Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
In dit onderzoek gaat de aandacht naar het opvoedingsgebeuren in gezinnen die in situaties van sociale achterstelling en uitsluiting, en dus met sterk verminderde kansen (moeten) leven, en dit meestal sinds verschillende generaties. De auteurs laten de direct betrokkenen, de ouders zelf, aan het woord over kansarmoede en opvoeding. Enkele thema's uit de gesprekken: de eigen kindertijd en jeugd en de betekenis hiervan voor het heden, het gezin als bron van steun en haard van conflicten, onderwijs en naar school gaan, pedagogische inzichten en opvattingen, bronnen van sociale steun bij de opvoeding, de plaatsing van kinderen, formele steun en hulpverlening, oriëntatie op de toekomst.
316.344.7 --- 376.6 --- #GBIB:IDGP --- #PBIB:2001.4 --- #PBIB:gift 2001 --- Academic collection --- #A0307A --- 666.1 Kansarmoede --- #KVHB:Kansarmoede --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Pedagogie --- 307.3 --- Gezinnen --- Kansarmoede --- Opvoeding --- gezin --- kansarmoede --- pedagogiek --- 364.2 --- Hulpverlening --- Onderwijs --- Opvoedingsondersteuning --- 025049.jpg --- Kansarmoede: onderwijs --- Onderwijssociologie --- gezinsopvoeding --- kansarmen, onderwijs --- kansarmoedebestrijding --- 316.344.7 Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts --- Kansarmen. Marginalen. Randgroepen. Outcasts --- Onderwijs aan speciale sociale groepen --- Sociologie van de welvaart --- 37.018 --- 377 --- 339.1 --- 339.13 --- Kansarme jeugd. --- Opvoeding. --- Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Educational sciences --- Social problems --- opvoeding --- orthopedagogiek --- Sociale problemen --- Pedagogiek --- Gezinnen : opvoeding --- 37.018.1 --- Sociale uitsluiting --- Opvoeding en onderwijs --- Opvoedingsproblemen --- Onderwijskansen --- 370 --- Opvoedingsprobleem
Choose an application
Bejaardenzorg --- Emploi --- Soins aux personnes âgées --- Soins à domicile --- Thuiszorg --- Werkgelegenheid --- Academic collection --- 362.14 --- 331.626.1 --- tewerkstelling van kansarmen --- thuiszorg --- thuisgezondheidszorg - extra-murale gezondheidzorg - wijkverpleging --- tewerkstellingspolitiek - werkgelegenheidsbeleid --- 331.63 --- 362.1
Choose an application
Het lokaal Permanent Armoede Overleg (PAO) werd in het OCMW van Genk ontwikkeld als een instrument om gecordineerde hulpverlening, n van de vijf basisprincipes van maatzorg - een methodiek voor de begeleiding van kansarmen - concreet gestalte te geven. Na acht jaar praktijkervaring met PAO gaf het OCMW van Genk het HIVA de opdracht de theoretische basis voor dit overleginstrument verder te verdiepen. Op basis van een literatuurstudie, die zowel binnen- als buitenlandse referenties omvat, wordt het PAO in deze publicatie ingebed in een brede traditie van casemanagement en zorgcordinatie. Enerzijds is casemanagement een cordinatiemechanisme of een systeemoplossing voor samenwerkingsvraagstukken in het afstemmen van vraag en aanbod binnen de hulpverlening. Anderzijds is het belang van casemanagement vooral op te vatten als een zorginhoudelijke ontwikkeling die een nieuwe benaderingswijze van de hulpvrager voorstelt. Deze 'andere' benadering stelt de zelfbepaling en de emancipatie van de clint voorop en introduceert op deze wijze een omslag van een aanbodgestuurde naar een vraaggestuurde benadering van de hulpverlening. Zo stelt deze literatuurstudie het PAO voor de uitdaging zich verder te ontwikkelen tot een vraaggestuurd clintoverleg, met - in de filosofie van maatzorg - aandacht voor deze cruciale zorginhoudelijke vernieuwing die de vragen, de beleving en de krachten van de armen als vertrekpunt neemt Inhoudsopgave : -- Hoofdstuk 1: Situering en onderzoeksvragen 1 Een stukje historiek 2 Een terugblik : 8 jaar PAO-ervaring in Genk 3 Het succes als mogelijke valkuil ... 4 Een nieuwe onderzoeksopdracht 5 Het onderzoeksontwerp en -verloop -- Hoofdstuk 2: Wat is casemanagement? 1 Casemanagement: een term die verschillende ladingen dekt 2 Definities van casemanagement en zorgcordinatie 3 Hoe is casemanagement ontstaan? 4 Casemanagement als zorginhoudelijke ontwikkeling 5 Casemanagement als systeemoplossing 6 Niveaus van cordinatie 7 Overzicht van de vijf basistaken van casemanagement 8 Terminologie -- Hoofdstuk 3: Taken van het casemanagement 1 Assessment 2 Planning 3 Linking 4 Monitoring 5 Evaluatie -- Hoofdstuk 4: Modellen van casemanagement 1 Enkele modellen van casemanagement 2 De criteria achter deze modellen 3 Voor welk systeem kiezen? -- Hoofdstuk 5: Het lokaal permanent armoede overleg (PAO) in Genk 1 Het PAO concreet 2 Het PAO in de praktijk: een casus 3 Het PAO in cijfers 4 Het PAO gevalueerd -- Hoofdstuk 6: Staalkaart initiatieven clintoverleg 1 OCMW Leuven 2 OCMW Kortrijk 3 OCMW Mol 4 OCMW Heusden-Zolder 5 OCMW Maasmechelen 6 Welzijnsconferentie provincie Limburg 7 Bij wijze van besluit -- Hoofdstuk 7: Clinten aan het woord over clintoverleg 1 Clinten aan het woord over de PAO's in Genk 2 Clinten aan het woord over de PAO's in Leuven 3 Ervaringen van clinten, verzameld naar aanleiding van de Welzijnsconferentie van provincie Limburg 4 Ervaringen en aanbevelingen vanuit de vrouwenwerking 't Ogenblik in Gent 5 Ervaringen en aanbevelingen vanuit De Keeting in Mechelen 6 Aandachtspunten voor het clintoverleg vanuit clintperspectief -- Hoofdstuk 8: Van PAO tot vraaggestuurd clintoverleg 1 Maatzorg als vertrekpunt 2 De nieuwe uitdaging: clintoverleg als systeemoplossing n zorginhoudelijke ontwikkeling 3 Vraaggestuurd clintoverleg vanuit de maatzorgvisie
Kansarmen --- Maatschappelijk werk --- Maatzorg. --- Zorgcoördinatie. --- Hulpverlening --- Genk. --- Methodiek. --- Sociology of social care --- case management --- PHL-Healthcare 13 --- maatschappelijke dienstverlening --- hulpverlening --- armoedebegeleiding --- #SBIB:316.8H30 --- Academic collection --- 321.3 --- OCMW --- armoede --- clientoverleg --- methodiek --- zorgcoördinatie --- armoedebestrijding --- casemanagement --- kansarmoede --- maatzorg --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Methodiek --- 339.13 --- 361.03 --- 339.1 --- 361.1 --- Welzijnszorg --- Organisatie --- Casemanagement --- Dienstverlening --- Armoedebeleid --- Zorg- en welzijnssector
Choose an application
Hulpverleners die met kansarme hulpvragers werken, komen vaak in een moeilijk spanningsveld terecht. Enerzijds willen ze deze hulpvragers op een respectvolle en verantwoorde manier begeleiden en ondersteunen. Anderzijds willen ze de hulpvragers niet (te) afhankelijk maken van de hulpverlening en hen zoveel mogelijk voor zichzelf laten zorgen. Nu onze samenleving steeds complexer wordt en alsmaar hogere eisen stelt, komt dit evenwicht nog meer onder druk te staan. Kansarmen dreigen nog meer verloren te lopen in het doolhof van diensten en voorzieningen. De nieuwe ontwikkelingen in onze samenleving lijken aan hen voorbij te gaan.
kansarmoede --- Kansarmen --- Sociale agogiek --- Hulpverlening. --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Sociology of social care --- cliënt-hulpverlener relatie --- maatschappelijke hulpverlening --- OCMW (Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn) --- armoedebestrijding --- hulpverlening --- Social welfare methods --- Academic collection --- #SBIB:316.8H30 --- #SBIB:316.8H21 --- OCMW --- arbeid --- armoede --- maatschappelijk werk --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Welzijnsorganisatie: probleemgerichte sociale dienstverlening (OCMW) --- #SBIB:316.8H15 --- #SBIB:316.8H22 --- #A0110A --- 666.1 Kansarmoede --- 321.3 --- gezinsproblemen --- sociale wetenschappen --- thuishulp --- 307.3 --- 460.7 --- ambulante hulpverlening --- contextuele therapie --- empowerment --- maatzorg --- multi-probleem gezinnen --- thuisbegeleiding --- Empowerment (zelfbeschikking) --- Kansarmoede --- Multi-problem gezin --- armoede (gez) --- 364.046 --- Empowerment --- Hulpverlening --- Kenmerken --- Thuisbegeleiding --- gezinszorg --- thuiszorg --- bemoeizorg --- gezinsbegeleiding --- probleemgezin --- sociaal-cultureel werk, kansarme jongeren --- systeemtheorie --- welzijnswerk, methoden --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Methodiek --- Sociologie van de welvaart --- Hulpverlenende instanties --- 361.2 --- 392.5 --- 339.1 --- 361.1 --- 374.3 --- 301 --- Armoede --- Maatzorg --- kansarmen --- psychosociale problemen --- graduaat orthopedagogie
Choose an application
Hoe het sociaal-cultureel werkveld kan bijdragen aan maatschappelijke betrokkenheid illustreren acht praktijkvoorbeelden in vier thema's: sociale uitsluiting en armoede, toegang tot kennis bewerkstelligen, maatschappelijke betrokkenheid vergroten en sociaal leren.(Bron: achterflap)
Maatschappelijke vorming --- Burgerschap --- #A0111A --- 660 Welzijn --- sociaal bewustzijn --- sociaal engagement --- sociaal-cultureel werk --- sociale vorming --- verenigingsleven --- 301.18 --- 374 --- Kansarmen --- Maatschappelijke betrokkenheid --- Sociaal leren --- Sociaal-cultureel werk --- Sociale agogiek --- Verenigingsleven --- Vlaanderen --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening --- sociologie --- Maatschappelijke betrokkenheid. --- Sociaal leren. --- Sociaal-cultureel werk. --- sociaal-cultureel werk. --- Vlaanderen. --- welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- sociologie. --- Welzijnswerk en maatschappelijke dienstverlening. --- Sociologie. --- sociale uitsluiting --- maatschappelijke betrokkenheid --- groepspsychologie --- psychologie van groepen --- Sociology of cultural policy --- Community organization --- sociale participatie
Choose an application
2 p.
Arbeids- en organisatiepsychologie --- Arbeidsmarkt. --- arbeidsmarkt --- Labour market --- Information systems --- Flanders --- #SBIB:316.334.2A300 --- #SBIB:021.GIFTSOC --- ICT --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 691 Informatiebeleid --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Informatietechnologie 681.3:60 --- Telecommunicatie 621.39 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- BE / Belgium - België - Belgique --- 332.630 --- Internet --- arbeid --- arbeid, invloed technologie --- informatica --- informatietechnologie --- telewerk --- werkgelegenheid --- werkloosheid --- Vlaanderen --- arbeidsmobiliteit --- arbeidstijd --- tewerkstelling van allochtonen --- tewerkstelling van kansarmen --- tewerkstellingspolitiek --- Arbeidssociologie: arbeidsmarkt en werkloosheid: algemeen --- Strijd tegen de werkloosheid: algemeen. Theorie en beleid van de werkgelegenheid. Volledige werkgelegenheid. --- 493.8 --- 331.6 --- 331.8 --- 331.63 --- 331.66 --- Arbeidsmarkt --- Tewerkstellingsbeleid --- Informatietechnologie --- Strijd tegen de werkloosheid: algemeen. Theorie en beleid van de werkgelegenheid. Volledige werkgelegenheid --- IT --- Emigratie
Choose an application
#SBIB:021.GIFTSOC --- Antwerpen (493.1) --- economische indicatoren --- overheid, plaatselijk --- arbeidsmobiliteit --- arbeidstijd --- tewerkstelling van allochtonen --- tewerkstelling van kansarmen --- tewerkstellingspolitiek --- 331.8 --- arbeidsmarkt. --- Arbeidsmarkt. --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A300 --- arbeidsmarkt --- werkgelegenheid --- steden --- #A0301A --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Gemeenten / Steden 352 --- Regionale economie 332.1 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- BE / Belgium - België - Belgique --- 332.630 --- arbeid --- economische politiek --- statistiek --- werkloosheid --- Vlaanderen --- Arbeidssociologie: arbeidsmarkt en werkloosheid: algemeen --- Strijd tegen de werkloosheid: algemeen. Theorie en beleid van de werkgelegenheid. Volledige werkgelegenheid. --- 493.8 --- 331.6 --- 331.63 --- 331.66 --- Labour market --- Flanders --- Arbeids- en organisatiepsychologie --- Strijd tegen de werkloosheid: algemeen. Theorie en beleid van de werkgelegenheid. Volledige werkgelegenheid
Choose an application
In tien hoofdstukken maakt dit boek een balans op van de uitdagingen waarvoor leerkrachten in de basisschool geplaatst worden. Elk hoofdstuk behandelt één bepaalde kwestie, met veel aandacht voor de hoe-vragen. Hoe reageer ik best, hoe bepaal ik mijn positie, hoe bereik ik het resultaat dat ik wens, hoe deel ik in een team mijn zorgen? De rode draad doorheen die hoofdstukken is preventie.
Sociale agogiek --- Handboeken en inleidingen. --- faalangst --- Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- sociale problemen --- zelfdoding --- Social problems --- armoede --- Educational psychology --- druggebruik --- onderwijs --- pedagogische psychologie --- kindermishandeling --- pesten --- preventie --- basisonderwijs --- pesterijen op school --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- sociale opvoeding --- #PBIB:+105.10 --- #PBIB:+105.20 --- #PBIB:+105.82 --- #PBIB:+105.93 --- #PBIB:+105.95 --- #PBIB:+105.96 --- #PBIB:+107.22 --- #PBIB:+107.31 --- #PBIB:+110.10 --- #A0106A --- 122 Criminaliteit --- 663 Jeugd --- 772 Basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Preventie --- #KVHB:Schoolproblemen --- anders zijn --- belonen en straffen --- drugs --- kansarmoede --- participatie --- zelfmoord --- 474.22 --- Anders zijn --- Belonen --- Drugs --- Faalangst --- Geweldloze opvoeding --- Inspraak --- Jeugdzorg --- Kansarmen --- Kindermishandeling --- Onderwijsstijlen --- Pesten --- Sociale opvoeding --- Straffen --- Zelfdoding (Zelfmoord) --- jeugdzorg --- Armoede --- Basisonderwijs --- Druggebruik bij jongeren --- Kansarme kinderen --- Kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- Participatie --- Preventie --- Schoolproblemen --- Straffen in de opvoeding --- Zelfdoding bij jongeren --- Zelfdoding --- 432 )* THEORETISCHE OPVOEDKUNDE --- 474.9 --- basisonderwijs : preventie (ler) --- belonen --- drugs (ler) --- faalangst (ler) --- geweldloos opvoeden (ler) --- geweldloze opvoeding --- kansarmoede (ler) --- kindermishandeling (gez) --- participatie (ler) --- pesten (ler) --- straffen --- verschillen --- zelfmoord (ler) --- 37.06 --- Geweld --- Kansarmoede --- Zelfmoord --- 474.23 --- Drugs : preventie --- Geweldloosheid --- Kindermishandeling : preventie --- Leerlingen : participatie --- Pesten : basisonderwijs --- Zelfdoding : preventie --- drugs: didactiek lagere school --- geweldloos opvoeden --- intercultureel onderwijs: lagere school --- preventie: lagere school --- 361.01 --- 371.1 --- 371.21 --- 159.94 --- 37.03 --- 343.62 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Gelijkheid van kansen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Lichamelijke gezondheid van leerlingen : Alcohol en drugs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Faalangst --- Onderwijs :Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Zelfmoord --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : problemen thuis --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Pesten --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Intercultureel onderwijs --- Beloningen --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Uitsluiting --- Verslaving --- Diversiteit --- Onderwijsstijl --- Beloning --- Straf --- Kansarme --- Gokken --- Internet --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|