Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dat de 'fenomenologisch-psychoanalytische verkenning van het onmenselijke' door Michel Thys onze belangstelling wekt, heeft ongetwijfeld te maken met het onderwerp: de fascinatie. Fascinatie is nl. de extreemste vorm van aandachtsbundeling. Het exclusieve, fascinerende object zuigt het subject bijna volledig in zich op. "De gefascineerde positie is een randpositie van het subject, waarin het subject zich elk moment ziet verdwijnen of opgezogen worden zonder dat dat werkelijk gebeurt". Een goed spreken of schrijven over deze positie kan ons dan ook alleen maar naar een grenservaring verwijzen die onze inter-esse moet opwekken. Daarin is de auteur meesterlijk geslaagd, niet het minst door de vlotte, ritmische stijl die nergens begint te galopperen of steigeren, wat m.b.t. het onderwerp een kunst op zich is. Bovendien is het ook gebaseerd op een helder conceptueel plan. Het boek bestaat uit drie delen, die vlotjes in elkaar overlopen: van een fenomenologie van de fascinatie over een psychoanalyse van de fascinatie tot in een antropologie van het onmenselijke. Het volgt a.h.w. de logische structuur van de Hegeliaanse 'Aufhebung'. Daar waar het eerste deel (de fenomenologie) uitmondt in een situering van de fascinatie t.a.v. de transcendentie, eindigt het tweede deel (de psychoanalyse) met een situering van de fascinatie in de traumatische ervaring. Beide worden vervolgens opgeheven in een antropologische beschouwing. "De fascinatie vormt blijkbaar zowel de wieg als het sterfbed van het subject. Fascinatie brengt ons op de rand van het menselijke. [...] Dat onmenselijke, waarin ik de transcendentie uit het eerste en het trauma uit het tweede deel samenbreng, is alleen de mens gegeven." M.a.w., het onmenselijke verschijnt in de fascinatie als iets menselijk, of "al te menselijk" zoals Nietzsche zou zeggen. In de antropologie van de fascinatie gaat het dus om een ervaring van iets "waar het menselijke en niet-menselijke zich moeilijk van elkaar laten onderscheiden". Michel Thys slaagt er wonderwel in om die fascinerende ervaring voor ons een beetje op te helderen. Bovendien weet de auteur zijn conceptuele opbouw mooi te illustreren aan de hand van onze fascinatie voor de mestkever Gregor Samsa (Kafka), de betoverende glimlach van de Mona Lisa, het monster Frankenstein, enz. Maar in de sterkte van het boek schuilt ook zijn zwakte. Munt het boek enerzijds uit in een fenomenologische en antropologische helderheid, dan mist het anderzijds de psychoanalytische oriëntatie op de singulariteit. Het lijkt bijna een waarmerk van de serie 'Vragen aan Freud' te worden om de psychoanalyse te bespreken vanuit de wijsgerige antropologie, waarin het universele primeert op het singuliere. Het concept fascinatie krijgt de allure van een nieuw punt van Archimedes dat een originele antropologische Weltanschauung draagt. In dit streven naar een wijsgerig systeem, missen we overal de Lacaniaanse oriëntatie op het reële (van de drift), en in het bijzonder op de unieke manier waarop ieder van ons zich uit de slag trekt met dat reële.
Choose an application
Ontology --- #GGSB: Fenomenologie --- #GGSB: Filosofie (20e eeuw) --- Being --- Philosophy --- Metaphysics --- Necessity (Philosophy) --- Substance (Philosophy) --- Ontologie --- Heidegger, Martin, --- Ontology. --- Fenomenologie --- Filosofie (20e eeuw)
Choose an application
Jésus regarde et écoute avec intensité tous les phénomènes de notre monde - la naissance, la faim, la fête, le travail aux champs ou au lac, l'économie, les affaires domestiques, les liens affectifs, les animaux, les plantes, le soleil, la pluie et le vent, la maladie et la mort. Il laisse voir combien tous ces phénomènes, malgré leur précarité, lui sont chers, lui apparaissent riches de sens et de valeur. Jésus est le " pasteur de l'être " parce que son regard reconnaît et restitue son sens à tout ce qui est. Tous les phénomènes du monde sont recherchés par lui, qui les libère de la prison opaque de l'ambiguïté, qui les défend contre les loups qui viennent seulement pour les ravir et les disperser. La réflexion théologique, attentive aux dits de l'Ecriture, en laisse émerger la beauté en s'appuyant ici sur les possibilités offertes par la phénoménologie contemporaine, surtout par les études de Husserl sur les " synthèses passives " et par les critiques que des phénoménologues récents font aux sciences et à leurs techniques qui voient notre monde comme une " chose " purement objective à l'horizon d'une volonté de puissance distraite de la réalité vive.
232 --- C1 --- christologie (x) --- fenomenologie --- Jezus Christus. Christologie: dogmatisch. De Verbo incarnato --- Kerken en religie
Choose an application
By proposing the Microcosm and Macrocosm analogy for dialogue between Islamic Philosophy and Occidental Phenomenology, the authors of this volume are reviving the perennial positioning of the human condition in the play of forces within and without the human being. This theme has run from Plato through the Middle Ages, Renaissance and Modernity, and has been ignored by contemporaries. It now acquires a new pertinence and striking significance due to the scientific discoveries into the "infinitely small" in life, on the one hand, and the prodigious technological discoveries of the "infinitely great" on the other. Both open up undreamt-of prospects for the continuing conquest of cosmic forces. The human person - thrown into turmoil by the new approaches to life and needing to acquire new habits of mind, having lost security of all beliefs - desperately seeks a new clarification of the Human Condition within the unity of everything-there-is, of cosmic forces, and of his destiny. The dialogue between Islamic Philosophy and phenomenology of life can show the way. Papers by: Gholam-Reza A'awani, Mehdi Aminrazavi, Roza Davari Ardakani, Mohammad Azadpur, Gary Backhaus, Marina Banchetti-Robino, William Chittick, Seyed Mostafa Muhaghghegh Damad, Golamhossein Ebrahimi Dinani, Nader El-Bizri, Kathleen Haney, Salahaddin Khalilov, Sayyid Mohammad Khamenei, Mahmoud Khatami, Mieczyslaw Pawel Migon, Nikolay Milkov, Sachiko Murata, Anna-Teresa Tymieniecka, Daniela Verducci.
Philosophy --- Metaphysics --- History of philosophy --- filosofie --- geschiedenis --- Islam --- existentialisme --- fenomenologie --- metafysica
Choose an application
Philosophy --- Metaphysics --- Psychology --- Theory of knowledge --- filosofie --- epistomologie --- kennisleer --- existentialisme --- fenomenologie --- persoonlijkheidsleer --- metafysica
Choose an application
Philosophy --- Metaphysics --- History of philosophy --- filosofie --- geschiedenis --- Islam --- existentialisme --- fenomenologie --- metafysica
Choose an application
History of philosophy --- anno 1900-1999 --- Existence [Philosophie de l' ] --- Existentialism --- Existentialisme --- Existentiefilosofie --- Existenzphilosophie --- Fenomenologie --- Phenomenology --- Philosophie de l'existence --- Phénoménologie --- Existentialism. --- Phenomenology. --- Theory of knowledge
Choose an application
Colloques --- Colloquia --- Fenomenologie --- Phénoménologie --- Phenomenology --- Difference (Philosophy) --- Identity (Philosophical concept) --- Identity --- Philosophy --- Comparison (Philosophy) --- Resemblance (Philosophy) --- Phenomenology - Congresses --- Difference (Philosophy) - Congresses --- Identity (Philosophical concept) - Congresses
Choose an application
Phenomenological studies of human experience are a vital component of caring professions such as counseling and nursing, and qualitative research has had increasing acceptance in American psychology. At the same time, the debate continues over whether phenomenology is legitimate science, and whether qualitative approaches carry any empirical validity. Ashworth and Chung's Phenomenology and Psychological Science places phenomenology firmly in the context of psychological tradition. And to dispel the basic misconceptions surrounding this field, the editors and their seven collaborators trace the evolution of phenomenological philosophy (including the work of Sartre and Heidegger) and its parallel impact on psychological science, revealing key points of compatibility: The phenomenological roots of mainstream psychology Controversies within phenomenology on the nature of consciousness Existentialist currents in contemporary psychology The value of qualitative methods in science-based practice Applications of phenomenology in case conceptualization and therapy Possibilities for qualitative-based research The unique presentation of its subject makes this volume a source of considerable interest for readers involved in theoretical and historical psychology. It will also prove to be important reading for the professional or advanced student concerned with the search for meaning that unites philosophy and psychology.
Philosophy --- Developmental psychology --- Psychology --- Theory of knowledge --- Philosophy of science --- History of philosophy --- Psychiatry --- psychologie --- filosofie --- geschiedenis --- epistomologie --- ontwikkelingspsychologie --- klinische psychologie --- existentialisme --- fenomenologie
Choose an application
Philosophy --- Developmental psychology --- Psychology --- Theory of knowledge --- Philosophy of science --- History of philosophy --- Psychiatry --- psychologie --- filosofie --- geschiedenis --- epistomologie --- ontwikkelingspsychologie --- klinische psychologie --- existentialisme --- fenomenologie
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|