Narrow your search

Library

KBR (3)

UGent (3)

ULB (2)

EHC (1)

KU Leuven (1)

RoSa (1)

UAntwerpen (1)

ULiège (1)

UNamur (1)


Resource type

book (5)


Language

Dutch (3)

French (2)


Year
From To Submit

1999 (5)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Intercultureel onderwijs in antiracistisch perspectief : een stap vooruit of een brug te ver ?
Authors: --- ---
Year: 1999 Publisher: Brussel : School Zonder Racisme,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Taal in de klas
Authors: ---
ISBN: 9025495656 Year: 1999 Publisher: Amsterdam/Antwerpen : Contact,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dat meisjes en jongens verschillend worden benaderd door hun docenten, vrouwen en mannen, is een recent ontdekt feit met verstrekkende gevolgen. Taal in de klas laat zien wat er op school over het algemeen van jongens en meisjes wordt verwacht, hoe dat tot uiting komt in het soort en het aantal keren dat jongens en meisjes aan het woord komen in de klas. Het toont ook aan welke uitwerking dat heeft op de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en op hun schoolprestaties. Docenten, hoe geëmancipeerd ook, blijken onbewust meisjes minder uit te dagen en meer in bescherming te nemen. Jongens krijgen meer op hun kop, maar ze krijgen ook meer en vooral interessantere beurten. Op basis van experimenteel onderzoek met een feedbacksysteem dat inzicht verschaft in de communicatiepatronen op school, geven de auteurs suggesties waarmee leerkrachten, ouders en jongeren stereotiepe verwachtingspatronen kunnen doorbreken. De laatste jaren is er nationaal en internationaal onderzoek gedaan naar de vraag of leerkrachten met hun taalgedrag onderscheid maken tussen meisjes en jongens. Hieruit blijkt dat jongens en meisjes wel degelijk verschillend worden benaderd door hun docenten, zowel mannen als vrouwen. Dit heeft verstrekkende gevolgen. Taal in de klas laat zien wat er op school over het algemeen van jongens en meisjes wordt verwacht, hoe dat tot uitdrukking komt in het soort en aantal beurten dat jongens en meisjes in de klas krijgen en wat hiervan de gevolgen zijn voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en hun schoolprestaties. Op basis van experimenteel onderzoek doen Dora Dolle-Willemsen en Agnes Verbiest in dit boek suggesties aan leerkrachten, ouders en jongeren om het stereotiepe, aan sekse gerelateerde verwachtingspatroon te doorbreken.

Philosophie de l'éducation : questions d'aujourd'hui : l'école et la cité
Author:
ISBN: 2738479243 9782738479242 Year: 1999 Volume: *3 Publisher: Paris Montréal L'Harmattan

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Burgerdeugd [Opvoeding tot ] --- Burgerzin [Opvoeding tot ] --- Civics --- Civics [American ] --- Civisme -- Éducation --- Education and sociology --- Education--Sociologie --- Education--Sociology --- Educational sociology --- Enseignement de la citoyenneté --- Enseignement et sociologie --- Enseignement et société --- Instruction civique --- Maatschappij en onderwijs --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijs en sociologie --- Onderwijs--Sociologie --- Onderwijssociologie --- Opvoeding tot burgerdeugd --- Problèmes sociaux dans l'éducation --- Social problems in education --- Sociale problemen in het onderwijs --- Society and education --- Sociologie [Onderwijs] --- Sociologie de l'éducation --- Sociologie et enseignement --- Sociologie van het onderwijs --- Sociology [Educational ] --- Sociology of education --- Société et enseignement --- Staatsburgerlijke opvoeding --- Staatsburgerlijke rechten en plichten in het onderwijs --- Staatsburgers -- Rechten en plichten -- Onderwijs --- Éducation civique --- Éducation du citoyen --- Éducation à la citoyenneté --- Éducation à la citoyenneté démocratique et aux droits de l'homme --- Education --- Citizenship courts --- Cours de citoyenneté --- Philosophy --- Philosophie --- Community and school --- Citizenship --- Social aspects --- Philosophy. --- Study and teaching --- Cours de citoyenneté --- Education - Social aspects - France - Philosophy. --- Community and school - France. --- Citizenship - Study and teaching - France.


Book
Universalité, diversité, sujet dans l'espace pédagogique
Author:
ISBN: 2738479367 Year: 1999 Volume: *2 Publisher: Paris Montréal L'Harmattan

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Aanleren -- Psychologie --- Apprentissage -- Aspects psychologiques --- Apprentissage -- Psychologie --- Apprentissage [Psychologie de l' ] --- Approche interculturelle de l'éducation --- Ecole pluraliste --- Education [Intercultural ] --- Education and sociology --- Education--Sociologie --- Education--Sociology --- Educational psychology --- Educational sociology --- Enseignement et sociologie --- Enseignement et société --- Enseignement interculturel --- Enseignement multiculturel --- Enseignement pluraliste --- Intercultural education --- Intercultureel onderwijs --- Learning -- Psychological aspects --- Learning [Psychology of ] --- Leerpsychologie --- Leren -- Psychologie --- Maatschappij en onderwijs --- Multicultural education --- Multicultureel onderwijs --- Onderwijs [Intercultureel ] --- Onderwijs [Multicultureel ] --- Onderwijs [Pluralistisch ] --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijs en sociologie --- Onderwijs--Sociologie --- Onderwijspsychologie --- Onderwijssociologie --- Pluralisme dans l'enseignement --- Pluralisme in het onderwijs --- Pluralistisch onderwijs --- Pluralistische school --- Pluralité culturelle dans les systèmes éducatifs --- Problèmes sociaux dans l'éducation --- Psychologie de l'apprentissage --- Psychologie de l'éducation --- Psychologie pédagogique --- Psychology of learning --- Psychopedagogie --- Psychopedagogy --- Psychopédagogie --- Pédagogie expérimentale --- Pédagogie interculturelle --- School [Pluralistische ] --- Social problems in education --- Sociale problemen in het onderwijs --- Society and education --- Sociologie [Onderwijs] --- Sociologie de l'éducation --- Sociologie et enseignement --- Sociologie van het onderwijs --- Sociology [Educational ] --- Sociology of education --- Société et enseignement --- Éducation en milieu interculturel --- Éducation interculturelle --- Éducation interethnique --- Éducation multiculturelle --- Education --- Sciences de l'éducation --- Study and teaching --- Sciences de l'éducation --- Educational psychology. --- Educational sociology. --- Learning, Psychology of. --- Multicultural education.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by