Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (9)

Thomas More Mechelen (9)

UCLL (9)

VIVES (8)

Odisee (7)

KBR (6)

Thomas More Kempen (6)

AP (5)

Arteveldehogeschool (5)

KU Leuven (5)

More...

Resource type

book (11)

film (1)

object (1)


Language

Dutch (10)

English (1)


Year
From To Submit

1996 (11)

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Eén, twee, hupsakee
Authors: --- ---
ISBN: 9020930184 Year: 1996 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Van peuterwerk tot peuterspel : theorie vertaald naar de praktijk
Author:
ISBN: 9060929004 9042200200 9789060929001 Year: 1996 Publisher: Alphen aan den Rijn Samsom HD Tjeenk Willink

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een aanvulling op Werken en spelen met peuters. Er wordt veel achtergrondinformatie gegeven en er wordt dieper ingegaan op een belangrijk uitgangspunt bij de opvang met peuters : het scheppen van veiligheid. De voornaamste onderwerpen daar van komen in de eerste hoofdstukken aan de orde : het bieden van houvast (structuur) aan peuters en het adequaat op hen inspelen (responsiviteit). Daarna wordt in achtereenvolgende hoofdstukken aandacht besteed aan de vier verschillende ontwikkelingsgebieden die met het activiteitenprogramma worden ondersteund : sociaal spel, taal, werkhouding en exploratie.


Book
Ontwikkelingsdoelen Nederlands.
Author:
ISBN: 9062009115 Year: 1996 Publisher: Brugge Die Keure


Multi
Ervaringsgericht werken met jonge kinderen : een voormiddag bij 5-jarigen
Authors: --- ---
ISBN: 9074798098 9789074798099 Year: 1996 Volume: 7 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het verloop van een voormiddag bij 5-jarigen in de klas bij J. Moons. Men vormt zich een beeld van de verschillen met de gangbare praktijk, van de klemtonen die gelegd worden, van de inbreng, van de leidster en van de sfeer die men in EGKO nastreeft. 1) Ervaringsgericht onderwijs : de theorie achter de praktijk. 2) Achtergrondinformatie m.b.t. opname- en klassituatie. 3) Hoe de leerkracht haar praktijk vorm geeft en beleeft. 4) Het dagverloop en het organisatiepatroon. 5) Kijkwijzer : drie invalshoeken op de videobeelden te duiden. 6) Beschrijving en duiding van de videofragmenten. 7) Suggesties voor het werken met video. Deze video illustreert het verloop van een voormiddag in een EGKO-klas bij 5-jarigen.


Book
Kleurig klashouden : ervaringsgericht werken met kansbelemmerden en migranten in het kleuteronderwijs.
Authors: ---
ISBN: 907479811X 9789074798112 Year: 1996 Volume: 8 Publisher: Leuven CEGO (Centrum voor ervaringsgericht onderwijs)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een rijk aanbod van acties om bij te dragen tot meer welbevinden en betrokkenheid. Inspelen op de taal, de cultuur en de thuissituatie vereist een bijzondere inzet maar schept ook nieuwe kansen. Gestoffeerd met concrete observaties, gespreksgegevens en inititatieven van leerkrachten. Een frisse visie en heldere principes die werkelijk houvast bieden.


Book
Juf tussen culturen : praktijkverhaal over ervaringsgericht werken met 2,5 en 3-jarige kansbelemmerden en migranten
Authors: ---
ISBN: 9074798101 9789074798105 Year: 1996 Volume: 9 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een leerkracht doet haar persoonlijk verhaal (in een 30-tal stukjes) over de weg die ze een jaar lang gaat met haar groep kinderen. In dit praktijkverslag over het werken met 2,5 en 3-jarige kansbelemmerde en migrantenkinderen, reflecteert ze op tal van thema's zoals de eerste schooldag, de taalkloof, gevoelens, de ouders, de eigen cultuur, zelfstandigheid, feest vieren en nog veel meer. Voor wie nieuwsgierig is voor wat aan de binnenkant afspeelt van kinderen én van leerkrachten.

Keywords

Migration. Refugees --- Didactics of Kindergarten --- interculturaliteit --- kansarmoede --- allochtone jongeren --- jeugdliteratuur --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Intercultureel onderwijs --- Allochtonen --- Armoede --- Kleuteronderwijs --- Migranten. --- Didactiek. --- #PEDA *3.2 --- #PEDA *6.68 --- #PEDA *6.74 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.334.1O440 --- #gsdbP --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Ervaringsgericht leren --- #KVHB:Kansarmoede --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- kansarme kleuters --- kleuteronderwijs --- migrantenkleuters --- zorgverbreding --- 471.4 --- allochtonen --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kansarmen --- Migranten --- 2,5-jarigen --- 3-jarigen --- Allochtone leerlingen (Anderstalige leerlingen) --- Bossen --- Emoties (Gevoelens) --- Hoekenwerk --- Kansarme kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Opvoedingsstijlen --- Ouderavonden --- Sinterklaas --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele problemen --- Spelen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O --- 37.06 --- Allochtone leerlingen --- Cultuurverschillen --- Democratisering van het onderwijs --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht onderwijs --- Handboek/cursus --- Migranten ; onderwijs --- 471.5 --- 042470.jpg --- Kleuters: migrantenkinderen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Onderwijsgedrag: algemeen --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Didactics of Kindergarten. --- Ervaringsleren. --- Kleuters. --- Migration. Refugees. --- Peuters. --- allochtone jongeren. --- interculturaliteit. --- jeugdliteratuur. --- kansarmoede.


Book
Biekes verhalentrommel.
Author:
ISBN: 9026009615 Year: 1996 Publisher: Oostmalle De Sikkel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De verhalentrommel is opgebouwd rond de belevenissen van de kleuters Bieke en Bram. De vijftien verhaaltjes sluiten aan bij de thema's die belangrijk zijn voor de 2,5-jarigen. Bij elk verhaal worden ter ondersteuning de beginsituatie, het materiaal, de organisatie, de streefwoorden en de doelstellingen geformuleerd. Daarnaast bevat de verhalentrommel liedjes, versjes, knutselactiviteiten en andere ideeën om uit te werken in de klas. Vijfenzeventig in te kleuren illustraties op stevige platen op A-4 formaat maken de vertelmomenten nog aantrekkelijker. Uniek is wel dat elk liedje voorzien is van alle letterakkoorden en de bijhorende vingerzetting op gitaar. Biekes eerste schooldag ; de appel ; de beer ; de verf ; de rode auto ; Sinterklaas komt ; de kerstboom ; het nachtlampje ; de handschoenen ; naar de dokter ; het masker ; Bobby ; in bad ; de chocolade-eieren ; de blokkenwas.


Book
Leesdraak.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9002172958 9002172761 900217277X 9002172788 9002172796 9002172869 9002172877 9002172915 9002172885 9002172893 900217294X 9002172923 9002172931 9002172850 9002173016 900217280X 9002172818 Year: 1996 Publisher: Antwerpen Standaard educatieve uitgeverij


Multi
Schatkist rekenen : de verdrietige koning
Authors: --- ---
ISBN: 902763517X 9027635188 9027635196 902763520X 9027635218 9027682267 9027682275 9027682283 9027682291 9027682305 9027682313 9027682321 902768233X 9027682348 9027682356 Year: 1996 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Voorleesboek vormt het hart van Schatkist Rekenen. Er staan tien schitterende voorleesverhalen in waarmee u de reken-ontwikkelingsaspecten op een heel natuurlijke en spontane wijze aan de orde kunst stellen. Elk verhaal is geschreven in de context van een bepaald thema. Het voorleesboek biedt U ook suggesties voor activiteiten rondom de voorleesverhalen. Deze activiteiten zijn ondergebracht in de volgende categorieën : dramatiseren, creatieve activiteiten, rekenspel, hoekenspel en kopieerbladen.

Keywords

Wiskunde --- Kleuteronderwijs. --- Didactics of mathematics --- Didactics of Kindergarten --- voorbereidend rekenen --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- cognitieve opvoeding --- didactisch materiaal --- kleuteronderwijs --- leerboeken --- rekenen --- 471.42 --- didactiek --- wiskunde --- wiskundige initiatie --- Kleuteronderwijs --- Wiskundige initiatie --- Beeldopvoeding --- Boeken --- Bouwen --- Bouwhoeken --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Creativiteit --- Dieren --- Dierentuinen --- Dramatische expressie --- Feesten --- Getalbegrip --- Handboek/cursus --- Hoekenwerk --- Indianen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lichaam --- Lichaamsschema --- Meten --- Ontdekhoeken --- Ordenen --- Poppenhoek --- Poppenkast --- Post --- Prentenboeken --- Rekenen --- Rekenspelen --- Ruimtelijke oriëntatie --- School --- Sociale opvoeding --- Sorteren --- Speelgoed --- Spelen --- Sprookjes --- Tegenstellingen --- Telefoon --- Tellen --- Tijd --- Tijdsbeleving --- Tijdsbesef --- Vergelijken --- Verkeer --- Voeding --- Watertafels --- Weer --- Zandtafels --- Ziek zijn --- Cognitieve opvoeding ; kleuteronderwijs --- Wiskundige initiatie ; kleuteronderwijs --- 472.2 --- Rekenen: kleuters --- Telboek: kleuters --- Verhalen: versjes: kleuters --- didactiek kleuteronderwijs - cognitieve opvoeding, speelwerkbladen --- Cognitieve opvoeding --- (zie ook: Fauna) --- (zie ook: Kalenderfeesten) --- (zie ook: Classificeren en seriëren) --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- Reizen --- Games --- Koningen / koninginnen --- Verdriet --- Verdwalen --- Grootte --- Vakantie --- Koning

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by