Narrow your search
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding : kind en context
Authors: ---
ISBN: 9789044134438 Year: 2016 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften, en de context waarin hij functioneert, in kaart worden gebracht. Het is een hele klus, een bijna onmogelijke taak zelfs, om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten.Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken gegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte, gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho)pedagogen in de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs.


Book
Groepsplan Gedrag : planmatig werken aan passend onderwijs
Author:
ISBN: 9789493209381 Year: 2021 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Teaching the whole child - dat is een van de motto's van Kees van Overveld. Gedrag en leren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een leerling die goed in zijn vel zit, zal meestal ook goed presteren tijdens de leervakken. Kees van Overveld pleit daarom voor een goede balans tussen academisch en sociaal-emotioneel leren.Groepsplan Gedrag verscheen in 2012. Het boek kwam tegemoet aan de behoefte van veel leraren en intern begeleiders: gedegen kennis over het voorkomen en aanpakken van probleemgedrag. Het boek bleek een schot in de roos. Er volgden vele herdrukken en het boek vond zijn weg naar scholen en lerarenopleidingen. Groepsplan Gedrag is inmiddels een begrip in Nederland. Kees van Overveld is in staat om informatie uit onderzoek om te zetten naar praktische handvatten voor de klas.Net als in de vorige drukken is er in deze editie aandacht voor groepsvorming, groepsdynamica, sociaal-emotioneel leren, en komen er aanpakken voor leerlingen en strategieën voor leraren aan bod. Daarnaast is deze nieuwe druk herzien en geactualiseerd.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/groepsplan-gedrag-pica


Book
Handelingsgerichte diagnostiek in de jeugdzorg : een kader voor besluitvorming
Authors: ---
ISBN: 9789033485718 Year: 2011 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diagnostische besluitvorming is een complex proces en kan verregaande gevolgen hebben voor kind en opvoeders. Het praktijkmodel handelingsgerichte diagnostiek (HGD) concretiseert het diagnostisch proces daarom in heldere fasen met concrete stappen. Het biedt richtlijnen voor besluitvorming: Wat moeten we weten en waarom moeten we dat weten? Het biedt professionals een kader om systematisch en doelgericht met cliënten en collegas samen te werken, met aandacht voor risico- en beschermende factoren van kind, opvoeding, onderwijs en vrije tijd. HGD doet recht aan actuele themas en is afgestemd op beroepsethische richtlijnen. Eenieder zal zijn dagelijks werk erin herkennen en er direct mee aan de slag kunnen. HGD is tevens te hanteren als kader voor reflectie: Hoe handelingsgericht werk ik al?De auteurs beschrijven de uitgangspunten en fasen van HGD en illustreren deze met voorbeelden uit de jeugdzorg. Ze geven handvatten voor gesprekken en voor verslaglegging. De implementatie komt ook aan bod: Hoe is HGD op maat toe te passen? Ter ondersteuning zijn er formulieren en checklists


Book
Orthopedagogiek : ontwikkelingen, theorieën en modellen : een inleiding
Author:
ISBN: 9789044122640 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt de lezer een recent overzicht van opvattingen, theorieën en modellen van orthopedagogische hulpverlening en de consequenties daarvan voor de praktijk. Het geeft studenten een beeld van de identiteit van de orthopedagogiek als discipline.Een historisch overzicht van ontwikkelingen in Nederland en Vlaanderen maakt duidelijk welke opvattingen, ook uit andere disciplines, hun stempel hebben gedrukt op de huidige orthopedagogische werkvelden. De rol van theorieën voor de praktijk, zowel in klinisch werk als in wetenschappelijk onderzoek, wordt besproken. Door het hele boek heen worden studenten uitgenodigd om kritisch na te denken over de keuze van standpunten en over de wetenschappelijke verantwoording van kennis die hen in het curriculum van hun opleiding wordt aangeboden. In het slothoofdstuk komt de aandacht voor het debat over wetenschappelijke en ethische kwesties op een heel praktische manier terug. De lezer wordt attent gemaakt op de infrastructuur van de discipline in redacties, commissies, studiedagen en congressen waar in feite de discussie over de verantwoording van onderzoeksresultaten en over de kwaliteit van het hulpaanbod wordt gevoerd.Dit boek is een grondige bewerking van het in 2000 verschenen boek 'Inleiding in de theoretische orthopedagogiek'. Dit geheel gereviseerde boek staat een handelingsgerichte orthopedagogiek voor. Het gaat om kennis die dienstbaar moet zijn aan opvoeders in een problematische opvoedingssituatie


Book
Handelingsgericht werken op school : samen met leerkracht, ouders en kind aan de slag
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033466113 903346246X Year: 2007 Publisher: Leuven/Voorburg Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste jaren geniet de handelingsgerichte diagnostiek (HGD), een praktijkmodel om onderwijsproblemen op te sporen en aan te pakken, bij psychologen, orthopedagogen, CLB-medewerkers en interne begeleiders veel belangstelling. Dit boek is specifiek gericht op die laatste beroepscategorie en is een afgeleide van het handboek 'Handelingsgerichte diagnostiek' (2de, herziene druk, 2004); het is hertaald naar de Vlaamse onderwijssituatie.Handelingsgericht werken (HGW) voor zorgbegeleiders is van toepassing als een leerkracht, ouder of kind de zorgbegeleider benadert met een gerichte vraagstelling: er is een probleem, hoe komt dat en hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Dit boek beschrijft helder en stapsgewijs hoe een zorgbegeleider handelingsgericht kan werken. Het is opgebouwd volgens de onderdelen van het model: intake, strategie, onderzoek, indicering en advisering. De interne begeleider krijgt naast een aantal theoretische kaders ook handige kijkwijzers, analyseschema's, checklists etc. Richtlijnen voor constructief communiceren met de leerkracht, de ouders en het kind komen aan bod, evenals het observeren van de aanpak van de leerkracht en het gezamenlijk maken van een handelingsplan; ook de rol van de zorgbegeleider binnen het zorgcontinuüm wordt belicht. Een implementatiestrategie wordt voorgesteld Het geheel is zeer praktisch van aard en wordt geïllustreerd met vele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de interne begeleider. Het boek wordt besloten met bijlagen (onder andere formulieren en analyseschema's) en een degelijke literatuurlijst. Een aanrader voor zorgcoördinatoren, zorgbegeleiders, remedial teachers en voor allen die bekommerd zijn om leerlingenzorg

Keywords

Orthopedagogics --- orthodidactiek --- jeugdzorg --- Secondary education --- basisonderwijs --- leerproblemen --- leerlingenbegeleiding --- CLB (Centra voor Leerlingenbegeleiding) --- psychodiagnostiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- SO (secundair onderwijs) --- zorgverbreding --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Diagnostiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 464 --- orthopedagogiek --- 474.23 --- Diagnostiek --- Handelingsplannen --- Interne begeleiding --- Leerlingbegeleiding --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 071302.jpg --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactische principes --- handelingsgericht werken --- 460.5 --- CLB --- Handelingsgerichte diagnostiek --- handelingsplannen --- Handelingsgericht werken --- Zorgbeleid --- student-tutoring --- interne begeleiding --- didactiek (orthopedagogiek) --- secundair onderwijs --- 460.8 --- Basisonderwijs --- CLB-centra --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Orthodidactiek --- Zorgbegeleiders --- Zorgverbreding --- Communiceren --- Handelingsplan --- Leerzorgmatrix --- Zorgcoördinator --- Handelingsplanning --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Orthopedagogiek --- Schoolproblemen --- 460.4 --- 474.23 ) Didactische principes --- diagnostiek (ler) --- leerlingbegeleiding --- onderwijs : lerarenbegeleiding (ler) --- onderwijsbegeleiding (ler) --- zorgbegeleiders (ler) --- Leerstoornissen ; kinderen ; diagnostiek --- 073403.jpg --- Leerlingbegeleiding ; buitengewoon onderwijs --- Didactiek --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Lager onderwijs --- Relatie ouder - school --- Remediërend onderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Leerstoornissen --- Diagnose --- Relatie school - ouder --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Leerstoornis --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding


Book
Zorgbeleid in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9020965379 Year: 2006 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds 1 september 2005 krijgen heel wat Vlaamse scholen extra uren in het kader van het decreet op 'Gelijke onderwijskansen'. Die scholen ontvangen extra lestijden. Als tegenprestatie moeten zijn planmatig werk maken van de invoering van een aantal verbeteringen. Deze acties moeten ingebed worden in het totale zorgbeleid van de school. Een hele uitdaging!Dit boek wil helpen bij het opstellen van een 'zorgbeleid op maat van elk kind'. Het is geen leidraad, maar een naslagwerk. Het toont hoe een basisschool beleidsmatig haar zorgbeleid kan aanpakken. Het vertelt hoe een samenwerkingsverband van een viertal scholen de eerst GOK-cyclus (2002/2005) heeft doorgemaakt. Zij gebruiken daarvoor kijkwijzers en instrumenten die hen werden aangereikt vanuit de Steunpunten en vanuit de begeleiding. Tevens ontwikkelen zij, in samenwerking met de vzw Nascholing in het Katholiek Onderwijs, een aantal schoolgebonden hulpmiddelen om hun zorgbeleid gestalte te geven.


Book
Psychiatrie in de klas : kompas bij opbrengstgerichte handelingsplannen in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789044128994 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Uiteraard gun je iedere leerling een passend aanbod en vanzelfsprekend wil je als leerkracht alles uit een leerling halen hetgeen binnen zijn of haar mogelijkheden ligt. Alleen is dat beleidsmatig sneller bepaald dan in de praktijk uitgevoerd. Leerkrachten zijn over het algemeen niet terdege getraind in het maken en uitvoeren van opbrengstgerichte handelingsplannen voor leerlingen met psychiatrische problematiek. Daarnaast hebben ze niet bepaald zeeën van tijd. Er blijkt een grote behoefte aan een leidraad bij het maken en in praktijk brengen van deze handelingsplannen. Dit boek werkt als een kompas bij de aanpak van leerlingen met gedragsproblematiek / gedragsstoornissen, AD(H)D, autisme spectrum stoornissen / PDD (NOS), hechtingsproblemen / stoornissen, ouder kind relatie problemen, borderline in ontwikkeling, angststoornissen en depressies. Het boek beschrijft een specifieke methodiek en bevat: een korte en bondige uitleg over de problematieken, waardoor je de symptomen in de klas zeker zult herkennen; een beschrijving hoe je een professionele sterkte zwakte analyse maakt; richtlijnen met betrekking tot het ontwikkelingsperspectief per problematiek; de bewezen belangrijke doelen waar men aan moet werken om de schoolse ontwikkeling vlot te trekken ; per problematiek best practice handvatten.


Book
Nieuwe organisatievormen voor leerlingen met specifieke noden : een verkenning
Author:
ISBN: 9044117912 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kan de onderwijsorganisatie zo optimaal mogelijk inspelen, op de noden van jongeren met specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften? En met welke haalbare en bruikbare procedures kunnen scholen en CLB's zich een betrouwbaar beeld vormen van die specifieke noden, zodat ze een aangepast zorgprofiel voor hun leerlingen kunnen opstellen? Het huidige netwerk van voorzieningen voor buitengewoon onderwijs is in Vlaanderen uitgebouwd op basis van de bekende acht types en de vier opleidingsvormen in het buityengewoon secundair onderwijs. De regelgeving, organisatie en financiering van het buitengewoon onderwijs zijn opgehangen aan deze typologie. Maar deze indeling op basis van deze grote categorieën van "handicaps" blijkt niet altijd even geschikt. Bovendien gaat de aandacht nu veel sterker naar de noden die iemand met een functiebeperking ondervindt in de interactie met zijn omgeving. Vandaar de omschrijving "jongeren met specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften". De vraag n aar andere specifieke leertrajecten enerzijds en naar aangepaste zorg, anderzijds groeit. Een continuûm van onderwijsvoorzieningen kan hierop een antwoord bieden.


Book
Kind-, Opvoedings- en Gezinsdiagnostiek in FACE perspectief
Authors: ---
ISBN: 9789033469220 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een jongere en diens gezin zijn inherent verbonden, maar hoe kan deze vaststelling coherent verrekend worden in het kinddiagnostische handelen? Welke plaats verdient de evaluatie van opvoedings- en gezinseigenschappen in dit proces? Hoe kan, formeel en informeel, gepeild worden naar de afstemming van de denk- en voeldynamiek bij het kind en de gezinsleden om hieruit naast knelpunten ook bronnen van veerkracht af te leiden die de begeleiding faciliteren? Dat zijn enkele van de hoofdvragen die dit boek behandelt.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by