Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Didactics of Kindergarten --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- kleuters
Choose an application
Geloofsleven --- Communicatie --- Arendt, Hannah --- Ontwikkelingspsychologie --- Opvoedingsstijl --- Generatie --- Ervaringsleren --- Godsdienst --- Psychologie
Choose an application
Het verloop van een voormiddag bij 4-jarigen in de klas bij L. Carmen. Men vormt zich een beeld van de verschillen met de gangbare praktijk, van de klemtonen die gelegd worden, van de inbreng, van de leidster en van de sfeer die men in EGKO nastreeft. 1) Ervaringsgericht Onderwijs : de theorie achter de praktijk 2) Het dagverloop en het organisatiepatroon 3) Beschrijving van de videofragmenten 4) Duiding van de videofragmenten vanuit drie invalshoeken 5) Suggesties voor het werken met de video. Deze video illustreert het verloop van een voormiddag in een EGKO-klas bij 4-jarigen.
#PBIB:+110.40 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- 4-jarigen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kringactiviteiten --- Onthaal --- Vrije activiteiten --- 432 --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- 474.9 --- ervaringsgericht k.o --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- kleuters : ervaringsgericht werken (ler) --- opvoedkunde (ler) --- Ervaringsgericht onderwijs: kleuters --- kleuterschool: didactiek --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- Onderwijsmethoden --- 3-jarigen --- Handelingsplannen --- Onderwijsmethode --- Ervaringsgericht onderwijs --- 3-jarige --- Handelingsplan --- Lager onderwijs --- Ervaringsleren. --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Deze publikatie bouwt voort op "Een procesgericht kindvolgsysteem voor kleuters". Het betreft een actieonderzoek waarbij in een samenwerkingsrelatie met schoolteams in de concrete praktijk oplossingen worden verkend en opgevolgd. Dit onderzoeksproject leverde onder meer 57 dossiers van risicokleuters op. Daaruit werden acht gevalsstudies geput die een brede waaier van problematieken omvatten : zelfsturing, taal, communicatie, psychomotoriek, ... Doorheen deze gevalstudies wordt geïllustreerd hoe men risicokleuters observeert, hoe men inzichten verwerft in wat er misloopt en op basis daarvan interventies opzet. Daarbij zal het eigene van de ervaringsgerichte benadering opvallen.
#PEDA *3.2 --- #PEDA *6.5 --- #PEDA *6.63 --- Academic collection --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- ontwikkelingsproblemen --- orthopedagogiek --- 042467.jpg --- Leerlingvolgsysteem kleuteronderwijs --- didactiek kleuteronderwijs --- Kleuteronderwijs --- didactiek. --- Didactiek. --- kleuters --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- #KVHB:Kleuters --- ervaringsgericht werken --- 460.5 --- Pms-centra --- Risicokleuters --- Sociaal-emotionele problemen --- 471.49 ) * RELATIONELE OPVOEDING - K.O. --- Kinderen met gevoelsproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- 471.9 --- Leerlingvolgsysteem ; kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- ontwikkelingsstoornissen --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Orthopedagogie --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Handboek/cursus --- Didactiek --- Developmental psychology --- ontwikkeling van het kind --- ontwikkelingspsychologie --- socio-emotionele ontwikkeling
Choose an application
Trainingspakket om stap voor stap vertrouwd te worden met de kern van betrokkenheid en een veelheid van activiteiten te beoordelen ahv. een vijfpuntenschaal. 27 fragmenten waarin kinderen uit Vlaamse en Nederlandse scholen in uiteenlopende activiteiten aan het werk zijn. De montage start met 5 illustratiefragmenten die de 5 betrokkenheidsniveaus in beeld brengen. Dan volgen 15 oefenfragmenten om zelf betrokkenheid te leren scoren. De serie wordt afgesloten met 7 toetsfragmenten waarmee men het eigen leerproces kan evalueren.
Kleuteronderwijs --- Didactiek. --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2003 --- #KVHB:DVD --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Test; betrokkenheid kleuters --- #KVHB:Testotheek TP --- #KVHB:Video --- betrokkenheid --- didactiek --- emotionele opvoeding --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- kleuteronderwijs --- sociale opvoeding --- video's --- 471.4 --- ervaringsgericht onderwijs --- 471.44 --- Betrokkenheid --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Leuvense betrokkenheidsschaal --- Onderwijskwaliteit --- Trainingspakket --- betrokkenheidsschaal --- ervaringsleren --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- 37.02 --- Didactiek --- Leerlingvolgsystemen --- Welbevinden --- E.G.K.O --- EGKO --- ervaringsgericht --- kleuterschool --- didactiek kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Kleuters --- Observeren --- Ervaringsgericht onderwijs --- Kleuter --- Observatie --- Lager onderwijs --- Sociaal leren --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Dit boek bundelt een brede waaier van praktijkervaringen rond thema's als tyrannosaurussen, geboorteverhalen, indianen, ridders en kastelen, klassieke muziek (Mozart) , kranteknipsels, vader- en moederdag, stenen, de derde wereld in de kleuterklas (Afrika), Sinterklaas, politiehonden, beeldende kunst bij allochtonen... Maar dit boek wil meer. Het heeft namelijk ook de pretentie een denkkader en tal van aandachtspunten en suggesties te bieden om het thematisch werken beter af te stemmen op de ontwikkelingsbehoeften van deze concrete kinderen. Daarom werden na de meeste praktijkverhalen door ons een aantal beschouwingen herschreven of toegevoegd. In een laatste hoofdstuk zetten we de belangrijkste inzichten rond "ervaringsgericht werken rond thema's" op een rij.
ervaringsgericht werken --- kleuteronderwijs --- thematisch werken --- kleuters --- pedagogiek --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- Afrika k.o. --- allochtonen k.o. --- bedden k.o. --- beeldende kunst k.o. --- documentatiecentra k.o. --- ervaringsgericht kleuteronderwijs --- geboorteverhalen k.o. --- grotemensenmuziek k.o. --- indianen k.o. --- kastelen k.o. --- krantenknipsels k.o. --- moederdag --- play-backen k.o. --- prehistorie k.o. --- radio's k.o. --- sinterklaas k.o. --- slakken k.o. --- soundmixen k.o. --- stenen k.o. --- vaderdag k.o. --- voel-toestanden k.o. --- wespen k.o. --- zwemhoeken k.o. --- Kleuterschool: belangstellingspunten --- Kleuterschool: belangstellingspunt: Afrika --- Kleuterschool: belangstellingspunt: de auto --- Kleuterschool: belangstellingspunt: het bed --- Kleuterschool: belangstellingspunt: geboorten --- Kleuterschool: belangstellingspunt: indianen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: kastelen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: klokken: tijd: uur lezen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: de krant: media --- Kleuterschool: belangstellingspunt: muziek --- Kleuterschool: belangstellingspunt: opzoeken: documentatiecentrum --- Kleuterschool: belangstellingspunt: radio's: technologie --- Kleuterschool: belangstellingspunt: schilderen: verven --- Kleuterschool: belangstellingspunt: Sinterklaas --- Kleuterschool: belangstellingspunt: slakken --- Kleuterschool: belangstellingspunt: verjaardagen: feesten: sinterklaas --- Kleuterschool: belangstellingspunt: voelen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: wespen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: zingen: play-backen --- Kleuterschool: belangstellingspunt: zwemmen --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Moederdag --- Stenen --- Uurwerken(Klokken) --- Vaderdag --- Thematisch werken (Belangstellingscentra) --- Wespen --- Didactiek ; kleuteronderwijs --- Thematisch werken ; kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Thematisch werken --- Kleuters. --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- thematisch onderwijs --- Afrika --- Auto's --- Dagbladen (Kranten) --- Dieren --- Dinosaurussen --- Geboorte --- Indianen --- Kastelen(Burchten) --- Kunstzinnige vorming(Beeldende vorming, esthetische opvoeding) --- Muziek --- Radio --- Sinterklaas --- Slapen gaan --- Tastzin (Voelen) --- Zwemmen --- Beeldopvoeding --- Documentatiecentra --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Hoekenwerk --- Kastelen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Mozart, Wolfgang Amadeus --- Muziekbeluisteren --- Muzikale opvoeding --- Prehistorie --- Schilderen --- Slakken --- Slapen --- Tijd --- Zintuigen --- Zintuiglijk spel --- Handboek/cursus --- 471.5 --- didactiek kleuteronderwijs --- (zie ook: Fauna) --- Afrika ; k.o. --- allochtonen ; k.o. --- bedden ; k.o. --- beeldende kunst ; k.o. --- documentatiecentra ; k.o. --- geboorteverhalen ; k.o. --- grotemensenmuziek ; k.o. --- indianen ; k.o. --- kastelen ; k.o. --- krantenknipsels ; k.o. --- play-backen ; k.o. --- prehistorie ; k.o. --- radio's ; k.o. --- sinterklaas ; k.o. --- slakken ; k.o. --- soundmixen ; k.o. --- stenen ; k.o. --- vaderdag ; k.o. --- voel-toestanden ; k.o. --- wespen ; k.o. --- zwemhoeken ; k.o. --- Kindergarten --- ervaringsleren --- Afrika ; k.o --- allochtonen ; k.o --- bedden ; k.o --- beeldende kunst ; k.o --- documentatiecentra ; k.o --- geboorteverhalen ; k.o --- grotemensenmuziek ; k.o --- indianen ; k.o --- kastelen ; k.o --- krantenknipsels ; k.o --- play-backen ; k.o --- prehistorie ; k.o --- radio's ; k.o --- sinterklaas ; k.o --- slakken ; k.o --- soundmixen ; k.o --- stenen ; k.o --- vaderdag ; k.o --- voel-toestanden ; k.o --- wespen ; k.o --- zwemhoeken ; k.o --- Ervaringsleren. --- Kindergarten. --- ervaringsleren.
Choose an application
Dit boek wil een concreet hulpmiddel zijn bij het signaleren, diagnostiseren en begeleiden van sociaal-emotionele problemen bij kleuters. De theoretische basis ervan is breed, maar stoelt in de eerste plaats op inzichten vanuit de humanistische psychologie. De in dit boek geboden strategie is bedoeld voor kleuterleidsters. Het boek is opgebouwd volgens de stappen in deze strategie: het verzamelen van gegevens, het verwerken van gegevens en het doen van interventies. Bij deze stappen (fasen genoemd) is een serie instrumenten en formulieren ontwikkeld. Na het doorlopen van de drie stappen begint het proces opnieuw, doordat de eerste cyclus nieuwe vragen opriep die om een reactie vragen. De verschillende stappen en onderdelen daarvan worden gedetailleerd besproken, op basis van een uitgewerkt voorbeeld en vele korte situatiebeschrijvingen van gedragingen. Een centrale rol speelt daarin een screeningsinstrument, 'roos' genaamd, in de vorm van een in segmenten en binnencirkels verdeelde cirkel. De diverse symptomen krijgen een codering, waartoe een uitgebreid coderingssysteem wordt gepresenteerd. Het boek wordt afgesloten met een reeks begeleidingssuggesties en -voorbeelden.
Academic collection --- #KVHB:Emotionele stoornissen --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Orthopedagogie --- emotionele opvoeding --- kleuteronderwijs --- sociaal-emotionele problemen --- sociale opvoeding --- 467 --- 471.4 --- 471.44 --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kleuteronderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale problemen(kinderen met sociale problemen) --- Zorgverbreding --- emotionele problemen --- kleuters --- pedagogiek --- sociale problemen --- Ervaringsreconstructie --- Intervenieren --- Inventariseren --- Screeningsinstrument --- Synthetiseren --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- didactiek --- didactiek. --- Didactiek. --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Socio-educatieve problemen --- Psychosociale en emotionele problemen --- Sociale opvoeding --- Didactiek; algemeen --- ervaringsgericht onderwijs --- socio-educatieve problemen --- 474.9 --- Handboek/cursus --- Kinderen met gevoelsproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- 471.5 --- Kleuters --- Sociaal-emotionele problemen --- kleuterschool: sociaal-emotionele opvoeding --- leermoeilijkheden --- didactiek kleuteronderwijs --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- socio-emotionele opvoeding --- Historische en vergelijkende pedagogiek.
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|