) wordt een model geboden waarin de drie factoren aanleg, omgeving en rijping uiteengerafeld worden. Toegepast op angst, agressie, depressie en ADHD. Met handvatten voor diagnostiek en behandeling. In deel 4 (Psychologie van de adolescentie) wordt de ontwikkeling van het puberbrein in de leeftijd van 12 tot 25 jaar beschreven.&#13;&#13;


Book
Het eerste leerjaar, de eerste struikelsteen : omvang en evolutie van leer- en gedragsproblemen in het eerste leerjaar van de lagere school en samenhang met kind-, gezins- en klaskenmerken
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9033411601 Year: 1985 Volume: vol *3 Publisher: Leuven Amersfoort Acco


Book
Interventie bij onderwijsleerproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789044127744 Year: 2011 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een overzicht van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Leerproblemen op volgende gebieden worden besproken: technisch lezen, begrijpend lezen, spellen, rekenen, taal en beginnende geletterdheid, interactief leesonderwijs voor kleuters, werkgeheugen, emotionele gedragsproblemen, agressief gedrag, ethnische verschillen in de klas. In dit boek wordt een overzicht gegeven van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Het boek is bedoeld voor (ortho)pedagogen, (school)psychologen en onderwijskundigen, die op het gebied van onderwijsleerproblemen werkzaam zijn, en voor studenten die daartoe opgeleid worden. (Bron: covertekst)


Book
Interculturele communicatie
Author:
ISBN: 9014080964 Year: 2001 Publisher: Alphen aan den Rijn Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat praktische tips voor zowel allochtonen als autochtonen om beter met elkaar te kunnen communiceren. De nadruk ligt op taalgebruik en begrip voor elkaars cultuur. De auteur is directeur van Seba interim management en advies in Amsterdam. Het praktische en oplossingsgerichte karakter van het boek zorgt ervoor dat de lezer de beschreven situaties herkent. Het is buitengewoon leesbaar geschreven. Voor allochtonen biedt het boek in het bijzonder adviezen voor de wijze waarop zij een sollicitatiegesprek kunnen voeren.

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by