Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Leren leren in de 1e graad van het secundair onderwijs.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9086611419 9789086611416 9789086613670 9086613675 Year: 2006 Publisher: Brugge Die Keure


Book
Een persoonlijke denk- en leerstijl : handleiding voor leerkrachten, begeleiders en ouders
Author:
ISBN: 9033448106 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke mens heeft een eigen leerstijl. De ene verwerkt informatie het beste langs het auditieve kanaal, de andere is meer visueel aangelegd. De manier waarop je gegevens opneemt, verwerkt en inprent, kent een organische oorsprong in de werking van beide hersenhelften. Wie linkerhemisferisch beter functioneert, zal kiezen voor een talige verwerking met kernwoorden en samenvattingen. Wie een rechterhemisferische voorkeur heeft, zal liever werken met een schematische voorstelling. Natuurlijk zal de aard van de gegevens medebepalend zijn voor de keuze van de verwerking. Kinderen die bezig zijn met het verwerven van een studiemethode, ondervinden vaak problemen bij de keuze van een leerstijl die tegelijk overeenkomt met hun eigen persoonlijke voorkeur en met de soort leerstof. Ook ouders en leerkrachten maken vaak dat onderscheid niet en begrijpen dus de keuze van de kinderen niet. Na een jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen bij hun zoektocht naar een aangepaste denk- en leerstijl en het toepassen ervan op hun eigen schoolwerk, heeft de auteur haar visie en werkwijze neergeschreven in dit boek. De vier fasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum dienen als basis bij het oplossen van taken en toetsen en bij het verwerken van leerstof. Zowel de leerkracht in de klas als de ouders thuis zullen voldoende achtergrond, tips en oefenmateriaal vinden om zelf ook kinderen te kunnen ondersteunen bij het verwerven van een goede studie- en denkmethode. Het boek is geschreven voor leerkrachten, ouders, begeleiders en therapeuten en is hoofdzakelijk bedoeld voor het werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar.


Book
Wegwijzer wetenschappelijk werk : bronnen voor papers en verhandelingen in de bedrijfseconomie
Authors: --- ---
ISBN: 902096349X 9789020963496 Year: 2006 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit werk, een geslaagd initiatief van de opleiding Handelswetenschappen van de Hogeschool Gent, brengen professoren hun ervaringen samen met het opstarten van wetenschappelijk werk. Het geeft een antwoord op vragen als: hoe dient een onderwerp op een wetenschappelijk verantwoorde manier aangepakt te worden en waar vinden studenten de gepaste literatuur? Een eerste deel behandelt fundamentele informatievaardigheden. Het tweede, grootste deel beschrijft de inhoud, werkinstrumenten en voorbeelden voor niet minder dan vierentwintig onderzoeksgebieden, uit de 'core business' van studenten in de handelswetenschappen, maar ook hulpwetenschappen als communicatie, geschiedenis, politieke wetenschappen etc. De disciplines zijn alfabetisch gerangschikt en worden op gelijke voet behandeld. Misschien verdient een meer systematische aanpak de voorkeur. Een derde deel reikt bronnen voor taalhulp aan. Dit werk is vooral zeer nuttig voor studenten op mastersniveau en biedt ook interessant materiaal voor docenten. Het boek bevat een nuttige index. Vaak wordt de letter wel heel klein en de layout is niet erg geslaagd.

Keywords

Bronnengids; bedrijfskunde. --- Bronnengidsen --- Handelswetenschappen --- Informatievaardigheden. --- Literatuuronderzoek --- Literatuuronderzoek. --- Online literatuuronderzoek. --- Schrijven. --- Scriptie. --- Wetenschappelijk onderzoek. --- Economie en handel. --- Onderwijs. --- Bedrijfskunde. --- Science --- teksten schrijven --- wetenschappelijk onderzoek --- Business economics --- Planning (firm) --- IR (information retrieval) --- Information retrieval --- Didactics of sciences --- Didactics of economy --- bedrijfseconomie --- 001.891 --- 460 Economie --- 001 --- 025.5 --- 372.833 --- 372.85 --- 65 --- 450.8 --- informatievaardigheden --- scripties --- bedrijfskunde --- didactiek --- economie --- hoger onderwijs --- informatieonderzoek --- 02 --- Informatievaardigheden --- 001 )* Wetenschappelijke onderzoeksmethoden --- informatievaardigheid --- kritisch lezen --- scriptie --- academisch rapporteren --- communicatie, schriftelijk --- informatie, zoekmethode --- maatschappijwetenschappen, methoden --- 003 --- E06071.jpg --- Onderwijs --- Schrijven ; leermiddelen --- 001.891 Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschappelijk onderzoek. Research. Onderzoekmethoden --- Wetenschap --- Didactiek van de economie --- Didactiek van de wetenschappen --- Bedrijfseconomie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- inlichtingenwerk --- Methodologie --- Bronnen --- Literatuuroverzicht --- Bron --- Technologie --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting


Book
Leren en onderwijzen : inleiding tot de algemene didactiek.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033461277 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren en onderwijzen is een integrale methode algemene didactiek. Deze methode is o.a. bedoeld voor lerarenopleidingen in het hoger onderwijs, na- en bijscholingen en GPB-opleidingen. Leren en onderwijzen kan ook als zelfstudiepakket worden gebruikt. Sinds de vierde herziene editie van Leren en onderwijzen in 1998 deden zich in het onderzoeks- en onderwijsveld enkele verschuivingen voor die het noodzakelijk maakten een aantal hoofdstukken te herschrijven en up-to-date te brengen. Maar ook de sterk wijzigende maatschappelijke context waarin het onderwijs zich bevindt, maakt dat een vernieuwd, en vernieuwend didactisch model zich opdrong. Deze herziene editie van Leren en onderwijzen sluit nog beter aan bij de basiscompetenties en beroepsprofielen van het lerarenberoep en biedt de mogelijkheid een aantal belangrijke basiscompetenties te behalen om later uiteindelijk het gewenste beroepsprofiel te bereiken.

Keywords

Didactiek --- Didactique --- Enseignement --- Onderwijs --- 37.02 --- Apprentissage Leerproces --- Contenu (formation) Inhoud (opleiding) --- Didactique Didactiek --- Evaluation Evaluatie --- Examens Examens --- Formateurs Opleiders --- Formation Opleiding --- Matériel didactique Leermiddelen --- Multimédia Multimedia --- Objectifs (formation) Doelstellingen (opleiding) --- Tests Tests --- #KVHB: Didactiek --- didactiek --- evaluatie --- onderwijskunde --- 454 --- Beginsituatie --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Didactische werkvormen --- Doelen --- Doelstellingen --- Evaluatie --- Leerinhoud --- Leerinhouden --- Media en onderwijs --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Onderwijsmedia --- Relatie leraar-leerling --- Begeleid zelfstandig leren --- Contractwerk --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Discussie --- Doceren --- Dvd --- Evaluatie (Beoordeling) --- Excursie --- Gespreksvormen --- Groepswerk --- Huiswerk --- ICT --- Klasgesprek --- Kringgesprek --- Leerdoelen --- Leergesprek --- Leraren --- Media --- Onderwijsleergesprek --- Opvoeden --- Rollenspel --- Schoolbord --- Simulatiespel --- Transparanten --- Zelfstandig leren --- Zelfstudie --- Didactiek ; algemeen --- Lesgeven --- Onderwijzen ; algemeen --- Didactische beginsituatie --- 062319.jpg --- Didactische en methodische grondbeginselen. --- Didactiek; algemeen --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- 37.02 Didactische en methodische grondbeginselen. --- Teaching --- leren --- Didactische en methodische grondbeginselen --- Onderwijskunde --- departement Algemeen --- departement Algemeen 07 --- Provincie West-Vlaanderen --- #gsdbP


Book
Citeren en refereren : schriftelijke, mondelinge, audiovisuele en elektronische bronnen
Author:
ISBN: 9053507426 9789053507421 Year: 2006 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze handleiding licht toe waar je 'bronnen' vindt, hoe je die selecteert en hoe je ze verwerkt. Er is een verschil tussen citeren, parafraseren en samenvatten. Zorgvuldig geeft de auteur aan hoe je respectievelijk voet en eindnoten maakt of verwijzingen in de tekst zelf opneemt en hoe je een bronnenlijst samenstelt.

Keywords

Citeren. --- Refereren. --- Bibliografische referenties. --- Literatuuronderzoek. --- Voetnoten. --- schrijven --- refereren --- Science --- eindwerken schrijven --- Didactic strategies --- literatuuronderzoek --- taalvaardigheid --- schriftelijke communicatie --- bronnenstudie --- Refereren --- Bibliography --- Methodology --- Bibliographical citations --- Wetenschap --- 450.8 --- 499.5 --- audiovisuele middelen --- citeren --- computergestuurd onderwijs --- didactisch proces --- film --- informatiebronnen --- leermiddelen --- multimedia --- onderwijs --- rapporteren --- video --- Reflecteren --- Scripties --- Studievaardigheden --- communicatie --- communicatievaardigheden --- Bronvermelding --- informatieverwerking --- literatuurstudie --- Methodiek van het studeren --- Schriftelijke communicatie --- 007.2 --- informatievaardigheden --- #gsdbP --- #KVHA:Citeren; Nederlands --- #KVHA:Refereren; Nederlands --- #KVHB:Literatuuronderzoek --- 001 --- bibliografisch refereren --- scripties --- 001.81 --- Bibliografie --- Citeren --- Literatuurlijsten --- bibliotheken --- bronnen --- citeren en refereren --- hoger onderwijs --- literatuurlijsten --- rapporten --- verslagen --- Nederlands, rapporteren --- 044 --- 450.8 ) Scripties --- bibliografie --- rapporteren (gez) --- communicatie (leesbaarheid) --- cursus --- scriptie --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- 001.811 --- Bronvermeldingen --- Voetnoten --- Eindnoten --- Rapporteren --- 001.818 --- 002 --- Parafraseren --- Samenvatten --- Regels voor citeren. Bibliografische referenties --- #KVHB:Rapporteren --- #KVHB:Bibliografische referenties --- eindwerk --- 001.811 Regels voor citeren. Bibliografische referenties --- #A9311A --- Scriptie --- 810 --- taalkunde --- linguistique

Listing 1 - 10 of 10
Sort by