Listing 1 - 10 of 82 << page
of 9
>>
Sort by

Book
Ontwikkelingsachterstanden en stimuleringsprogramma's : Een onderzoek naar de specifieke voorwaarden voor het leren lezen bij kleuters
Author:
ISBN: 9060403851 Year: 1973 Publisher: IJmuiden Vermande

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kleuters veilig oversteken : kleutervolgsysteem en scoreformulier
Authors: ---
ISBN: 9789058730589 Year: 2005 Publisher: Destelbergen SIG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De herwerkte en genormeerde Signaallijst kan als kleutervolgsysteem gebruikt worden bij kinderen vanaf 2 jaar en 6 maanden tot 6 jaar. Het is een observatie-instrument om het algemeen ontwikkelingsniveau van een kleuter in te schatten. De Signaallijst observeert 12 ontwikkelingsgebieden, gegroeperd in zeven domeinen: motoriek, visueel-ruimtelijke vaardigheden, auditieve perceptie, spraak en taal, deelhandelingen van het denken, zelfredzaamheid, socialisatie.


Book
Hoe kleuters en jonge kinderen "taal" leren in beweging
Authors: --- ---
ISBN: 9070870231 Year: 1994 Publisher: Sint-Amandsberg Publicatiefonds voor Lichamelijke Opvoeding

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoud&#13;&#13;- Theoretische beschouwingen.&#13;- Bewegingsonderwijs in de praktijk&#13;&#13;Doelstellingen LO in de kleuterschool&#13;&#13;- Lichaamsperceptie.&#13;- Ruimteperceptie.&#13;- Tijdsperceptie&#13;&#13;Dit boek is bestemd voor leerkrachten en opvoeders van kinderen van 3 tot 7 jaar. Het biedt een geheel van oefenstof aan in de vorm van lesvoorbereidingen. Hierbij wordt beweging als essentiële gedragscomponent van de kleuter benut en ontwikkeld. Deze motorische component wordt samen met cognitieve elementen bijzonder benadrukt en gebruikt als uitgangspunt voor de algemene vorming van het schoolkind.&#13;&#13;doelstellingen:&#13;&#13;- psychomotoriek: lichaamsperceptie - ruimteperceptie - oog-hand-coördinatie - tijdsperceptie - ritmegebruik - lichaamsschema - tijdsbesef - algemene dynamische coördinatie - lichaamsperceptie - lateralisatie - evenwicht - ritmebeleving snel-traag&#13;&#13;- cognitief: kleurenkennis - auditieve discriminatie - inoefenen aangeleerde woordenschat - herkennen van eigen kledij en herkenningsplaatje - voorbereidend schrijven - toepassen van kleurenkennis - aanbrengen en inoefenen van begrippen - dieren herkennen en benoemen - bewegingen van dieren nabootsen - dierengeluiden nabootsen - meerwoordzinnen construeren&#13;inoefenen van woordenschat en begrippen - schrijfmotoriek, splitsen in lettergrepen&#13;&#13;- materiaal: Zweedse banken - belletjes - grote bel - spar - jassen - mutsen - sjaals - banken - hoepels, kapstokken - herkenningsplaatjes - fluit - trom - bijtje uit karton - krijt - bloemen in rood en blauw - 3 rode en blauwe lijnen in plakband - masker - confetti - hoed - tamboerijn - een getekend aangezicht - tapijt - bouwstenen - Zweedse banken - handtrom - speelgoeddieren - ballen - touw - kaasdozen - lintjes - borden of muur - papier - stiften - bekers water&#13;&#13;- enzovoort


Book
Inspelen op baby's en peuters : ontwikkelingsspelletjes
Author:
ISBN: 9031321842 Year: 1996 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek gaat de auteur nader in op de gevoelige periode voor de ontwikkeling van het kind. Vooral de eerste banden met anderen, de taal en de waarneming verlopen in de eerste twee levensjaren veel sneller en soepeler dan in de latere jaren. Stap voor stap wordt de ontwikkeling van het kind beschreven met daaraan gekoppeld een groot aantal praktische tips en spelletjes die bij die ontwikkeling aansluiten. Ruim vijftien jaar hebben de bevindingen van Marianne Riksen-Walraven hun diensten bewezen.


Book
Pedagogisch vernieuwen : een kader voor pedagogische vernieuwing voor groepsopvang in kindercentra
Authors: ---
ISBN: 9789085600183 Year: 2005 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Literacy Development and Enhancement Across Orthographies and Cultures
Authors: --- ---
ISBN: 9781441908346 9781441908377 9781461425342 9781441908339 1441908331 Year: 2010 Publisher: Boston MA Springer US Imprint Springer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

One key measure of a country's status in the world is the literacy of its people; at the same time, global migration has led to increased interest in bilingualism and foreign language learning as topics of research. Literacy Development and Enhancement Across Orthographies and Cultures reviews international studies of the role of literacy in child development, particularly how children learn their first written language and acquire a second written and spoken one. Comparisons and contrasts are analyzed across eight countries and 11 languages, including English, Spanish, Mandarin, Hebrew, Dutch, and Catalan. Using qualitative and quantitative, established and experimental methods, contributors trace toddlers' development of print awareness, clear up common myths regarding parental involvement and non-involvement in their children's literacy, and suggest how the spelling of words can aid in the gaining of vocabulary. For added relevance to educators, the book includes chapters on early intervention for reading problems and the impact of pedagogical science on teaching literacy. Highlights of the coverage: Letter name knowledge in early spelling development Early informal literacy experiences Environmental factors promoting literacy at home Reading books to young children: what it does and doesn't do The role of orthography in literacy acquisition among monolingual and bilingual children Gaining literacy in a foreign language Instructional influences on literacy growth Literacy Development and Enhancement Across Orthographies and Cultures adds significant depth and interest to the knowledge base and should inspire contributions from additional languages and orthographies. It belongs in the libraries of researchers and educators involved in cognitive psychology, language education, early childhood education and linguistics.


Book
Pittige jaren : praktische gids bij het opvoeden van jonge kinderen
Author:
ISBN: 9789031348909 9789031371471 Year: 2007 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jengelen, niet luisteren en boze buien horen bij jonge kinderen. Maar als uw 3-jarige dochtertje niet ophoudt met krijsen omdat zij geen tv meer mag kijken, wat is dan verstandig om te doen? Hoe te reageren als uw 5-jarig zoontje zijn jongere zusje een duw heeft gegeven, nadat ze zijn speelgoed heeft afgepakt? En als u uw zoontje naar de gang stuurt omdat hij zijn zusje heeft geslagen, maar hij komt steeds de woonkamer weer in, wat moet u dan? Wat kunt u doen als uw kind zich misdraagt in de supermarkt? Hoe kunnen kinderen geholpen worden beter met boosheid om te gaan? En hoe kunnen ouders de sociale vaardigheden van hun kinderen helpen vergroten in het samenspelen met andere kinderen? In Pittige jaren geeft Carolyn Webster-Stratton antwoord op deze vragen. Het zijn inderdaad pittige jaren, de tijd waarin ouders kinderen in de leeftijd van 2 tot 8 jaar opvoeden. Pittig in de zin van soms zwaar en heftig, maar ook in de zin van levendig, vol met voorvallen waar ouders later met vertedering op terugkijken, of hartelijk om kunnen lachen, Bij het bespreken van de problemen maakt klinisch psycholoog Carolyn Webster-Stratton gebruik van meer dan 25 jaar ervaring in het werken met ouders van jonge kinderen. Zij geeft niet alleen oplossingen, maar licht ook op een heel praktische manier de achtergrond toe van de gewenste aanpak. Pittige jaren is geschreven vanuit de unieke combinatie van een rijke praktijkervaring met een grondige kennis van de wetenschappelijke achtergrond van opvoeden. Voor menig ouder zal dit boek een veilige en wijze gids zijn bij het oplossen van opvoedingsproblemen. Ouders over Pittige jaren: 'Hij is rustiger, liever en denkt nu ook aan anderen. Maar het komt niet vanzelf, je moet er wel iets voor doen' 'Een praktische manier om als opvoeders samen aan de slag te gaan.' 'Elke dag spelen met je kind maakt een wereld van verschil: het zorgt voor een stevige basis en vertrouwen in elkaar.'


Book
The Children of Spring Street
Authors: ---
ISBN: 9783319926872 Year: 2019 Publisher: Cham Springer International Publishing :Imprint: Springer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Snoezelen in de kinderopvang en veel meer zintuigelijke activiteiten met kinderen
Authors: ---
ISBN: 9055741205 Year: 1999 Publisher: Baarn Intro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gerichtheid op de zintuigen kan in de praktijk een aantal positieve effecten hebben. Behalve dat zintuiglijke activiteiten kinderen veel plezier geven, leiden ze ook tot intensivering van hun zintuiglijke ervaringen en een toename van hun exploratiedrang. Voor de leidsters is aandacht voor de zintuigen bovendien een goede kapstok om op een bewuste manier met activiteiten om te gaan en ze goed te programmeren. Daarnaast bevorderen ze een fantasierijke en creatieve houding. In dit boek vindt u veel verschillende ideeën voor leuke zintuiglijke activiteiten in de kinderopvang. Zintuiglijke prikkels worden hier altijd zoveel mogelijk selectief aangeboden, dat wil zeggen per zintuig. Naast activiteiten geeft het boek aanwijzingen om op een goede manier structurele aandacht aan de zintuigen te geven. Onder meer door deze op te nemen in de pedagogische beleidsplannen en de hieruit voortvloeiende programmering.&#13;&#13;


Book
Groeiboek : zorg- en volgsysteem voor kleuters : analyse en handelen : boek 2 : domeinboek ontwikkeling van de zelfsturing
Author:
ISBN: 9789044120950 9044120956 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groeiboek is een hulpmiddel bij de uitbouw van een zorgbeleid in de school. Het is in de eerste plaats ontwikkeld voor de kleuterleidster en voor de kleuters die extra zorg nodig hebben. Via het stappenplan extra zorg, kunnen het kleuterteam, de zorgbegeleiders en de directie planmatig werken. Het omvat drie belangrijke stappen : signaleren, analyseren en handelen. Het gebruik van een kinddossier maakt de continuïteit van de aanpak mogelijk door de hele kleuterschool heen. Groeiboek bestaat uit vier delen : basisboek, signaleren, analyse en handelen en continuïteit van de leerzorg. Analyse en handelen is het omvangrijkste deel van Groeiboek. Het bestaat uit een aantal aparte boeken. Situering en werkwijze beschrijft de manier waarop de analyse van de specifieke zorgvraag van een kleuter gebeurt, het handelen van de kleuterleidster en het handelingsplan. De volgende (nog te verschijnen) domeinboeken beschrijven de inhouden van de analyse en het handelen voor resp. de positieve ingesteldheid, de ontwikkelingsdomeinen (motoriek, zintuigen, sociaal-emotioneel-morele ontwikkeling, zelfsturing, denken, taal), de lichamelijke factoren en de omgevingsfactoren school en thuis.

Listing 1 - 10 of 82 << page
of 9
>>
Sort by