Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Een boekensteun voor moeilijke lezers
Author:
Year: 1997 Publisher: Hasselt Sprankel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kinderen en vroege (leer)problemen : stimulerende activiteiten voor nul- tot twaalfjarigen met een acterblijvende ontwikkeling
Author:
ISBN: 907512919X Year: 1997 Publisher: Utrecht Vereniging Remediëring Reken Problemen Utrecht

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Speciaal onderwijs voor kinderen met leerstoornissen : onderzoek naar de kwaliteit van het functioneren
Authors: --- ---
ISBN: 9033437996 Year: 1997 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs deden onderzoek naar de kwaliteit van het functioneren van het type 8. Meer in het bijzonder toetsten zij of het geboden onderwijs beantwoordt aan wat (volgens vakliteratuur, regelgeving en deskundigen) gewenst is. Enquêtes, interviews, dossieronderzoek en klasobservaties waren de onderzoeksmethoden. In dit boek doen de auters verslag van de opzet van het onderzoek. Ze presenteren de resultaten op een heldere manier en komen tot de conclusie dat het type 8 behoorlijk functioneert. Toch is verbetering zeker mogelijk. Daar reiken ze een aantal werkbare suggesties voor aan. (Bron: boekcover)


Book
Rekenproblemen : theorie, diagnostiek, behandeling
Author:
ISBN: 9060698576 Year: 1997 Publisher: Rotterdam Lemniscaat


Book
"Wij zijn niet dom" : praktische tips van en voor leerlingen met leerstoornissen
Author:
ISBN: 9053505407 9789053505403 Year: 1997

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een uitstekend handboek voor kinderen, ouders en leerkrachten die te maken hebben met een leerstoornis zoals dyslexie. Het werd geschreven door kinderen en jonge volwassenen die ermee te kampen hadden en hebben, met alle gevolgen van een leerstoornis voor een gewone schoolloopbaan. Het initiatief is gegroeid vanuit de Verenigde Staten, maar kreeg intussen internationale respons en vertaling in diverse talen. Deze kinderen hebben aandacht en geduld nodig, zodat zij de kans krijgen dezelfde kennis en vaardigheden te leren aan een ander tempo en met andere middelen. Basisprincipe is 'Wij zijn niet dom'; het leerproces verloopt enkel op een andere wijze dan de schoolse. Dit boek staat vol met tips die deze kinderen zelf hebben ontdekt en gebruikt. Alles uiteraard in een taal en een structuur die voor de betrokkenen duidelijk verstaanbaar zijn. Het is bovendien een prettige uitgave, vol met voorbeelden en grafische voorstellingen. Een absolute aanrader, eigenlijk verplichte lectuur voor alle kinderen met leerstoornissen, hun ouders en leerkrachten. Ook anderen zullen eruit leren.


Book
Omgaan met verschillen : adaptief werken aan basisonderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9055741221 Year: 1997 Publisher: Baarn Intro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen verschillen, en zeker bij het vergroten van de zorg-voor-kinderen (zorgverbreding) is het belangrijk dat een leraar bewust afstemt op de eigenheid van elke leerling. Omgaan met verschillen is een uitdagende opdracht, maar zeker geen simpele taak. Naast een flinke dosis doorzettingsvermogen vraagt het van een leraar reflectie op het eigen denken en handelen. Dit boek kan daaraan een belangrijke bijdrag leveren. Niet alleen verschillen tussen kinderen staan erin centraal, ook verschillen tussen de leraren onderling. Iedere leraar geeft een eigen cultuur vorm en heeft een eigen beeld van zijn rol in het leerproces. Dit kan soms tot conflicten leiden, maar zeker ook tot onderlingen verrijking en versterking als team. Ook richten de auteurs zich op verschillen tussen ouders en leraren. Die leiden soms ronduit tot een kloof. De door de auteurs bedachte KLOOF-analyse kan niet alleen duidelijk maken waarom, maar ook helpen die kloof te overbruggen. Tenslotte wordt het geheel samengevat vanuit de invalshoek van de school als lerende organisatie: de dynamiek van het werken met verschillende kinderen binnen een veranderende samenleving en in een team met verschillende leraren vraagt van een schoolorganisatie een voortgaand proces van verandering en afstemming.


Book
De berengroepen : Leren leren door spel en beweging : Een programma om zelfstandig leren te bevorderen bij kinderen uit het basisonderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9033438186 Year: 1997 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De berengroepen is het resultaat van een jarenlange samenwerking tussen psychologen, kinesitherapeuten/fysiotherapeuten en psychomotrisch therapeuten, verbonden aan revalidatiecentra waar kinderen met leerproblemen worden begeleid. 
Het berenprogramma wil kinderen uit het basisonderwijs leren leren. 
Door spel en beweging worden begeleiders en kinderen samen op weg gezet om zelfstandig werken en studeren te bevorderen bij kinderen. 
De auteurs integreerden bestaande programma`s, zoals het Cognet-programma van Greenberg, de bewegingspedagogiek volgens Sherborne en de gestructureerde speltherapie van O`Connor, tot twaalf groepssessies voor begeleiders en kinderen en vier informatieavonden voor begeleiders (ouders, leerkrachten, opvoeders). 
Naast een theoretisch onderbouwde en gedetailleerde beschrijving van het programma biedt dit boek heel wat praktische tips en activiteiten voor iedereen die betrokken is bij het bevorderen van zelfstandig leren bij kinderen uit het basisonderwijs.


Keywords

Bewegingsopvoeding --- Lichamelijke opvoeding --- Kleuteronderwijs. --- spellen --- leren leren --- Primary education --- Orthopedagogics --- beweging --- studiemethode-begeleiding --- Didactic strategies --- Didactics of sports and games --- Educational psychology --- Didactics of primary education --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- Psychomotorische therapie ; kinderen --- Zelfstudie ; basisonderwijs --- #KVHB:Bewegingsopvoeding --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Spel --- kinderen --- leerstoornissen --- spel --- 464 --- basisonderwijs --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- studiemethoden --- 450.8 --- 464.3 --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leren leren --- Psychomotorische therapie --- Sherborne, Veronica --- Studievaardigheden --- Zorgverbreding --- berenprogrammas --- didactiek --- leren --- revalidatie --- spelen --- zelfstandig leren --- Denken --- Kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerproblemen --- Relatie ouder - kind --- Spelen --- Zelfstandig leren --- $a371.39 --- 472.7 --- Zelfstandig leren: basisschool --- kinderen met leerproblemen --- Methodiek van het studeren --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Didactische principes --- (zie ook: Studiemethoden) --- leren leren (ler) --- Didactische werkvormen --- Lager onderwijs --- Orthopedagogiek --- leermoeilijkheden --- berenprogramma --- Berengroepen --- Beweging --- Spel --- 37.048 --- Bewegen --- Leren --- Ouders --- Psychomotoriek --- 373.3 --- 371.3 --- 376 --- Sherborne --- cognet --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- Bewegingsexpressie met kinderen (bewegingsspelen) --- Motoriek/motorisch gedrag --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Kleuteronderwijs --- SMV:België --- SMV:agogiek --- SMV:categorie --- SMV:sociologie --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- 370.02 --- Cognet van Greenberg --- O'Connor

Adults with learning disabilities : a practical approach for health professionals
Authors: ---
ISBN: 0471976644 Year: 1997 Publisher: Chichester Wiley

Listing 1 - 9 of 9
Sort by