Narrow your search

Library

UCLL (4)

Hogeschool Gent (3)

AP (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

UAntwerpen (2)

UGent (2)

VIVES (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (3)

German (1)


Year
From To Submit

1998 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Basketball in der Schule: Spielerisch und spielgemass
Authors: ---
ISBN: 3894170697 Year: 1998 Publisher: Münster Philippka


Book
Lesgeven in het studiehuis.
Authors: ---
ISBN: 9053507655 Year: 1998 Volume: 5 Publisher: Leuven Garant


Book
Lichamelijke opvoeding: een vakconcept: behouden en vernieuwen
Author:
ISBN: 903090870X Year: 1998 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het uitgangspunt voor deze kritische reflectie is het oude vakconcept. Achtereenvolgens worden de opvattingen van leerlingen, leerkrachten, theoretici en beleidsmakers besproken. In de bespreking van een vernieuwde, toekomstgerichte visie worden de oude waarden behouden en met nieuwe inzichten en tende"nsen aangevuld. In deze nieuwe vakvisie wordt gekozen voor een gewijzigd paradigma. Er wordt van uitgegaan dat het oude vakconcept kan aangepast worden op grond van de hedendaagse, beschikbare wetenschappelijke kennis, zowel vanuit biomedische als vanuit pedagogische en sociaal-psychologische hoek. De doelen van het vak vormen het stramien van het betoog. Deze zijn: het ontwikkelen van de motorische competentie, een gezonde en veilige levensstijl, een positief zelfbeeld en sociale relaties door middel van bewegingsactiviteiten. Vernieuwend is ook de keuze voor een dynamisch vakconcept dat zich aanpast aan de ontwikkelingen van leerlingen en leerkrachten, die gaan van beperkte, sporttechnische en andere vakopvattingen naar bredere en meer humaniserende vormingsmogelijkheden. Het uitgangspunt voor de methodiek is het reeds bereikte ontwikkelingsniveau van leerlingen en leerkarcht. Het vernieuwde vakconcept wordt om al deze redenen gedifferentieerd en ontwikkelingsgericht genoemd. Het Cahier sluit af met de concrete uitwerking van het vakconcept voor de 2de en 3de graad van het secundair onderwijs aan de hand van voorstellen voor aangepaste doelen en praktijkvoorbeelden.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by