Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Positief omgaan met verschillen in de leeromgeving : een visie op differentiatie en gelijke kansen in authentieke middenscholen
Author:
ISBN: 9044116967 9789044116960 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek bevat vier hoofdstukken: twee met de blik op maatschappelijke ontwikkelingen, twee met de blik op onderwijskundig-didactische uitdagingen. In het maatschappelijk georiënteerde luik wordt aangegeven hoe de gelijkheidsgedachte de voorbije twee eeuwen in drie grote golfbewegingen onze samenleving en de school heeft beïnvloed. Dat loopt uit op een omschrijving van wat positief omgaan met verschillen in de leeromgeving is. Het tweede luik heeft vooral een onderwijskundig-didactische oriëntatie. In de eerste plaats worden de onderwijskundige uitdagingen rond omgaan met verschillen of gedifferentieerd werken op school en in de klas in kaart gebracht.


Book
Leren leren als hefboom
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033451794 Year: 2004 Volume: *2 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De vakoverschrijdende eindtermen leren leren beogen dat leerlingen in de loop van hun onderwijsloopbaan vaardige leerders, denkers en probleemoplossers worden. De aandacht voor leren leren dient daarom niet alleen ter ondersteuning van het leren op school maar heeft vooral tot doel leerlingen te vormen die zelfstandig kunnen leren. Dat is een taak die niet langer uitsluitend door de bevlogen leerkracht in de klas kan worden opgenomen maar eveneens op het niveau van de school als lerende organisatie dient te worden ondersteund. In die optiek dienen scholen een kernteamgericht leertraject ter bevordering van zelfstandig leren in klaspraktijk en schoolbeleid geleidelijk aan uit te bouwen. Centrale aandachtspunten op de weg van verandering zijn: het leren reflecteren inzake begeleid zelfstandig leren, ontwikkelen van een vertaalslag naar de eigen praktijk en expertisedeling in schoolspecifiek en -overstijgend verband. Daarnaast dient er meer nadruk gelegd te worden op de school als lerende organisatie waarin zelfevaluatie centraal staat.


Book
Een geïntegreerde benadering van e-learning : red. Wim Jochems, Jeroen van Merriënboer, Rob Koper ... [et al.]
Authors: --- ---
ISBN: 9789001598044 9001598048 Year: 2004 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Listing 1 - 4 of 4
Sort by