Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
613.3 --- 613.44 --- 613.47 --- 613.8 --- feedback --- gezondheidszorg --- kwaliteitszorg --- thuiszorg --- trainingen --- verpleegkunde --- vraaggestuurde zorg --- Beroep en opleiding --- Interne organisatie --- De patiënt in het ziekenhuis --- Thuisverpleging
Choose an application
"Je leert alles hier veel sneller en intensiever", is een veelgehoorde opmerking van studenten. In 2002 is gestart met een leerwerkplaats in het Leids Universitair Medisch Centrum, in samenwerking met de Hogeschool Leiden, waarbij Ria Havekes als projectleider fungeerde. Inmiddels is de leerwerkplaats op het gebied van zorg en welzijn flink in opmars!Het enthousiasme van de studenten, betrokkenen bij de werkplaats en de geslaagde resultaten tot nog toe, hebben Ria Havekes en Hanna Drenth gestimuleerd om een boek te schrijven, waarmee zicht wordt geboden op de leerwerkplaats. Daarbij hanteren zij een constructivistische kijk op leren, waarbij de student verantwoordelijk is voor het leerproces. De student is volgens de auteurs immers degene die uiteindelijk bepaalt of er wordt geleerd. Met dit boek hopen zij zowel onderwijs- als praktijkinstellingen te inspireren en handvatten te bieden om een uitdagende leerwerkplaats te creëren, die de student prikkelt om te leren!Daarbij komen vragen aan bod als: wat is het, wat zijn de achterliggende onderwijskundige uitgangspunten, hoe organiseer je een leerwerkplaats en welke rol spelen de student, de onderwijs- en de praktijkinstelling daarin? Het boek is bedoeld voor iedereen, die betrokken is bij het leren in de praktijk van studenten in het beroepsonderwijs, Mbo en Hbo. De auteurs willen docenten, opleiders, ontwikkelaars en managers uit onderwijsinstellingen en uit het werkveld inspireren voor deze nieuwe vorm van leren in de praktijk!
613.3 --- stages --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- 488 --- beroepsonderwijs --- deeltijds onderwijs --- gezondheidszorg --- leerwerkplaats --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- verpleegkundige opleiding --- 371.385.4 --- Groepswerk --- Leermethoden --- Probleemgestuurd onderwijs --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Deeltijds leerplichtige jeugd --- Beroep en opleiding --- 484.2 --- 613.3 Beroep en opleiding --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- ervaringsleren --- stage --- stagebegeleiding --- Verpleegkunde --- opleiding --- Nederland --- Nederland. --- stages. --- Opleiding --- Stages.
Choose an application
Onder meer aan de hand van casuïstiek wordt in een zestal hoofdstukken uitgelegd wat een verpleegkundig spreekuur is, hoe je het idee kunt realiseren, hoe je het spreekuur vorm kunt geven, hoe je het beste de invoering in de praktijk kunt voorbereiden en hoe je er achter kunt komen dat het ook werkelijk bijdraagt aan de verwachtingen van patiënt en verpleegkundige.
613.22 Verpleegkundig onderzoek, theorieën --- belevingsgerichte zorg --- gezondheidszorg --- kwaliteitsbewaking --- organisatiecultuur --- verpleegkundig beroep --- vraaggerichte zorg --- zorgmanegement --- zorgverlening --- 613.21 --- 613.3 --- kwaliteitszorg --- verpleegkunde --- verpleegkundig spreekuur --- 616.083.75 --- Nurse practitioner (praktijkverpleegkundige, advanced nursing practice) --- Basisverpleegkunde - Verpleegkundige interventies --- Beroep en opleiding
Choose an application
In de bundel Onzichtbare zwaarte van zorg komen twaalf verpleegkundigen en verzorgenden aan het woord over hun vak. Ze zijn afkomstig uit verschillende werkvelden. Beroepsmatig zijn zij verantwoordelijk voor het leven en welzijn van zorgvragers. De zwaarte van hun vak is niet altijd zichtbaar. Bovendien wordt deze zwaarte niet benoemd in functieomschrijvingen of meegenomen in het functiewaarderingssysteem.In de ongeveer zestig verhalen in deze bundel staan de onzichtbare aspecten van zorgzwaarte centraal. Uit de verhalen wordt duidelijk hoe zwaar de verantwoordelijkheid voor de gezondheid en het welzijn van de zorgvrager weegt en welke emotionele en psychische belasting dit voor verpleegkundigen en verzorgenden betekent. Elk hoofdstuk sluit af met een kader waarin een aantal zorgaspecten uit de verhalen nog eens op een rij worden gezet. Daardoor is het boek bruikbaar in lessituaties, discussie en intervisie.Met deze bundel worden de minder belichte onderdelen van het werk van de verpleegkundige of verzorgende zichtbaar voor de buitenwereld. Onzichtbare zwaarte van zorg zal bij verpleegkundigen en verzorgenden veel herkenning oproepen en aan werkgevers, zorgmanagers en zorgvragers meer inzicht bieden.
613.3 --- beroepsuitoefening --- emotionele problemen --- psychische belasting --- verantwoordelijkheid --- verhalen --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- verzorgende beroepen --- zorg --- arbeidsbelasting --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- Beroep en opleiding --- Verpleegkunde --- psychisch --- werklast --- psychisch. --- werklast. --- Psychisch. --- Werklast. --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
613.3 --- reflectie --- stage (praktijkleren) --- studiemethoden --- verpleegkunde --- verpleegkundige opleiding --- zelfstudie --- Verpleegkunde --- opleiding --- Reflecteren --- S2007340.JPG --- beroepservaring --- welzijnswerk, methoden --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- 361.1 --- Contains audio-visual material --- Cognitive psychology --- leerpsychologie --- reflectie (psychologie) --- emoties --- leren leren
Choose an application
1. Inleiding2. Concipiëren van competenties3. Analyseren van competenties4. Niveaus in competenties5. Beschrijving van competenties6. Bewijzen en beoordelen7. Beoordeling via casusopdrachten8. De praktijk van de zelfbeoordeling9. Validatie van assessment bij afgestudeerde bachelors10. Het voeren van een assessment-interview11. Een procedure voor beoordeling en erkenning
Competentiemanagement --- EVC. --- Verpleegkunde --- hoger onderwijs. --- opleiding. --- Nursing --- verpleegkundige opleiding --- verpleegkunde --- Higher education --- competenties --- Study and teaching --- evaluatie --- bachelor --- EVC --- kwaliteitsbewaking --- casestudies --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Gezondheidszorg 61 --- Ziekenhuizen 362.11 --- verpleegkundige competenties --- 613.3 --- assessment --- verpleegkundige handelingen --- EVC (elders verworven competenties) --- gezondheidszorg --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Beroep en opleiding --- Verpleegkundige opleidingen --- Verpleegkundig onderwijs --- Competenties --- 613.3 Beroep en opleiding --- EVC (Elders verworven competenties) --- gevallenstudie --- Verpleegkundige opleiding --- Competentie
Choose an application
Het boek ondersteunt verpleegkundigen bij het verlenen van zorg voor spiritualiteit en maakt hen bovendien bewust van de eigen spirituele overtuigingen en opvattingen.De onderwerpen die besproken worden zijn: begripsverheldering en verpleegkundige beroepsverantwoordelijkheid, de rol van spiritualiteit in verschillende zorgcategorieën, het hanteren van de eigen spiritualiteit en aspecten van communicatie, spiritualiteit in het verpleegkundig proces, en spiritualiteit in kwaliteitszorg en onderzoek.Het boek is bedoeld voor verpleegkundigen en verpleegkundigen-in-opleiding.^ kwaliteitszorg en onderzoek 5.1 Kwaliteitszorg: inbedding van zorg voor spiritualiteit in de organisatie 5.2 Spiritualiteit en wetenschappelijk onderzoek Verpleegkundige zorg en spiritualiteit reikt handvatten aan bij het verlenen van zorg voor spirituele vragen en behoeften van patiënten op de (toekomstige) werkplek.1 Spiritualiteit: begripsverheldering en verpleegkundige beroepsverantwoordelijkheid1.1 Begripsverheldering1.2 Spiritualiteit en beroepsverantwoordelijkheid2 Spiritualiteit in verschillende zorgsituaties2.1 Lichamelijke gezondheidszorg2.2 Palliatieve zorg2.3 Geestelijke gezondheidszorg2.4 Zorg voor verstandelijk gehandicapten2.5 Zorg voor chronisch zieken2.6 Tot besluit3 Hanteren van eigen spiritualiteit en communicatie3.1 De eigen spiritualiteit van de verpleegkundige3.2 Spirituele bewustwording via reflectie3.3 Aspecten van spirituele communicatie4 Spiritualiteit in het verpleegkundig proces4.1 Gegevensverzameling4.2 De spirituele diagnose4.3 Verpleegkundige zorgresultaten 4.4 Verpleegkundige interventies en evaluatie van zorg 4.5 Coördinatie en continuïteit van zorg voor spiritualiteit 5 Spiritualiteit:^ De belangstelling voor spiritualiteit in de gezondheidszorg neemt toe, zo ook binnen de verpleegkunde. Onderzoek heeft aangetoond dat in de gezondheidszorg aandacht van zorgverleners voor spiritualiteit relevant is. In de verpleegkundige praktijk echter, blijkt de aandacht voor spiritualiteit nog niet vanzelfsprekend. Verpleegkundige zorg en spiritualiteit is een inleidende methode voor het omgaan met spiritualiteit binnen de context van de verpleging. Er is gekozen voor een generieke benadering van de thematiek; de belangrijkste uitgangspunten zijn uitgewerkt op basis van onderzoeksgegevens uit de beroepspraktijk.^
Hulpverlening en spiritualiteit --- Gezondheidszorg en spiritualiteit --- spiritualiteit --- verpleegkunde --- 613.48 --- patiëntenbegeleiding --- zingeving --- 613.3 --- beroepsuitoefening --- godsdienst --- kwaliteitszorg --- levensbeschouwing --- professionalisering --- systematisch verpleegkundig handelen --- wetenschappelijk onderzoek --- 610.17 ) Palliatieve zorgen --- palliatieve zorg --- religie --- Spiritualiteit --- Verpleegkunde --- Verpleegkundige opleiding --- Verpleegkundige zorg --- 170 --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- Beroep en opleiding --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- 200 --- 613.3 Beroep en opleiding --- aansprakelijkheid --- communicatie --- kwaliteitsbewaking --- spir --- verpleegmethoden --- Nursing --- Christian spirituality
Choose an application
Iedereen maakt fouten, ook verpleegkundigen. Soms zijn de gevolgen minimaal. Maar in andere gevallen zijn de effecten voor zowel de patiënt als de verpleegkundige ernstig en traumatiserend. Risico van het vak?Dit boek maakt duidelijk dat het maken van fouten geen onvermijdelijk verschijnsel is dat je maar op de koop toe moet nemen. Als verpleegkundige kun je wel degelijk invloed uitoefenen op de effecten van een fout, voor zowel de patiënt, jezelf als je directe collega's.De auteur geeft inzicht in de diverse soorten fouten die gemaakt worden en in de omstandigheden waarin ze kunnen ontstaan. Aan de hand van praktijkvoorbeelden beschrijft hij hoe je met fouten kunt omgaan en wat je kunt doen om de gevolgen ongedaan te maken of tenminste te verzachten. Daarbij wordt natuurlijk in de eerste plaats gekeken naar de gevolgen voor de patiënt. Maar ook voor de verpleegkundige die de fout heeft gemaakt is er ruimschoots aandacht. Hoe voelde je je na de vergissing en hoe werd hierop door je collega's gereageerd? Waarvoor ben je eigenlijk verantwoordelijk?Dit boek leert je omgaan met fouten van jezelf en van anderen. Het is overzichtelijk opgezet en elk hoofdstuk wordt afgesloten met nuttige tips voor de praktijk. Het is daarom een absolute 'must' voor elke verpleegkundige. Door de vele voorbeelden is het ook voor studenten een zeer geschikt boek ter voorbereiding op de dagelijkse praktijk.
Verpleegkundigen --- Verpleegkunde --- beroepsfouten --- 613.3 --- fouten --- gezondheidszorg --- verantwoordelijkheid --- vergissingen --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- Klachtenbehandeling (FONA, fouten) --- Verpleegkundig beroep --- 613.2 --- 616.083 )* VERPLEEGKUNDE --- medische fouten (gez) --- tuchtrecht --- verpleegkundige handelingen --- aansprakelijkheid (verantwoordelijkheid) --- beroepsuitoefening --- klachtenbehandeling (fona, Fouten Ongevallen en Near Accidents) --- verpleegkundige interventies --- Beroep en opleiding --- beroepsfouten. --- Beroepsfouten. --- Nursing --- fouten (mensen) --- beroepsfout (geneeskunde) --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Functiedifferentiatie binnen de verpleegkunde betekent een ingrijpende verandering voor alle betrokkenen in de ziekenhuisorganisatie. Ten behoeve van functiedifferentiatie moet men op zoek naar de kern van het verpleegkundig werk, en ook de uitvoering van het verpleegproces en de ontwikkeling van het verpleegkundig beroep aan een onderzoek onderwerpen. Over het algemeen levert functiedifferentiatie veel vragen op. Om hulp te bieden bij het differentiëren van de functies binnen deze tak van gezondheidszorg is dit boek geschreven.Functiedifferentiatie - verpleging in beweging biedt ondersteuning bij de invulling van functiedifferentiatie, maar is geen 'standaardmethode' voor functiedifferentiatie. Iedere organisatie is immers verschillend en vraagt om verschillende benaderingen. U vindt in dit boek een breed scala aan achtergronden, voorbeelden, herkennings- en aanknopingspunten en inspiratie waarmee u als (mede)veranderaar uw voordeel kunt doen. De auteurs nemen vier hoofdgroepen onder de loep: expertfuncties, verplegende en verzorgende functies, algemene en zorgondersteunende functies en managementfuncties. Er worden voorbeelden gegeven van verschillende functiegebouwen, hoe in de intensieve zorgpraktijk wordt gedifferentieerd en hoe de functiemix bepaald kan worden.De auteurs werkten nauw samen als projectleiders in het project 'Verpleging in beweging', functiedifferentiatie in het UMC te Utrecht. Dit project is als casus in het boek beschreven.Functiedifferentiatie - verpleging in beweging is bestemd voor verpleegkundigen en leidinggevenden die een bijdrage leveren aan functiedifferentiatie in een ziekenhuis. Dit boek is tevens een aanrader voor mensen die het vakgebied kennen, maar niet beschikken over een uitgebreide veranderkundige achtergrond.
Arbeidsherverdeling --- Functiewaardering --- 613.22 Verpleegkundig onderzoek, theorieën --- 613.44 --- functieomschrijving --- systematisch verpleegkundig handelen --- verpleegkunde --- verpleegkundig beroep --- verpleegkundig management --- verpleegmethoden --- ziekenhuis --- 613.4 --- functieomschrijvingen --- ziekenhuisverpleegkunde --- ziekenhuizen --- 613.3 --- functiedifferentiatie --- gezondheidszorg --- verandering --- (verpleegkundig) --- 616.083 --- Functiedifferentiatie --- Functieomschrijving (functiedifferentiatie, deskundigheidsniveaus, deskundigheidsafbakening) --- Verpleegkundig management (management (verpleegkundig)) --- Verpleegkunde --- Verpleegkundige opleiding --- beroepsuitoefening --- functieomschrijving (deskundigheidsafbaking, functiedifferentiatie) --- ziekenhuiswezen --- Beroep en opleiding --- Interne organisatie --- Nursing --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
20964936
christelijke zingeving --- gezondheidszorg --- Christian spirituality --- spiritualiteit --- #GGSB: Geestelijke lezing (geel) --- 613.3 --- 613.48 --- barmhartigheid --- depressie --- ethiek --- humor --- levensverhalen --- lijden --- rituelen --- stilte --- taal --- zingeving --- zorg --- zorgverlening --- Beroep en opleiding --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- Zingeving --- Verpleegplan --- Gezondheidszorg --- #gsdb10 --- C3 --- handleiding --- gezondheidszorg [verplegend] --- hulpverlening --- Kunst en cultuur --- Geestelijke lezing (geel)
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|