Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Leermoeilijkheden --- Leerstoornissen --- Hulpverlening --- Hulpmiddelen --- Leermoeilijkheid --- Leerstoornis --- Hulpmiddel
Choose an application
63883170
Communicatie --- Communicatiestoornissen --- Logopedie --- #KVHB:Communicatiestoornissen --- #KVHB:Prosody --- #KVHB:Articulatiestoornissen --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Schrijfstoornissen --- #KVHB:Vloeiendheidsstoornissen --- #KVHB:Dysfasie --- #KVHB:Dysartrie --- Communicatiestoornis
Choose an application
NLD is de Engelse afkorting van Non-verbal Learning Disabilities, in het Nederlands 'non-verbale leerstoornissen'. Kinderen met NLD kunnen informatie beter verwerken wanneer ze die horen dan wanneer ze die moeten zien of voelen. Vijf procent van de kinderen in het basisonderwijs heeft NLD. Op school uit NLD zich vaak in specifieke leerproblemen: een onverklaarbaar verschil tussen goede prestaties bij technisch lezen en spellen en steeds slechtere prestaties bij rekenen en begrijpend lezen. In de dagelijkse praktijk vallen kinderen met NLD op doordat ze verbaal sterk zijn. Ook zijn ze nogal eens onhandig, gaat het met vriendjes niet altijd goed en vermijden ze onbekende situaties. Om uitval te voorkomen is het belangrijk om kinderen met NLD vroeg te signaleren en te begeleiden. Kinderen met NLD hebben een hele eigen leerstijl: eerst het raatje, dan het plaatje. Leerkrachten kunnen in de klas rekenin g houden met hun specifieke manier van informatie verwerken. In het eerste theoretische deel wordt de kenmerkende ontwikkeling beschreven. Het tweede praktische deel gaat over de begeleiding en de leermaterialen waarmee de tekorten kunnen worden aangepakt.
#KVHB:Testotheek TP --- #KVHB:Test leerstoornissen --- #KVHB:Test ontwikkelingsstoornis --- Schoolbooks - Didactic material --- #PBIB: TEST: Testotheek --- #PBIB: TEST: Non-verbale leerstoornis --- #PBIB: TEST: Motorische ontwikkeling --- #PBIB: TEST: Begrijpend lezen --- #PBIB: TEST: Begrijpend rekenen --- #PBIB: TEST: Sociaal-emotionele ontwikkeling --- #PBIB: TEST: Aanpassingsvermogen --- #KVHB:NLD --- 071315.jpg --- #KVHB:Leerstoornissen --- NLD --- leerproblemen --- basisonderwijs --- #KVHB:Test; leerstoornissen --- #KVHB:Test; ontwikkelingsstoornis
Choose an application
In dit pakket vindt u in totaal bijna drie uur beeldmateriaal in 36 filmfragmenten (3-9 minuten) met voorbeelden van behandeling bij dyslexie en lees- en spellingproblemen bij leerlingen in de basisschoolleeftijd én over dyslexiebeleid. Het pakket is bedoeld voor zorgspecialisten, groepsleerkrachten, directies en begeleiders. Zij zien collega's tijdens uitvoering van hun taak. De korte duur van de fragmenten zorgt voor efficiënt tijdgebruik en geeft mogelijkheden tot zelfstudie. Het pakket omvat vier cd's en een uitgebreide toelichting (handreiking) van alle beeldmateriaal en achtergrondinformatie. Centrale inhoud vormt de praktische implementatie van de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie (Expertisecentrum Nederlands Nijmegen) die in de periode 2001 tot en met 2005 verschenen zijn. Het pakket bestaat uit vier cd-roms met beeldfragmenten van 'good practices': lees- en spellinginterventies in onder- en bovenbouw, specifieke interventies (Ralfi, compenserende software e.d.) en dyslexiebeleid. In de uitgebreide handleiding zijn per fragment de theoretische achtergronden en de inzetbaarheid toegelicht. Uitgebreide literatuurverwijzing biedt de gebruiker mogelijkheden voor verdere (zelf)studie. Primaire doelgroep: leerkrachten, zorgspecialisten, intern begeleiders en directies. Verder: besturen, samenwerkingsverbanden, onderwijsbegeleidingsdiensten, nascholings- en opleidingsinstituten. CD-ROM 1: interventies door groepsleerkracht in onder- en middenbouw CD-ROM 2: interventies door groepsleerkracht in midden- en bovenbouw CD-ROM 3: specifieke interventies, compenseren, accepteren, ouders CD-ROM 4: dyslexiebeleid, implementatie Protocol, zorgcoördinatie en management
Dyslexie. --- Orthopedagogics --- dyslexie --- orthopedagogiek --- remediërend onderwijs --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- 376.51 --- Beleid --- Dyslexie --- Onderwijsorganisatie --- 071335.jpg --- Contains audio-visual material --- Leesstoornissen --- Interventie --- Leesstoornis
Choose an application
Brain-Gym is een uitgekiende serie bewegingsoefeningen die de communicatie tussen beide hersenhelften bevordert. Storingen in deze communicatie zijn de oorzaak van veel leerproblemen, waaronder dyslexie, dyscalculie, stotteren en concentratieproblemen. Bij elke oefening staat de noodzakelijke informatie die de hulpverlener in staat stelt om de oefeningen in de juiste context te plaatsen, en om variaties aan te brengen die tegemoet komen aan de specifieke behoefte van een belaade leerling. (Bron: covertekst)
Kinesiologie. --- Leerstoornissen --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Physiotherapy. Alternative treatments --- bewegingswetenschappen --- leerproblemen --- kinesitherapie --- 464 --- bewegingstherapie --- kinderen --- orthopedagogiek --- Bewegingsoefeningen --- Bewegingstherapie --- Hersenen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinesiologie --- ontspanningsoefeningen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Energetische oefeningen --- Hersengymnastiek --- Leerproblemen --- Remediëring --- Kinesiologie --- 063237.jpg --- Kinderen --- Ontspanningsoefeningen --- Leerprobleem --- Kind --- Ontspanningsoefening --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Leerstoornis
Choose an application
Basisonderwijs --- studiemethoden --- basisonderwijs --- Bewegingsexpressie met kinderen (bewegingsspelen) --- Leerlingenbegeleiding (Centra voor Leerlingenbegeleiding, CLB, schoolmaatschappelijk werk) --- leren leren --- leerproblemen --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Motoriek/motorisch gedrag --- orthopedagogiek --- kinderen --- Spel --- 464 --- 450.8 --- berengroepen (ler) --- leren leren (ler) --- kinderen met leerproblemen --- Lager onderwijs --- Zelfstudie --- Speltherapie --- Leermethoden --- Leerstoornissen --- Relaxatie --- Bewegingstherapie --- Psychomotorische ontwikkeling --- Revalidatie --- Fysiotherapie --- Leermethode --- Leerstoornis --- Techniek (wetenschap) --- Sport
Choose an application
Ongeveer één op de honderd kinderen loopt jaarlijks al op jonge leeftijd vast op school. In de kleuterklas of het eerste leerjaar van de lagere school tot de eerste drie jaar van de basisschool lijken dez kinderen niet toe aan een formeel onderwijsaanbod. ze gedragen zich als een kind van drie terwijl ze al zes zijn, lijken niet aanspreekbaar en gaan zichtbaar met weinig animo naar school. Dit boek is vooral gericht op het verhelderen van de achtergrond van het gedrag van deze kinderen.
Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- ontwikkeling van het kind --- ontwikkelingsstoornissen --- risicogedrag --- Child psychology --- Child development --- Special education --- Developmental psychology --- 430 --- Opvoeding en onderwijs --- #PBIB:+105.41 --- #PBIB:+105.50 --- #PBIB:+105.61 --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- ontwikkelingspsychologie --- orthopedagogiek --- 454.23 --- basisonderwijs --- leerlingenbegeleiding --- leerproblemen --- 416.23 --- Basisonderwijs --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Ontwikkelingsstoornissen --- 464 --- Jonge kinderen --- Kleuters --- Ontwikkeling van kinderen --- Opvoeding --- Risicokinderen --- Risicokleuters --- 376.5 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- 062927.jpg --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Oriëntering : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot c. 13 jaar --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen tot ca. 13 jaar --- Kinderen met leerproblemen --- Ontwikkelingsproblemen --- Ontwikkelingsbegeleiding --- Ontwikkelingspsychologie --- Diagnose --- Therapie --- Ontwikkelingsprobleem
Choose an application
In Dyslectische kinderen leren lezen worden concrete werkvormen voor het lezen besproken voor individuele begeleiding, voor het werken in kleine groepjes en voor klassikaal lezen.
Dyslexie. --- basisonderwijs --- leesproblemen --- leerstoornissen --- Orthopedagogics --- didactische werkvormen --- dyslexie --- 464.1 --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- Dyslexie --- Kinderen --- Lezen --- Leesstoornissen --- Therapie --- Kind --- Leesstoornis --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Leer-, ontwikkelings- en gedragsstoornissen komen bij kinderen meestal niet alleen. Veel kinderen zitten in de zogenaamde syndroommix en vertonen een mix van kenmerken van: ADHD, leerstoornissen, autismespectrumstoornissen, angststoornissen, obseffief-compulsieve stoornis, sensorische integratiestoornis, syndroom van Gilles de la Tourette, depressie, bipolaire stoornis, oppositioneel-opstandige gedragsstoornis, centraal-autitieve verwerkingsstoornis, meervoudige complexe ontwikkelingsstoornis (MCDD). (Bron: covertekst)
071579.jpg --- Leerstoornissen --- ADHD --- autisme --- bipolaire stoornissen --- depressie bij kinderen --- leerproblemen --- meervoudige complexe onwikkelingsstoornis --- syndroom van Gilles de la Tourette --- 462.4 --- Aspergersyndroom --- Gilles de la Tourettesyndroom --- autismespectrumstoornissen --- depressie --- leerstoornissen --- Autistische kinderen --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Leerproblemen --- Kinderen : stoornissen --- Autisme --- Depressies : kinderen --- 376.5 --- 464 --- Angststoornissen --- Bipolaire stoornis --- Depressies --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- 376 --- Bipolaire stoornissen --- Geneesmiddelen --- Ticstoornissen --- Syndromen --- Ouderschap --- Professionalisering --- Psychopathologie --- Gedragsprobleem --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Syndroom (ziektebeeld) --- Leerstoornis --- Ontwikkelingsprobleem --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- orthopedagogiek --- Leer- en gedragsproblemen. --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Elke mens heeft een eigen leerstijl. De ene verwerkt informatie het beste langs het auditieve kanaal, de andere is meer visueel aangelegd. De manier waarop je gegevens opneemt, verwerkt en inprent, kent een organische oorsprong in de werking van beide hersenhelften. Wie linkerhemisferisch beter functioneert, zal kiezen voor een talige verwerking met kernwoorden en samenvattingen. Wie een rechterhemisferische voorkeur heeft, zal liever werken met een schematische voorstelling. Natuurlijk zal de aard van de gegevens medebepalend zijn voor de keuze van de verwerking. Kinderen die bezig zijn met het verwerven van een studiemethode, ondervinden vaak problemen bij de keuze van een leerstijl die tegelijk overeenkomt met hun eigen persoonlijke voorkeur en met de soort leerstof. Ook ouders en leerkrachten maken vaak dat onderscheid niet en begrijpen dus de keuze van de kinderen niet. Na een jarenlange ervaring in het begeleiden van kinderen bij hun zoektocht naar een aangepaste denk- en leerstijl en het toepassen ervan op hun eigen schoolwerk, heeft de auteur haar visie en werkwijze neergeschreven in dit boek. De vier fasen van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum dienen als basis bij het oplossen van taken en toetsen en bij het verwerken van leerstof. Zowel de leerkracht in de klas als de ouders thuis zullen voldoende achtergrond, tips en oefenmateriaal vinden om zelf ook kinderen te kunnen ondersteunen bij het verwerven van een goede studie- en denkmethode. Het boek is geschreven voor leerkrachten, ouders, begeleiders en therapeuten en is hoofdzakelijk bedoeld voor het werken met kinderen tussen 10 en 14 jaar.
Intellectuele ontwikkeling --- Kinderen. --- Cognitive psychology --- leerlingenbegeleiding --- leerstijlen --- Educational sciences --- Psychology --- Intellectuele ontwikkeling ; kinderen --- Leerstoornissen ; kinderen --- Studievaardigheden ; secundair onderwijs --- Studievaardigheden ; basisonderwijs --- 691 --- #PBIB:+105.50 --- #KVHB:Studiebegeleiding --- #KVHB:Studiemethode --- Meichenbaum --- denken --- leren leren --- 415.4 --- 450.8 --- Denken --- Lager onderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leerprocessen --- Leerstrategieën (Studiewijzers) --- Leren leren --- Meichenbaum, Donald --- Secundair onderwijs --- Studiemethodes (Studievaardigheden) --- Basisonderwijs --- Huiswerk --- Leerstijlen --- Leren --- 37.048 --- Kinderen met leerproblemen --- Leermoeilijkheden --- Studeren --- Studievaardigheden --- 030666.jpg --- Pedagogie en didactiek --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Hogere geestelijke functies --- Methodiek van het studeren --- (zie ook: Studiemethoden) --- Studiemethoden --- leren --- Kinderen --- Leerproblemen --- Kind --- Studiemethode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- 420 --- leerproblemen --- studeren --- opvoeding --- pédagogie
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|