Narrow your search
Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by
Caring for people with learning disabilities
Authors: ---
ISBN: 9780470019931 Year: 2006 Publisher: Chichester John Wiley & Sons

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The sourcebook of practical communication : a programme for conversational practice & functional communication therapy.
Author:
ISBN: 9780863883170 0863883176 Year: 2006 Publisher: Oxon Speechmark


Book
Non-verbale leerstoornisschalen : voorschoolse NLD-schaal, NLD-schaal en profielbladen.
Author:
ISBN: 9031347531 9031348910 9031347566 Year: 2006 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

NLD is de Engelse afkorting van Non-verbal Learning Disabilities, in het Nederlands 'non-verbale leerstoornissen'. Kinderen met NLD kunnen informatie beter verwerken wanneer ze die horen dan wanneer ze die moeten zien of voelen. Vijf procent van de kinderen in het basisonderwijs heeft NLD. Op school uit NLD zich vaak in specifieke leerproblemen: een onverklaarbaar verschil tussen goede prestaties bij technisch lezen en spellen en steeds slechtere prestaties bij rekenen en begrijpend lezen. In de dagelijkse praktijk vallen kinderen met NLD op doordat ze verbaal sterk zijn. Ook zijn ze nogal eens onhandig, gaat het met vriendjes niet altijd goed en vermijden ze onbekende situaties. Om uitval te voorkomen is het belangrijk om kinderen met NLD vroeg te signaleren en te begeleiden. Kinderen met NLD hebben een hele eigen leerstijl: eerst het raatje, dan het plaatje. Leerkrachten kunnen in de klas rekenin g houden met hun specifieke manier van informatie verwerken. In het eerste theoretische deel wordt de kenmerkende ontwikkeling beschreven. Het tweede praktische deel gaat over de begeleiding en de leermaterialen waarmee de tekorten kunnen worden aangepakt.


Multi
Leesproblemen en dyslexie in beeld : interventies, implementatie, dyslexiebeleid in SBO/BaO.
Authors: ---
ISBN: 9044119737 9789044119732 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit pakket vindt u in totaal bijna drie uur beeldmateriaal in 36 filmfragmenten (3-9 minuten) met voorbeelden van behandeling bij dyslexie en lees- en spellingproblemen bij leerlingen in de basisschoolleeftijd én over dyslexiebeleid. Het pakket is bedoeld voor zorgspecialisten, groepsleerkrachten, directies en begeleiders. Zij zien collega's tijdens uitvoering van hun taak. De korte duur van de fragmenten zorgt voor efficiënt tijdgebruik en geeft mogelijkheden tot zelfstudie. &#13;&#13;Het pakket omvat vier cd's en een uitgebreide toelichting (handreiking) van alle beeldmateriaal en achtergrondinformatie. Centrale inhoud vormt de praktische implementatie van de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie (Expertisecentrum Nederlands Nijmegen) die in de periode 2001 tot en met 2005 verschenen zijn. Het pakket bestaat uit vier cd-roms met beeldfragmenten van 'good practices': lees- en spellinginterventies in onder- en bovenbouw, specifieke interventies (Ralfi, compenserende software e.d.) en dyslexiebeleid. &#13;In de uitgebreide handleiding zijn per fragment de theoretische achtergronden en de inzetbaarheid toegelicht. Uitgebreide literatuurverwijzing biedt de gebruiker mogelijkheden voor verdere (zelf)studie. &#13;Primaire doelgroep: leerkrachten, zorgspecialisten, intern begeleiders en directies. Verder: besturen, samenwerkingsverbanden, onderwijsbegeleidingsdiensten, nascholings- en opleidingsinstituten.&#13;&#13;CD-ROM 1: interventies door groepsleerkracht in onder- en middenbouw &#13;CD-ROM 2: interventies door groepsleerkracht in midden- en bovenbouw &#13;CD-ROM 3: specifieke interventies, compenseren, accepteren, ouders &#13;CD-ROM 4: dyslexiebeleid, implementatie Protocol, zorgcoördinatie en management &#13;&#13;&#13;&#13;&#13;


Book
Brain-Gym in de praktijk: energetische oefeningen voor kinderen met leerproblemen
Authors: ---
ISBN: 9076771804 9789076771809 Year: 2006 Publisher: Katwijk Panta Rhei

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Brain-Gym is een uitgekiende serie bewegingsoefeningen die de communicatie tussen beide hersenhelften bevordert. Storingen in deze communicatie zijn de oorzaak van veel leerproblemen, waaronder dyslexie, dyscalculie, stotteren en concentratieproblemen. Bij elke oefening staat de noodzakelijke informatie die de hulpverlener in staat stelt om de oefeningen in de juiste context te plaatsen, en om variaties aan te brengen die tegemoet komen aan de specifieke behoefte van een belaade leerling. (Bron: covertekst)


Book
De berengroepen : leren leren door spel en beweging (een programma om zelfstandig leren te bevorderen bij kinderen uit het basisonderwijs)
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789033438189 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco


Book
Jonge leerlingen met een risicovolle ontwikkeling : achtergronden, diagnose en behandeling
Author:
ISBN: 9033460998 9789033460999 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ongeveer één op de honderd kinderen loopt jaarlijks al op jonge leeftijd vast op school. In de kleuterklas of het eerste leerjaar van de lagere school tot de eerste drie jaar van de basisschool lijken dez kinderen niet toe aan een formeel onderwijsaanbod. ze gedragen zich als een kind van drie terwijl ze al zes zijn, lijken niet aanspreekbaar en gaan zichtbaar met weinig animo naar school. Dit boek is vooral gericht op het verhelderen van de achtergrond van het gedrag van deze kinderen.

Keywords

Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- ontwikkeling van het kind --- ontwikkelingsstoornissen --- risicogedrag --- Child psychology --- Child development --- Special education --- Developmental psychology --- 430 --- Opvoeding en onderwijs --- #PBIB:+105.41 --- #PBIB:+105.50 --- #PBIB:+105.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- ontwikkelingspsychologie --- orthopedagogiek --- 454.23 --- basisonderwijs --- leerlingenbegeleiding --- leerproblemen --- 416.23 --- Basisonderwijs --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Ontwikkelingsstoornissen --- 464 --- Jonge kinderen --- Kleuters --- Ontwikkeling van kinderen --- Opvoeding --- Risicokinderen --- Risicokleuters --- 376.5 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- 062927.jpg --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Oriëntering : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- Kinderen met leerproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Ontwikkelingsbegeleiding --- Ontwikkelingspsychologie --- Diagnose --- Therapie --- Ontwikkelingsprobleem


Book
Dyslectische kinderen leren lezen : individuele, groepsgewijze en klassikale werkvormen voor de behandeling van leesproblemen
Authors: ---
ISBN: 9789053528068 9053528067 Year: 2006 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Dyslectische kinderen leren lezen worden concrete werkvormen voor het lezen besproken voor individuele begeleiding, voor het werken in kleine groepjes en voor klassikaal lezen.


Book
Kinderen in de syndroommix : de complete gids voor ouders, docenten en andere professionals
Author:
ISBN: 9057122251 9789057122255 Year: 2006 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leer-, ontwikkelings- en gedragsstoornissen komen bij kinderen meestal niet alleen. Veel kinderen zitten in de zogenaamde syndroommix en vertonen een mix van kenmerken van: ADHD, leerstoornissen, autismespectrumstoornissen, angststoornissen, obseffief-compulsieve stoornis, sensorische integratiestoornis, syndroom van Gilles de la Tourette, depressie, bipolaire stoornis, oppositioneel-opstandige gedragsstoornis, centraal-autitieve verwerkingsstoornis, meervoudige complexe ontwikkelingsstoornis (MCDD). (Bron: covertekst)


Book
Een persoonlijke denk- en leerstijl : handleiding voor leerkrachten, begeleiders en ouders
Author:
ISBN: 9033448106 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke mens heeft een eigen leerstijl. De ene verwerkt informatie het beste langs het auditieve kanaal, de andere is meer visueel aangelegd. De manier waarop je gegevens opneemt, verwerkt en inprent, kent een organische oorsprong in de werking van beide hersenhelften. Wie linkerhemisferisch beter functioneert, zal kiezen voor een talige verwerking met kernwoorden en samenvattingen. Wie een rechterhemisferische voorkeur heeft, zal liever werken met een schematische voorstelling. Natuurlijk zal de aard van de gegevens medebepalend zijn voor de keuze van de verwerking. Kinderen die bezig zijn met het verwerven van een studiemethode, ondervinden vaak problemen bij de keuze van een leerstijl die tegelijk overeenkomt met hun eigen persoonlijke voorkeur en met de soort leerstof. Ook ouders en leerkrachten maken vaak dat onderscheid niet en begrijpen dus de keuze van de kinderen niet. Na een jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen bij hun zoektocht naar een aangepaste denk- en leerstijl en het toepassen ervan op hun eigen schoolwerk, heeft de auteur haar visie en werkwijze neergeschreven in dit boek. De vier fasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum dienen als basis bij het oplossen van taken en toetsen en bij het verwerken van leerstof. Zowel de leerkracht in de klas als de ouders thuis zullen voldoende achtergrond, tips en oefenmateriaal vinden om zelf ook kinderen te kunnen ondersteunen bij het verwerven van een goede studie- en denkmethode. Het boek is geschreven voor leerkrachten, ouders, begeleiders en therapeuten en is hoofdzakelijk bedoeld voor het werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar.

Listing 1 - 10 of 17 << page
of 2
>>
Sort by