Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Kennis over onderwijs : inleiding in praktijk en theorie van het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9001605443 Year: 2003 Publisher: Groningen/Houten Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Kennis over onderwijs behandelen de auteurs thema's die direct ontleend zijn aan de praktijk van het werk in het basisonderwijs. Dat doen zij aan de hand van een fictieve basisschool, die in hoofdstuk 1 beschreven wordt. Deze casus geeft de docent in spe stof tot nadenken: wat zou een leraar in deze school moeten weten over algemene pedagogisch-onderwijskundige thema's om zijn werk op deze school adequaat te kunnen doen? De thema's worden telkens op drie niveaus uitgewerkt: de groep, de school en de omgeving. De thema's worden steeds uitgewerkt in de context van de fictieve school, maar ook gerelateerd aan 'echte' praktijksituaties. Aan het eind van het boek komen nog een aantal aansprekende nieuwe praktijktheorieën aan bod: meervoudige en emotionele intelligentie en 'brain-based teaching'. Kennis over onderwijs vormt samen met Ontwerpen van onderwijs en Opvoeden in het onderwijs een drieluik. De delen zijn samen of los te gebruiken.


Book
Competentiegerichte kennisontwikkeling : didactiek en leren in competentiegerichte leeromgevingen
Author:
ISBN: 9024416566 Year: 2003 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt de stelling ingenomen dat competent handelen in kennisintensieve beroepen een zekere kennisbasis veronderstelt. Dit vraagt in praktijkgerichte cursussen om kennisontwikkeling. De auteur is er van overtuigd dat aangereikte informatie niet alleen gebruikt moet kunnen worden in de beroepsuitoefening maar ook een persoonlijke betekenis voor cursisten moet hebben. Mensen leren nu eenmaal niet graag als ze 'niets'met het onderwerp hebben. In vijf domeinen worden vanuit een theoretisch kader mogelijkheden aangereikt om de kennisontwikkeling van cursisten om te zetten in zichtbaar handelen. In het eerste domein wordt aangegeven op welke wijze motieven van cursisten en docenten zijn te expliciteren. In het tweede domein wordt duidelijk op welke wijze cursisten aandachtig blijven tijdens het onderwijs en studieproces. In het derde domein wordt vervolgens ingegaan op efficiënt en effectief verlopende informatieverwerkingsprocessen. In het vierde domein wordt uitgelegd op welke wijze cursisten persoonlijke kennis kunnen ontwikkelen en in het vijfde domein wordt tenslotte aangegeven op welke wijze deze persoonlijke kennis effectief gebruikt kan worden in de beroepspraktijk. De domeinen zijn aan de hand van kernvragen in een centraal schema weergegeven. Het boek is voorzien van voorbeelden, vragen en praktische aanwijzingen voor de opleidingspraktijk. In elk hoofdstuk is een inleiding, een kern en een samenvatting met bijbehorende checklist opgenomen.


Book
Onderwijskunde : een kennisbasis voor professionals
Authors: ---
ISBN: 9001545335 9789001545338 Year: 2003 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is vrijwel volledig opnieuw geschreven editie van de eerste uitgave uit 1995. In deze editie zijn bovendien enkele deelterreinen van de onderwijswetenschappen opgenomen die in de eerste ontbraken, zoals onderwijssociologische thematieken, onderwijsbeleid van de overheid en ICT in het onderwijs. Daarnaast zijn deelterreinen anders gegroepeerd; zo zijn bijvoorbeeld didactische werkvormen en curriculumproblematiek geïntegreerd in een hoofdstuk over leeromgevingen.

Keywords

Education --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- onderwijs --- Didactic strategies --- Teaching --- Didactics --- Academic collection --- #GROL:SEMI-371.01 --- #GSDBP --- #PBIB:2000.2 --- #PBIB:2001.1 --- #PBIB:2003.4 --- #PBIB:2004.1 --- #PBIB:gift 2003 --- #PBIB:gift 2004 --- #PEDA *1 --- #PEDA *1.3 --- 371.01 --- 454 ) Didactiek - algemeen --- assessment --- computers --- differentiatie --- docenten --- evaluatie --- ICT --- leerlingen --- leeromgevingen --- leerprocessen --- leraren --- onderwijskunde --- school --- 450.4 --- Assessment --- Competentie --- Computer --- Curriculum --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- IKZ-onderwijs --- Klas --- Leerkracht --- Leerling --- Leeromgeving --- Leerproces --- Leerstijlen --- Leerstrategieën --- Leren --- Media --- Media-onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijskunde --- School --- onderwijsvernieuwing --- 371 --- Didactische evaluatie --- Klasmanagement --- Kwaliteitszorg --- Leerlingkenmerken --- Leerprocessen --- Leraren --- Lerarenopleiding : CVO --- didactiek --- leerpsychologie --- onderwijsorganisatie --- onderwijspolitiek --- onderwijssociologie --- 454 --- Didactiek --- Didactiek (Vakdidactiek) --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Integrale kwaliteitszorg --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Onderwijs en maatschappij --- Onderwijssociologie --- Professionele ontwikkeling --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- (zie ook: fysica (computer)) --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- (zie ook: interactief leren) --- 371.3 --- 67 --- 159.95 --- 371.1 --- Didactiek; algemeen --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- onderwijsbeleid --- overheid --- ICT in het onderwijs --- didactische werkvormen --- Leerplannen --- Maatschappij --- 370 --- Leraar --- Didactische werkvorm --- Leerplan --- Nederland --- Kust --- Directie


Book
Competentiegerichte leeromgevingen : deel 2
Authors: --- --- ---
ISBN: 9051895852 Year: 2003 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek beoogt een duidelijk beeld te geven van competentiegericht onderwijs, aanwijzingen te geven om traditioneel vakgericht curriculum om te bouwen tot een competentiegericht curriculum, mogelijkheden voor het creeërenvan krachtige praktijkgericht leer- en toetsomgevingen aan te bieden en de betekenis van ICT en een elektronische leeromgeving voor een compettentiegericht curriculum aan te geven

Keywords

Arbeids- en organisatiepsychologie --- Personeelsbeleid en -opleiding. --- Leeromgeving. --- Onderwijskunde. --- Competentiegericht onderwijs. --- Competentieleren. --- Human resource management(=HRM). --- Overheidsmanagement: personeel. --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of higher education --- onderwijsvernieuwing --- School management --- Didactic strategies --- competentiemanagement --- didactiek --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- Onderwijsvernieuwing --- Competentiemanagement --- Bedrijfsopleidingen --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Onderwijs en arbeidsmarkt --- hoger onderwijs --- Competentiegericht opleiden --- #SBIB:35H2103 --- #SBIB:35H303 --- #SBIB:IO --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Management --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 360 --- 489 --- competenties --- economie --- leeromgeving --- management --- onderwijs --- 371.39 --- 489.4 --- Competentiegericht onderwijs --- Competentieleren --- Leeromgeving --- beroepsopleiding --- competentiegericht onderwijs --- competentiegerichte leeromgeving --- competentiegerichte toets --- elektronische leeromgeving --- 371.3 --- 378 --- Personeelsmanagement bij de overheid: vorming en opleiding --- Organisatieleer: mensen --- Hoger onderwijs; algemeen --- 454.21 --- ICT --- curriculum vitae --- 454.21 ) Projectonderwijs --- projectonderwijs --- Competentiegericht onderwwijs --- D40943.jpg --- Didactische werkvormen --- onderwijspsychologie --- Nederland --- competentiegericht leren --- 331.36 --- 331.5 --- 378:331 --- 450.46 --- Competenties --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- arbeidsmarkt --- leren leren --- onderwijsonderzoek --- politieke sociologie --- zelfstudie --- 454.2 --- competentie (ler) --- Leerpsychologie --- Leren --- opleiding --- virtueel bedrijf --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- hogescholen en de bedrijfswereld --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Arbeidsmarkt --- Personeelsmanagement --- Motivatie --- Opvoeding en onderwijs --- Innovatie --- Leermethoden --- Leermiddelen --- 370.02 --- Bedrijfsopleiding --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leermethode --- Leermiddel --- Competentie --- Pedagogie --- 20e eeuw

Listing 1 - 4 of 4
Sort by