Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
1. Depressie2. Dysthymie3. Bipolaire stoornis4. Paniekstoornis5. Sociale stoornis6. Obsessief-compulsieve stoornis7. Gegeneraliseerde angststoornis8. Posttraumatisch stressstoornis (PTSS)9. Specifieke fobie10. Anorexia nervosa11. Boulimie nervosa12. Antisociale persoonlijkheidsstoornis13. Borderline persoonlijkheidsstoornis14. Schizofrenie15. Dementie16. Autismespectrumstoornissen17. ADHD
606.3 --- ADHD --- angststoornissen --- autisme --- dementie --- eetstoornissen --- persoonlijkheidsstoornissen --- psychiatrie --- psychische stoornissen --- psychopathologie --- schizofrenie --- stemmingsstoornissen --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- angst --- anorexia nervosa --- bipolaire stoornissen --- borderlinesyndroom --- boulimia nervosa --- dementia --- depressie --- dwangstoornis --- fobie --- psychotrauma --- Psychische stoornissen --- Psychische stoornissen. --- Psychiatry
Choose an application
InhoudsopgaveDEEL 1: Algemene aspectenHoofdstuk 1: Overzicht van de huidige stand van zakenHoofdstuk 2: Verduidelijking van begrippenHoofdstuk 3: PerspectievenHoofdstuk 4: Multidimensioneel model van persoonlijkheidsontwikkeling en emotionele ontwikkeling - betekenis voor de diagnostiekDEEL 2: Praktische benaderingHoofdstuk 5: Diagnostisch onderzoekHoofdstuk 6 DiagnostiekHoofdstuk 7: BehandelingDEEL 3: Psychische stoornissen in verband met disfunctioneren van bepaalde gebieden van het centraal zenuwstelselHoofdstuk 8: Functiestoornissen als basis voor psychische stoornissen en gedragsproblemenHoofdstuk 9: RegularisatiestoornissenHoofdstuk 10: Epilepsie en psychische stoornissen bij mensen met een verstandelijke handicapHoofdstuk 11: Psychische stoornissen en gedragsproblemen bij mensen met pervasieve en andere ontwikkelingsstoornissenDEEL 4: Psychische stoornissen en gedragsproblemen op verschillende ontwikkelingsniveausHoofdstuk 12: Psychische stoornissen en gedragsproblemen bij kinderen En volwassenen met een zeer ernstige verstandelijke handicapHoofdstuk 13: Psychische stoornissen en gedragsproblemen bij kinderen en volwassenen met een ernstige verstandelijke handicapHoofdstuk 14: Psychische stoornissen en gedragsproblemen bij personen met een matige verstandelijke handicapHoofdstuk 15: Psychische stoornissen en gedragsproblemen bij kinderen en volwassenen met een lichte verstandelijke handicapDEEL 5: Specifieke stoornissen en syndromenHoofdstuk 16: Agressief gedrag en impulscontrolestoornis bij mensen met een verstandelijke handicapHoofdstuk 17: Psychotische toestanden bij mensen met een verstandelijke handicapHoofdstuk 18: Stemmingsstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicapHoofdstuk 19: Angststoornissen en obsessief-compulsieve stoornis bij mensen met een verstandelijke handicapHoofdstuk 20: Aandachttekort stoornis met hyperactiviteit bij mensen met een verstandelijke handicapHoofdstuk 21: Persoonlijkheidsstoornissen bij mensen met een verstandelijke handicapHoofdstuk 22: Genetische syndromen en psychische stoornissenHoofdstuk 23: Psychiatrische stoornissen en gedragsproblemen bij oudere mensen met een verstandelijke handicapDEEL 6: Geestelijke gezondheid bij mensen met een verstandelijke handicapHoofdstuk 24: Zorg voor geestelijke gezondheid bij mensen met een verstandelijke handicap
Mentaal gehandicapten --- Orthopedagogiek --- Gedragsstoornissen. --- Psychische stoornissen. --- Gedrags- en emotionele stoornissen. --- psychopathologie --- gedragsstoornissen --- Psychiatry --- personen met een mentale beperking --- Psychiatric nursing --- Social policy and particular groups --- psychiatrie --- gedragsproblemen --- mensen met een mentale beperking --- Psychische stoornissen --- Gedragsproblemen --- 616.89
Choose an application
Voor de classificatie van psychische en ontwikkelingsstoornissen bij kinderen onder de drie jaar bestaat nog geen goed gevalideerd systeem. Hoewel een aantal categorieën uit het bestaande classificatiesysteem DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 4th Edition, APA, 1994) in principe bij jonge kinderen gediagnosticeerd kunnen worden, zijn de criteria nog onvoldoende onderzocht en aangepast voor gebruik beneden de leeftijd van 3 jaar. Als reactie hierop is in 1994 een speciaal diagnostisch systeem ontwikkeld voor psychopathologie bij jonge kinderen (Diagnostic Classification of Mental Health and Developmental Disorders in Infancy and Early Childhood, 1994, ook wel DC: 0-3 genoemd). Het is opgezet als een systeem in ontwikkeling en als aanvulling op de DSM-IV. Uitgangspunt in de DC: 0-3 zijn modellen over de vroege ontwikkeling waarin de bijdrage van risico- en beschermende factoren bij zowel kind als omgeving een duidelijke plaats krijgen. Deze uitgangspunten hebben geleid tot een aantal experimentele categorieën, een aparte as voor de classificatie van stoornissen in de relatie met de primaire verzorgers, en een tweetal schalen voor de beoordeling van het adaptatieniveau binnen die relatie en voor de beoordeling van het functioneringsniveau dat ontwikkelingsgericht is. Sinds de publicatie circa 10 jaar geleden zijn de nieuwe concepten uit de DC:0-3 een grote stimulans gebleken voor het klinisch werk met jonge kinderen en hun gezinnen en is het wetenschappelijk onderzoek op gang gekomen. Een Nederlandse vertaling zal bijdragen aan de verdere ontwikkeling van het vakgebied in Nederlandstalige gebieden.
#KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Kinderpsychopathologie --- 616.071 --- Classificatie --- Diagnostiek --- Kinderen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Psychische stoornissen --- DC : 03 --- kinderen --- zuigelingen --- classificatie --- DC : 03. --- kinderen. --- zuigelingen. --- classificatie. --- Kinderen. --- Zuigelingen. --- Classificatie.
Choose an application
Asielzoekers --- Asielcentra --- Psychosociale problemen --- Preventieve zorg --- Hulpverlening --- 364.26 --- Activiteiten --- Methodiek --- Preventie --- Psychische stoornissen --- Risico's --- Asielzoeker --- Asielcentrum --- Psychosociaal probleem --- Verzoeker om internationale bescherming
Choose an application
Stemmen, geluiden en beelden komen ongevraagd je hoofd binnen. Door deze vreemde waarnemingen raak je ervan overtuigd dat er iets bijzonders aan de hand is ; er ontstaan chaos en controleverlies, paniek of apathie. Een psychose maakt veel kapot ; contact met de normale belevingswereld, eigen gedachten en zelfvertrouwen raken ernstig verstoord. Ook contact met de sociale omgeving staat onder grote druk. Dit boek is een zelfhulpboek voor patiënten, partners en familieleden. Naast een uitgebreide beschrijving van verschillende ziektebeelden, oorzaken en prognoses, talrijke praktische leefregels voor de patiënt en zijn omgeving. Een nuttig en verhelderend vademecum voor mensen die lijden aan een psychotische stoornis en een onmisbare leidraad voor iedereen die beroepsmatig of privé met hen te maken heeft.
#KVHB:Psychose --- 606.31 --- Psychose --- psychose (gez) --- geestelijke gezondheidszorg --- psychiatrie --- psychose --- Psychiatrie --- 606.3 --- 616.89 --- Psychische stoornissen --- Psychosen --- psychosen --- Psychiatry
Choose an application
1. Op verkenning in een andere wereld2. Ben je gek? - Pstchische problemen in profiel3. Snelweg naar de hel - Oorzaken en preventie4. Terug op het rechte pad - praten, pillen en psychiaters5. Terug op het rechte pad, bis - Met een beetje hulp van vrienden en familie6. Hoera, ik ben weer beter! Maar dan?7. 'Na de elektroshocks sluiten ze je op in een isoleercel' en andere misverstanden8. De schaamte voorbij.
Psychiatrie. --- Psychische stoornissen. --- Psychiatry --- psychiatrie --- 606.2 --- geestelijke gezondheidszorg --- psychiatrische patiënt --- psychiatrische problemen --- 616.89 ALLE --- depressie --- psychiatrische verpleegkunde --- psychopathologie --- S2006778.JPG --- Psychiatrie; algemeen --- 616 --- Psychiatrie --- Psychosociale problemen --- Psychiatrische patiënten --- Familie --- Provincie West-Vlaanderen --- Psychosociaal probleem --- Psychiatrische patiënt
Choose an application
Dit boek wil leraren, mentoren en leerlingbegeleiders een handreiking bieden om signalen van verborgen problematiek eerder te duiden dan voorheen. Juist op school kan gedrag gesignaleerd worden dat aan het oog van de ouders onttrokken blijft of wordt toegedekt.
Adolescentiepsychologie --- Enseignement secondaire --- Middelbaar onderwijs --- Psychologie de l'adolescent --- Psychotherapie --- Psychothérapie --- 742 Scholieren en studenten --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- angst --- depressies --- eetstoornissen --- fobie --- trauma's --- 467 --- Angst --- Depressies --- Eetstoornissen --- Fobiën --- Hoogbegaafdheid --- Mishandeling --- Puberteit --- Trauma's --- Zelfdoding --- depressie (gez) --- eetstoornissen (gez) --- 37.06 --- Angststoornissen --- Leerlingen --- Psychische stoornissen --- Secundair onderwijs --- Spijbelen --- Zelfmoord --- 091401.jpg --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Psychische stoornissen ; adolescenten --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- probleemkinderen --- Developmental psychology --- gedragsstoornissen --- leerlingenbegeleiding --- Orthopedagogics --- emotionele problemen --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Provincie West-Vlaanderen --- Depressie --- Psychotrauma --- Onderwijs --- Angststoornis --- Eetstoornis --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
51
#KVHB:Autisme --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- autisme --- mensen met een mentale beperking --- Gedragsstoornissen bij personen met verstandelijke handicap (probleemgedrag bij personen met een verstandelijke handicap, psychische stoornissen bij personen met een verstandelijke handicap) --- Personen met autisme (autisme) --- personen met een mentale beperking --- gedragsstoornissen --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- Personality development --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
(flaptekst:) De mensen in Nederland worden steeds ouder. Bovendien groeit het aantal ouderen steeds meer. Ouder worden brengt veranderingen in het leven met zich mee; de overgang van arbeid naar pensioen, verandering van rolpatronen in relaties, verandering van maatschappelijke rollen, verlies van betekenisvolle relaties. En later zijn er de veranderingen op lichamelijk gebied, het besef van het naderende levenseinde en het opmaken van de levensbalans. Al deze veranderingen kunnen psychische problemen met zich meebrengen. Vroeger dachten we vaak dat aan psychische problemen bij ouderen weinig meer te doen valt. Tegenwoordig weten we beter. Ook bij ouderen zijn psychische problemen vaak goed te behandelen: met medicijnen, met psychologische interventies zoals psychotherapie, met maatschappelijke interventies en met algemene ondersteunende hulpverlening. Theo Festen en Henk Verburg beschrijven op een simpele en overzichtelijke wijze welke psychische problemen ouderen kunnen hebben, wat voor hulp zij daarbij zoeken, wat de GGz te bieden heeft, hoe dat hulpaanbod gebundeld kan worden (in de vorm van programma's), hoe hulpverleners en hulpvragers aan de hand van programma's met elkaar in gesprek kunnen gaan over het best passende hulpaanbod en wat de rechten van de hulpvrager daarbij zijn. Aan bod komen onder andere programma's voor ouderen met psychosociale problemen, stemmingsstoornissen (depressie), angststoornissen, persoonlijkheidsstoornissen, psychotische stoornissen en geheugenproblemen/dementie. Passende zorg voor ouderen met psychische problemen is in de eerste plaats geschreven voor ouderen zelf en hun omgeving die meer willen weten over psychische problemen op latere leeftijd en het hulpaanbod. Daarnaast is het boek waardevol voor hulpverleners (in opleiding) als overzicht van de verschillende soorten psychische problemen bij ouderen en wat daaraan te doen is.
Geestelijke gezondheidszorg --- Psychische stoornissen --- Psychogeriatrie. --- Ouderen. --- 324 --- 606.5 --- bejaarden --- geestelijke gezondheidszorg --- hulp vragen --- hulpverlening --- psychische problemen --- psychogeriatrie --- 616.055 ) Psychogeriatrische verpleegkunde --- dementie --- geestelijke gezondheid --- psychogeriatrische verpleegkunde --- verpleegkunde --- 616.89 --- Diagnostiek --- Hulpverlening --- Ouderen --- Psychiatrie --- ouderenzorg --- zorgverlening --- Bejaarden, hulpverlening --- Bejaardenzorg --- bejaardenpsychologie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Geriatrische psychiatrie - Psychogeriatrie --- 362.6 --- 159.989 --- 615 --- Bejaarden --- Psychosociale problemen --- geriatrie --- psychiatrie --- Provincie West-Vlaanderen --- Oudere --- Psychosociaal probleem --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Hoe zitten mensen in elkaar, waarom doen ze wat ze doen en waar ligt de grens tussen normaal en abnormaal? Dit zijn een paar van de vragen die in deze inleiding in de psychologie aan de orde komen. De student maakt kennis met de kernconcepten van de psychologie, de klassieke studies en recente ontwikkelingen. Deze geactualiseerde editie sluit nog beter aan op het referentiekader van de Nederlandse en Vlaamse student. Kenmerken van dit boek: Studeren met kernvragen en kernconcepten Elk hoofdstuk draait om kernvragen die de student helpen te anticiperen op de belangrijkste stof in de paragraaf: het kernconcept. Het kernconcept levert een kort antwoord op de kernvraag en is het centrale idee waaromheen de tekst is georganiseerd. Psychologie in de praktijk Psychologie is sterk gerelateerd aan onderwerpen uit de actualiteit en het leven van alledag. Deze relatie wordt gelegd in verschillende soorten praktijkkaders die de stof tot leven brengen. Verbindingen Psychologie is een web van verbonden ideeën: een belangrijk onderwerp uit het ene hoofdstuk heeft vaak te maken met onderwerpen in andere hoofdstukken.
Ergotherapie --- Psychologie. --- psychology --- psychologie --- Psychology --- 159.9 --- #KVHB:Algemene psychologie --- 411 --- bewustzijn --- biopsychologie --- denken --- emoties --- gedrag --- geheugen --- intelligentie --- leren --- motivatie --- perceptie --- persoonlijkheid --- psychische stoornissen --- psychopathologie --- sociale psychologie --- stress --- Denken --- Ontwikkeling --- Perceptie --- Persoonlijkheid --- Psychologie --- Psychopathologie --- Therapie --- #gsdbP --- 159.9 Psychologie --- 159.9 Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Factors, Psychological --- Psychological Factors --- Psychological Side Effects --- Psychologists --- Psychosocial Factors --- Side Effects, Psychological --- Factor, Psychological --- Factor, Psychosocial --- Factors, Psychosocial --- Psychological Factor --- Psychological Side Effect --- Psychologist --- Psychosocial Factor --- Side Effect, Psychological --- Inleidingen - hand- en leerboeken psychologie --- ontwikkelingspsychologie (genetische psychologie) --- leermethoden --- psychopathologie (geestesziekte) --- (zie ook: pedagogiek, psychiatrie) --- (zie ook: sociologie) --- 159.9 Psychology
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|