Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Ethiek voor techniek en ICT
Authors: ---
ISBN: 9789046900635 Year: 2007 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste decennia is het besef sterk toegenomen dat het bedrijfsleven een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. Daarnaast heeft het bedrijfsleven echter ook de verantwoordelijkheid winst te maken. Organisatie-ethiek is bij uitstek het vak dat methodes geeft om die verantwoordelijkheden succesvol te combineren.In dit boek wordt de organisatie-ethiek besproken voor de sectoren techniek en ICT. De maatschappelijke verantwoordelijkheid van organisaties in deze sectoren weegt vaak extra zwaar. Ontwikkelingen in de techniek en de ICT kunnen immers diep ingrijpen in de samenleving, bijvoorbeeld op de gebieden veiligheid, gezondheid en milieu.Het doel van dit boek is tweeledig. Enerzijds verschaft het technici en ICT'ers inzicht in hoe organisaties een succesvolle balans kunnen vinden bij het afwegen van hun zakelijke en maatschappelijke verantwoordelijkheden. In dat kader wordt bijvoorbeeld het concept 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' (mvo) onder de loep genomen en worden nieuwe modellen geïntroduceerd voor het meten en verbeteren van bedrijfsprestaties.Het tweede doel van dit boek is dat technici en ICT'ers de competenties verwerven om zelf, als werknemers in organisaties, verantwoorde beslissingen te nemen in ethische dilemma's. Beslissingen waar zowel zijzelf als de organisaties baat bij hebben.In alle hoofdstukken staat de praktijk centraal. De theorie wordt uitgewerkt in zeer veel cases en voorbeelden. Het boek is gericht op studenten techniek en informatica (alle richtingen) in het hoger onderwijs. Daarnaast is het interessant voor professionals die ethiek op een zakelijk succesvolle manier willen integreren in hun organisatiebeleid.Pierre Winkler is auteur van boeken en artikelen op onder andere de terreinen ethiek, management en communicatie. Daarnaast is hij werkzaam als docent organisatie-ethiek bij de HES Amsterdam, bedrijfsadviseur en als gastonderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam.Margo van Kemenade is docent management & organisatie en trainer aan de School of Technology van Hogeschool INHOLLAND.bron : https://www.standaardboekhandel.be/p/ethiek-voor-techniek-en-ict-9789046900635


Book
Kinderen en Internet : EHBO-kit bij 'hyperactief' internetgebruik van kinderen en jongeren
Authors: ---
ISBN: 9789020966367 Year: 2007 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze kinderen surfen, sms'en, chatten en bellen. De computer, het internet en de gsm zijn niet meer weg te denken uit hun leven. Het internet en hun mobiele telefoon zijn een poort op de wereld en een 'natuurlijk' verlengstuk geworden van wat ze met vrienden, op school, in de sportclub of soms met compleet onbekenden doen. Deze nieuwe technologieën openen nieuwe perspectieven, maar kunnen ook gevaren inhouden. Mag je zomaar foto's van vrienden op internet zetten? Waar halen onze kinderen die muziek toch vandaan? Is het allemaal wel legaal? Hoe gaan we om met chatten en pesten via msn of sms? Welke goede websites zijn er voor onze kinderen? Hoe kan internet kinderen en jongeren helpen bij hun schoolwerk? Waar is het internet zinvol voor hun hobby's en andere ontspanning? Het is maar een kleine greep uit de vele vragen die we ons als ouder, leerkracht en opvoeder stellen. Om kinderen de boeiende kanten van het internet te leren kennen en hen bewust te maken voor de 'duistere' kant ervan, heb je als opvoeder best zélf een greep op de complexiteit van het internet. Dit boek legt helder en bevattelijk uit wat onze kinderen en jongeren op internet doen, en het geeft tal van suggesties, ideeën en tips om de nieuwe mogelijkheden van internet optimaal te gebruiken en de valkuilen te ontwijken. (Bron: covertekst)


Book
ICT en jongeren met extra zorg : een didactiek van stimuleren en compenseren
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789030192220 Year: 2007 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

ICT --- Pedagogiek en onderwijskunde --. --- Gehandicapten. --- Geïntegreerd onderwijs. --- Computer assisted instruction --- Didactics of technology --- computerondersteund onderwijs --- Orthopedagogics --- kinderen met een beperking --- orthopedagogiek --- School management --- onderwijsintegratie van personen met een beperking --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Learning disabled children --- Education --- Belgium --- Learning disabilities --- Handbooks, manuals, etc. --- Underachievers --- leerproblemen --- 454.52 --- didactiek --- 325 --- 326 --- 454.23 --- 460 --- 460.5 --- 489.4 --- Computerondersteund onderwijs --- Didactiek --- Digitale didactiek --- Digitale leermiddelen --- Educatieve software --- Educatieve software (Software) --- Elektronische leeromgeving --- Gehandicapte kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- Hulpmiddelen --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- ICT leermateriaal --- Inclusief onderwijs --- Internet --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Mentaal gehandicapte kinderen --- Onderwijs --- Onderwijsleermiddelen (Leermiddelen) --- Orthodidactiek --- Secundair onderwijs --- Software --- Ziekenhuisscholen --- Zorgverbreding --- dyslexie --- hoogbegaafdheid --- internet --- leerstoornissen --- onderwijs --- open leren --- software --- 450 --- Handboek/cursus --- ict --- ict, zorg --- Buitengewoon onderwijs --- Elektronische leeromgevingen --- Leermiddelen --- 371.39 --- ICT : onderwijs --- Jongeren en ICT --- Leerlingen met beperkingen --- automatisering (computer) --- blindheid (slechtziendheid) --- computergestuurd onderwijs --- doofheid --- dyslexie (woordblindheid) --- fysiek gehandicapten --- hulpmiddelen --- informatieverwerking --- leermethoden --- mentaal gehandicapten --- slechthorendheid --- technologie --- Sociale problemen van zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten --- Sociale problemen van mentaal gehandicapten --- Didactische principes --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Orthopedagogiek --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- leerlingbegeleiding --- begeleid zelfstandig leren --- departement Lerarenopleiding --- ICT in het onderwijs --- leermiddelen --- Kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Informatica --- Technologie --- inclusief onderwijs --- 370.02 --- Kind met een handicap --- Leerprobleem --- Hulpmiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verpleegkunde --- Kind --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Maatschappij


Book
Jongeren met extra zorg : stimuleren en compenseren met hulp van ICT
Author:
ISBN: 9789030190295 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In vrijwel elke klas van het basis- of secundair onderwijs zijn er jongeren die een bijzondere zorg vragen van hun leerkrachten en begeleiders: leerlingen met (ernstige) leerstoornissen, slechtziende of slechthorende leerlingen, leerlingen met een motorische beperking, hoogbegaafde leerlingen, langdurig zieke leerlingen... Voor deze jongeren zoeken de leerkrachten en begeleiders naar de beste didactische aanpak en de meest adequate ondersteuning. Meer en meer kunnen zij daarvoor een beroep doen op technologische hulpmiddelen. Er bestaan tal van ICT-toepassingen die de beperkingen van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen compenseren. Leerlingen met ernstige leerstoornissen kunnen geholpen worden door tekstverwerking, spellingcontrole, overhoorsoftware, voorleessoftware, mindmapsoftware,... Slechtziende leerlingen kunnen lezen wat op het bord staat met behulp van een laptop en bordcamera. Leerlingen met een verstandelijke beperking kunnen communiceren met prenten,...

Keywords

Gehandicapte kinderen --- ICT --- Leerstoornissen --- Onderwijs. --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- motiverend onderwijs --- #PBIB:+110.81 --- leerproblemen --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- zorgverbreding --- 462 --- 489.4 --- Buitengewoon onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- ICT leermateriaal --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- buitengewoon onderwijs --- didactiek --- dyslexie --- hoogbegaafdheid --- internet --- leerstoornissen --- onderwijs --- open leren --- software --- Computers in het onderwijs (automatisering in het onderwijs) --- Didactiek --- Elektronische leeromgeving --- Gehandicapten --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Kinderen --- Leermiddelen --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Onderwijs --- Software --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Geïntegreerd onderwijs --- Hoogbegaafde kinderen ; onderwijs --- Kinderen met leerstoornissen --- Langdurig zieke kinderen ; onderwijs --- Zorgleerlingen --- ICT ; didactiek --- ICT : onderwijs --- Leerproblemen --- Zorgverbreding --- Kinderen met een beperking --- 376 --- Onderwijs : Didactiek : Bijzonder onderwijs : Algemeen --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: ICT) --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Motorisch gehandicapte kinderen --- Visueel gehandicapten --- Auditief gehandicapten --- Dyslexie --- Zieke kinderen --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kind met een lichamelijke handicap --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Leerprobleem --- Zieke --- Kind --- ouder

Listing 1 - 4 of 4
Sort by