Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Object
Leercoaching: spelen met Kolb
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Nederland Onderwijsontwikkeling

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Cirkelen rond Kolb : begeleiden van leerprocessen
Author:
ISBN: 9024417049 Year: 2006 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De leertheorie van Kolb in het museum : dromer. Denker. Beslisser. Doener.
Authors: ---
ISBN: 9080703540 9789080703544 Year: 2006 Publisher: Amsterdam Museumvereniging


Book
Cirkelen rond KOLB : begeleiden van leerprocessen
Author:
ISBN: 9789024417049 Year: 2006 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Jeroen Hendriksen gaat in op de verschillende invalshoeken die Kolb genspireerd hebben tot zijn belangrijke publicatie Experiential Learning. De fascinatie van de auteur voor ervaringsleren was daarbij het uitgangspunt. Befaamde onderzoekers als Dewey, Lewin, Piaget, maar ook de humanistische psychologie met Maslow, Rogers en Perls en de pedagogiek van Paolo Freire zijn inspiratiebronnen voor Kolb. In Cirkelen rond Kolb worden ze in hun samenhang uitgewerkt en aangevuld met veel nieuwe inspirerende werkvormen en oefeningen. Jeroen Hendriksen besteedt ook aandacht aan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van leren en legt een link tussen ervaringsleren toen en organisatieleren nu. Cirkelen rond Kolb is leerboek en oefenboek tegelijk. Spelenderwijs wordt de lezer meegenomen in de boeiende wereld van het ervaringsleren. Theoretische impulsen en oefeningen wisselen elkaar af. Zo ontstaat een rijk palet aan mogelijkheden voor manager, trainer, opleider, consultant, personal coach en docent Om zelf vorm te geven aan nieuwe leerimpulsen. U vindt in dit boek: de originele leerstijlentest van Kolb, reflectieoefeningen, didactische suggesties, teamdiagnose-instrumenten, oefeningen voor doeners, bezinners, dromers en beslissers Inhoudsopgave : Theoriegedeelte 1. Leren als transformatie van ervaring 1.1 De leercyclus van Kolb 1.2 De wortels van ervaringsleren 1.3 Het oplossen van problemen 1.4 Overzicht van leerkenmerken 1.5 Het ontwikkelingsmodel van Kolb 1.6 En nu dan eindelijk...de leerstijlentest 1.7 Verwerking testuitslag 1.8 Reflectie op de testuitslag 1.9 Beroepsgroepen en leerstijlen 2. Leren reflecteren binnen organisaties 2.1 Inleiding 2.2 Oud en nieuw leren 2.3 EVA: ervaringen, vaardigheden en attituden 2.4 Intermezzo 2.5 Reflectie als motor voor het leren 2.6 Single-loop en double-loop leren 2.7 Afronding en nieuwe formule Praktijkgedeelte 3. Praktijk Oefeningen voor doeners 3.1 Kennismakingsoefening 3.2 Creatief met Kolb: kwartetten 3.3 Maak je eigen test 3.4 De lerende organisatie Als metafoor Oefeningen voor bezinners 3.5 Het gewentensonderzoek 3.6 Beschrijf je eigen leergeschiedenis 3.7 Leren van verhalen 3.8 Reflectieverslag 3.9 Reflectie als bewustwordingsproces 3.10 Intervisie: de zevenstappenmethode 3.11 Personal coaching en leerstijlen Oefeningen voor denkers 3.12 Leerstijlen en leeractiviteiten 3.13 Didactische suggesties voor het ontwerpen 3.14 Oefening in teamdiagnose 3.15 Weerstanden 3.16 Analyseoefening Oefeningen voor beslissers 3.17 Beslissingen en effectiviteit 3.18 Actieplan maken 3.19 Evaluatieoefening 3.20 Een training ontwerpen

Listing 1 - 4 of 4
Sort by