Narrow your search

Library

UCLL (2)

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

DocAtlas (1)

KBR (1)

Odisee (1)

Thomas More Mechelen (1)

VIVES (1)

Vlaams Parlement (1)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2004 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Verwenzorg, gewoon doen!
Author:
ISBN: 9789035226630 Year: 2004 Publisher: Maarssen Elsevier gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Grote groepen chronisch zieken - zoals bewoners van verpleeghuizen en psychiatrische ziekenhuizen - zijn niet in staat zichzelf te verwennen. Zij zijn daarvoor afhankelijk van anderen. Voor hen is er verwenzorg, een nieuwe ontwikkeling in de gezondheidszorg die enkele jaren geleden in gang is gezet door verpleegkundige Joke Zwanikken-Leenders.Als reactie op de verzakelijking en professionalisering van de zorg, nemen verwenzorgers juist alle tijd om persoonlijke aandacht aan zieken te besteden. Verwenzorg is geen exclusieve taak van zorgverleners. Mensen met uiteenlopende achtergronden - van huisvrouw tot politicus, van hoogleraar tot scholier - zetten zich als vrijwilliger in om 'te verwenzorgen'.In dit boek wordt beschreven wat verwenzorg is en waardoor het is ontstaan. Ook wordt uitvoerig ingegaan op de effecten van verwenzorg (op zowel patiënten, bewoners en zorgverleners). Verder geeft dit boek tientallen voorbeelden van verwenzorgactiviteiten.Verwenzorg, gewoon doen! is niet alleen een inspiratiebron voor zorgverleners, maar in feite voor iedereen die iets wil betekenen voor een ander.


Book
Soms vaak misschien : over preventie in het basisonderwijs.
Author:
ISBN: 9044115235 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Al te vaak wordt preventie in onderwijs herleid tot het inspelen op problemen die zich reeds stellen. De lijst met mogelijke problemen is quasi eindeloos. Het moet mogelijk zijn een beleid te voeren dat bij voorbaat rekening houdt met risicofactoren, dat trouw is aan de eigenheid van kinderen, en waar je ook als leerkracht een goed gevoel aan overhoudt. Dit boek is opgebouwd rond 9 kwesties en leefomstandigheden waarmee vrijwel alle kinderen te maken hebben. Een goed besef daarvan kan problemen voorkomen of minstens sneller zichtbaar maken. In twee hoofdstukken komt de basisidentiteit van kinderen aan bod: ze zijn meisje of jongen. Dat heeft belang voor hoe ze benaderd moeten worden en voor hoe ze leren. Bovendien moeten ze gezond leren omgaan met hun eigen en elkaars seksualiteit. Even onvermijdelijk als seks en gender zijn emoties. Daarom komt het belang van gevoelens in het algemeen aan bod, en gaat het meer specifiek over verlies en rouw. Ook ouderlijke scheiding en verandering van de gezinssamenstelling brengt emoties teweeg en komt zodanig vaak voor dat het een apart hoofdstuk vereist. Dat kinderen elkaars voornaamste opvoeders zijn, wordt door volwassenen al te vaak miskend. Een volgend hoofdstuk is een militant pleidooi voor meer eigen leefruimte voor kinderen. Dat pleidooi rijmt met het erkennen van volwaardig burgerschap voor kinderen, zoals dat ook bepleit wordt door het Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind. Die positieve benadering moet gerelativeerd worden. We leven in een samenleving waarin voortdurend verwenning dreigt. Het is een hoofdstuk waard te verkennen hoe dit de vrijheid en de ontwikkelingskansen van kinderen bedreigt. Even kordaat is het hoofdstuk over inclusie. Het doet er niet toe dit als utopisch of een concreet streven te beschouwen.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by