Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
De Clim-wijzer is een algemene handleiding met een korte uiteenzetting over de historiek van CLIM, een toelichting bij de didactiek en een verklaring van het gebruikte jargon. hierin vindt de leerkracht tips, schema's en voorbereidende oefeningen om de methode met succes in de klas te realiseren. De unieke plaats van de leerkracht binnen CLIM wordt uitvoerig en praktisch uit de doeken gedaan.
Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; didactiek --- 476.1 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Intercultureel onderwijs --- Wereldoriëntatie --- 476 --- Interculturele opvoeding --- Schoolbooks - Didactic material --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs ; didactiek
Choose an application
Tussendoelen beginnende geletterdheid; een leerlijn voor groep 1 tot en met 3 beschrijft in hoofdlijnen welke tussendoelen en welke leer- en onderwijsactiviteiten leerkrachten en leerlingen in de groepen 1 tot en met 3 kunnen nastreven en uitvoeren. Met behulp van de leerlijn krijgt de leerkracht een duidelijk beeld van de ontwikkeling die kinderen in de opeenvolgende jaren op het gebied van beginnende geletterdheid doormaken. Tien tussendoelen voor beginnende geletterdheid staan centraal, voorzien van tips over de wijze waarop de school deze in de klas op gang kan brengen.
talenonderwijs --- Didactics of Dutch --- Didactics of Kindergarten --- 475.1 --- basisonderwijs : didactiek : lezen (ler) --- basisonderwijs : didactiek : schrijven (ler) --- basisonderwijs : didactiek : spelling (ler) --- basisonderwijs (ler) --- doelstellingen (ler) --- taalonderwijs : didactiek (ler) --- 471.41 --- 475.2 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Begrijpend lezen --- Functionele geletterdheid --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerdoelen --- Leerlijnen --- Lezen --- Ontluikende geletterdheid --- Schrijven --- Taalbewustzijn --- Technisch lezen --- Beginnende geletterdheid --- Taal en verbale expressie --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid)
Choose an application
Didactische handleiding voor leerkrachten in het basisonderwijs.
471.41 --- 475.2 --- 475.24 --- Basisonderwijs --- Differentiatie --- Evaluatie (Beoordeling) --- Instructie --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Nederlands --- Schrijven --- Stellen --- Taal en verbale expressie --- Taalonderwijs Nederlandse taal --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- stellen --- Stellen ; basisonderwijs ; didactiek --- Stellen ; basisonderwijs --- 475.25 --- Nederlands; ba.o. --- Schrijven; ba.o. --- Schrijven ; basisonderwijs ; didactiek --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- taal --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Kleuteronderwijs --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Taal --- Taaldidactiek --- Schoolbooks - Didactic material --- Taalonderwijs; Nederlandse taal --- Nederlands; ba.o --- Schrijven; ba.o --- basisonderwijs --- didactiek van het Nederlands
Choose an application
'Meetkunde' is net als 'metend rekenen' een domein bij uitstek voor toepassings- of realiteitsgerichte wiskunde. Eenvoudiger gezegd: het kan voor leerlingen een bijzonder motiverende vorm van wiskunde zijn omdat ze veel aanzetten en toepassingen meteen herkennen. Dat is niet altijd zo geweest in de voorbije decennia. Maar de nieuwe eindtermen en leerplannen wiskunde brengen dat functionele en praktische karakter van de meetkunde weer volop naar voor. Die eindtermen en leerplannen staan ook garant voor een duidelijke opbouwende lijn. Dat moet voor de auteurs van Meetkunde ook best zo zijn: een opbouw die meegaat met de psychische ontwikkeling van de leerlingen. Bij de keuze en volgorde van meetkunde-activiteiten laten zij zich veeleer leiden door het niveau of de fase in de denkontwikkeling van de leerlingen dan door de systematiek van het wiskundig systeem. Voor elke ontwikkelingsfase voorzien de auteurs voldoende activiteiten vooraleer ze naar een volgende fase overgaan. Te snel formaliseren leidt tot schijn- of splintervaardigheden. Leerlingen kunnen die vaak niet toegepassen in probleemsituaties omdat een goed inzicht nog ontbreekt. Deze geleidelijke opbouw vanaf de eerste tot en met de laatste jaren van de basisschool wordt in dit boek uiteengezet en onderbouwd met praktijkgerichte voorbeelden. De auteurs kiezen uitdrukkelijk voor een geleide constructie van meetkundekennis en voor een veelzijdige aanpak in de klas: een combinatie tussen de informele én de meer formele en systematische benadering. Kinderen krijgen volop kansen om op zoek te gaan en tegelijk krijgen ze een gestructureerd aanbod, aangepast aan hun ontwikkeling.
Wiskunde --- Basisonderwijs. --- Didactics of mathematics --- Geometry --- geometrie --- Meetkunde ; basisonderwijs ; didactiek --- #KVHB:Meetkunde --- basisonderwijs --- meetkunde --- wiskunde --- 475.4 --- 470 --- Lager onderwijs --- Meetkunde --- Ruimtelijke oriëntatie --- Spiegelen --- Vormleer --- Basisonderwijs --- Meten --- Metend rekenen --- l.o.: didactiek meetkunde (ler) --- 475.55 --- Meetkunde : basisonderwijs --- Meetkunde: didactiek lagere school --- Wiskunde: didactiek lagere school --- 510.3 --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Didactiek --- Didactics of primary education
Choose an application
Globaal gezien bestaat het boek uit twee delen: 1. basale gecijferdheid (rekenen tot 1000 en de verbindingen met het alledaagse leven) en 2. professionele gecijferdheid (het rekenen in de middenbouw en bovenbouw aangevuld met aandacht voor rekendundige en didactische doordenkingen). De delen zijn verdeeld in hoofdstukken op basis van de leerstofdomeinen van reken en wiskunde en herkenbaarheid in de schoolboekjes. Aan elk hoofdstuk is een zelftoets toegevoegd. (Bron: covertekst)
Basisonderwijs --- Rekenen --- Didactiek. --- rekenvaardigheden --- Didactics of mathematics --- Didactics of primary education --- wiskunde --- Teacher education. Teacher's profession --- 475.4 --- Basiskennis (Basisvaardigheden) --- Gecijferdheid --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Wiskunde --- Aftrekken --- Breuken --- Cijferen --- Delen --- Grafieken --- Hoofdrekenen --- Kommagetallen --- Meetkunde --- Meten --- Optellen --- Procenten --- Rekenmachine --- Rekenvaardigheid --- Schatten --- Vermenigvuldigen --- Rekenen ; basisonderwijs ; didactiek --- Wiskunde; ba.o. --- Wiskunde ; basisonderwijs --- Wiskunde; ba.o --- Didactiek --- lerarenopleiding --- wiskundige initiatie --- rekenen --- lager onderwijs
Choose an application
In dit handboek staat leren in onderzoeksactiviteiten in de bovenbouw van het basisonderwijs centraal. De theorie en de praktijk komen aan de orde. Het thematiseren van inhouden uit de wereldoriëntatie en het ontwerpen van betekenisvolle lees-, schrijf- en gespreksactiviteiten is uitgewerkt. Uitgangspunt daarbij is dat de leerlingen actief en intensief meebepalen wat zij leren en hoe precies. Thema en activiteiten worden van hen, waardoor de uitdaging toeneemt en de resultaten verbeteren. Zij verwerven niet alleen noodzakelijke kennis en vaardigheden, maar ontwikkelen zichzelf daarbij als persoon en verantwoordelijke groepsgenoot.
WO (wereldoriëntatie) --- Nederlands --- Didactics of social education --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- thematisch werken --- Didactics of Dutch --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Thematisch werken --- Spreken --- Lezen --- Schrijven --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Didactiek --- 083539.jpg --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- Spel --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Cd-rom bij het gelijknamige boek. Het boek verkent naast een tiental geografische en didactische vragen ook leer- en ontwikkelingspsychologische vragen. Deze zijn rechtstreeks gekoppeld aan de praktijk van het basisonderwijs. Gaat het bij jonge kinderen vooral om ruimtelijke begripsontwikkeling en oriëntatie, in de bovenbouw gaat het meer om de geografische zienswijze en verschillende perspectieven. hoofdvraag is hoe het vak aardrijkskunde kan bijdragen aan de ontwikkeling tot mondige wereldburgers. (Bron: covertekst)
Aardrijkskunde --- Didactiek --- Lager onderwijs --- Lerarenopleiding --- Wereldoriëntatie --- 476.3 --- Basisonderwijs --- Leerlijn --- Intercultureel onderwijs --- Kaartlezen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlijnen --- Leermiddelen --- Portfolio's --- Ruimtelijke oriëntatie --- aardrijkskunde : didactiek (ler) --- 476.35 --- Aardrijkskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Aardrijkskunde: didactiek lagere school --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Contains audio-visual material --- Didactics of geography --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- basisonderwijs --- geografie --- WO (wereldoriëntatie) --- Basisonderwijs. --- Didactiek.
Choose an application
Een goede leesvaardigheid is een basisvoorwaarde voor succes in de huidige samenleving. De auteur laat zien dat goed leesonderwijs (beginnend lezen) start met preventieve maatregelen. Vroegtijdige opsporing en onderkenning van leesproblemen in groep 1 - 3 is essentieel voor de verdere ontwikkeling van kinderen. In het eerste hoofdstuk beschrijft Vernooy de aanpak en organisatie van preventieve maatregelen bij beginnend lezen. In het tweede hoofdstuk wordt nader ingegaan op preventie en dyslexie. Ook hier aandacht voor definiering, signalering en aanpak. In hoofdstuk drie wordt het belang van protocolachtig werken bij preventie aangegeven. Hierbij wordt gewerkt met de BOV-signaleringslijn die volgens de auteur specifieker en effectiever werkt dan het veel toegepaste Protocol Leesproblemen en Dyslexie. (Bron: www.cps.nl)
475.26 --- Basisonderwijs --- Dyslexie --- Lezen --- Moedertaal --- Technisch lezen --- Technisch lezen-problemen --- Didactics of languages --- leesproblemen --- leesonderwijs --- 471.41 --- Aanvankelijk lezen --- Didactiek --- Directe instructie --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Leesonderwijs --- Leesontwikkeling --- Woordenschat --- Taal en verbale expressie --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Testjens --- 071319.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek
Listing 1 - 10 of 32 | << page >> |
Sort by
|