Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Mensen met AS (Aspergersyndroom) hebben dezelfde belangstelling voor en behoefte aan seksualiteit als de gemiddelde mens, maar hun communicatieproblemen zijn ernstige obstakels bij het aangaan van (seksuele) relaties. In de hedendaagse wetenschappelijke literatuur ontbreekt informatie over seksualiteit bij mensen met AS. Deze gids met advies over seksuele ontwikkeling, gedrag, relatie en educatie is bedoeld voor psychologen en onderwijzers, ouders en partners van mensen met AS. Deel I behandelt AS en seksualiteit; dit laatste zeer ruim opgevat met factoren als intimiteit, behoeften, emoties en ontwikkeling, problematisch seksuele handelingen, genderidentiteit en seksuele voorkeuren. In deel II wordt aan de hand van 12 workshops een socioseksueel programma voorgesteld. Elke workshop behandelt een specifiek onderwerp en bevat praktische activiteiten en instrumenten, opmerkingen en gedetailleerde instructies voor de groepsleider. In de appendix van dit boek kan je de voorlopige resultaten lezen van het onderzoek naar het seksueel profiel van mensen met AS, in 2001 gestart in samenwerking met dr. Tony Attwood. Het afsluitend hoofdstuk geeft een overzicht van de literatuur en nuttige adressen voor meer informatie over AS.
Autisme. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Aspergersyndroom --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- seksuele ontwikkelingsstoornissen --- Seksualiteit
Choose an application
Detectives --- Aspergersyndroom --- Jeugdboeken 13-16 jaar --- Detective --- Syndroom van Asperger
Choose an application
Alle media hebben bij verschijning van dit boek aandacht aan deze auteur gegeven. Hij lijdt aan een vorm van autisme (het Aspergersyndroom) en is een savant. Het verschil met bijvoorbeeld de hoofdrolspeler uit de film 'Rainman' is, dat hij kan uitleggen wat er in zijn hoofd gebeurt tijdens zijn duizelingwekkende geheugenprestaties. Woorden, namen en getallen ziet hij als kleuren en vormen in zijn hoofd. Hij rekent snel, kent priemgetallen uit zijn hoofd en leert razendsnel diverse talen. Uit zijn biografie blijkt echter ook de bij dit syndroom horende stereotypie: tics en obsessies, de afkeer van verandering en het gebrek aan invoelingsvermogen. Omdat hij controle heeft over zijn autisme, kan hij er (wat) afstand van nemen en dat maakt dit boek boeiend om als lezer een idee te krijgen wat er omgaat in dit type autisten. Voorzien van enkele figuren in zwart-wit. Vrij kleine druk. © NBD Biblion
462.4 --- Autisme --- Autistische kinderen --- Orthopedagogics --- hoogbegaafdheid --- autisme --- Aspergersyndroom --- Autisme. --- geheugen --- roman --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
Hoe gelijkaardig beleven mensen met en zonder autisme hun partnerrelatie? De vraag die daar telkens weer bij opduikt, is wie zich wanneer en in welke mate moet aanpassen aan de ander.Want de hersenen van mensen met autisme verwerken informatie op een andere manier, en dat heeft indringende gevolgen op het vlak van sociaal inzicht, van sociale vaardigheden. Hun aanvoelen van, kijken naar en omgaan met mensen en gebeurtenissen is anders dan bij hun partner. Beiden volgen verschillende denkstrategie Dit leidt geregeld tot misverstanden en verstoorde relaties; praten over gevoelens is niet vanzelfsprekend, en wat als doen alsof niet vanzelf gaat?Dat neemt niet weg dat mensen met autisme deugddoende relaties kunnen hebben, al moet de ene partner veel meer beredeneren terwijl de andere bijna automatisch aanvoelt wat wordt bedoeld en gewenst.Twaalf tweegesprekken over een waaier van relatievormen.Met een bijdrage van professor Jean Steyaert, geneticus en kinderpsychiater, Francis Pascal-Claes, klinisch psycholoog en psychotherapeut en Peter Vermeulen, pedagoog en autismedeskundige.Cis Schiltmans, moeder van een zoon met autisme, is meer dan twintig jaar actief in de Vlaamse Vereniging Autisme en in het vormingswerk met ouders en dienstverleners. Bijzonder belang hecht ze aan de ervaringsdeskundigheid van mensen met autisme en hun ouders, aan sterk makende onderlinge ondersteuning en aan de opbouw en het herstel van een sociaal netwerk. Ze begeleidt partner - en koppelgroepen van mensen met autisme.
Relaties ; autisme. --- Autisme --- Aspergersyndroom --- Ouder-kindrelatie --- Relatie ouder - kind --- Syndroom van Asperger --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
De diagnostiek van stoornissen in het autismespectrum krijgt steeds meer vorm. Maar wat kun je betekenen voor kinderen en volwassenen met een autismespectrumstoornis als de diagnose is gesteld? Voor hen zijn onze sociale wereld en hun eigen emoties vaak ondoorgrondelijk. Velen voelen zich als van een andere planeet. Een normale tot randnormale begaafdheid biedt volgens auteur Jeanette L. McAfee. M.D. aanknopingspunten om beter te leren functioneren in het alledaagse leven. In dit boek expliciteert ze daartoe op een cognitieve manier wat voor neurotypische mensen vanzelfsprekend is: gezichtsuitdrukkingen bij emoties, beurtwisselingen in gesprekken. hulp vragen en hulp aanbieden, met wie je wel priv voelens deelt en met wie niet. Vanuit deze kennis leren de kinderen en volwassenen stapje voor stapje. door reflectie en experimenteren om zich meer op hun gemak te voelen in die vreemde wereld van de 'gewone mensen'. Navigeren in de sociale wereld biedt een zorgvuldig opgebouwd leerplan met concrete oefeningen en aanwijzingen, zowel voor kinderen en volwassenen met een autismespectrumstoornis als hun ouders en begeleiders.
Autisme. --- zorgverbreding --- autisme --- Aspergersyndroom --- Orthopedagogics --- sociale vaardigheden --- socio-emotionele opvoeding --- Sociale dienst --- Sociale psychiatrie --- Sociale problematiek --- Intelligentie --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
-3
zorgverbreding --- autisme --- Aspergersyndroom --- Orthopedagogics --- sociale vaardigheden --- orthopedagogiek --- socio-emotionele opvoeding --- 462.4 --- autismespectrumstoornissen --- Communicatie --- Emoties (gevoelens, haat) --- Personen met autisme (autisme) --- Sociale vaardigheden --- Autisme --- communicatie --- Autistische kinderen --- autismespectrumstoornis (ASS)
Choose an application
AS (Psychiatry) --- Asperger [Syndrome d' ] --- Asperger syndrome --- Asperger's disorder --- Asperger's syndrome --- Aspergersyndroom --- Autistic psychopathy --- High-functioning autism --- Psychopathy [Autistic ] --- Syndrome d'Asperger --- Syndroom [Asperger] --- Autism --- Classification --- Patients --- Intellect
Choose an application
Deze handleiding biedt inzicht in en begrip voor de leerlingen met een ontwikkelingstoornis. Tevens biedt zij een leidraad voor de omgang met deze leerlingen. Op een heldere en beknopte wijze worden de meest voorkomende stoornissen beschreven. Naast een algemene beschrijving van iedere stoornis, komen de specifieke gedragskenmerken aan bod. Er worden een aantal richtlijnen gegeven voor de omgang met leerlingen per specifieke stoornis, die elke docent direct in de praktijk kan brengen.
leerlingenbegeleiding --- Personality development --- Pupil counseling. Pupil guidance --- ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Aspergersyndroom --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Rekenstoornissen --- #KVHB:NLD --- #KVHB:PDDNOS --- 464 --- ADHD --- Aspergersyndroom --- dyscalculie --- dyslexie --- NLD --- leerproblemen --- PDD-NOS --- orthopedagogiek --- leerstoornissen (ler) --- kinderen met leerproblemen --- departement Lerarenopleiding 10 --- Ontwikkelingsproblemen --- Developmental Coordination Disorder --- Dyslexie --- Niet-verbale leerstoornis --- ODD --- Conduct disorder --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Dyscalculie --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met gedragsproblemen --- kinderen met gedragsproblemen --- ADD --- DCD --- ODD en CD --- Ontwikkelingsprobleem --- Syndroom van Asperger
Choose an application
Leer-, ontwikkelings- en gedragsstoornissen komen bij kinderen meestal niet alleen. Veel kinderen zitten in de zogenaamde syndroommix en vertonen een mix van kenmerken van: ADHD, leerstoornissen, autismespectrumstoornissen, angststoornissen, obseffief-compulsieve stoornis, sensorische integratiestoornis, syndroom van Gilles de la Tourette, depressie, bipolaire stoornis, oppositioneel-opstandige gedragsstoornis, centraal-autitieve verwerkingsstoornis, meervoudige complexe ontwikkelingsstoornis (MCDD). (Bron: covertekst)
071579.jpg --- Leerstoornissen --- ADHD --- autisme --- bipolaire stoornissen --- depressie bij kinderen --- leerproblemen --- meervoudige complexe onwikkelingsstoornis --- syndroom van Gilles de la Tourette --- 462.4 --- Aspergersyndroom --- Gilles de la Tourettesyndroom --- autismespectrumstoornissen --- depressie --- leerstoornissen --- Autistische kinderen --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Leerproblemen --- Kinderen : stoornissen --- Autisme --- Depressies : kinderen --- 376.5 --- 464 --- Angststoornissen --- Bipolaire stoornis --- Depressies --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- 376 --- Bipolaire stoornissen --- Geneesmiddelen --- Ticstoornissen --- Syndromen --- Ouderschap --- Professionalisering --- Psychopathologie --- Gedragsprobleem --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Syndroom (ziektebeeld) --- Leerstoornis --- Ontwikkelingsprobleem --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- orthopedagogiek --- Leer- en gedragsproblemen. --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|