Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
This critical volume, provides an in-depth analysis of second language reading's multiple dimensions. The paperback edition describes the complexity of reading and explains how reading differs in a first and second language. The book is broad in scope, covering all major aspects of the reading process and synthesizing all current reading research. The author provides a cross-linguistic orientation, explaining how first and second languages can mutually facilitate one another. This important volume offers strategies for enhancing literary acquisition, second-language learning and bilingual processing, and will serve as a valuable guide for graduate students, professors, researchers and foreign language teachers.
Language and languages --- Reading --- Study and teaching. --- Reading. --- Language arts --- Elocution --- Language and languages Study and teaching --- Study and teaching --- Language and education --- Language schools --- Language and languages - Study and teaching. --- #KVHA:Leesvaardigheid; tweede taal --- #KVHA:Leesvaardigheid; vreemde talen
Choose an application
Doelstelling: In het theoretisch gedeelte van onze scriptie gaan wij na hoe kinderen in het onderdompelingsonderwijs het beste leren lezen. We staan stil bij de voor- en nadelen van ofwel eerst leren lezen in de tweede taal ofwel eerst leren lezen in de moedertaal. In het praktisch gedeelte van onze scriptie stellen wij de taaltoetsen voor die we hebben afgenomen in een immersieschool in Waals Brabant, de "Ecole Communale de Wisterzée". We vergelijken de resultaten voor het Nederlands van de Franstalige kinderen van het eerste leerjaar immersie met die van het tweede leerjaar immersie. Tenslotte vergelijken we de resultaten van beide groepen, voor zover dit mogelijk is, met de normen die betrekking hebben op kinderen die het Nederlands als moedertaal hebben. Middelen of methode: We woonden enkele lessen bij in de derde kleuterklas en het eerste en tweede leerjaar immersie om ons vertrouwd te maken met de manier waarop de Franstalige kinderen worden onderwezen in het Nederlands. We toetsten de Franstalige kinderen van het eerste en tweede leerjaar immersie van de Ecole Communale de Wisterzée op hun kennis van de Nederlandse woordenschat, van het technisch en begrijpend lezen. Ook onderwierpen we hen aan een dictee. We vulden de resultaten van deze tests aan met een vragenlijst (zie bijlagen) die we voorlegden aan de ouders van de kinderen van het eerste en tweede leerjaar immersie om te weten of de kinderen thuis al waren voorbereid op het leren lezen (in het Frans of het Nederlands) vooraleer ze deze vaardigheid aanleerden op school. RESULTATEN (vervolg): Uit de tests blijkt dat de ondergedompelde kinderen een achterstand vertonen tegenover de Nederlandstalige kinderen op het vlak van woordenschat, dictee, lezen en begrijpend lezen. De kinderen van het eerste leerjaar in de immersieschool "Wisterzée" hebben minder goede resultaten voor de woordenschattoets dan die van het tweede leerjaar van dezelfde school, ook al is het voor beide groepen het tweede jaar in immersie Nederlands. Wat lezen betreft, staan de kinderen in het eerste leerjaar (schooljaar 2004-2005) verder dan de kinderen in het tweede leerjaar toen zij het eerste leerjaar afsloten (schooljaar 2003-2004). Dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat de kinderen uit het tweede leerjaar pas in het eerste leerjaar in het Nederlands werden ondergedompeld en dus eerst een periode nodig hadden om te wennen aan deze nieuwe taal, terwijl de kinderen die tijdens het schooljaar 2004-2005 in het eerste leerjaar zaten, al in de derde kleuterklas les kregen in het Nederlands. De resultaten van de kinderen in het eerste leerjaar voor begrijpend lezen zijn lager dan die van het tweede leerjaar omdat de eerste groep nog te veel moeite heeft met het technisch lezen, terwijl de kinderen in het tweede leerjaar al vlotter lezen. Beide klassen behalen een lage score voor het dictee. Dit valt waarschijnlijk te verklaren door een probleem op het vlak van auditieve discriminatie van bepaalde klanken die niet voorkomen in de moedertaal van de kinderen. RESULTATEN: Binnen het onderdompelingsonderwijs moet er op gelet worden dat lezen van in het begin binnen een zinvolle context gebeurt, vooral omdat de kinderen nog bezig zijn hun tweede taal, het Nederlands, te verwerven op het moment dat ze in die taal leren lezen. Als woorden enkel worden aangeboden voor hun vorm, zal het kind louter technisch lezen en gaat een kans verloren om de woordenschat uit te breiden. Aangezien begrijpend lezen op lange termijn het hoofddoel moet zijn van het aanvankelijk leesonderwijs, is woordenschatonderwijs juist van groot belang. Vooral omdat leesbegrip een invloed heeft op vrijwel alle andere vakken die worden onderwezen.
Aanvankelijk leesonderwijs. --- Beginnende geletterdheid. --- Leesvaardigheid --- Lezen --- Onderdompelingsonderwijs. --- Technisch lezen. --- Theoretisch onderzoek - taalverwerving. --- Tweede-taalverwerving --- Vreemdetalenonderwijs --- Woordenschat --- Didactiek --- Tweede-taalverwerving. --- Basisvaardigheden. --- Didactiek.
Choose an application
433.75 --- Brede school --- Leesbevordering --- Lezen --- Activiteiten met het jeugdboek --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Sociology of cultural policy --- brede school --- allochtone jongeren --- toegepast wetenschappelijk onderzoek --- Didactics of Dutch --- leesbevordering --- leesonderwijs
Choose an application
Overzicht van materialen voor het ontwikkelingsgericht werken op scholen voor primair en speciaal onderwijs.Mac SteenaartDe basisontwikkeling is in de afgelopen jaren uitgewerkt als een spelgeoriënteerd curriculum voor de onderbouw van scholen voor primair en speciaal onderwijs. Bij deze visie hoort een scala van materialen die eerder werden aangeboden in het vijftien jaar oude boek 'Werken met materialen' van Frea Janssen-Vos en Nellie den Dikken. Nieuwe inzichten (onder andere de doorloop naar groep 4) en vooral praktijkervaringen vormen de basis van dit nieuwe, verzorgde boek waarin onder andere ook aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van lees-schrijfactiviteiten, rekenactiviteiten en ict-materiaal. Per activiteit worden in eenvoudig, maar ook enthousiasmerend taalgebruik beschrijvingen gegeven aan de hand van voorbeelden van diverse materialen die zelf gemaakt, maar ook gekocht kunnen worden. Praktisch zijn de aanvullende verwijzingen naar leveranciers, internetinfo en boeken die de doelgroep, teamleden van basisscholen, zeker op prijs zal stellen. Bij alle hoofdstukken staan (niet altijd even scherpe) zwartwitfoto's van kinderen die aan het werk zijn.© NBD Biblion
handvaardigheid --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- aanvankelijk rekenen --- muzische vorming --- Ontwikkelingsmaterialen ; kleuteronderwijs --- Ontwikkelingsmaterialen ; basisonderwijs --- Speelleermaterialen --- 471.6 --- Speelleermiddelen --- Rollenspel --- 060311.jpg --- Ontwikkelingsmaterialen: kleuterschool --- 471.4 --- Beeldopvoeding --- Bouwen --- Buitenspelen --- Constructiespel --- Didactiek --- ICT --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kosteloos materiaal --- Leeromgeving --- Lezen --- Materialen --- Natuurmaterialen --- Rekenen --- Schrijven --- Water --- Wiskundige initiatie --- Zand --- 471.41 --- didactiek --- materialen --- leeromgeving --- creativiteit --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- didactiek kleuteronderwijs - taal en verbale expressie --- Ontwikkelingsmaterialen --- Kleuteronderwijs --- Leermiddelen --- Ontwikkelingsmateriaal --- Leermiddel --- Materiaal
Choose an application
Het Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor groep 5-8 geeft aanwijzingen voor observatie en toetsing van lees- en spellingvaardigheden. Daarnaast biedt het uitgebreide suggesties voor de invulling van de interventies. De interventies in groep 5-8 zullen enerzijds gericht zijn op het vergroten van dfe technische lees- en spellingvaardigheden, zolang er bij de leerling nog groeimogelijkheden op dit gebied zijn. Anderzijds zullen de interventies gericht zijn op het maximaliseren van het niveau van functionele geletterdheid met gebruikmaking van compenserende en dispenserende maatregelen. Het inhoudelijk kader van de voorgestelde interventies wordt gevormd door de Tussendoelen Gevorderde Geletterdheid. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- dyslexie --- leesproblemen --- Kindergarten --- Primary education --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- Aanvankelijk lezen --- Dyslexie --- Fonologische vaardigheden --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leesproblemen --- Leesvaardigheid --- Nederlands --- Ontluikende geletterdheid --- Taalbewustzijn --- Voorbereidend lezen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 464.1 --- 071716.jpg --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Lezen) --- Contains audio-visual material --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Spellingproblemen(Kinderen met spellingproblemen) --- Taalonderwijs --- Technisch lezen --- Zorgverbreding --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Spellingproblemen --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lezen --- Spelling --- Verpleegprocedures --- Leesstoornissen --- Begeleiding --- 071714.jpg --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Schrijven --- Spel --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Verpleegprocedure --- Leesstoornis
Choose an application
'Strategisch lezen en schrijven' is een praktijkgericht boek voor leerkrachten van groep 2-4 (laatste kleuterklas - tweede leerjaar) van het basisonderwijs. In deze publicatie staat centraal hoe jonge kinderen strategische lezers en schrijvers kunnen worden ofwel hoe ze doelgericht met teksten kunnen leren omgaan. Het geeft leerkrachten handvatten om een betekenisvolle context te creëren voor het onderwijs in strategisch lezen en schrijven, al of niet gekoppeld aan een methode.
Aanvankelijk schrijven. --- Begrijpend lezen. --- Didactics of Dutch. --- Didactics of primary education. --- Grundschule. --- Lager onderwijs 1ste graad (doelgroep). --- Leseunterricht. --- Lezen. --- Ontluikende geletterdheid. --- Schreibunterricht. --- Schrijven. --- Taalonderwijs. --- Vakdidactiek. --- aanvankelijk schrijven --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- lezen --- ontluikende geletterdheid --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- leesonderwijs --- schrijfonderwijs --- 475.2 --- basisonderwijs --- schrijven --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Lager onderwijs --- Lezen --- Nederlands --- Schrijven --- 475.26 --- 475.24 --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 475.21 --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk schrijven --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leesstrategieën --- Ontluikende geletterdheid --- Schrijfstrategieën --- 475.1 --- Leesonderwijs --- Schrijfonderwijs --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Spreken --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Kleuteronderwijs --- Basisonderwijs --- Leesstrategie --- Spel --- Schrijfstrategie --- 456.1 --- didactiek algemeen - Nederlandse taal en letterkunde
Choose an application
Een van de belangrijkste dingen die een kind op school leert, is lezen. Na de eerste letters en woorden volgen algauw boeken. Maar boeken lees je zeker niet alleen om te leren, boeken kunnen je ook veel leuke, ontspannende momenten bezorgen. En precies in het bevorderen van dat leesplezier speelt de leerkracht een grote rol. Leraren kunnen kinderen helpen om de literaire waarde in teksten en verhalen te vinden, te ontdekken en te appreciëren. Voor leerkrachten is het dus van het allergrootste belang om zelf literair competent te zijn. Om te weten waar info over boeken te vinden is, om zicht te hebben op welke titels er zoal voor handen zijn, om beargumenteerd te praten over boeken en om zelf een oordeel over verhalen te kunnen uiten. Alleen dan kunnen ze op een zinvolle en aangename manier de leerlingen helpen om literair vaardiger te worden.
Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Literature --- allochtone jongeren --- leesopvoeding --- leesonderwijs --- Jeugdliteratuur --- Lager onderwijs --- Leesbevordering --- Kinderen --- Leesbevordering. --- Lezen. --- Literatuurwetenschap. --- C3 --- handleiding --- literatuur --- taalonderwijs (x) --- lezen --- 434.3 --- 434.6 --- 475.26 --- Leesbevordering(Boekpromotie) --- Lezen --- Literaire genres --- Literaire kwaliteit --- Literaire ontwikkeling --- Literaire vorming --- Literatuuronderwijs --- Verhalen --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Geletterdheid --- Literaire esthetiek --- Literatuur --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- jeugdliteratuur --- leesbevordering --- literaire genres --- literatuuronderwijs --- werken met boeken --- 433.7 --- Literaire competentie --- 071298.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Kunst en cultuur --- Beschouwingen over jeugd en boek --- Methoden van jeugdboekbeoordeling --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Jeugdliteratuur ; basisonderwijs ; keuzelijsten --- Leesbevordering ; kinderen --- Kind --- Young adultliteratuur --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Higher education --- Children's literature. Juvenile literature
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|