Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Psychology --- Algemene psychologie --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen.
Choose an application
6-2
Algemene psychologie --- Handboeken en inleidingen. --- #GGSB: Psychologie --- #GSDBP --- 000.1 --- 15 --- ontwikkelingspsychologie --- persoonlijke ontwikkeling --- psychologie --- 159.9 --- Algemene werken --- Psychologie --- Overzicht --- Man --- Volwassene
Choose an application
psychologie --- psychologie, sociaal --- gedrag --- 159.9 --- Psychologie --- #KVHB:Waarneming --- #KVHB:Geheugen --- #KVHB:Algemene psychologie --- #KVHB:Gedrag --- #KVHB:Denken --- #KVHB:Motivatie --- #KVHB:Leerprocessen
Choose an application
De belangstelling voor psychologie is alsmaar gegroeid, sinds Freud de ziel van de burgerlijke westerse mens openlegde. Het aantal studenten van de laatste jaren spreekt wat dat betreft boekdelen. Al die aandacht heeft ertoe geleid dat de psychologie volop in ontwikkeling is geraakt. Het is zelfs zeer de vraag of men nog kan spreken van dé psychologie. Steeds nieuwe loten ontbloeien aan de stam van deze, volgens sommigen, meest menselijke en zelfbetrokken wetenschap.Psychologie is geen discipline met een eeuwenlange en rijke geschiedenis. Pas in de 19de eeuw komt ze als wetenschap tot ontwikkeling. Daar staat dan tegenover dat ieder mens aan psychologie doet. Als hij andere mensen omschrijft als 'slim', 'vijandig', 'ijverig', is hij psychologisch bezig. Mensen zijn blijkbaar geneigd elkaar in psychologische termen te beschrijven. Psychologie is dus niet het territorium van psychologen.Wat onderscheidt de kennis, die psychologen met hun wetenschappelijke methoden opbouwen, van de mensenkennis die ieder mens in meer of mindere mate schijnt te bezitten? Wat maakt een boek over die andere psychologie, die nog jonge wetenschap, dan de moeite waard? Wat heeft zo een boek aan 'meerwaarde' dat nog niet in de alledaagse mensenkennis aanwezig is?Deze vraag willen we hier nog niet beantwoorden. We hopen dat de lezer zelf zijn antwoord zal kunnen formuleren aan het einde van dit boek. Dat is de uitdaging waarmee we hem in dit voorwoord confronteren. Dit boek wil immers meer zijn dan een 'leesboek'. We nemen de lezer mee ne laten hem kennismaken met boeiende uitzichten op de menselijke persoon. Dat uitzicht op is nog geen inzicht in die persoon. Dat laatste kan maar het resultaat zijn van een diepgaande verwerking van wat we de lezer in deze algemene inleiding aanbieden.
psychologie --- Psychology --- Psychologie --- Academic collection --- #KVHB:Algemene psychologie --- #KVHB:Gedrag --- 411 --- behoeften --- bewustzijn --- conditionering --- denken --- fantasie --- gedrag --- geheugen --- leren --- waarnemen --- zelfbeeld --- 159.9 )* PSYCHOLOGIE --- intelligentie --- motivatie --- Inleidingen - hand- en leerboeken psychologie --- 411 ) Psychologie - hand- en leerboeken --- denktechnieken --- psychologie (gez) --- zelfbeoordeling --- 410
Choose an application
Vygotsky was a Russian psychologist and one of the most influential psychologists in the world during the 20th century. This volume, the last of six, examines Vygotsky's scientific archives and legacy.
Algemene psychologie --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- Psychology. --- Education. --- Linguistics. --- Psychology, general. --- Education, general. --- Linguistics, general. --- Linguistic science --- Science of language --- Language and languages --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Behavioral sciences --- Mental philosophy --- Mind --- Science, Mental --- Human biology --- Philosophy --- Soul --- Mental health --- Education
Choose an application
Hoe kan je voor problemen een creatieve oplossing vinden door middel van creatieve technieken? Iedereen bezit creativiteit en door oefeningen kan je het gebruik ervan stimuleren. In het eerste deel wordend de achtergronden van het creatieve proces behandeld. In het tweede deel volgt een groot deel cratieve technieken. Ze worden beschreven aan de hand van voorbeelden uit het leven van alledag. De theorie uit de eerste twee delen kan uiteindelijk worden gebruikt om tijdens een 'creatieve sessie' een probleem aan tepakken. Alle technieken worden daartoe in het derde deel in de vorm van handleidingen beschreven, zodat je er zelf mee aan de slag kan.
Creativiteit. --- Probleemoplossingen. --- Cognitive psychology --- creativiteit --- probleemoplossend denken --- cognitieve psychologie --- Industrial psychology --- #KVHB:Creatieve therapie --- #KVHB:Creativiteit --- Apprentissage Leerproces --- Brainstorming Brainstorming --- Créativité Creativiteit --- Evaluation Evaluatie --- Problèmes Problemen --- Résolution des problèmes Probleemoplossing --- Techniques Technieken --- psychologie --- 415.4 --- probleemoplossing --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Hulpverlening --- Methodiek --- Creativiteit --- Creatieve expressie --- Musiceren --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie
Choose an application
The goal of this handbook is to provide the most comprehensive, definitive, and authoritative single-volume review available in the field of creativity. The book contains twenty-two chapters covering a wide range of issues and topics in the field of creativity, all written by distinguished leaders in the field. The volume is divided into six parts. The introduction sets out the major themes and reviews the history of thinking about creativity. Subsequent parts deal with methods, origins, self and environment, special topics and conclusions. All educated readers with an interest in creative thinking will find this volume to be accessible and engrossing.
Creative ability --- Creative thinking --- 159.9 --- Creatief denken --- Creativiteit --- 415.4 --- creativiteit --- psychologie --- Creative thinking (Education) --- Thought and thinking --- Creativeness --- Creativity --- Ability --- Creation (Literary, artistic, etc.) --- Psychologie --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Psychology
Choose an application
'Sociale beïnvloeding' biedt een eerste kennismaking met de belangrijkste facetten van de sociale psychologie. De voorbije jaren hebben al duizenden studenten gedrags- en maatschappijwetenschappen dit werk leren kennen. 'Sociale beïnvloeding' blijft een aanrader voor iedereen die zich vragen stelt over het hoe en het waarom van menselijk sociaal gedrag en de invloed die wij op elkaar uitoefenen. In deze tweede volledig herziene editie is ieder hoofdstuk herwerkt en aangevuld op grond van recente theoretische en methodologische ontwikkelingen.
sociaal gedrag --- geweld --- macht --- Psychology --- Psychology, Social --- 316.628 --- Academic collection --- #KVHB:Beinvloeding --- #KVHB:Gedrag --- #KVHB:Sociale psychologie --- 415 --- Sociaal gedrag --- Sociale attitudes --- Sociale psychologie --- 316.6 --- Agressie --- Autonomie --- Beïnvloeden --- Gedrag --- Gedragsveranderingen --- Gehechtheid --- Hulpverlening --- Macht --- Psychologie --- Sociale vaardigheden --- agressie --- emoties --- gedrag --- psychologie --- 305 --- agressiviteit (agressie) --- algemene psychologie --- attitude --- autonomie --- coping --- groepsdynamica --- machtspatronen --- obesitas (vermageringsdieet) --- ontwikkelingspsychologie (genetische psychologie) --- sociale psychologie --- Gedrag en sociale psychologie --- 316.628 Motivatie voor menselijk gedrag --(sociale psychologie) --- Motivatie voor menselijk gedrag --(sociale psychologie) --- Psychology, Perceptual --- Social Psychology --- Perceptual Psychology --- Factors, Psychological --- Psychological Factors --- Psychological Side Effects --- Psychologists --- Psychosocial Factors --- Side Effects, Psychological --- Factor, Psychological --- Factor, Psychosocial --- Factors, Psychosocial --- Psychological Factor --- Psychological Side Effect --- Psychologist --- Psychosocial Factor --- Side Effect, Psychological --- 301.15 --- 301.17 --- Algemene psychologie --- (zie ook: pedagogiek, psychiatrie) --- (zie ook: sociologie) --- Gedrag. --- Psychology, Social. --- Psychology. --- Social psychology --- onmacht --- hulpverlening --- Sociale problematiek --- Evaluatie --- Emoties --- Agressiviteit --- Gedragspsychologie --- Emotie --- activering
Choose an application
Wordt de dieptestructuur van de geschiedenis niet gerespecteerd in al haar facetten, dan draait de bejegening vierkant. Maar een goede gebruiksaanwijzing kan zeggen hoe alles weer vlotter rond kan draaien.De in dit boek besproken methode is een uitdaging voor al wie begaan is met integratieve psychotherapie, agogiek, pedagogiek, sturing van menselijke processen en zelfvorming. Zoals taalkundigen de dieptestructuur van mythen en verhalen opsporen, zo heeft het team van de Relatie Studio de dieptestructuren blootgelegd van de dagdagelijkse geschiedenissen die mensen zelf doormaken en van de verhalen die zij daarover vertellen.Of je nu te maken hebt met jezelf, met je lichaam, met vrienden of vijanden, met problemen of uitdagingen, met blijdschap of met verdriet, steeds volgt de geschiedenis in de diepte eenzelfde patroon. Het verhaal en het zicht over de eigen geschiedenis blijven echter vaak onaf. De betrokkene weet dan zijn geschiedenis niet bij te sturen of af te ronden. In zo een situatie is het handig om te beschikken over een eenvoudig instrument.Tijdens meer dan 20 jaar praktijkervaring werd een concept ontworpen en als instrument uitgewerkt. Het concept integreert de menselijke vermogens, zoals waarneming, gevoel, emotie, innerlijke beoordeling, geheugen, denken, optie, wil, handelen, en de evaluatie van het effect van deze globale bejegening.
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Identiteit. --- Sociale relaties. --- Developmental psychology --- communicatie --- sociaal gedrag --- empathie --- persoonlijkheidsleer --- 159.9 --- #GBIB:IDGP --- #IASC --- #KVHB:Relaties --- #KVHB:Sociale psychologie --- #KVHB:Sociale relaties --- 304 --- 305.8 --- 415.9 --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Relaties --- Sociale vaardigheden --- lichamelijkheid --- pedagogiek --- psychologie --- relaties --- seksualiteit --- sociale psychologie --- sociale vaardigheden --- zelfbeeld --- Psychotherapie --- Sociale psychologie --- 305 --- 316.5 )* COMMUNICATIE --- liaisonpsychiatrie (gez) --- omgaan met belichaming --- omgaan met dingen --- omgaan met een transcendente dimensie --- omgaan met medemensen --- omgaan met sociale organismen --- omgaan met zichzelf --- psychiatrische verpleegkunde (gez) --- relaties (gez) --- sociale psychologie (gez) --- psychologie, sociaal --- Psychologie --- levenskunst --- #GGSB: Psychologie --- 301.15 --- 159.94 --- 159.93 --- Sociale pedagogie - Agogie --- Communicatie ; algemeen --- Algemene psychologie - overige onderwerpen --- relatietherapie --- persoonlijkheidspsychologie --- Agologie --- Pedagogiek --- Empathie --- Sociologie --- 316.4 --- Communicatie --- 316.6 --- Omgangskunde --- Relatie --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- algemene psychologie - overige onderwerpen
Choose an application
Zien is meestal heel gewoon. Beelden wekken echter ook emotiesop - soms zijn ze ook gewoon 'mooi'. Beeldende kunst weet mensen zelfs vaak in esthetische verrukking te brengen. Hoe komt die verbinding tussen buitenwereld en innerlijke emotie tot stand ? Zien is meestal heel gewoon. Vormen, kleuren, diepte, beweging, het hoort er allemaal bij, en is heel nuttig in een mensenleven. Maar er is meer. Kijken en zien laten ons niet koud. Beelden wekken ook emoties op, of zijn 'gewoon' mooi. Enbeeldende kunst weet mensen vaak in esthetische verrukking te brengen. Er worden miljoenen neergeteld voor oude en jonge meesters. Wat zit daar achter? Hoe komt die verbinding tussen buitenwereld en innerlijke emotie tot stand? De auteurs van Beeldende kunst en onze hersenen hebben dergelijke vragen onderzocht, als wetenschapper, en lichten indit boek een tipje van de sluier. Ons vermogen tot visuele waarneming blijkt ingewikkeld in elkaar te zitten. Onze zintuigen en hersenen toveren ons een wereld van schijn en werkelijkheid voor. Dit rijk met kunstwerken en verhelderende schema's geïllustreerde boek geeft een diep inzicht in de wijze waarop de visuele beleving van beeldende kunst tot stand komt.
Art --- kunstpsychologie --- Affective and dynamic functions --- Physiology of nerves and sense organs --- Kunstpsychologie --- Zien --- psychologie --- Kunst ; psychologie --- Visuele waarneming --- hersenen --- kunst --- visuele waarneming --- 415 --- 600.9 --- 606.1 --- 612.82 --- 612.84 --- 612.843.31 --- TV --- beeldende kunst --- emoties --- film --- fotografie --- geestelijke vermogens --- geneeskunde --- kinderen --- kleuren --- kleurwaarneming --- mentale beelden --- neurobiologie --- neurofysiologie --- neurologie --- neuropsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- perspectief --- schilderkunst --- waarnemen --- zien --- zintuigen --- 720 --- kunst (gez) --- 159.937 --- 612.8 --- 75 --- Hersenen : werking --- Kunst : waarneming --- Algemene psychologie --- Overige onderwerpen (menskunde) --- Neurologie --- Kunstpsychologie. --- psychologie. --- Psychologie.
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|