Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Met evaluatie-onderzoek wordt gewoonlijk bedoeld het onderzoek naar het effect van een beleidsmaatregel. Dit boek behandelt het onderwerp echter veel completer. Ook het met behulp van wetenschappelijke theorieën ontwerpen van een interventie (een beleidsmaatregel, een therapie) en het op de voet volgen van een interventie (proces-evaluatie) krijgen uitvoerig aandacht. En bij effect-evaluatie gaat het om niet één, maar vaak om vele effecten; ook de onbedoelde... De auteur brengt de veelheid aan termen en opvattingen terug tot overzienbare proporties. De nadruk ligt op de basismethodologie: wat willen we eigenlijk weten, welke vragen kunnen we oplossen, en op welke manier, en op welke vragen moeten we het antwoord voorlopig schuldig blijven. Het boek vermijdt de bekende valkuil van de keuze voor een kwalitatieve of een kwantitatieve aanpak. In het boek klinkt de boodschap door dat bij vrijwel elk evaluatieprobleem in de maatschappelijke praktijk niet één aanpak of techniek afdoende is, maar dat het object van onderzoek tegelijkertijd vanuit diverse invalshoeken en met uiteenlopende databronnen moet worden benaderd. Richtinggevend is het centrale methodologische thema dat onderzoek, mits goed ontworpen en uitgevoerd, kan leiden tot een grotere plausibiliteit van uitspraken over effecten van beleidsinstrumenten. Recensie Evaluatieonderzoek is momenteel de meeste gebruikte vorm van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. De snelle groei op veel verschillende terreinen heeft inmiddels geleid tot zeer uiteenlopende benaderingen. In dit boek maakt de auteur de lezer wegwijs in de wirwar van evaluatiemethoden en -technieken. De auteur heeft een gevestigde naam in de wereld van de methoden en technieken van sociaal-wetenschappelijk onderzoek. De hoofdstukken gaan in op de driedeling tussen plan-, proces- en productevaluatie, typen interventies, de rol van verschillende actoren en hun belangen, causale interpretatie, representativiteit en generaliseerbaarheid en bruikbaarheid. Bevat een uitgebreide literatuurlijst van zo'n driehonderd titels. Verschillende hoofdstukken zijn voorzien van een groot aantal noten waarmee men de weg in de vakliteratuur over een specifiek onderwerp kan vinden. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een lijst van kernbegrippen. Een gezaghebbend methodologisch handboek voor empirisch evaluatieonderzoek. Aan te bevelen aan sociaal-wetenschappelijke onderzoekers en beleidsmedewerkers.
Choose an application
druk van twee artikels uit de 'Praktijkgids voor de basisschool": - Goed toetsen en beoordelen, hoe doe je dat? / Eric Meurisse - Formatieve evaluatievormen voor Nederlands / Ides Callebaut
474.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Evaluatie --- Lager onderwijs --- Schrijven --- Taalgebruik --- 454.4 ) Evaluatie --- evaluatie (ler) --- evaluatie --- toetsen --- Evalueren: lagere school --- Toetsen --- Nederlands --- Toets --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|