Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

KU Leuven (2)

Thomas More Kempen (2)

VUB (2)

Hogeschool Gent (1)

KBR (1)

Odisee (1)

PXL (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLL (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2010 (1)

2002 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Projecten voor gezondheidspromotie : praktische handleiding voor kwaliteitsvol werken.
Authors: --- ---
ISBN: 9789044114386 9789044114387 Year: 2010 Publisher: Antwerpen Maklu

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze handleiding biedt ondersteuning bij het opzetten en uitvoeren van projecten voor gezondheidspromotie. Daartoe worden zowel een algemeen kader aangereikt als praktische richtlijnen gegeven. Naast een afbakening en de basisprincipes van gezondheidspromotie, kwaliteit en projectmatig werken, gaat deze handleiding ruim in op de verschillende fasen in een project. Per fase worden inhoudelijke aandachtspunten en praktische richtlijnen beschreven. Zo zijn er inzichten opgenomen uit o.a. planningsmodellen, gedragsverklaringsmodellen, project management, netwerking, evalueren, … Daarnaast werd voor elke fase in een project een checklist opgesteld, die een aantal criteria bevat voor kwaliteitsvol werken. Aan de hand van deze checklisten kan de gebruiker zelf een inschatting maken van de kwaliteit van een project, eventueel met het oog op bijsturing ervan. De handleiding richt zich tot alle personen, organisaties en instanties die projecten voor gezondheidspromotie opzetten. Inhoudsopgave : Achtergrond (Gezondheidspromotie: afbakening - Kwaliteitsvol werken aan gezondheidspromotie - Projecten en projectmatig werken) - Fasen in een project (Oriëntatie - Analyse - Strategiebepaling - Projectuitwerking - Uitvoering - Afronding en evaluatie).


Book
Moeilijke kinderen, of Kinderen die het moeilijk hebben ? : evidence-based werken, niet zo evident!
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9044113577 Year: 2002 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vraag "Moeilijke kinderen of Kinderen die het moeilijk hebben?" is een mooi voorbeeld van een gesloten vraag die tot een open gedachtewisseling kan leiden. Gedurende vele jaren heerste er een wat nave, te optimistische opvatting over hulpverlening aan kinderen en jongeren. Mede ten gevolge van genetisch en longitudinaal, ontwikkelingspsychopathologisch onderzoek, is recent het inzicht ontstaan dat er meer resistent probleemgedrag is. Dit betekent evenwel niet dat er geen behandelopties meer zijn. Wel betekent dit dat we er goed aan doen ons steeds op de hoogte te stellen van recent onderzoek over probleemgedrag bij kinderen. Verder wordt gesteld dat men een meer nauwkeurige diepgaande analyse van het probleem moet uitvoeren. Wat evident voor de hand blijkt te liggen is niet altijd zo effectief. Als deze vaststelling leidt tot een verscherping van de methodieken, dan gaan we erop vooruit. In dit boek worden zowel op het vlak van assesment als op het vlak van behandeling een aantal duidelijke Illustraties gegeven van de wijze waarop wetenschappelijk handelen en praktijkgericht werken aan elkaar gekoppeld kunnen worden in een zinvolle perspectiefbiedende synthese.De vier delen die in dit werk aan bod komen funderen ons handelen meer ten gronde. Na een verkennend deel over ontwikkeling en psychopathologie, wordt ruimschoots ingegaan op assessment bij kinderen. Verfijningen binnen dit domein zullen ongetwijfeld leiden tot een betere indicatiestelling. De inkleuring vanuit het hoofdstuk over risicogroepen brengt bepaalde omgevingsvariabelen scherper in kaart. Het afsluitend deel over behandeling staat model voor therapievormen die hand in hand gaat met bewezen effectiviteit.Naast teksten rond angst, depressie, ADHD en de behandeling eetstoornissen ontwikkelt de uitwerking van het agressiethema zich tot een sterke rode draad. Mogelijk vinden we hierin een maatschappelijke vingerwijzing terug.InhoudsopgaveI Ontwikkeling en psychopathologie* Ontwikkelingsantecedenten en -modellen van adaptief En maladaptief gedrag* Normale en pathologische ontwikkeling van affectieve structuren: ontwikkelingspsychopathologisch perspectief op stoornissen in de affectregulatieII Assessment bij kinderen* Naar een integratie van klinisch-psychiatrische en empirisch-statistische classificatiesystemen van gedragsproblemen?* Valkuilen in de diagnostiek bij kinderen met ADHD* De SLG: een experimentele lijst om gedragsproblemen bij jonge kinderen te screenen* Het Leuvens Instrument voor Corcief Opvoedingsgedrag (LICO)* Relevantie van subtypes van agressief gedrag (proactieve en reactieve agressie) voor de klinische praktijk* Screening van depressie bij kinderen: evaluatie van de Children's Depression InventoryIII Risicogroepen* Als een ouder een majeure psychiatrische stoornis ontwikkelt: ambigu verlies en gecompliceerde rouwreacties bij de kinderen?* Opgroeien in een gezin met alcoholproblemen: een risicofactor voor de ontwikkeling van psychopathologie?* Hebben hoogbegaafde kinderen het moeilijk? Hoogbegaafdheid: Luxe of handicap?* De jonge dader als slachtofferIV Behandeling* Faalangst nader bekeken: een training op de testbank* STOP, een experimenteel, ecologisch preventieprogramma voor jonge kinderen (4 tot 7 jaar) met gedragsproblemen* Assessment en behandeling van zelfverwondend gedrag bij eetstoornissen* Behandelprotocollen; een revolutie in de kinderpsychotherapie?

Listing 1 - 2 of 2
Sort by